Hej hej
Ska nu till våren ha lite nya olika arter/sorter av härdig kiwi, men det är ganska nya sorter för mig. Och vet inte egentligen hur dom skiljer sig i smak och kvalitet jämfört med dom svenska.
Har skaffat en hona och hane av Kamelontbuske, hanen är en ''vanlig'' vilken som kamelontbuske och honan heter Actinidia kolomikta 'Sentyabraskaya' (alt ''September'' alt ''Septtember Sun''). Någon som smakat frukten av denna namnsort av kamelontbuske ? Om inget annat ska denna ha väldigt vackra blad vilket är ett plus om frukten inte blir bra eller inte hinner mogna här.
Sedan köptes en Actinidia arguta x melanandra (Actinidia arguta) ''Issai'', som jag har sedan innan. Växer bra men frukten blir blir det sådär med ibland. En Actinidia arguta "Ken's Red", har ju varit på tapeten ett tag nu och ska bli kul att testa. Någon som vet nåt om frukterna ? förutom att dom ska bli röda. Ken's Red är tydligen en hona.
Och så blev det också en hona och hane av Actinidia arguta "Bayern-Kiwi",, lite osäker om frukten hinner mogna på dessa då den är från södra Tyskland. Och frukten har jag inte smakat på denna sort. Och sedan undrar jag om detta kanske är samma som sorten 'Weiki'.