Full version: fina nässlor
nässlamera

som ni märker på mitt användarnamn är jag förtjust i nässlor. förutom att de är ganska trendiga numer, så har de många användningsområden; jättegoda lättstuvade som primörsallat med lite smör, i drinkar eller som hårtvättmedel för hårbottenblodcirkulation och glans. de är nyttigare än spenat och smakar mer sofistiskerat bittert. problemet är att vi knappt har några på landet, och de som få som finns är gängliga och ser inte så friska ut. jag har satt av en plats för myntor, och undrar hur, var man kan odla/plantera nässlor samt hålla dem under kontroll? och går det bra bredvid myntorna eller blir det helt fel? vilka andra växter passar de med? rabarber?
kan man köpa nässelfrön eller är det bättre att sno åt sig några i naturen? jag är väldigt ny på det här.
malcolm
Jag älskar nässelsoppa med äggklyftor.
nässlamera

nässlor passar till allt där man behöver lite grönt nyttigt som ändå smakar intressant järnigt och mineraligt, alternativt om man behöver kapillärvidgande blodgenomströmning vilket aldrig kan vara fel. (och ni som inte tror på hårkuren; jag har provat och det funkar faktiskt, bara man har kvar lite l-arginin/myrsyra så att det sticks. håret blir mörkare dock. stuvar man för länge blir det ju som vanlig tamspenat)
nässlamera
kan man så el sätta nässlor i en alternativ kryddrabatt, där man också har myntor , typ 1 kvm nässla, 1 kvm mynta, lite bärbuskar bredvid? eller är det smartare med ngn annan växt, myntor är väl lite ogräsiga. måste veta sånt här då jag har en enda chans att plantera i början av maj, det är en kolonilottstomt 50 mil bort. smile.gif jag har bara planterat en (1) lavendel förut.
Rosmarin
Jag håller med dig om att nässlor är enormt intressanta ur näringssynpunkt och att det dessutom är mycket gott.
Naturligtvis går det att odla nässlor. Antigen plantera färdiga plantor som man gräver upp någon annan stans och planterar där man vill ha dem eller också frösår man. Hur du planerar din trädgård sedan beror ju på vad du vill odla mera och vad du tycker blir lagom mängd.

Ursäkta mig, jag menar verkligen inget illa men jag blir lite full i skratt och undrar om du faktiskt menar allvar med det du skriver i de här inläggen:
CITAT (nässlamera @ 08-04-2013, 22:45) *
.....jag har provat och det funkar faktiskt, bara man har kvar lite l-arginin/myrsyra så att det sticks.
...

CITAT (nässlamera @ 09-04-2013, 15:27) *
...jag har en enda chans att plantera i början av maj, det är en kolonilottstomt 50 mil bort. smile.gif jag har bara planterat en (1) lavendel förut.
Peztis
Ska du sätta nässlor så bör du sätta dem på ett väl avgränsat område (både botten och sidledes) för de sprider sig duktigt med rötterna. Dessutom bör du klippa av blomställningarna innan de börjar fröa av sig för de är lagom skoj att få där man inte vill ha dem och dessutom kommer dina kolonigrannar att titta ganska snett på dig! rtfm.gif

Jag hade inte satt dem där jag planerat sätta ned en hand för att komma åt, dvs inte nära rabarbern. För att vara på den säkra sidan så skulle jag nog ha tagit en pallkrage med några lager markväv i botten och odlat endast nässlorna i botten.

Jag plockar nässlor varje år till min svärmor som gillar att äta dem. Själv brukar jag göra nässelvatten som jag sedan glömmer bort att använda! I år ska jag plocka och torka för att göra nässelte till sonen som är pollenallergiker - det ska tydligen kunna hjälpa mot det.
nässlamera
CITAT (Rosmarin @ 09-04-2013, 15:55) *
Jag håller med dig om att nässlor är enormt intressanta ur näringssynpunkt och att det dessutom är mycket gott.
Naturligtvis går det att odla nässlor. Antigen plantera färdiga plantor som man gräver upp någon annan stans och planterar där man vill ha dem eller också frösår man. Hur du planerar din trädgård sedan beror ju på vad du vill odla mera och vad du tycker blir lagom mängd.

Ursäkta mig, jag menar verkligen inget illa men jag blir lite full i skratt och undrar om du faktiskt menar allvar med det du skriver i de här inläggen:

haha! Ja, jag menar verkligen allvar, tror jag, även om jag inte riktigt vet om det är just l-arginin som bidrar till nässlans giftämne och att det inte är myrsyra heller, men jag tycker verkligen om när det sticks! då känns det ju som att det faktiskt funkar= huden blir irriterad blodcirkulationen i hårbotten sätter igång. jag är förtjust i chili och dylikt också då det känns som att man blir varm i hela huvudet och bröstet liksom. liksom bastu. vet inte varför, kroppen surrar upp och känns vital antar jag, man får en liten kick. tongue.gif sånt som maneter är väl lite väl elektroshockstickigt. jag brukar dock koka nässlorna ett par minuter ( men inte 7 min- en kvart som rekommenderat), obs.

det är med 50 mil var väl mer 30 mil, kollade google maps. det är allt jag har att odla på förutom urban gerillaodling vilken dock aldrig lockat.. inte har jag ju bil heller..tåget åker man ju bara med på, vet inte hur många mil.. tongue.gif det är bara delvis min trädgård, den tillhör min familj (har tyvärr ännu inte haft råd att köpa en egen plätt natur) och är på 500 kvm o är bara där ibland. det är en sommarstuga, i ett blandat område men började som koloniområde. allra helst skulle jag vilja ha en riktigt "vild" (stora brännässlebestånd t ex) och romantiskt trädgård i ett hus närmare "vild" och folktom natur, skogar, ängar o dylikt, men då får jag vinna på lotto först. därav brännnässlefascinationen kanske. lite är det för att irritera grannarna också, som är mer inne på carport wink.gif (de är trevliga dock.) och det här med lavendeln.. tja, det ÄR faktiskt det enda jag nånsin planterat som vuxen iallafall. har velat ägna mig lite smått åt trädgårdsodling ett par år nu dock, det här året skall det bli av åtminstone.. älskar för övrigt att vara ute i naturen, men kommer liksom aldrig åt den! man kommer inte så jättelångt med cykeln.
nässlamera
peztiz: Tack! Bra tips, med pallkrage. och jag hade aldrig haft koll på det där med fröna annars, grannarna bor ju nån meter därifrån.. å andra sidan är det lätt att sno åt sig några genom köksfönstret såtillvida de också uppskattar nässlan.. : ) hoppas det (nässlebeståndet) kommer att fluffa till sig nu. det får nog bli bredvid krusbären, hallonbuskarna och den här pepparmyntan iallafall
Peztis
Ett tips till! Myntor kan bli hemska de med! Plantera den helst i en kruka eller hink där du skurit bort botten så att den in sticker iväg. Och precis som nässlan, klipp bort blommorna innan de går i frö.

Annars är både myntor och nässlor bra ur en aspekt till: de är stora insektsmagneter!
Chili Linkan
Myntors rötter sticker inte så djupt eller? Hink utan botten låter ju inte som det bästa annars.
Rosmarin
vad bra att du inte tog illa upp av det jag skrev. Det var absolut inte illa menat ju, men det du skriver hade faktiskt kunnat vara ett inlägg av det humoristiska slaget och i så fall ett lyckat sådant. giggle.gif

Du har fått bra råd av Peztis tycker jag. Rotspärrar som begränsar okontrollerad spridning av rötter och att klippa av blommorna innan de går i frö för fröspridningens skull är att rekommendera. Om det finns moget frö på dina plantor kan du ju försöka samla upp dessa och strö ut på "nässelstället" i din trädgård och hoppas att du får nya fröplantor.

CITAT (Chili Linkan @ 10-04-2013, 00:58) *
Myntors rötter sticker inte så djupt eller? Hink utan botten låter ju inte som det bästa annars.

Jag odlar sedan flera år olika sorters myntor, oregano (kungsmynta) och citronmeliss i bottenlösa hinkar som jag har grävt ner i kryddlandet. Detta går alldeles utmärkt. Varje plantsort håller sig numera på sin plats och jag klipper ner plantorna och skördar flera gånger varje sommar! smile.gif
woodspirit
Puffar denna tråden då jag nyss läst den och vill tillägga ytterligare en väldigt bra sak med nässlor: flera olika sorters fjärilslarver behöver nässelbestånd för att överleva. Med tanke på hur aktuellt det är med brist på platser för larverna samt blommor till fjärilar...Vill man ha vackra fjärilar i sin trädgård bör man även ge dem en barnkammare såsom exempelvis ett bestånd nässlor och INTE klippa ned blommorna.
jo i ö-bro
Jag har märkt att man bland spanska och italienska fröförsäljare (kan hittas på e-bay) säljer udda saker ibland. Bland annat nässlor, maskros och tydligen silene vulgaris som anses som delikatessblad i vissa regioner. Och fröna är vanligtvis billiga med (jag har köpt 200 bifftomatfrön "super marmande" och 75 chili gula jamaica klockor för ca 13 kr per portion). Som kuriosa kan nämnas att en bekants pojkvän från frankrike blev nästan bestört när hennes föräldrar rensar bort maskros från tomt och odlingsbäddar.

Men nässlor kan du säkert få en planta gratis, det brukar vara många som har gott om dem smile.gif
Rhonda - 51Aussie
CITAT (jo i ö-bro @ 04-09-2015, 15:43) *
Som kuriosa kan nämnas att en bekants pojkvän från frankrike blev nästan bestört när hennes föräldrar rensar bort maskros från tomt och odlingsbäddar.

Förlåt nässlamera men jag var tvungen att kommentera detta om maskrosorna. Hoppas det inte gör något.
Jag älskar maskrosor. När vi hade villa för ett tag sedan hade jag några maskrosplantor i rabatterna. De blev så stora o fina! De är sååååå vackra med sina gula blommor. (Maskrosen är perenn.)
Bassam
Hej

Ogräs är fina ibland, men tar mycket närig av jorden o blir jorden trött. så andra växter som finns i området blir svaga. jag tycker om man älskar dem. man kan planterar dem i pallkragar ensam. växter kan inte vinna konkurrensen av dem.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon