Full version: Beskära päronträd
il_duce
Har lite problem med ett päronträd som fått växa fritt mycket länge. Stammen är ca 30 cm i diameter. Det ger ingen som helst frukt.

Det som stör mig är 4-5 grova (ca 10 cm) grenar som växer rakt upp från horisontella grenar. Ser lite märkligt ut och är antagligen vattenskott som fått växa till sig rejält. Finns inga möjligheter att få ner frukt från dessa grenar (iof inget problem då trädet inte ger någon frukt ändå) eftersom de är så höga.

Tanken är ev. att ta bort en av dessa grenar per år och på så sätt få mer ljus till de horisontella grenarna. Är detta en dålig ide? Vi vill gärna ha päron.
Huggorm
Trädet ger alltså ingen frukt alls, inte ens några omogna kart? Blommar det över huvud taget? Om det gör det så finns det antagligen inget annat träd i närheten som kan pollinera.

10cm är en väldigt grov gren, jag tror trädet kommer få svårt att övervalla de skadorna, särskilt om det är ute på en annan gren. Risken är att du kommer få in röta i såren och därmed förkortar trädets livslängd. Men samtidigt förstår jag att du vill bli kvitt grenarna, så det kanske är värt risken ändå. Men se då till att du kapar på rätt sätt, alltså att ingreppet görs en torr och fin dag på sensommaren, snittet läggs på rätt ställe utanför grenkragarna och du undviker att det blir fläkningar i barken när grenen faller. Dessutom bör du se till att trädet vattnas och gödslas och gärna befrias från gräs över rötterna, då får det mest möjlig kraft att läka skadorna.
il_duce
Tack för svaret. Det blommar väldigt mycket. Kart har jag inte sett några. Vi har ett annat päronträd bredvid och det ger bra med frukt, trots att det är helt deformerat för har stått bredvid två stora kastanjer.

hmm .. kanske låter grenarna vara trots all. En ytterligare anledning till att det ser märkligt ut är att det har stått bredvid en kastanj det också. Kanske var det äldre då kastanjerna planterades och klarade sig bättre.

Har även ett äppelträd utan några grenar alls på ena sidan. Står under en stor lönn.

Kan försöka slänga upp några bilder, kanske lättare att göra en bedömning då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon