Sidor: 1, 2
pejori
CITAT (Huggorm @ 28-04-2013, 23:57) *
Är det en trängselskatt är det väll rimligare att den tas ut efter storlek på kroppshydda? Eller storlek på fordon om det som i det aktuella fallet handlar om trängselskatt på väg.

För övrigt är det ganska trångt på cykelbanorna i många svenska städer också, så jag förselår trängselskatt där också så vi får fördelat ut folket lite på övriga transportmedel.

Hallå!!!!
Ge dom inga dumma idéer nu. crying.gif
Tapio
CITAT (Pirum @ 28-04-2013, 23:34) *
Jo, man kan lätt tro att syftet inte är trafikstyrande utan inkomstbringande. Men det är ju självklart när man ser utformningen, hade de tänkt att skatten skulle vara trafikstyrande skulle det dels såklart funnits alternativa vägar i många fall, men främst varit en progressiv avgift/skatt kopplad till inkomst eller förmögenhet.

En trafikstyrande effekt blir ju väldigt trubbig om den rike betalar 3% av lönen för att åka till arbetet medan den fattige deltidsarbetande betalar 17% av lönen för samma resa. Det är lätt att inse vem som blir glad över att kunna köra hemifrån lite senare och ändå hinna till jobbet, och vem som får gå upp tidigare för att hinna med bussen och sedan kommer hem strax innan ungarna ska lägga sig. Ja, barnen får såklart ofta längre tider på dagis också, i de fall båda föräldrarna kanske nu måste åka kollektivt av ekonomiska skäl. Kanske kan man lägga in en trängselskatt på dagis också för där är ju verkligen trångt.

Trängselskatt är bra, om syftet är att skapa en bättre miljö och styrningen blir rättvis, dvs, tas ut efter ekonomisk förmåga. Nuvarande utformningen suger.

Halaj!

Jag är lite tveksam där. Visst har du rätt i att en avgift/utgift drabbar den fattige värre än den rike.
Men så är det ju också när du köper en knippe morötter! Konsum frågar inte efter din inkomst i kassan. Alla betalar lika.
Jag tror att de flesta är bekväma med att en inträdesbiljett till Liseberg/Gröna lund, en trafikbot, ett par skor mm kostar lika mycket oavsett inkomst.

Du kan väl inte på allvar mena att betalstationerna skall samköras med skattemyndigheten så att den fattige passerar med lägre taxa?

Visst har vi orättvisor i samhället, men jag kan tänka mig tusen andra, bättre sätt att komma i bukt med det.

//T
Pirum
CITAT (Tapio @ 30-04-2013, 19:48) *
Du kan väl inte på allvar mena att betalstationerna skall samköras med skattemyndigheten så att den fattige passerar med lägre taxa?

Det beror på vilket syftet är med trängselskatterna. Ska de minska trängseln, ja, då bör de faktiskt vara progressiva eftersom en straffskatt (som det ju då handlar om) måste kännas lika mycket för alla om de ska ge en bra effekt. Jämför dagsböter, som varierar efter inkomst/rikedom (om än inte tillräckligt). För min del får betalstationerna gärna samköras med både skattemyndighet och polisregister...

Avdragsreglerna, som de är utformade, gynnar dessutom högavlönade heltidsarbetare framför lågavlönade deltidsarbetare - som ofta kan glömma att dra av en enda krona av trängselskatten eftersom de inte kommer över 10000kr reskostnader per år. Egentligen borde nog avdragen för resor till arbetet tas bort, men det är en annan fråga.
jaj-51
Läste i GP "Befria buss och taxi från trängselskatt " ja ja Bussar betalar ingen trängselskatt om de är stora.

Taxibilar betalar trängselskatt men vil slippa, för att minska utsläppen av avgaser i stan ...

Det är inte 1 april biggrin.gif bara argument för att ytterligare höja häxskatten för vanligt folk som använder sin privata bil och behöver passera Göteborg.

Ingen förbifart eller kringen finns med i västsvenska paketet ....

Som vanligt så är tanken god här men resultatet blev skit.

Vi byggde två tunnlar längs med älven och skall nu försöka få till en under älven ... yahoo.gif

Blir jätte bra än numer bilar kan passera centrala Göteborg och måste betala häxornas skatt, synd bara att EU kommer att bötfälla staden för dålig luft!
Men det behövs när politikerna inte klarar sitt jobb och väljarna inte säger ifrån ordentligt.

Tapio
CITAT (Pirum @ 02-05-2013, 20:53) *
Det beror på vilket syftet är med trängselskatterna. Ska de minska trängseln, ja, då bör de faktiskt vara progressiva eftersom en straffskatt (som det ju då handlar om) måste kännas lika mycket för alla om de ska ge en bra effekt. Jämför dagsböter, som varierar efter inkomst/rikedom (om än inte tillräckligt). För min del får betalstationerna gärna samköras med både skattemyndighet och polisregister...

Avdragsreglerna, som de är utformade, gynnar dessutom högavlönade heltidsarbetare framför lågavlönade deltidsarbetare - som ofta kan glömma att dra av en enda krona av trängselskatten eftersom de inte kommer över 10000kr reskostnader per år. Egentligen borde nog avdragen för resor till arbetet tas bort, men det är en annan fråga.

Halaj!

nu börjar det att likna "Benzo" Bodströms våta drömmar om ett övervakningssamhälle. Obehagligt.

Vad gäller olika avgifter spelar det ingen roll. fint folk har tjänstebil, och betalar inte en krona i vägtull ändå.

//T
Huggorm
Om vi ändå skall ha ett övervakningssamhälle så kan väll kamerorna registrera folk som passerar in och ut och pricka av på en lista. Alla får en pott om tjugo passeringar per månad och sedan blir det svindyrt
Pirum
Ja, jag spetsade till det lite, men det är säkert där vi hamnar, i London har ju övervakningskameror för vägtullar tagit fast mängder med tjuvar och fifflare, felregistrerade och oförsäkrade bilar, efterlysta brottslingar, etc. Jag tycker inte om övervakningssamhället, men om vi ändå ska övervakas kan det ju vara bra om det kommer något positivt ur det :-/

Tjänstebilar ja, vansinne, speciellt numera när de inte på samma sätt sponsrar tillverkning i Sverige. Borde förbjudas...
kerstinbern
CITAT (Huggorm @ 28-04-2013, 22:57) *
Är det en trängselskatt är det väll rimligare att den tas ut efter storlek på kroppshydda? Eller storlek på fordon om det som i det aktuella fallet handlar om trängselskatt på väg.

För övrigt är det ganska trångt på cykelbanorna i många svenska städer också, så jag förselår trängselskatt där också så vi får fördelat ut folket lite på övriga transportmedel.

Timbro har ju redan föreslagit trängselskatt i kollektivtrafiken (eftersom de själva inte reser kollektivt)
Huggorm
CITAT (kerstinbern @ 03-05-2013, 16:18) *
Timbro har ju redan föreslagit trängselskatt i kollektivtrafiken (eftersom de själva inte reser kollektivt)

Så du menar att det är kommunalarbetarnas förbund som lobbat fram trängselskatten för bilar, eftersom de reser kollektivt?
jaj-51
Gott att vi har GT här lite dagsaktuell information om Skattehäxorna och folkomröstningen.

Lögnen om allternativ till vägtullar har GT skrivit om för längesen.
Skattehäxorna sitter i sitt egna hörn och jobbar på ytterligare misslyckade projekt i staden.

Viktigast är en väg förbi / runt staden!
Tyvärr ingår det inte i Häxornas beskattningsplaner.
Eländet fortsätter om vi inte får stopp på Häxorna och deras brist på kunskap och insikt om trafik och framkomlighet.

Hoppet kan ju vara EU som kommer att bötfälla staden för varje dag luftföroreningarna är för höga (Läs Gårda) och därmed tvinga fram en väg runt Göteborg.

Eller blir det högre tullar ???

Elisabeth-Västkustkolonisten
I vår stad handlar man enligt mottot Hjälper du mig, så hjälper jag dig......

Varför tror ni att man kunde fixa så snabbt en bra pension till Kia? Dom 2 kära damerna umgås ju även privat.

Det händer så mycket bakom kulisserna så att man kan bli mörkrädd för mindre.

Men vad skall vi rösta på nästa år?
jaj-51
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-05-2013, 09:34) *
I vår stad handlar man enligt mottot Hjälper du mig, så hjälper jag dig......

Varför tror ni att man kunde fixa så snabbt en bra pension till Kia? Dom 2 kära damerna umgås ju även privat.

Det händer så mycket bakom kulisserna så att man kan bli mörkrädd för mindre.

Men vad skall vi rösta på nästa år?

Ja det är inte för inte som staden blivit känd för "Göteborgsandan" med smeknamnet Muteborg.

Vi skrattade när några Chalmerister skojade och döpte om staden till Ankeborg.

Tyvärr mins vi S-store starkemans uttalande på radio "Men så har vi ju alltid gjort"
Spriten flödade och maten det bästa som värdshuset kunde servera till jul.

Oja kommunalt ägda bolag är en "godisburk"
jaj-51
Skattehäxorna i Muteborg firar väl ännu en seger och får mer klirr i kassa?

1.000Kr för två dagars försening

Blir nog kämpigt att behålla turisterna? vadå "Det glada Göteborg" ?

Häxorna skrämmer med skatter och avgifter, Liseberg förknippas med gråtande barn...
Spårvagnarna har körförbud på grund av rostskador ...
Mutskandalerna rullar vidare i en strid ström som vanligt.
Gossen Ruda
Undrar om trojkan som avvisade folkomröstningen har läst portalparagrafen i Regeringsformen? Början: "1 § All offentlig makt i Sverige utgår från folket.
Huggorm
CITAT (jaj-51 @ 05-05-2013, 08:16) *
Skattehäxorna i Muteborg firar väl ännu en seger och får mer klirr i kassa?

1.000Kr för två dagars försening

Men ärligt talat, så här skriver de: "Fakturorna skulle vara betalda 2 april, jag betalade dem 4 april eftersom jag är egenföretagare och inte alltid får in pengar från mina kunder i tid, säger Tobias Hellström."

Men är det inte illa ställt om man inte kan skramla ihop 24kr? Eller åtminstone 12kr då, så han kunde betala den ena fakturan. Om detta är en omöjlig summa att ordna fram med kort varsel förstår jag att 1000kr i påminnelseavgift sved. Han borde nog överväga att sälja en av sina bilar, eventuellt båda om han lever så på marginalen.
CITAT (Huggorm @ 05-05-2013, 21:46) *
Men ärligt talat, så här skriver de: "Fakturorna skulle vara betalda 2 april, jag betalade dem 4 april eftersom jag är egenföretagare och inte alltid får in pengar från mina kunder i tid, säger Tobias Hellström."

Men är det inte illa ställt om man inte kan skramla ihop 24kr? Eller åtminstone 12kr då, så han kunde betala den ena fakturan. Om detta är en omöjlig summa att ordna fram med kort varsel förstår jag att 1000kr i påminnelseavgift sved. Han borde nog överväga att sälja en av sina bilar, eventuellt båda om han lever så på marginalen.

Så tänkte jag också.

Men 500 Kr i förseningsavgift är ocker i mina ögon. Inte betalar dom det när dom gör fel och det gör dom. T.ex. när dom inte kan skilja på utländska bilar och svenska bilar.
jaj-51
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-05-2013, 06:26) *
Men 500 Kr i förseningsavgift är ocker i mina ögon. Inte betalar dom det när dom gör fel och det gör dom. T.ex. när dom inte kan skilja på utländska bilar och svenska bilar.

Ja detta är väl det hemska i saken, känns lite som ett övergrepp.
Mest otroligt är att även om det föreligger en tvist om skatten skall den betalas och eventuell straffavgift betalas.

Det är "typ" sånt här som brukar hamna i europadomstolen för mänskliga rättigheter.
Sverige är ett av de länder som fälts mest och tvingats ändra landets lagar så myndigheter och skattmasar tvingats upphöra med en del systematiska övergrepp. Vi har mycket gott att tacka EU för också.
Rebecca
CITAT (jaj-51 @ 06-05-2013, 07:32) *
Det är "typ" sånt här som brukar hamna i europadomstolen för mänskliga rättigheter.

För mänskliga rättigheter?! Ge mig ETT exempel som liknar detta som varit uppe i Europadomstolen för mänskliga rättigheter, tack.
jaj-51
Varsågod här är ett av de mest omskrivna.

Skatteverkets övergrepp på Bilskrotaren i södra Sverige.
Han förlorade allt och blev aldrig dömd för något.
Staten Sverige med skatteverket i spettsen förlorade och regeringen tvingades ändra lagarna som styr skatteverkets agerande.

jaj-51
Skattehäxorna kämpar i rävsaxen GP
Gott att vi har en Riksdag med en regering som stödjer folkviljan, hu vad hemskt med tanken på motsatsen.

Förvånad att även KDS är emot folkets viljan till folkomröstning!
I riksdagen röstade partit för lagen om folkinitiativ ...
jaj-51
Mejla politikerna om du vill ha en folkomröstning om trängselskatt.GT
Bara att klistra och klippa färdiga mejllistor och brev.

KDS var det parti som senast förhalade beslutet om eventuell folkomröstning, kanske de är ett föredetta gäng som redan gett upp och vil säkra sin politikerpension?
jaj-51
Läste i GT

"Ett nej till folkomröstning är Kia Andreasson och Anneli Hulthén alltså överens om, men inte vad en eventuell folkomröstning ska gälla"

Ja de är dessa mäniskor som skall fatta de viktiga besluten i Göteborg tongue.gif
Inte att undra på hur illa det är i Muteborgs totalmiss i trafiklösningarna.

jaj-51
Från dagens GP en Demoskåpundersökning.

"Majoriteten av Göteborgarna vill ha en folkomröstning om trängselskatten. Det visar en ny opinionsundersökning.
På frågan om vi borde ha en folkomröstning om trängselskatten svarade 59 procent ja, 34 procent svarade nej och 7 procent svarade att de inte visste"

Men våra politiker med sleven i grytan har inte lust att bry sig om sina medborgare thumbdown.gif

Är medborgarna dumma och begriper inte att de folkvalda som representerar folket vet bäst?
I alla fall vet man nu vem man inte skall lägga sina röster på nästa år.

En som jag hade förväntat mig mer av är David Lega, KD
ninnisky
I går deltog jag i den fjärde och sista delen av Göteborgs Universitets undersökning om trängselskatt. Ska bli väldigt intressant att se vad den undersökningen ger. Går det efter mig så blir det ingen trängselskatt däremot kan jag tänka mig att ta det via en mindra kommunalskattehöjning!

Har varit spännande att deltaga!
pejori
CITAT (ninnisky @ 14-05-2013, 12:52) *
I går deltog jag i den fjärde och sista delen av Göteborgs Universitets undersökning om trängselskatt. Ska bli väldigt intressant att se vad den undersökningen ger. Går det efter mig så blir det ingen trängselskatt däremot kan jag tänka mig att ta det via en mindra kommunalskattehöjning!

Har varit spännande att deltaga!

Deltog i samma undersökning, men jag tror inte det leder till något alls tyvärr.
Om inte politikerna bryr sig om vad vi invånare tycker (folkomröstningen) så bryr dom sig säkert inte om det här heller.
ninnisky
CITAT (pejori @ 14-05-2013, 13:05) *
Deltog i samma undersökning, men jag tror inte det leder till något alls tyvärr.
Om inte politikerna bryr sig om vad vi invånare tycker (folkomröstningen) så bryr dom sig säkert inte om det här heller.

befarar detsamma, tyvärr- men ger inte upp hoppet !
pejori
CITAT (ninnisky @ 14-05-2013, 15:09) *
befarar detsamma, tyvärr- men ger inte upp hoppet !

Inte jag heller... tummenupp.gif
kerstinbern
CITAT (Gossen Ruda @ 05-05-2013, 19:56) *
Undrar om trojkan som avvisade folkomröstningen har läst portalparagrafen i Regeringsformen? Början: "1 § All offentlig makt i Sverige utgår från folket.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd :

"- Trängselskatten i Göteborg har beslutats av Sveriges riksdag och är reglerad i svensk lag, säger Elmsäter-Svärd. En ändring i svensk lag endast kan ske genom beslut av riksdagen."

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.167583...-trangselskatt-
Gossen Ruda
CITAT (kerstinbern @ 18-05-2013, 15:45) *
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd :

"- Trängselskatten i Göteborg har beslutats av Sveriges riksdag och är reglerad i svensk lag, säger Elmsäter-Svärd. En ändring i svensk lag endast kan ske genom beslut av riksdagen."

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.167583...-trangselskatt-

Och? Nu var frågan om vi göteborgare skall få folkomrösta eller inte. Vid ett nej till biltullarna går frågan vidare till riksdagen för ett slutgiltigt avgörande men det är en annan sammanhängande fråga.
jaj-51
Riksdagen har bara rättat sig efter de kommunala besluten.
Ex Stockholm, Malmö och Göteborg.

Kommunen har inte rätt att införa varken vägavgifter trängselskatt.

Hittills har riksdagen följt de kommunala besluten.

Skattehäxorna ljög om var och hur stor avgiften skulle vara före valet.
Troligen är detta största anledningen till missnöjet.
Än mer missnöjda lär vi bli när det går upp att Göteborg blir staden som beskattar resande och transporterna på västkusten.
Vad då förbifart Göteborg ... de kallar skattehäxorna för smitvägar!
EKLO
Jösses. En cyklande och kollektivåkande göteborgare blir helt matt av den här långa diskussionen. Att kommunen misslyckats i att föra ut informationen om hur avgifterna ska användas verkar ovedersägligt, men bortsett från det verkar väl reformen och avgifterna funka ganska bra?
Gossen Ruda
CITAT (EKLO @ 19-05-2013, 00:53) *
Jösses. En cyklande och kollektivåkande göteborgare blir helt matt av den här långa diskussionen. Att kommunen misslyckats i att föra ut informationen om hur avgifterna ska användas verkar ovedersägligt, men bortsett från det verkar väl reformen och avgifterna funka ganska bra?

Nja, det är väl allt ljug och förändringar som gjort folk förbannade. Från början skulle det bara vara en trängselskatt i centrala staden. Det är ok för de flesta, även för mig. När man kom på att det var ett utmärkt sätt att klå folk på pengar vet jag inte, men det var iaf EFTER valet som man presenterade planerna helt och då hade det växt till en biltull. Tingstadstunneln med leden söderut, Älvsborgsbron och delar av södra Hisingen ingick plötsligt också. Visst fungerar det på så sätt att pengarna flyter in och att trängseln har minskat men samtidigt är det så jäkla orättvist för vissa områden på Hisingen och genomfartstrafiken.
Ja all ljug dom kom med.

Viss stadsdelar har man låst in och vissa låst ut. Och när sen Anneli H säger att det kostar ju aldrig mera än 80 Kr/ dag, då ser jag rött.
Låt en pensionär med låg pension eller en ensamstående mamma betala 80 kr/dag

Dom får gärna ha sina betalstationer i centrum, inte emot mig.

Det är ren och skär svågerpolitik som bedrivs här. Det såg man ju när Anneli fixade Kias pension retroaktiv.

Visst vi har bussar här men dem som har åkt med en buss härifrån, gör det inte gärna. Jag kan inte åka buss. Dom väntar aldrig tills folk sitter, nej man hinner knappast innanför dörren så blir det att gasa på för fullt för att kanske tvärbromsa 100 meter längre fram.
Skall jag då bara sitta inne? (men snällt betala skatt för att i övrigt blir utelåst från stan)

Säger mig den äldre eller handikappade som kan då åka med.......

Elisabeth

jaj-51
Backaborna har blivit av med enda förbindelsen genom Tingstadstunneln.
Buss 53 devil.gif

Kollektivtrafiken skulle bli bättre men inte för backaborna?

Minskar ju trängseln i Tingsdatunneln förstås ....
ninnisky
80 kr per dag blir vid heltidsarbete 220 dagar om året 17.600:- redan skattade pengar vilket också motsvarar en månadslön för många. Vem är beredd att avstå från detta utan att bli tillfrågad???
Undrar om Anneli H kunde räkna så långt.

Det är inte undra på att många blir f...nfööörb....
Huggorm
Är inte trängselskatten avdragsgill? Det är den i Norge i alla fall så det är en given post i varje års deklaration
ninnisky
CITAT (Huggorm @ 19-05-2013, 10:00) *
Är inte trängselskatten avdragsgill? Det är den i Norge i alla fall så det är en given post i varje års deklaration

Inte i Sverige, inte ...
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 19-05-2013, 12:00) *

Då skulle det ju inte vara någon vits med trängselskatt för den skulle väl finansiera förbifarten eller va de va.
jaj-51
Skattehäxorn vill inte bli filmade Vägvalet
omk
CITAT (Huggorm @ 19-05-2013, 12:00) *

Visst är den avdragsgill, ninnisky och Huggorm !
Kopierat från Skatteverkets hemsida:

"Utgifter för väg-, bro- eller färjeavgift. Om du rest med egen bil får du även göra avdrag för dina utgifter för trängselskatt. Avdrag medges för den trängselskatt som belöper på det år resorna har gjorts även om betalning av skatten skett först året därpå."

Källa: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/...lochfranarbetet

Edit: MEN du måste ju antingen komma upp i över 10.000 kr i trängselavgift eller "kvala in" i bestämmelsen om arbetsplatsen minst 5 km fr bostaden OCH 2 timmars tidsvinst / dag jämfört med kollektivtrafik.
Och vi som inte jobbar längre??????
omk
Elisabeth, jag svarade bara på ninniskys påstående att det INTE var avdragsgillt i Sverige.

Personligen, tycker jag att alla Sveriges pensionärer skulle slippa alla extra avgifter + skatt på sin, oftast, magra pension. Jag menar, den är ju redan skattad, när pensionären jobbade. Helt obegripligt !
Gossen Ruda
Enligt GP är det nu klart att det blir en folkomröstning, nej-sidan får inte ihop tillräckligt med avvisande röster.
Garden bliss
Då går det åt rätt håll!
jaj-51
GP:s debatt i nordstan

6 min in i programmet kostnaden blir 80 miljarder lite mer än dagens 20 som var 16 från början.

Oj då vi lär få minska på något eller höja några avgifter ...

Spontana sakfel i debatten
Bortglömda infrastruktur satningar i Göteborg Götatunnel och Lundbytunnlen som tyvärr byggdes längs med älven.
Förbifart öster byggdes inte när Ulf Adelsson var här med feta plånboken när Göran Johanson stoppades av en kranskomun(?)

Hamnen önskar och får utbygg järnväg med dubbelspår detta ingår inte i västsvenska paketet. Genoförs oavsett västsvenska paketet.

Ny bro är ersättning för den utsliten Götaälvbron.

Det finns mycket billigare allternativ till tågtunneln för att slippa säckstationen.
Huggorm
Så nu är det bestämt att det blir omröstning. Skall bli spännande att se hur det går.
jaj-51
CITAT (Huggorm @ 23-05-2013, 21:56) *
Så nu är det bestämt att det blir omröstning. Skall bli spännande att se hur det går.

Stalltips ungefär som kärnkraften a0a.gif
Tre allternativ avveckla eller avveckla eller avveckla.
Nu producerar vi mer kärnkraftel än nånsin och börjar planera för nya reaktorer rotfl.gif

Skattehäxan ser trött ut efter långbänken i kommunalfullmäktige.
jaj-51
Nu tror många att Backaborna kan besöka köpcentret utan att betala trängselskatt ...

Förtroendet för våra förljugna skattehäxor är noll men vem vet makten och jobben till kompisarna kanske är viktigast?

-inte-klart-att-trangselskatten-justeras-i-backa

vagvalet-loftet-om-trangselskatt-valflask
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon