Full version: Segregerade områden
Sidor: 1, 2
Gita
CITAT (Rosrup @ 15-03-2013, 06:10) *
Det känns bättre att gråta i en Porsche än på bussen.

Så klart att det är bättre att vara rik, frisk och vacker än fattig, sjuk och ful.
Den som hävdar något annat är en hycklare.
Gita

CITAT (Piccante @ 14-03-2013, 22:29) *
Jag tror det är precis lika illa med rikemansgetton som med förorter med utanförskap.

Tror du? För min del tror jag att man har ett betydligt bättre liv i Djursholm än i Rosengård.
Gita
Jubbe063
CITAT (Gita @ 15-03-2013, 20:40) *
Så klart att det är bättre att vara rik, frisk och vacker än fattig, sjuk och ful.

Nej, är hellre fattig, ful och sjuk om jag får vara lycklig och harmonisk, än att vara rik, frisk och vacker om jag måste strssa och kämpa för det med följden att vara olyckilg och oharmonisk. För i det flesta fall kostar det tid och energi i enorma mått för att bli rik och vacker......

Lite OT, men kunde inte låta bli...
Gita
CITAT (Jubbe063 @ 15-03-2013, 20:45) *
Nej, är hellre fattig, ful och sjuk om jag får vara lycklig och harmonisk, än att vara rik, frisk och vacker om jag måste strssa och kämpa för det med följden att vara olyckilg och oharmonisk. För i det flesta fall kostar det tid och energi i enorma mått för att bli rik och vacker......

Lite OT, men kunde inte låta bli...

Så du tror inte att man kan vara lycklig om man är rik och frisk. Skulle tro att man mår betydligt bättre än om man är fattig och sjuk. Visst, man kan inte köpa allt för pengar och man inte köpa lycka men man kan faktiskt köpa både välbefinnande, frihet och i viss mån skönhet.Och jag tror inte man blir mer olycklig av pengar, hälsa och skönhet.,
Gita
Rebecca
CITAT (Gita @ 15-03-2013, 21:01) *
Så du tror inte att man kan vara lycklig om man är rik och frisk. Skulle tro att man mår betydligt bättre än om man är fattig och sjuk. Visst, man kan inte köpa allt för pengar och man inte köpa lycka men man kan faktiskt köpa både välbefinnande, frihet och i viss mån skönhet.Och jag tror inte man blir mer olycklig av pengar, hälsa och skönhet.,
Gita

Jag tror att om man behöver köpa skönhet så är man inte lycklig med sitt utseende - och med andra ord inte lycklig.
Jubbe063
CITAT (Gita @ 15-03-2013, 21:01) *
Gita

Visst kan man vara det. Men inte per automatik. Finns många rika framgångsrika och vackra människor som är djupt olyckliga, rätt många dövar sin smärta med alkohol och droger.

Så du har även rätt i din sista mening i citatet. Man blir varken lycklig eller olycklig av det. rikedom etc har de i lyckoforskning kommit fram till bara spelar en liten del. Från fattigdom upp till en visd nivå ökar lyckokänslan sen utöver den nivån påverkades inte känslan av lyckan. om jag inte missminner mig var det ca 500k sek ungefär. Det ör i grund och botten många många parametrar som samverkar olika mycket för varje individ.

I mitt fall skulle inte jag bli lyckligare av att vara rikare och vackrare eller friskare eftersom inget av detta intresserar mig och inget jag värdesätter. Blir lycklig själv att få vara med min älskade, att kunna känna den fina luften, få vara i naturen och känslan av balansen mellan kropp och själ.
Aqvakul
CITAT (Jubbe063 @ 15-03-2013, 21:16) *
Visst kan man vara det. Men inte per automatik. Finns många rika framgångsrika och vackra människor som är djupt olyckliga, rätt många dövar sin smärta med alkohol och droger.

Så du har även rätt i din sista mening i citatet. Man blir varken lycklig eller olycklig av det. rikedom etc har de i lyckoforskning kommit fram till bara spelar en liten del. Från fattigdom upp till en visd nivå ökar lyckokänslan sen utöver den nivån påverkades inte känslan av lyckan. om jag inte missminner mig var det ca 500k sek ungefär. Det ör i grund och botten många många parametrar som samverkar olika mycket för varje individ.

I mitt fall skulle inte jag bli lyckligare av att vara rikare och vackrare eller friskare eftersom inget av detta intresserar mig och inget jag värdesätter. Blir lycklig själv att få vara med min älskade, att kunna känna den fina luften, få vara i naturen och känslan av balansen mellan kropp och själ.

yes.gif
hattstugan

Har bott i ett område som i Enköping ses som ett värsting område! Har trivts bra och vet att om jag tvingas till lägenhet igen så blir det samma område igen!
Bostadsföretaget trodde inte jag var klok när jag ville ha en lgh där för drygt 20 år sen!
Massor av olika nationaliteter bor där! Inte bara dryga svenskar!
Huggorm
CITAT (hattstugan @ 15-03-2013, 22:06) *
Har bott i ett område som i Enköping ses som ett värsting område! Har trivts bra och vet att om jag tvingas till lägenhet igen så blir det samma område igen!
Bostadsföretaget trodde inte jag var klok när jag ville ha en lgh där för drygt 20 år sen!
Massor av olika nationaliteter bor där! Inte bara dryga svenskar!

Romberga? Jag bodde ett tag på Lillsidan som inte heller räknas som ett bra område, och där var helt okej.
hattstugan

Japp Romberga är mitt andra hem när jag inte bor på landet!
Hasse_h
Har bott i flera s.k. segregerade områden i en medelstor stad. Kommer aldrig göra det igen, kommer inte ske på några villkor, kliver hellre ut framför tåget. Regelbundna inbrott i bilar, källarförråd, uppeldade soprum, vandalisering i cykelkällaren, cykelstölder, leksaksstölder, glåpord efter en på torg och parkeringar, sönderkrossade busskurer, trakasserier, rån och mobbing av barnen i den stökiga skolan, mord i grannhuset, misshandel i ens egna trapphus. Ja, ett axplock av vad man upplevt på mer eller mindre daglig basis under ett antal år i olika omgångar.

Multikulturell idyll? Skulle inte tro det.
Motti
Segrigrerade områden finns både bland svenskar och innvandrare ! så har det alltid varit och kommer så att förbli .
Piccante
Gita
Tror du? För min del tror jag att man har ett betydligt bättre liv i Djursholm än i Rosengård.
Gita

Det beror väl helt på vad man själv värdesätter i livet. Jag hade nog blivit tokig om jag hade tvingats bo i ett moderatgetto med folk som försöker upprätthålla en vacker fasad.
Jag som inte värdesätter dyra bilar, massa pengar eller pråliga bostäder kan klara mig utan att bo i Djursholm eller Danderyd. Tror att Rosengård trots sina sociala problem ändå bjuder på mer medmänsklighet.
Gita
CITAT (Piccante @ 16-03-2013, 01:59) *
Det beror väl helt på vad man själv värdesätter i livet. Jag hade nog blivit tokig om jag hade tvingats bo i ett moderatgetto med folk som försöker upprätthålla en vacker fasad.
Jag som inte värdesätter dyra bilar, massa pengar eller pråliga bostäder kan klara mig utan att bo i Djursholm eller Danderyd. Tror att Rosengård trots sina sociala problem ändå bjuder på mer medmänsklighet.

Vad är det som får dig att tro det och är inte det också ganska fördomsfullt?
Gita
Aqvakul
Det finns en ganska ruffig del av Rosengård (Herrgården) där jag helst inte skulle vilja bo. Men det finns också områden på Bellevue där jag absolut inte skulle känna mig hemma...
Ugglemormor
CITAT (Rosrup @ 15-03-2013, 17:11) *
Just Porsche var en metafor men trevligt att du har en stor Mercedes istället.
Antar att du ska till frissan i ett segregerad område och parkera en av de större Mercedesarna utanför?
Lycka till med tanden, den lät med lite segregerad wink.gif

Japp, jag uppfattade ironin och metafosen med den bilen......
Obs. flera Mercedes än en, men blev körd och hämtad från frissan (den tillhör de bästa här OCH de kan mitt hår, vilket är viktigaste) - håret blev fint som vanligt, han kan sin sak....... tummenupp.gif

Är glad att vi har här i byn en mycket bra tandklinik, numera privat, och det gick finemang med tanden och det behövdes inte bedövas heller, vilket är min rädsla.
Lite ömt i tandköttet men annars finemang ...... giggle.gif .

Det jag saknar är lite bättre hälsa och är på väg åt det hållet, annars är jag nöjd med livet som sådant.....
(ser inte ner på andra på något vis och väjer inte för att hjälpa till)...
Rebecca
CITAT (Ugglemormor @ 16-03-2013, 10:50) *
Japp, jag uppfattade ironin och metafosen med den bilen......
Obs. flera Mercedes än en, men blev körd och hämtad från frissan (den tillhör de bästa här OCH de kan mitt hår, vilket är viktigaste) - håret blev fint som vanligt, han kan sin sak....... tummenupp.gif

Är glad att vi har här i byn en mycket bra tandklinik, numera privat, och det gick finemang med tanden och det behövdes inte bedövas heller, vilket är min rädsla.
Lite ömt i tandköttet men annars finemang ...... giggle.gif .

Det jag saknar är lite bättre hälsa och är på väg åt det hållet, annars är jag nöjd med livet som sådant.....
(ser inte ner på andra på något vis och väjer inte för att hjälpa till)...

På vilket sätt behandlar din text trådens ämne, segregerade områden?
gnon49
Ja till o med Jonas Sjöstedt bor ju i ett moderatgetto. Tänk så galet det kan gå. Även sosseadeln bor väl avskilt från vanligt folk i regel. Man bosätter sig helt enkelt efter vad man ekonomiskt o ståndsmässigt klarar av oavsett politisk färg. Visst är det hyckleri men sådan är politiken o politikerna. Och efter politikertiden går man ofta till det privata näringslivet o byter ofta åsikt över en natt. Idag är politiken inte ett kall utan ett yrkesval i karriären. Lite ideologi finns kanske kvar men inte så det stör samvetet. V är nog det mest ideologiska partiet i dag.
Elisabeth-Västkustkolonisten
För mig har boendet alltid viktig. Jag vill bo i ett lugnt område utan att jag måste vara rädd för överfall, rån osv

Inte heller vill jag ha bråk runtomkring mig.

Tänker dp på när jag sökte en lägenhet på 80 talet. Jag satt på jobbet und pratade med ett bostadsbolag ang. en lägenhet som jag skulle kunna titta på. Under tiden kom en idrottsledare in som då också hörde mitt samtal.

Han sa direkt att det inte är något för mig, han var polis. Han förklarade några stadsdelar för mig men tyckte att jag skulle ringa honom om jag fick ett erbjudande. Det var jag tacksam för

Jag måste inte bo bland "fint" folk men vissa områden undviker jag. Jag vill t.ex. ha min bil kvar på morgonen och inte bara ett utbränt skelett och jag vill kunna gå utanför.

Elisabeth
Ugglemormor
Det gäller väl så att man strävar framåt, inte bakåt med sitt liv med de medel var och en har och politikerna är inga idealbilder om man ska tro att en sosse går bakåt --- de går ändå mot bättre livsförhållanden som de flesta.
Men där man trivs som bäst, där hör man hemma...... det finns dom som inte bli nöjda nån gång hur mycket de än har/får.... det är olyckligt och feltänkt, men så kan det vara......

Man kanske( måste) vara lite annorlunda om man trivs i slumområden om man har möjlighet att få annat... endast en undring.....

Har varit på Rosengård i flera tillfällen och vill inte bo där.....
Gita
CITAT (gnon49 @ 16-03-2013, 11:14) *
Ja till o med Jonas Sjöstedt bor ju i ett moderatgetto. Tänk så galet det kan gå. Även sosseadeln bor väl avskilt från vanligt folk i regel. Man bosätter sig helt enkelt efter vad man ekonomiskt o ståndsmässigt klarar av oavsett politisk färg. Visst är det hyckleri men sådan är politiken o politikerna. Och efter politikertiden går man ofta till det privata näringslivet o byter ofta åsikt över en natt. Idag är politiken inte ett kall utan ett yrkesval i karriären. Lite ideologi finns kanske kvar men inte så det stör samvetet. V är nog det mest ideologiska partiet i dag.

Karlaplanslenin!!!
Gita
Jubbe063
Tack alla som deltog. Rätt intressant att ta del av hur ni tänker. Rätt blandad kompott.
Blomstertanten
Att i dagens brist på hyresrätter (i storstadsområdena) påstå att invandrare skulle välja att bo i segregerade områden visar på en stor okunskap! De flesta som saknar ekonomiska resurser, vare sig de är infödda svenskar eller inte, har inget val!!! De får vara glada om de överhuvudtaget kan få en lägenhet!!!!

Har tidigare bott i två av Örebros miljonprojektsområden som är sk segregerade områden. Blandningen av olika människor där är mångdubbelt större än i de stora villaområden som finns i Örebro. Där har vi de verkligt segregerade områdena!!!! Och där skulle jag INTE vilja bo! sleep.gif

"Men mediebilden av miljonprogrammen i allmänhet och Tensta i synnerhet är en annan. De förknippas ofta med ful DDR-arkitektur och skildras som själs­dödande, segregerade sovstäder med hög kriminalitet. Detta trots att undersökningar visar att de flesta boende i miljonprogrammen trivs bra, och att kriminaliteten är mycket högre på Södermalm och i City. Dåvarande integrationsministern Nyamko Sabuni (FP) gjorde 2009 ett utspel om att riva stora delar av 156 särskilt problematiska miljonprogramsområden, som ”utmärks av låg sysselsättningsgrad, under­måliga utbildningsresultat och lågt valdeltagande”. Som om problemen låg inbyggda i husen.

– När man definierar vissa områden, och dem som bor där, som bärare av alla samhällsproblem så föder det hat mot de bostadsområdena och mot de människor som bor där, säger Johanna Langhorst." http://stockholm.etc.se/intervju/motattack-pa-forortshatet
Rebecca
CITAT (Blomstertanten @ 26-03-2013, 06:54) *
Att i dagens brist på hyresrätter (i storstadsområdena) påstå att invandrare skulle välja att bo i segregerade områden visar på en stor okunskap! De flesta som saknar ekonomiska resurser, vare sig de är infödda svenskar eller inte, har inget val!!! De får vara glada om de överhuvudtaget kan få en lägenhet!!!!

000.gif
pejori
Gita

Gita

I min värld, fungerar det utmärkt att vara fattig, frisk och vacker, hellre än rik, ful och sjuk. dunno.gif
*Stintan*
CITAT (pejori @ 26-03-2013, 11:45) *
I min värld, fungerar det utmärkt att vara fattig, frisk och vacker, hellre än rik, ful och sjuk. dunno.gif

tummenupp.gif fungerar dessutom utan botox och plastikoperationer.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 26-03-2013, 12:06) *
tummenupp.gif fungerar dessutom utan botox och plastikoperationer.

Japp, dom blir man bara ännu fulare av. giggle.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (pejori @ 26-03-2013, 11:45) *

Den var bra.....
silos
I min värld är det okej att vara fattig,sjuk och ful,för vad kan man göra åt sådant!?
Blomstertanten
Man kan vara hur vacker som helst på utsidan, det hjälper liksom inte om insidan är ful! no.gif
*Stintan*
CITAT (Blomstertanten @ 26-03-2013, 18:43) *
Man kan vara hur vacker som helst på utsidan, det hjälper liksom inte om insidan är ful! no.gif
'

Precis!
pejori
CITAT (Blomstertanten @ 26-03-2013, 18:43) *

Taskig insida kan ingen operation i världen göra något åt, hur rik eller fattig man än är. unsure.gif
pejori
CITAT (silos @ 26-03-2013, 17:14) *
I min värld är det okej att vara fattig,sjuk och ful,för vad kan man göra åt sådant!?

Fungerar det med. tummenupp.gif
Är väl oftast bara att "gilla läget"
Kryddan03
CITAT (pejori @ 26-03-2013, 19:24) *
Taskig insida kan ingen operation i världen göra något åt, hur rik eller fattig man än är. unsure.gif

Möjligen hjärttransplantation, fast jag är tveksam. wink.gif
pejori
CITAT (Kryddan03 @ 26-03-2013, 19:39) *
Möjligen hjärttransplantation, fast jag är tveksam. wink.gif

Klockren. rotfl.gif
Gita
CITAT (pejori @ 26-03-2013, 19:35) *
Fungerar det med. tummenupp.gif
Är väl oftast bara att "gilla läget"

Visst är det så. Men om man kan välja så vore det väl dumt att välja fattig, sjuk och ful. Eller att bosätta sig i något trist miljonprogramsområde om man har möjlighet att välja fritt. Att påstå något annat uppfattar jag som hyckleri, ett ganska cyniskt sådant.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 27-03-2013, 09:48) *
Visst är det så. Men om man kan välja så vore det väl dumt att välja fattig, sjuk och ful. Eller att bosätta sig i något trist miljonprogramsområde om man har möjlighet att välja fritt. Att påstå något annat uppfattar jag som hyckleri, ett ganska cyniskt sådant.
Gita

Men frågan var väl inte om man kunde välja fritt. Var kan man det förresten?
Blomstertanten
Jag bor i ett miljonprogramsområde just nu, även om det är ett litet område utanför stan med tvåvåningshus med lite radhuskaraktär, byggt precis i slutet av "miljonprogramsperioden".
Alla miljonprogramsområden är intestora gråa trista betonggetton vilket de flesta tror, det byggdes även villor i miljonprogrammet!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Miljonprogrammet

Anma
Finns massor med fina radhusområden inom miljonprogrammet.
gnon49
Här i kommunen har man rivit en del trista grå hyreshus. Men inte gjorde det området attraktivare. Tror det är svårt att göra om ett område så det blir trevligare att bo i. Kostar för mycket helt enkelt. Bättre kanske att riva hela rasket o börja från grunden. Som det nu är så blir det en viss typ av hyresgäst som hyr. Den som kan flyttar till något bättre. Men så är det nog i alla kommuner. Alla vill ju få det bättre, även med boendet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon