CITAT (Rosmarin @ 09-04-2013, 15:55)

Jag håller med dig om att nässlor är enormt intressanta ur näringssynpunkt och att det dessutom är mycket gott.
Naturligtvis går det att odla nässlor. Antigen plantera färdiga plantor som man gräver upp någon annan stans och planterar där man vill ha dem eller också frösår man. Hur du planerar din trädgård sedan beror ju på vad du vill odla mera och vad du tycker blir lagom mängd.
Ursäkta mig, jag menar verkligen inget illa men jag blir lite full i skratt och undrar om du faktiskt menar allvar med det du skriver i de här inläggen:
haha! Ja, jag menar verkligen allvar, tror jag, även om jag inte riktigt vet om det är just l-arginin som bidrar till nässlans giftämne och att det inte är myrsyra heller, men jag tycker verkligen om när det sticks! då känns det ju som att det faktiskt funkar= huden blir irriterad blodcirkulationen i hårbotten sätter igång. jag är förtjust i chili och dylikt också då det känns som att man blir varm i hela huvudet och bröstet liksom. liksom bastu. vet inte varför, kroppen surrar upp och känns vital antar jag, man får en liten kick.

sånt som maneter är väl lite väl elektroshockstickigt. jag brukar dock koka nässlorna ett par minuter ( men inte 7 min- en kvart som rekommenderat), obs.
det är med 50 mil var väl mer 30 mil, kollade google maps. det är allt jag har att odla på förutom urban gerillaodling vilken dock aldrig lockat.. inte har jag ju bil heller..tåget åker man ju bara med på, vet inte hur många mil..

det är bara delvis min trädgård, den tillhör min familj (har tyvärr ännu inte haft råd att köpa en egen plätt natur) och är på 500 kvm o är bara där ibland. det är en sommarstuga, i ett blandat område men började som koloniområde. allra helst skulle jag vilja ha en riktigt "vild" (stora brännässlebestånd t ex) och romantiskt trädgård i ett hus närmare "vild" och folktom natur, skogar, ängar o dylikt, men då får jag vinna på lotto först. därav brännnässlefascinationen kanske. lite är det för att irritera grannarna också, som är mer inne på carport

(de är trevliga dock.) och det här med lavendeln.. tja, det ÄR faktiskt det enda jag nånsin planterat som vuxen iallafall. har velat ägna mig lite smått åt trädgårdsodling ett par år nu dock, det här året skall det bli av åtminstone.. älskar för övrigt att vara ute i naturen, men kommer liksom aldrig åt den! man kommer inte så jättelångt med cykeln.