Sidor: 1, 2
Rosmarin
Mina busfrön är skickade.

I år tycker jag att man kan skönja vissa teman bland de fröer som har skickats hittills. Svårgrodda fröer med lång groningstid är ett. Ett annat är frön som gror i vatten.

Ett av de frön som jag skickat sägs vara svårt att få att gro. Men det har jag aldrig märkt att det skulle vara.

Ett av fröna kan platsa i vattentemat eller nästan i alla fall med relativt lång blötläggning innan sådd.

I år får ni två annueller från mig

- annueller om de odlas i våra klimat.

Busfröna ska blötläggas i ljummet vatten och detta gör vi 15 mars.

Tre dagar senare dvs. 18 mars sår vi dem i fuktig såjord.

Så inte för tätt !

Fröna kan täckas lite lätt. Ändring: Täck inte över fröna med jord. Jag behandlar alla frön som ljusgroende och ber om ursäkt för att detta "fel" av mig har smugit sig in i instruktionerna!

Bonusfröna sår vi också 18 mars i fuktig såjord.

Täck inte fröna med jord.

Båda fröerna brukar gro inom två veckor i rumstemperatur.

Täck gärna sådderna med plastfolie och ställ dem ljust.

Lycka till!!!

Peztis
Åh, kuuul! Mer fröer!

Snabbgroende är bra! Till skillnad mot mina Bus... Undrar om de kommer gro överhuvudtaget...
hattstugan

Skoj! Säger som Peztis kul med frön som är snabbgroende! Har inta så jätte gott om ljus dessvärre!

Men det ordnar sig!
Rosmarin
Ja, vi får hoppas att de gror snabbt och lätt. smile.gif

Nu ser jag att det har smugit sig in ett fel i instruktionerna för busfröna. Jag brukar inte alls täcka över dessa och vet faktiskt inte varför jag skrev så. Det är väl allt detta med tangentbordet som bråkar, ett litet barn satt hålla ögonen på samtidigt som jag skriver mm. mm. som spökar. slap.gif Kanske gror dessa frön även begravda i jord, men jag kan inte vara säker då jag inte har provat. Så här ska det vara:

Busfröna ska blötläggas i ljummet vatten och detta gör vi 15 mars.

Tre dagar senare dvs. 18 mars sår vi dem i fuktig såjord.

Så inte för tätt !

Fröna kan täckas lite lätt. Ändring: Täck inte över fröna med jord. Jag behandlar alla frön som ljusgroende och ber om ursäkt för att detta "fel" av mig har smugit sig in i instruktionerna!

Täck gärna sådderna med plastfolie och ställ dem ljust.
Maggan H
De gror nog säkert ändå Rosmarin om än det tar lite längre tid om nu någon inte ser detta.

Kul med fler spännande frön! tummenupp.gif
Maggan H
Och nu har dom kommit fram, fina och hela! Ligger en aning på lur, får chansa.... rolleyes.gif
Gåsis
Google is your friend, men nu undrar jag crying.gif Min första träff är sill, har aldrig hört talas om sillfrö så det går bort. Vad kommer då sen? Jo minsann, Rosmarins busfrö 2013... Men det kan man väl ändå inte lämna som gissning?

Tack för fina fröer, jag fortsätter googla.
/Åsa
hattstugan

Tack Rosmarin! Hade tur att frökuverten inte försvunnit ur brevet! Verkar som det blivit öppnat och kollat! Men allt fanns med!
Kikar på fröerna imorgon då det är ljusare och jag inte är så trött! Ögonen går nästan i kors nu!
Rosmarin
Bra att de börjar komma fram till er. Posten sköter sig tydligen. tummenupp.gif

Gissa på!

CITAT (Maggan H @ 11-03-2013, 19:22) *
De gror nog säkert ändå Rosmarin om än det tar lite längre tid om nu någon inte ser detta.

Kul med fler spännande frön! tummenupp.gif

Jag är inte speciellt orolig över de här frönas grobarhet. giggle.gif När jag provsådde så hann jag inte så dem förrän efter fyra dagars blötläggning och då hade flera av dem börjat gro i blötläggningsvattnet. giggle.gif

CITAT (Gåsis @ 12-03-2013, 18:28) *
Google is your friend, men nu undrar jag crying.gif Min första träff är sill, har aldrig hört talas om sillfrö så det går bort. Vad kommer då sen? Jo minsann, Rosmarins busfrö 2013... Men det kan man väl ändå inte lämna som gissning?

Tack för fina fröer, jag fortsätter googla.
/Åsa

a0a.gif

CITAT (hattstugan @ 12-03-2013, 19:56) *
Tack Rosmarin! Hade tur att frökuverten inte försvunnit ur brevet! Verkar som det blivit öppnat och kollat! Men allt fanns med!
Kikar på fröerna imorgon då det är ljusare och jag inte är så trött! Ögonen går nästan i kors nu!

Hm... är vi utsatta för spionage måntro... g.gif
Vilken tur att fröna fanns kvar! Säg till om de blivit krossade - jag har nog frön kvar (tror jag) så att jag kan skicka nya om det behövs!
Anki V
När jag kom hem i går kväll så låg det långväga brev i min låda också.

Tack thanks.gif !

Inte en aning om vad det kan vara……men runda frön finns det ju inte så många av så det borde väl Google klara lätt....

Google föreslår Luktärtor....nja, tror inte det. g.gif

/Anki
EmmBurt
Nu är fröerna i vatten smile.gif är kul att så lite igen!
Rosmarin
Bra! bravo.gif

...och:

blomma.gif Grattis Maggan!!! blomma.gif som har gissat rätt på busfröet!
Peztis
Grattis Maggan!
Rosmarin
Fröna ska läggas i blöt idag!
Maggan H
Tackar!

Har blötlagt dem och flinade åt de små snäckorna som drogs till varandra likt magneter i vattnet fast jag riste runt dem... laugh.gif
Rosmarin
giggle.gif
Anki V
Då har ett av busfröna spruckit upp.......i vattenglaset! blink.gif

/A
Maggan H
CITAT (Anki V @ 17-03-2013, 12:26) *

/A

Det var snabbt! bravo.gif Kan du se något rött? På ett av mina frö sitter ett bihang, en röd prick.... Trodde också först att det var en möjlig grodd.... naughty.gif
Peztis
CITAT (Maggan H @ 17-03-2013, 16:16) *
Det var snabbt! bravo.gif Kan du se något rött? På ett av mina frö sitter ett bihang, en röd prick.... Trodde också först att det var en möjlig grodd.... naughty.gif

Navelsträng...?
Peztis
Just ja, idag skulle de sås... Men eftersom jag la i blöt igår så får jag väl vänta två dagar till. SUCK!
Rosmarin
Bus och bonus ska sås idag! tummenupp.gif

CITAT (Anki V @ 17-03-2013, 12:26) *

/A

tummenupp.gif

CITAT (Peztis @ 17-03-2013, 16:27) *
Navelsträng...?

giggle.gif
Peztis
Sådär, nu har jag tippat i min lilla bytta med fröer jag med. Mina hade inte några navelsträngar...
Maggan H
Ingenting än så länge i någon av krukorna...
Peztis
Inte här heller...
Rosmarin
Hm... hoppas verkligen att de kommer igång.

Anki, hur har det gått med ditt frö som hade börjat gro i blötläggningsvattnet?
Anki V
Nu gror det tummenupp.gif

Tre stycken böjda nackar har visat sig i såkrukan.

/Anki
Peztis
I min bonuskruka är det en röd nacke som tittar upp över ytan!
Rosmarin
Det var skönt att höra att fröna gror! sweatingbullets.gif (Annars finns det alternativa metoder crazy.gif för att få igång dessa frön. Men vi väntar lite med dessa eftersom det verkar fungera ändå hos en del av er i alla fall.)
Maggan H
Ingenting här än så länge... angry.gif bonuskrukan visar ett grönt strå men inser efter inlägget ovan att det inte tillhör bonuset.... devil.gif
Rosmarin
Vi avvaktar någon dag till och ser om de kommer igång. Det har ju inte riktigt gått två veckor ännu sedan 18 mars. Men jag ska försöka hinna med att ge lite alternativa anvisningar de närmaste dagarna.
hattstugan

Hrmp! Kom just på att jag har inte ens sått Bonusen! blush.gif
Rosmarin
CITAT (hattstugan @ 29-03-2013, 00:21) *
Hrmp! Kom just på att jag har inte ens sått Bonusen! blush.gif

Det är ingen fara. Du hinner fortfarande om du sår snart. smile.gif
Rosmarin
Svårgrodda frön. Jag vet att många säger att det är svårt att få de här busfröna att gro. Råden varierar väldigt dessutom beroende på var man läser eller vem man frågar.

När jag plockar mina egna frön av den här växten så brukar de gro väldigt snällt till våren när jag gör som jag beskrivit ovan. (Lång blötläggning +ljus).

Den här gången hade jag inte eget frö så de ni har fått är köpta fröer. Kanske är de inte så färska och de behöver kanske ruskas om lite för att vakna.

En metod som kan hjälpa är att ställa sådden varmt. Gärna med undervärme. Jag har provat. Har inte så många varma utrymmen där det går att ställa såkrukor här, så de har fått stå ovanpå vedkaminen i köket där de har haft det varmt som in i helvete devil.gif sedan två dygn nu. Jag harit stundom varit lite orolig för det blir rejält hett där och man vill ju inte att krukorna ska smälta eller så... whistling.gif Fröna däremot verkar snarare tycka att det är som i himmelriket innocent.gif för nu gror de minsann! Så prova gärna att ställa dem varmt. Vedkaminen är väl kanske lite överdrivet men jag hade faktiskt inget annat val. Men ett element, ovanpå kylskåpet, eller var ni nu kan hitta en liten plats. Mina ska få flytta tillbaka in under lysrören nu när de har kommit igång!
Peztis
Bara just för att man har dragit ned rejält på värmen i elementen... Och golvvärme har vi inte... Får klura lite...

Skulle ha ställt dem på spisen när jag hade ugnen igång några timmar idag.
Rosmarin
GLAD PåSK!!!
hattstugan

Glad Påsk till dig också Rosmarin!

Här gror Buset och idag kom Bonuset i jord!!

Kan säga att här finns det inte många varma ställen men Buset har stått i söderfönster och det har tydligen räckt!
Anki V
Finns det något bra sätt att skrämma igång bonusfröna?
Mina har inte velat gro än.

Busfröna börjag visa tendens till karaktärsblad.......hm.

/Anki
Rosmarin
Hoppas att ni har haft en fin påskhelg! I Frankrike är det tradition att påskharen gömmer ägg i trädgården som barnen får leta efter innan man sätter sig till bords på påskdagen. Detta är en trevlig tradition - i alla fall om det är vackert väder! Här hade vi tur i år. Det var faktiskt riktigt soligt och skönt ute och vi slapp gå på parad i snöslask!.

CITAT (Anki V @ 03-04-2013, 09:57) *

/Anki

Ja attans fröer då som inte vill gro! ranting.gif Jag ska se vad jag kan hitta på att skrämma dem med! Jag återkommer.

Det beror ju lite på hur man ser på detta. Om man tar på sig ett par positiva glasögon och ser det som en spännande utmaning att få fröna att gro. Eller om man ser på detta problem genom de negativa glasögonen så ser man förmodligen bara att FRÖNA INTE GROR!!!

Man vill ju alltid att de frön man skickar ska gro så att det knakar. Jag hoppas verkligen att de ska go med knak och brak och i annat fall komma igång och växa ikapp när solen och värmen förhoppningsvis kommer framåt våren. Båda växer relativt snabbt när de väl kommer igång och kan t.o.m. direktsås ute om man vill så än finns det hopp!

Busfrö: Den här sköna damen behöver gott om plats. Växten blir upp till 150 cm hög och ca 60 cm bred. Blommorna är ganska speciella och mycket vackra. Finns i olika färger och den ni har fått blir vit.

Bonusfrö: Detta är en rätt speciell växt. Nästan svårt att tro när man ser den att detta är en ettåring. Den blir också ungefär en meter hög. Bladen är egentligen intressantare än blommorna. rolleyes.gif
Rosmarin
Ett par tänkvärda texter till.

Bus:
1Ormen var listigast av alla vilda djur som Herren Gud hade gjort. Den frågade kvinnan: ”Har Gud verkligen sagt att ni inte får äta av något träd i trädgården?” 2Kvinnan svarade: ”Vi får äta frukt från träden, 3men om frukten från trädet mitt i trädgården har Gud sagt: Ät den inte och rör den inte! Gör ni det kommer ni att dö.” 4Ormen sade: ”Ni kommer visst inte att dö. 5Men Gud vet att den dag ni äter av frukten öppnas era ögon, och ni blir som gudar med kunskap om gott och ont.” 6Kvinnan såg att trädet var gott att äta av: det var en fröjd för ögat och ett härligt träd, eftersom det skänkte vishet. Och hon tog av frukten och åt. Hon gav också till sin man, som var med henne, och han åt. 7Då öppnades deras ögon, och de såg att de var nakna. Och de fäste ihop fikonlöv och band dem kring höfterna.

Bonus:
1En gång när Mose vaktade fåren åt sin svärfar Jetro, prästen i Midjan, drev han dem till andra sidan öknen och kom till Guds berg, Horeb. 2Där visade sig Herrens ängel för honom i en eldslåga, som slog upp ur en törnbuske. När Mose såg att busken stod i låga utan att brinna upp 3tänkte han: ”Vilken märklig syn! Jag måste gå dit och se varför busken inte brinner upp.”
Anki V
Jag älskar den här typen av hjärngympa tummenupp.gif

/Anki
Rosmarin
CITAT (Anki V @ 05-04-2013, 10:36) *
Jag älskar den här typen av hjärngympa tummenupp.gif

/Anki

Som sagt: Lika barn... smiley_small_hug.gif

blomma.gif blomma.gif blomma.gif Grattis Anki! som har gissat rätt pa busfröet!
Rosmarin
CITAT (Anki V @ 03-04-2013, 09:57) *

/Anki

Nu återkommer jag till detta. Jag tycker att ni ska hota giggle.gif bonusfröna med att om de inte sätter igång och gror NU så kommer de att bli utbytta rtfm.gif ! Vilket är alldeles sant.

Överallt där jag har kollat står det att de här fröna gror snabbt och lätt och att om de inte gör det så är det dåliga frön crying.gif ! Så sa även en god vän som är mycket bra på fröer. Han har butik på nätet. Han hade den här sortens fröer och det är dessa ni kommer att få i era brevlådor inom kort.

Gör som tidigare: Täck inte fröerna med jord och ställ dem ljust och varmt så ska det nog bli bra till slut. Min kompis säger att han har provgrott fröerna med tillfredsställande resultat. Nu, med nya frön som ni dels kan studera utseendet på en andra gång innan ni sår dem och som förhoppningsvis kommer att gro lätt som en plätt så borde ni kunna klura ut vad det är. Tillsammans med ledtrådarna ni har fått så har ni en mycket bra bas! Sia om fröna kommer att gro eller inte den här gången vågar jag inte men hoppas gör man ju! Sicka frön som behöver sås två gånger för att gro! Men jag tror att ni som jag kommer att tycka att det här är en intressant växt.
Anki V
Nej men kära du....inte behöver du skicka nya frön. Bus- och bonusfrön har ingen gobarhetsgaranti!

I bland är det ju så att det inte gror. Det kan ju bero på "såningskvinnan/mannen"......Kanske hade hon/han kalla händer, var inne i en mindre "fruktbar" period eller kanske månen stod i fel fas.

Jag har föresten skolat ut buset idag och där grodde det minsann....12 krukor blev det thanks.gif .

/Anki
Rosmarin
CITAT (Anki V @ 07-04-2013, 22:55) *
Nej men kära du....inte behöver du skicka nya frön. Bus- och bonusfrön har ingen gobarhetsgaranti!

I bland är det ju så att det inte gror. Det kan ju bero på "såningskvinnan/mannen"......Kanske hade hon/han kalla händer, var inne i en mindre "fruktbar" period eller kanske månen stod i fel fas.

Jag har föresten skolat ut buset idag och där grodde det minsann....12 krukor blev det thanks.gif .

/Anki

Nej naturligtvis "behövde" jag inte skicka nya frön, men de är i alla fall på väg nu! Gör vad ni vill med dem. Jag har skickat till de som varit aktiva i trådarna den senaste tiden. Dvs att det är två deltagare som lyst med sin frånvaro sedan vi satte igång, och dem har jag faktiskt inte skickat till den här gången. Däremot har ju Leopardcookie visat intresse i ett par bustrådar och hon kommer att få både bus och bonus nu. Jag tycker det är roligt och positivt när folk visar ett positivt intresse istället för att bara gnälla över att vi tar plats i forumet!

Så roligt att buset grott så bra hos dig Anki! De här små kan vara ömtåliga och lätt brytas av vid omskolningen. Man kan vänta tills de blir lite större och lättare att hantera innan man skolar om dem om man vill. Men tar man det bara försiktigt så brukar det gå bra ändå. Ett tips är att toppa dem när de har fått två våningar karaktärsblad. Mellan första och andra paret eller mellan andra och tredje. Då blir slutresultatet kraftigare och finare.
Peztis
CITAT (Rosmarin @ 08-04-2013, 14:24) *
... Jag tycker det är roligt och positivt när folk visar ett positivt intresse istället för att bara gnälla över att vi tar plats i forumet! ...

Det roliga är att det finns flera som har roligt med oss! Det tråkiga är de som inte deltar...

Vad gullig du är som skickar nya fröer! smiley_small_hug.gif
Leopardcookie
Ser väldigt mycket fram emot mina fröer, det här är ju skitroligt! smiley_small_hug.gif
Tack för att jag får vara med allihopa!
Peztis
Vad roligt att vi har fått en till Buskompis!
Rosmarin
Ja välkommen!
EmmBurt
Idag har jag fått fröerna smile.gif imorgon planterar jag dom smile.gif
Maggan H
Tack snälla Rosmarin! Inga busar har grott här och jag har 4 fina småplantor av buset, jag sådde inte alla.

Spännande med bonuset....

Hej Leopardcookie förresten! yaay.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon