Myosotis
Vad tycker ni?
Själv är jag lite sur just nu. Man fick en rabatt på 75:- för ett tag sen och det var ju snällt. Från början hade jag bara tänkt att beställa några frön och bara betala några kronor kanske, men sen blev det en jättestor beställning tillsammans med en kompis istället. Det är rätt svårt att behärska sig när man väl har kommit igång tongue.gif Det blev både frön och knölar etc. så det blev liksom två beställningar för de gick inte att slå ihop. Vi fyllde i rabattkoden i båda och hänvisade till att det var samma beställning. Jag kontrolläste noga och vi såg båda att den var ifylld i det lilla fältet.

När paketet äntligen kom visade det sig att de inte hade dragit av rabatten! Det var bara därför jag beställde! angry.gif Vi ringde och frågade och de sa att vi inte hade godkänt korrekt eller nåt sånt och att det var omöjligt att dra av rabatten i efterhand. Den gäller fortfarande men då får jag beställa en gång till, hela rabatten blir alltså i slutändan "uppäten" av frakten och det roliga försvinner. Det känns som om det var med flit, de vet säkert också att när man väl beställer så beställer man gärna ganska mycket så de vill nog gärna att man ska bli tvungen att beställa en gång till. Jag känner mig lurad och manipulerad.

Jag har beställt några gånger tidigare och tyckt att det fungerade utmärkt. Vid ett tillfälle klagade jag på en vara och fick den genast ersatt och ett jättebra bemötande. Vad jag har förstått brukar de flesta kunder vara nöjda. Man har väl också tagit hänsyn till vädret och var i landet folk bor för att inget ska frysa sönder på transporten. Denna gången blev paketet liggande över påsk, det tyckte jag också var dåligt. Jag väntade i evigheter, då kunde jag väl ha väntat några dagar till.

Någon sa att odla har växt väldigt mycket, är det så? Vill man sälja mycket och struntar i försämrad kundservice? Vad är era erfarenheter?

Vill någon från odla vara snäll och kommentera?

Som jag känner det nu kommer jag att utnyttja min rabatt men sen vill jag nog inte beställa fler gånger no.gif
jaj-51
Klart det går att justera en felaktig faktura, allt annat är bluff.

Själv försökte jag med gratis visitkort från Viasatprint, kändes omöjligt trott massa jobb att få gratiserbjudandet, slutade med ett mej där jag beställt ett korektur för 18Kr ...
Nja behöver jag så undviker jag Viasatprint.
Katarina Odla.nu
Hej!

Jag har varit sjuksriven idag så jag har inte haft kontakt med mina kollegor. Jag ska kolla detta i morgon och återkommer.

Men jag kan lova att vår kundtjänst är lika mån om våra kunder som de alltid har varit. Säger en jävig förstår men jag är verkligen stolt och glad över hur Tina, Monica, Maria och Margareta i kundtjänst bemöter och hjälper våra kunder.

Men jag förstår att du tyckte detta blev konstigt och inte alls vad du hade väntat dig. Vi jobbar stenhårt på att hitta en bra läsning på detta med att man inte kan beställa ur flera erbjudande på samma gång. En lösning kommer efter sommaren, vilket inte hjälper dig just nu.

Jag kollar upp i morgon varför det blev så dumt och återkommer i den här tråden och i ett PM till dig Mysotis, så du får besked.

Vänliga hälsningar
Katarina
Myosotis
Hej Katarina! Tack för svar! Nu blev jag genast lite mindre sur smile.gif
Trampendal
CITAT (Katarina Odla.nu @ 25-04-2013, 19:20) *
Hej!

Jag har varit sjuksriven idag så jag har inte haft kontakt med mina kollegor. Jag ska kolla detta i morgon och återkommer.

Men jag kan lova att vår kundtjänst är lika mån om våra kunder som de alltid har varit. Säger en jävig förstår men jag är verkligen stolt och glad över hur Tina, Monica, Maria och Margareta i kundtjänst bemöter och hjälper våra kunder.

Men jag förstår att du tyckte detta blev konstigt och inte alls vad du hade väntat dig. Vi jobbar stenhårt på att hitta en bra läsning på detta med att man inte kan beställa ur flera erbjudande på samma gång. En lösning kommer efter sommaren, vilket inte hjälper dig just nu.

Jag kollar upp i morgon varför det blev så dumt och återkommer i den här tråden och i ett PM till dig Mysotis, så du får besked.

Vänliga hälsningar
Katarina

Varför måste ni ha försäljningen i form av erbjudanden?
Kan ni inte bara ha en "Butik" med underkategorier/erbjudanden som man kan plocka ur som man vill?

Det är ju rätt osmidigt idag (ur kundens synvikel) när man måste lägga en order i varje erbjudande istället för att kunna lägga hela ordern direkt.
Gåsis
För mig passar det bra att beställa i omgångar. Jag vill ha fröer mycket tidigare än jag vill ha växter och rötter. Tyvärr fick jag mina perenner väldigt tidigt i år. Tidigare än någonsin, vi hade skoterföre när de kom. Ett tips vore att leverera efter zonkartan och inte bara från söder till norr. Däremot har jag haft lätt att komma i kontakt med kundtjänsten och blivit lika bra bemött som andra år.
Katarina Odla.nu
Hej igen!
Odla.nu har under alla år sålt genom sina erbjudanden, och det har fungerat bra. Men under senare år, allteftersom vi har fått mycket fler kunder och Internetvärlden har förändrats, har vi insett att vi måste tänka annorlunda. Vi är mitt uppe i denna förrändring nu med målet att:

1. Kunna ha kvar specifika erbjudanden eftersom många kunder uppskattar detta. Det är bekvämt att få hem information om vad som är aktuellt just för tillfället.
2. Samtidigt ha en shop där man enkelt kan plocka ur alla aktuella erbjudande. Som nu exempelvis ska man kunna köpa fröer, lökar, perenner, potatis, lök, småplantor osv utan att gå mellan erbjudanden. Då blir det också tydligare med bonusar, rabatter osv.

Vi jobbar alltså stenhårt på en ny shop med lansering till hösten. Det kluriga, men också roliga och utmanande, i detta är att vi hanterar levande material. Det är lättare att hålla lager och sköta utskick av CD-skivor som inte vissnar om man inte pysslar om de varje dag eller om de blir liggande på posten. Vi måste ha ett shopsystem, lager, växthus och logistik som tar hänsyn till att det är växter som ska hanteras.

Kom gärna med andra tankar och idéer.

Bästa hälsningar
Katarina
Myosotis
Vad bra det här blev smile.gif Gillar konstruktiva diskussioner.
Det här med att kunna köpa olika saker utan att gå mellan erbjudanden låter mycket bra. Vår hela beställning försvann vid ett tillfälle när vi trodde att vi kunde gå vidare och beställa annat också. Det var bara att börja om från början.
Sen är jag lite kluven, man vill ju inte få växterna för tidigt och som det blev nu kom lejongapsfröna alldeles för sent, så om man har råd att dela upp beställningen finns det ju en vits med att kunna göra det.

Det var min kompis som ringde så nu vet jag inte de exakta orden de förklarade med, men varför måste det vara så att man måste aktivera eller godkänna koden på ett osynligt, obegripligt ställe? Jag dubbelkollade verkligen noga att allt var korrekt ifyllt, ser man det inte då är det ju inte användarvänligt och därför dök misstanken upp att många "ska" göra fel för att de då kommer att beställa en gång till. Har man fyllt i koden är det väl uppenbart att man vill få rabatten?!
Katarina Odla.nu
Detta med att kunna skicka ut växterna till alla i vårt avlånga land precis när det är som bäst just där är vår svåraste nöt att knäcka. Jag tycker vi lyckas överlag bra, men bättre kan vi alltid bli. Ett bekymmer är om man vill beställa av alla erbjudanden samtidigt men inte ha alla växter på en gång att de kan bli dyrt med frakten. Vi pratar mycket om detta på jobbet och börjar närma oss en bra lösning. Vår teknikchef Staffan är suverän på att klura ut lösningar så vi ser mycket fram emot höstens nya shop.

Fortsätt tycka till bara och ha en bra helg!
Varma hälsningar
Katarina
Eva i Skåne
Det där med att inte ha kunnat utnyttja rabatten som Myo berättat om drabbade mig också fast i en helt annan form.
Jag beställde en del perenner och missade att det tydligen fanns en ruta att fylla i rabattkoden så jag skrev den i "övrigt"-fältet. Då fick jag ett svar att det var lättast om jag själv fyllde i koden i avsedd ruta och min order annullerades så jag kunde skriva i en ny med rätt uppgifter. Nej, jag gjorde ingen ny beställning...

men jag kommer säkert handla för mina 375:- vid annat tillfälle. blink.gif
Eva i Skåne
Jag läste förresten en undersökning från Svensk Trädgård där man jämfört sex nätbutiker för främst sommarblommor
Kan väl vara intressant läsning i sammanhanget. Läs själv här

Odla får bra betyg, om än inte bäst.
jaj-51
De två ökända Baker och Botaniska värden som vanligt i bottenträsket.
Tyvärr är vi många som lärt av mistagen jag kommer aldrig att köpa mer av de två.

Undra om det finns någon kund som blivit nöjd?
mamamaggan
Att kunna göra en beställning på allt och så få det levererat vid olika tillfällen funkar hos andra så då borde Odla kunna lösa det också.

Även att skicka ut när det passar för olika delar av landet . Har just fått lev från ett företag där man helt enkelt själv skriver in när man vill ha leveransen.

Det borde gå att göra en data-sortering på när folk vill ha sina leveranser.
Katarina Odla.nu
CITAT (mamamaggan @ 26-04-2013, 16:43) *
Att kunna göra en beställning på allt och så få det levererat vid olika tillfällen funkar hos andra så då borde Odla kunna lösa det också.

Även att skicka ut när det passar för olika delar av landet . Har just fått lev från ett företag där man helt enkelt själv skriver in när man vill ha leveransen.

Det borde gå att göra en data-sortering på när folk vill ha sina leveranser.

Hej!
Vi löser för det allra mesta så att våra kunder får sina leveranser när de vill ha dem. Kundtjänst jobbar jättebra med det.

Det jag tog upp som en klurighet när vi ska ha en ny shoplösning är när kunder vill beställa olika slag av växter som kräver olika tillfällen för transport (ev fröer som kan skickas ut när som helst, och som kunden oftast vill ha direkt, och perenner som bör skickas när vädret tillåter). Vi vill hålla nere våra transportkostnader, för kundernas skull, och vi vill inte lägga på en massa extra på priset på växterna för att täcka transport, som många företag gör.

Men vi löser det!

Trevlig helg!
önskar Katarina
mamamaggan
De företag jag handlat av skickar vid olika tillfällen utan extra fraktagvift. Inte tycker jag de har högre priser heller , snarare tvärtom , än andra.

Kan man inte lösa sådant här utan extra kostnader för kunden så blir det nog svårt att kunna konkurrera speciellt som Odlas utbud inte skiljer sig från mängden.
Eva 33c
CITAT (mamamaggan @ 26-04-2013, 19:22) *
De företag jag handlat av skickar vid olika tillfällen utan extra fraktagvift. Inte tycker jag de har högre priser heller , snarare tvärtom , än andra.

Kan man inte lösa sådant här utan extra kostnader för kunden så blir det nog svårt att kunna konkurrera speciellt som Odlas utbud inte skiljer sig från mängden.

Nu blev jag nyfiken på vilka företag du hittat som har så generösa fraktbestämmelser att kunden kan välja att dela sin order och slippa fler avgifter. Och utan att det verkar påverka priset på varorna? Och vad kostade då den frakt du trots allt betalade? Jag har bara stött på det i såna fall när en vara är slut hos leverantören, då väljer de att skicka det de har och resten utan extra avgift vid ett senare tillfälle.
mamamaggan
Ett par engelska företag och ett holländskt. Har för mig att ett tyskt företag gjorde likadant de också.

När jag har beställt saker som ska levereras vid olika tidpunkter så har de inte bara hållit reda på när de skickas utan jag har också bara betalat en fraktkostnad.
Ewa L
Jag har handlat från Odla i flera år, och visst, i år kom småplantorna vid "fel" tid. Det var fortfarande rejält kallt. Men det är ju ett extremt år.

Däremot är de krukade växterna i dagsläget fantastiskt fina!! De har stått i kallväxthus sedan de kom med lite skydd mot nattfrost och ex.vis de vita Löjtnantshjärtanen blommar redan! Samtliga övriga perenner är mycket kraftiga och fina, alla utom Hostan, men den är ju alltid sen. Så jag är mer än nöjd med växterna åtminstone, och har aldrig haft orsak att bli besviken. Tråkigt att du blev det.
Eva 33c
CITAT (mamamaggan @ 27-04-2013, 19:43) *
Ett par engelska företag och ett holländskt. Har för mig att ett tyskt företag gjorde likadant de också.

När jag har beställt saker som ska levereras vid olika tidpunkter så har de inte bara hållit reda på när de skickas utan jag har också bara betalat en fraktkostnad.

Du kan inte namnge dem? För jag skulle jättegärna vilja handla av såna företag, låter ju toppen. Om du inte vill skriva ut deras namn här i tråden får du gärna skicka ett PM till mig smile.gif
mamamaggan
Återkommer till dig i ett PM om några dagar , hoppas det är OK .
Eva 33c
CITAT (mamamaggan @ 28-04-2013, 11:53) *
Återkommer till dig i ett PM om några dagar , hoppas det är OK .

tummenupp.gif
solbrud
Jag har köpt både massvis med frösorter och plantor och lökar från Odla.nu sen en hel del år och oftast så har det funkat väldigt bra. Nån gång så var perenner inte vid liv, med det var också väldigt varmt den perioden. Jag kontaktade genast Kundtjänst med information om problemen och vilka växter det gällde så fick jag ersättning utan diskussioner.
Plantorna har förutom den gången varit fina och har växt sig stora under den första sommaren.

Jag har med tiden lärt mig att maila när jag vill ha dem för att det ska passa temperaturen ute och växterna varken torka eller frysa sönder. Dessutom så har jag alltid fått ett väldigt bra bemötande när jag haft frågor eller åsikter.
Myosotis
CITAT (Eva i Skåne @ 26-04-2013, 15:27) *
Det där med att inte ha kunnat utnyttja rabatten som Myo berättat om drabbade mig också fast i en helt annan form.
Jag beställde en del perenner och missade att det tydligen fanns en ruta att fylla i rabattkoden så jag skrev den i "övrigt"-fältet. Då fick jag ett svar att det var lättast om jag själv fyllde i koden i avsedd ruta och min order annullerades så jag kunde skriva i en ny med rätt uppgifter. Nej, jag gjorde ingen ny beställning...

men jag kommer säkert handla för mina 375:- vid annat tillfälle. blink.gif

I det fallet kan jag ju tycka att de kunde flyttat rabattkoden till korrekt ställe bara. Hade jag fått min order annullerad hade jag nog inte heller orkat börja om trostar.gif

I mitt fall verkar det nu som om rabattkoden aldrig kom med, tur att vi var två som fyllde i, annars hade jag nog börjat tvivla på mig själv nu. Kan det vara en datorgrej? Kan det kanske bero på att vi ju fyllde i samma kod två gånger för säkerhets skull i båda delbeställningarna? Hur som helst tyckte jag nu att jag fick ett väldigt bra bemötande, tack för hjälpen med att reda ut det här, Katarina blomma.gif
Irene_L
Just det där med att få koden att funka verkar det vara många som har fått problem med. Jag själv kopierade koden och klistrade in den sen på min beställning. Men det gick inte att få den att fungera så jag skrev den i kommentaren på beställningen. Sen ringde jag odla för att se om det var okey men det funkade inte att göra så. Kvinnan jag pratade med sa att det var bättre att skriva koden för hand för man kunde få med dolda saker med när man kopierade.
Nu hjälpte dom mig på Odla så att jag fick min rabatt. Det var bra!

Men eftersom många verkar haft problem med rabattkoden så skulle det stå i beställningen att man ska skriva in den för hand.
Eva i Skåne
Igår gjorde jag en ny beställning och det första som kom upp var rutan för rabattkod så jag tror beställningssidan ändrats efter vår klagan blink.gif
Min beställning funkade utmärkt denna gången och nu ser jag fram emot en låda med sommarblommor för den facila summan av 7:- biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon