Sidor: 1, 2
Motti
Om man ständigt blir påhoppad så har man väl i all sin da rätt att försvara sig ?jag är väl typ en av de fyra Moderaterna här på hela forumet ! alla andra övriga här är vänstersympatisörer ju ! har man då inte rätt att stå på sig eller ska man bara lägga sig ner och kvida ? naughty.gif
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 30-04-2013, 23:42) *
Om man ständigt blir påhoppad så har man väl i all sin da rätt att försvara sig ?jag är väl typ en av de fyra Moderaterna här på hela forumet ! alla andra övriga här är vänstersympatisörer ju ! har man då inte rätt att stå på sig eller ska man bara lägga sig ner och kvida ? naughty.gif

Man kanske inte behöver kasta sig in i diskussioner som man inte vet något om ämnet och börja svamla om annat som inte har ett vitten med ämnet att göra och inte lyssna när någon talar om fakta......
Cacki
CITAT (Motti @ 30-04-2013, 23:42) *

Det vet du väl inte?? Hela Odla kanske är fullt med en massa moderater....men som väljer att hålla sej tysta eftersom det ändå redan finns en moderat som skriker för fulla muggar... flirting.gif
Motti
Ja ha !ännu en som måste hävda sig ! och inte kan ta en sansad diskution utan påhopp !varför skulle jag vara förvånad whistling.gif
Cacki
CITAT (Motti @ 30-04-2013, 23:51) *
Ja ha !ännu en som måste hävda sig ! och inte kan ta en sansad diskution utan påhopp !varför skulle jag vara förvånad whistling.gif

Vadå hävda mej, vadå påhopp och vadå sansad diskussion? Förutsättningarna för en sansad diskussion är väl att man är öppen för att lyssna på varandras argument eller??
Motti
Ta då och tala om för mig varför jag ska sitta här och ta all smörja som Moderat ? ja vi är väl tre till då på Forumet som är Moderater .Moderater tvättäkta sådana gömmer sig inte de går ut öppet om att de är Moderater eller röstar borgeligt ! Att ge sig på oliktänkande är för mig det samma som att kränka andras åsikter och det är precis det som görs här iderligen .Man kanske måste mogna och åldras för att acceptera andras politiska åsikter utan att ta till skälls ord och förnedrande komentarer för att trycka ner andra .
Cacki
CITAT (Motti @ 01-05-2013, 01:09) *
Ta då och tala om för mig varför jag ska sitta här och ta all smörja som Moderat ? ja vi är väl tre till då på Forumet som är Moderater .Moderater tvättäkta sådana gömmer sig inte de går ut öppet om att de är Moderater eller röstar borgeligt ! Att ge sig på oliktänkande är för mig det samma som att kränka andras åsikter och det är precis det som görs här iderligen .Man kanske måste mogna och åldras för att acceptera andras politiska åsikter utan att ta till skälls ord och förnedrande komentarer för att trycka ner andra .

Det får du nog fråga dom andra tre varför de låter dej sitta här och "ta all smörja" alldeles själv... flirting.gif
Nä Motti, nu slutar vi att käbbla. Du får gärna vara så mycket moderat du vill för mej.
Motti
Det låter trevligt Cacki rolleyes.gif jag vill verkligen inte bråka jag vill bara att man ska acceptera att andra tycker annat smile.gif jag har röstat Moderat sedan 1972 och hållt fast vid det !men de flesta av våra vänner röstar åt vänstern och det är aldrig några problem mellan oss !man lär sig att mötas i någon slags Limbo .Politiken har inget med äkta vänskap att göra inte ett dyfft ! Gillar man att umgås med varandra så skiter man i vilken Politisk tillhörighet man har thanks.gif
*Stintan*
CITAT (Motti @ 01-05-2013, 01:09) *

Det är väl själva fan..gå någon annanstans med ditt ältande om saker som inte har med tråden att göra!!!

Den här tråden handlar om "Carl Bildt på fel sida i slaget om den arktiska oljan" . Läs vad som står i länken jag la in i trådens första inlägg!
Motti
Sist jag kollade så var Carl Bildt Moderat ! och vad jag vill minnas så handlade hans inblandning i tråden om Lundins Oil och hur vida han var inblandad i den styrelsen och i andra oljeföretag mm ? Gäller att ha koll wink.gif

Och jag råkar ha aktier i just Lundin oil !
Aqvakul
För att travestera en rocklegend: Ingen koll är också koll...

Upprepar inför stängda öron: Det är helt OK att vara moderat, det är helt OK att gilla CB... Men, ska man argumentera för sin åsikt så behövs mer än så.. då behövs ARGUMENT...

(Sen begriper jag ingenting on dina påståenden om aktier i Lundin Oil. Innehavet verkar väldigt flyktigt. Night trade:ar du?)
Aqvakul
För den som inte litar på Wikipedia eller Wikileaks så kanske NE känns tryggare.

Här
recenseras en bok om Lundin Oil och Carl Bildts roll...
*Stintan*
CITAT (Motti @ 01-05-2013, 01:50) *
Sist jag kollade så var Carl Bildt Moderat ! och vad jag vill minnas så handlade hans inblandning i tråden om Lundins Oil och hur vida han var inblandad i den styrelsen och i andra oljeföretag mm ? Gäller att ha koll wink.gif

Och jag råkar ha aktier i just Lundin oil !

Så du vet förståss bättre än jag om varför jag startade tråden ...not. rtfm.gif Starta en egen tråd som du kan tjafsa sönder men sabba inte andras!
Cacki
Får jag sticka emellan med ett litet förslag mitt i oljedebatten?
För allas trevnads skull vore det nog bra om alla som brukar delta i politiska diskussioner kunde skriva upp på en liten lapp bredvid datorn hur länge Motti varit moderat och att det naturligtvis är hon som vet bäst hur en sådan tänker. Det är ju tydligen någon som håller på att fråga henne om det via pm och nog vore det bättre om hon slapp behöva upprepa det hela tiden och istället kunde få möjlighet att lägga sin energi på att leta fakta i sakfrågan. Undra på att hon känner sej påhoppad!

Sedan vad det gäller Carl Bildt så har Motti naturligtvis helt rätt i att han ett utmärkt föredöme både för sina partikamrater och resten av omvärlden.
Han vet vikten av att i första hand bevaka sina egna personliga ekonomiska intressen, han vet att majoriteten av svenska folket bara är en samling dumskallar som inte vet sitt eget bästa och att det inte är så mycket att fästa sej vid vad vi gapar om, han har vett på att inte ödsla någon energi på oväsentliga frågor såsom ett svinkallt outnyttjat område där ändå ingen vill bo, han vet att man kan bli både snöblind och få malingt melanom om man utsatter sej för för mycket solstrålning som reflekterats mot vit yta och att det därför vore bättre att färga hela arktis oljesvart, han vet att det vore bra korkat att börja bråka med folk från länder som kan utgöra ett potentiellt krigshot mot lilleputtelandet Sverige...och vem vet, han kanske inte ens tycker att fisk smakar gott själv(!??)....så varför bry sej??
Anki på Öland
CITAT (Cacki @ 01-05-2013, 09:22) *
Får jag sticka emellan med ett litet förslag mitt i oljedebatten?
För allas trevnads skull vore det nog bra om alla som brukar delta i politiska diskussioner kunde skriva upp på en liten lapp bredvid datorn hur länge Motti varit moderat och att det naturligtvis är hon som vet bäst hur en sådan tänker. Det är ju tydligen någon som håller på att fråga henne om det via pm och nog vore det bättre om hon slapp behöva upprepa det hela tiden och istället kunde få möjlighet att lägga sin energi på att leta fakta i sakfrågan. Undra på att hon känner sej påhoppad!

Sedan vad det gäller Carl Bildt så har Motti naturligtvis helt rätt i att han ett utmärkt föredöme både för sina partikamrater och resten av omvärlden.
Han vet vikten av att i första hand bevaka sina egna personliga ekonomiska intressen, han vet att majoriteten av svenska folket bara är en samling dumskallar som inte vet sitt eget bästa och att det inte är så mycket att fästa sej vid vad vi gapar om, han har vett på att inte ödsla någon energi på oväsentliga frågor såsom ett svinkallt outnyttjat område där ändå ingen vill bo, hsn vet att man kan bli både snöblind och få malingt melanom om man utsatter sej för för mycket solstrålning som reflekterats mot vit yta och att det därför vore bättre att färga hela arktis svart av olja, han vet att det vore bra korkat att börja bråka med folk från länder som kan utgöra ett potentiellt krigshot mot lilleputtelandet Sverige...och vem vet, han kanske ens tycker att fisk smakar gott själv(!??)....så varför bry sej??

Ja, så måste det naturligtvis vara.... att vi inte har tänkt på det... blink.gif
malarmaster
mycket bra sammanfattning,cacki. du ligger nog rätt närma sanningen, trots ironin.
att sverige skulle ha något inflytande över länderna i arktiska rådet tyder inget på.
tvärtom kör de sina egna race avseende arktis och bl.a oljan.
så att bildt inser detta och håller käft förstår jag.
men EU har ju också tagit upp frågan och det är mer rätt forum,problemet här är att det endast är danmark som går att påverka genom EU,övriga länder får man förhandla med.visserligen är både sverige o finland med i båda organisationerna men ingendera har ekonomiska intressen i arktis.
det handlar om pengar,givetvis.
vad den svenska opinionen tycker är oväsentligt,vad den svenska regeringen tycker är ovidkommande
och hur upprörda debattörerna här i tråden än är,tror jag inte att varken norska,ryska,kanadensiska eller amerikanska regeringen bryr sig ett skit.
frågan måste lyftas betydligt högre genom FN o EU,arktiska rådet är bara en liten samarbetsorganisation uppenbarligen utan enighet i frågan.
istället för att skälla på bildt bör ni rikta kritiken mot danska,norska regeringarna som ju faktiskt har inflytande i arktis.tillsammans går det kanske att påverka övriga medlemmar.
ryssland är däremot ett osäkert kort då diktaturen återuppstått o det är pengar o putin som styr.
Ulf
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 01-05-2013, 09:36) *
Ja, så måste det naturligtvis vara.... att vi inte har tänkt på det... blink.gif

Inte så konstigt...vi är naturligtvis inte tillräckligt gamla.. wacko.gif
Cacki
CITAT (malarmaster @ 01-05-2013, 09:48) *
mycket bra sammanfattning,cacki. du ligger nog rätt närma sanningen, trots ironin.
att sverige skulle ha något inflytande över länderna i arktiska rådet tyder inget på.tvärtom kör de sina egna race avseende arktis och bl.a oljan.
men EU har ju också tagit upp frågan och det är mer rätt forum,problemet här är att det endast är danmark som går att påverka genom EU,övriga länder får man förhandla med.visserligen är både sverige o finland med i båda organisationerna men ingendera har ekonomiska intressen i arktis.
vad den svenska opinionen tycker är oväsentligt,vad den svenska regeringen tycker är ovidkommande
och hur upprörda debattörerna här i tråden än är,tror jag inte att varken norska,ryska,kanadensiska eller amerikanska regeringen bryr sig ett skit.
frågan måste lyftas betydligt högre genom FN o EU,arktiska rådet är bara en liten samarbetsorganisation uppenbarligen utan enighet i frågan.
istället för att skälla på bildt bör ni rikta kritiken mot danska,norska regeringarna som ju faktiskt har inflytande i arktis.tillsammans går det kanske att påverka övriga medlemmar.
ryssland är däremot ett osäkert kort då diktaturen återuppstått o det är pengar o putin som styr.
Ulf

Hur vet man det om man inte ens försöker?? blink.gif
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 01-05-2013, 09:48) *
att sverige skulle ha något inflytande över länderna i arktiska rådet tyder inget på.
tvärtom kör de sina egna race avseende arktis och bl.a oljan.
Ulf

För mig är det först och främst en miljöfråga och därför tycker jag det är fel att lägga sig platt och bara acceptera eller vänta på att någon annan gör något. Miljön berör alla människor på vår jord.
gnon49
Väntar man några år till så är ju Arktis isfritt. Det kan ju ingen regering eller politiker i världen ändra på. Finns då rika olje o gasförekomster under ytan så borrar man. Gör man det inte själv så gör något annat land det. Även militärt spela ju Arktis en stor roll där det gäller att hålla ryssen i schack. Nya avtal måste säkert till allt eftersom situationen utvecklar sig misstänker jag. Norge, Canada o USA är väl dom i främsta ledet o med mest kunnande o teknik för att minska miljöpåverkan.
Cacki
CITAT (*Stintan* @ 01-05-2013, 10:06) *
För mig är det först och främst en miljöfråga och därför tycker jag det är fel att lägga sig platt och bara acceptera eller vänta på att någon annan gör något. Miljön berör alla människor på vår jord.

Absolut och dessutom en väsentligt viktigare fråga att strida för än "struntsaker" som RUT-/ROT och sänkta arbatsgivaravgifter.
Att lägga sej platt tyder på resignation och då bör man heller inte vara politiker.

Är det någon som får ihop malarmasters resonemang?? Jag får det i alla fall inte tycker att det talar mot sej själv. Ena stunden är vi ett litet skitland som ingen bryr sej om, andra stunden utgör vi tydligen ett hot som man är beredd att öppna krig mot?? Vad har vi som som ryssarna vill komma åt som dom inte själva har?
Klassisk rysskräck eller helt enkelt bara ett fult trick att försöka nå ut med sina åsikter genom att ta till skrämselpropaganda och att måla upp hotbilder?
Bengalow
CITAT (gnon49 @ 01-05-2013, 10:14) *
Väntar man några år till så är ju Arktis isfritt. Det kan ju ingen regering eller politiker i världen ändra på.

Det är ju själva kärnfrågan - vi vill inte att Arktis' is ska smälta, med ödeläggande konsekvenser som följd. Varför skall vi ha ett Arktiskt Råd, om dom inte gör något. Politiker är tillsatta för att verka, och det finns väl inget så viktigt på agendan, som just förbränning av fossila bränslen, med växthuseffekt som följd. Så vill man borra efter nytt bränsle till ugnarna - så att man kan elda ännu mer! Ser ni någon logik i detta vansinne? Det är lika urdumt, som att bjuda ungar på alkohol, för att "avdramatisera" detta.

Motti! Enligt undersökningen, så var det t.o.m. 8 av 10 moderater, som ville att oljeutvinning i Arktis borde stoppas. Dom som vill fortsätta med detta är alltså 2 av 10. Kan det vara du och Carl Bildt?
Rebecca
CITAT (Bengalow @ 01-05-2013, 11:48) *
Det är ju själva kärnfrågan - vi vill inte att Arktis' is ska smälta, med ödeläggande konsekvenser som följd. Varför skall vi ha ett Arktiskt Råd, om dom inte gör något. Politiker är tillsatta för att verka, och det finns väl inget så viktigt på agendan, som just förbränning av fossila bränslen, med växthuseffekt som följd. Så vill man borra efter nytt bränsle till ugnarna - så att man kan elda ännu mer! Ser ni någon logik i detta vansinne? Det är lika urdumt, som att bjuda ungar på alkohol, för att "avdramatisera" detta.

Motti! Enligt undersökningen, så var det t.o.m. 8 av 10 moderater, som ville att oljeutvinning i Arktis borde stoppas. Dom som vill fortsätta med detta är alltså 2 av 10. Kan det vara du och Carl Bildt?

giggle.gif
*Stintan*
CITAT (Bengalow @ 01-05-2013, 11:48) *

tummenupp.gif thanks.gif
gnon49
Vi ökar energianvändningen för varje år och någonstans måste den produceras. Nya innovationer javisst men vilka partier i Sverige satsar på det. Idag kretsar ju allt kring jobbfrågan och därmed ökad energianvändning. Inget land vill dra ner på levnadsstandarden om man inte måste. Då blir det som i Grekland eller Spanien med oroligheter o misär för befolkningen. Fortfarande gäller energi till varje pris. Ryssland bygger sin ekonomi på att exportera energi, Kinas på att använda energi.
Varken Ryssland eller Kina bryr sig om miljöaspekterna särskilt mycket. Vi i väst har tekniken att minimera skadorna på miljön. Undrar hur mycket miljö det tals vid 1:a majtalen idag. Dom vanliga klyschorna om tillväxt o ökat välstånd smäller nog högre när ledande S-företrädare kliver ner till folket för att ge dom en dos S-medicin.
Bengalow
Säg mig, gnon49 - varje gång du går in i bilen och vrider om startnyckeln, för att åka till ICA och handla, så besväras du inte det minsta av en lite jäkel på axeln, som berättar för dig, att du släpper ut lite extra koloxid - bidrar till miljöförstöringen. Dom tankarna har du aldrig, eller...?
Du kanske också är som Motti, gnuggar händerna och ser en aktieuppgång i varenda tankbil. Nu har det pratats i årtionden om att just ökningen måste stoppas. Alla är överens - utom Kina och USA. Om USA har teknik för att minska sitt beroende av övriga världen, varför använder dom inte den? Svar: deras teknik är sålt till Kina..."för en handfull dollar".

Vad 1:a maj och S-talarna har med detta att göra fattar jag inte. Irriterar det dig att arbetarrörelsen har en egen dag på året - när handelsmän och krämare har mutat in alla andra dagar: Kanelbullens dag, Rosens dag m.m. T.o.m. Barnens dag har blivit leksaksförsäljarnas dag. Tvi!!!
gnon49
CITAT (Bengalow @ 01-05-2013, 13:42) *
Säg mig, gnon49 - varje gång du går in i bilen och vrider om startnyckeln, för att åka till ICA och handla, så besväras du inte det minsta av en lite jäkel på axeln, som berättar för dig, att du släpper ut lite extra koloxid - bidrar till miljöförstöringen. Dom tankarna har du aldrig, eller...?
Du kanske också är som Motti, gnuggar händerna och ser en aktieuppgång i varenda tankbil. Nu har det pratats i årtionden om att just ökningen måste stoppas. Alla är överens - utom Kina och USA. Om USA har teknik för att minska sitt beroende av övriga världen, varför använder dom inte den? Svar: deras teknik är sålt till Kina..."för en handfull dollar".

Vad 1:a maj och S-talarna har med detta att göra fattar jag inte. Irriterar det dig att arbetarrörelsen har en egen dag på året - när handelsmän och krämare har mutat in alla andra dagar: Kanelbullens dag, Rosens dag m.m. T.o.m. Barnens dag har blivit leksaksförsäljarnas dag. Tvi!!!

Nej sådana tankar har jag aldrig. Varför skulle jag ha det? Bilen är ett måste för mig för att jag skall kunna bo på landet.Däremot är det sällsynt med flygresor för mig eftersom flyget är den största miljöboven av alla kategorier. Sedan tycker jag faktiskt att USA som är världsledande inom det mesta, borde visa vägen för övriga världen. Kina har väl börjat satsa så smått medan Ryssland inte bryr sig utan fortfarande släpper ut det mesta orenat i Östersjön.
Bengalow
Jaså, USA är världsledande inom det mesta - men i fråga om miljötänk, så är det faktiskt ett av de sämsta länderna.

Nu har inte Ryssland så stor Östersjökust - Det är Kalininngrad och en liten remsa inne i Finska viken, men finnarna håller gott reda på dem. har du fler amsagor på gång?
Piccante
I Europa har solenergi blivit så billig nu tack vare att produktionen ökat o pressat priserna att det nu kan installeras i Tyskland utan subventioner. Spanien och Tyskland är ledande på solenergi, Spanien, Tyskland och Danmark ligger väldigt långt framme med vindkraft men Kina börjar konkurrera med dom om innovationer och nya tekniska lösningar nu och tar marknadsandelar.
I Sverige är vi tyvärr långt efter i utveckling mot hållbar energi då statens kassako Vattenfall ska krama ut så mkt pengar det går ut tysk brunkol och svensk kärnkraft innan de investerar i annat.
Bengalow
Ja. tyvärr följer vi den amerikanska affärsstrategin - precis som t.ex. Japan. I stället för att utveckla, så får man ihop lite extra pengar på ett börsklipp. Då behöver man ju inte anstränga sig så mycket heller. Den svenska entrepenörsandan har tagits på sängen av möjligheterna att göra "snabba cash". Den amerikanska tekniken, som var världsledande (p.g.a. andra världskriget) har sålts ut. Deras mekanik är mer lik en rysk kanonfabrik idag. USA kan inte längre tjäna in på sin goodwill som tekniskt ledande - tvärtemot. Det är Sydkorea, Kina, Indien, Indonesien och Japan som står för innovationerna. Japan har för länge tvingats att följa USA, och inte sett sin granne tvärs över Japanska sjön som en konkurrent. Nu är dom akterseglade.

Att solenergi är billigt i sydeuropa är ingen nyhet - det har den varit i många decennier. Vi har tyvärr inte samma möjligheter p.g.a. vår latitud. Vi fick ett erbjudande från Vattenfall, att installera solenergipaneler, och sälja överskottselektricitet tillbaka till dom. Ca 70 lappar, om jag minns rätt, och man kunde producera max 4 kW/h (?). Jag räknade ut, att det skulle ta ca 34 år innan den installationen blev lönsam.
Piccante
CITAT (Bengalow @ 01-05-2013, 21:27) *
Ja. tyvärr följer vi den amerikanska affärsstrategin - precis som t.ex. Japan. I stället för att utveckla, så får man ihop lite extra pengar på ett börsklipp. Då behöver man ju inte anstränga sig så mycket heller. Den svenska entrepenörsandan har tagits på sängen av möjligheterna att göra "snabba cash". Den amerikanska tekniken, som var världsledande (p.g.a. andra världskriget) har sålts ut. Deras mekanik är mer lik en rysk kanonfabrik idag. USA kan inte längre tjäna in på sin goodwill som tekniskt ledande - tvärtemot. Det är Sydkorea, Kina, Indien, Indonesien och Japan som står för innovationerna. Japan har för länge tvingats att följa USA, och inte sett sin granne tvärs över Japanska sjön som en konkurrent. Nu är dom akterseglade.

Att solenergi är billigt i sydeuropa är ingen nyhet - det har den varit i många decennier. Vi har tyvärr inte samma möjligheter p.g.a. vår latitud. Vi fick ett erbjudande från Vattenfall, att installera solenergipaneler, och sälja överskottselektricitet tillbaka till dom. Ca 70 lappar, om jag minns rätt, och man kunde producera max 4 kW/h (?). Jag räknade ut, att det skulle ta ca 34 år innan den installationen blev lönsam.

Det är inte så stor skillnad på norra Tyskland och södra Sverige när det gäller sol. Effektiviteten har dessutom ökat på solpanelerna. Men i Sverige ska vi hålla fast vid kärnkraft o kolkraft som är utlokaliserad. Energi är så politiserat i Sverige sedan 1980 därav alla ideologiska låsningar.
gnon49
CITAT (Bengalow @ 01-05-2013, 21:27) *

Hmm, tror knappast det är börsklipp som gett västvärlden dess välstånd o höga levnadsstandard i jämförelse med övriga världen.
Vårt demokratiska system är nog svaret tror jag. Sedan spelar ju billig energi in givetvis. Men några gratisluncher finns inte när det gäller att bygga upp ett välstånd som det i väst. Ryssland har ju gott om energi men är långt efter väst i alla fall så det politiska systemet spelar nog en avgörande roll. Själv skulle jag gärna köpa en el eller hybridbil, men priset avskräcker o gör det omöjligt. Men tekniken går i rasande fart. När marknaden vet vad som blir framtidens drivmedel så kommer nog produkterna snabbt ut på marknaden.
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 01-05-2013, 22:30) *
Hmm, tror knappast det är börsklipp som gett västvärlden dess välstånd o höga levnadsstandard i jämförelse med övriga världen.
Vårt demokratiska system är nog svaret tror jag. Sedan spelar ju billig energi in givetvis. Men några gratisluncher finns inte när det gäller att bygga upp ett välstånd som det i väst. Ryssland har ju gott om energi men är långt efter väst i alla fall så det politiska systemet spelar nog en avgörande roll. Själv skulle jag gärna köpa en el eller hybridbil, men priset avskräcker o gör det omöjligt. Men tekniken går i rasande fart. När marknaden vet vad som blir framtidens drivmedel så kommer nog produkterna snabbt ut på marknaden.

Men då borde man väl lägga resurserna på sådan forskning och teknik istället för att borra efter olja i arktis.

Appropå el köper ni el från elbolag som investerar i smutsig kolkraft eller har ni valt ett bolag som bara säljer "ren el" dvs från förnyelsebara energikällor som sol, vind och vatten?
Bengalow
Gnon49! "Marknaden" vet inte ett dugg mer än du - det är att hålla pekfingret i luften, och känna varifrån det blåser.

Beträffande börsklipp, så är det detta som har blivit normgivande. Vi har byggt välståndet i Europa fram tills nu med innovationer och svett, men det gäller inte längre. Nu är det snabba cash - helst skall man vara vd i ett bolag och dränera det med sin pensionsförmån á la 150 miljoner...Pengar som istället borde satsas i företagsutveckling. Nej du, girigheten har fått breda ut sig allt för ohämmat. Tänk om alla pensionärer hade blivit bemötta med ett uns av sådan givmildhet för sitt slit. I stället straffbeskattas dom hårdare än andra grupper i samhället.
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 01-05-2013, 22:59) *
Men då borde man väl lägga resurserna på sådan forskning och teknik istället för att borra efter olja i arktis.

Appropå el köper ni el från elbolag som investerar i smutsig kolkraft eller har ni valt ett bolag som bara säljer "ren el" dvs från förnyelsebara energikällor som sol, vind och vatten?

Håller med, forskningen borde få betydligt mer resurser.
Såg en artikel om att ren el bara är ett försäljningsargument utan praktiskt betydelse. Fast elbolagen kanske tjänar mer på "ren" el. Eller om det var i Plus det togs upp.
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 01-05-2013, 23:32) *
Håller med, forskningen borde få betydligt mer resurser.
Såg en artikel om att ren el bara är ett försäljningsargument utan praktiskt betydelse. Fast elbolagen kanske tjänar mer på "ren" el. Eller om det var i Plus det togs upp.

Där tror jag du har fel. Från och med i år måste alla elbolag redovisa elens ursprung och miljöpåverkan på fakturan. Senast den 30 juni skall detta ha slagit igenom hos alla elbolag. Jag ser det redan på min faktura och jag betalar mindre sen jag bytte till ett bolag som bara säljer garanterat ren el.
För mig känns det bra att den el jag köper varken orsakar koldioxidutsläpp eller kärnbränsleavfall.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 02-05-2013, 00:00) *
Där tror jag du har fel. Från och med i år måste alla elbolag redovisa elens ursprung och miljöpåverkan på fakturan. Senast den 30 juni skall detta ha slagit igenom hos alla elbolag. Jag ser det redan på min faktura och jag betalar mindre sen jag bytte till ett bolag som bara säljer garanterat ren el.
För mig känns det bra att den el jag köper varken orsakar koldioxidutsläpp eller kärnbränsleavfall.

Men du vet väll att vattenkraften stör laxens vandring i älvarna och vindkraftverk tar livet av mängder med fågel och fladdermus?
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 02-05-2013, 09:07) *
Men du vet väll att vattenkraften stör laxens vandring i älvarna och vindkraftverk tar livet av mängder med fågel och fladdermus?

Ja tyvärr. Flyger fladdermöss så högt upp det trodde jag inte? Det finns väl inte så mycket insekter där uppe? Fåglar ja men vet man att det mängder eller är det en myt? Tycker det låter lite konstigt att dom skulle flyga rakt in i vindkraftverken då dom är duktiga på att navigera.

Av två onda ting så har jag ändå valt detta alternativ då jag är emot kärnkraft och smutsig kolkraft.
gnon49
Ja vattenkraft o vindkraft är väl det renaste vi kan åstadkomma när det gäller att producera el. Även kärnkraft är ju ren i jämförelse med kol och oljekraftverk.
Men vi är ju en del av Europas elmarknad och där säljs o köps ju el från alla produktionskällor. Ett eget vindkraftverk på tomten skulle sitta fint.
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 02-05-2013, 14:51) *
Ja vattenkraft o vindkraft är väl det renaste vi kan åstadkomma när det gäller att producera el. Även kärnkraft är ju ren i jämförelse med kol och oljekraftverk.
Men vi är ju en del av Europas elmarknad och där säljs o köps ju el från alla produktionskällor. Ett eget vindkraftverk på tomten skulle sitta fint.

Japp men elbolagen kan ju välja från vilka produktionskällor dom vill köpa elen.
Motti
All energi ta dö på saker och ting !gäller att välja det som är mest smärtfritt för alla .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon