Eva i Västerås
11-05-2013, 21:09
Underbart. Jordleverans igår och kompis med traktor idag. 3 ton naturgödslad mulljord i grönsakssängarna och 6 ton gräsmattejord på gräsmattorna för att släta till alla gropar.
Slitna men nöjda.
octachoron
14-05-2013, 01:43
Imponerande mängder med jord!
Eva i Västerås
21-05-2013, 10:03
Visst är det!
Men ändå inte fullt lastbilslass, Dom tar 12 ton.
Utan hjälp hade vi nog inte gått igång med det projektet med våra ryggar.
Nu är det satt och sått och omplanterat. Gräset är bättringssått. (Gräsfrö är ju DYRT!)
Och det regnar. Så bra.
Åh lyckost som är klar vi tänkte göra samma ifjol men då rörde det till sej med leveransen,vår gräsmatta ser ut som ja gropig är den! Iår tror jag inte vi varken orkar eller hinner!
Eva i Västerås
17-06-2013, 12:34
Gräsmattejorden räckte ju långt ifrån till alla ojämnheter, diken och gropar vi har. Men där vi lagt ut är det bättre och i grönsakslandet växer det så det knakar.
Vi fick en oväntad konsekvens av jordprojektet.
Stugan formligen invaderades av jordlöpare! Google och artbestämningshjälpmedel visade att dom är snälla rovdjur som äter ohyra i åkrar och växtlighet.
Men blir dom skrämda flyttar dom, t.ex inomhus, t.ex i vår stuga. Endera var dom med i jorden, fanns i åkern nedanför stugan, eller så var dom i gräsmattan som vi krafsade runt alldeles väldigt i. Jobbigt var det.
Dom flyger inte, men dom kan klättra. I hinkar och baljor fanns dom, OCH(!) i min säng fanns en. Den var värst.
Nu har det lugnat sig. I fredags kväll hittade jag endast en. Nu har jag försonat mig med dom, så den släppte jag ut. Men när det var tiotals,ja över hundra, baggar och man inte vad det var för sort så var vi mordiska. (Husätare? Människoätare? Matätare?)
Eva i Skåne
17-06-2013, 15:43
Jordlöpare. Jag fick googla för att kolla dom.
En och annan ser jag, men tack och lov inga hundratal och inte i sängen. Hoppas dom flyttar iväg långt bort från er.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.