Eva i Skåne
Varje år köper jag några nya dahlior och försöker övervintra dom, vilket lyckas ibland.
När man köper en ny sort får man en pinne med i bäst fall 3-4 små knölar på och dom brukar ju ta sig även om det ser ynkligt ut, men så mycket större hinner dom inte bli på en säsong.
Mina svärföräldrar har alltid haft dahlior i mängder och ibland har jag tiggt till mig några, men inte alltid lyckas med övervintringen så nu hade jag inga av deras sorter. Så ringde svärfar och sa att han inte skulle sätta några alls i år för han orkade inte med dom och jag kunde komma och hämta så många jag ville yahoo.gif
Vi var där igår och hämtade kanske en tredjedel av hans jättar. Vilka knölar!!!

En säljare vill så klart ha ut så mycket som möjligt av sina, men svärfars är ju inte delade på massor av år. Jag är säker på att det gått att göra tio nya delar av varje stor klump. En hel förmögenhet skulle jag kunna göra mig, men se - jag vill ju ha fägringen själv biggrin.gif Dessutom är dom inte sorterade utan jag får se när dom kommer i blom vilka som är vilka.

Jag hoppas det blir en bättre sommar än ifjol så alla hinner blomma. Vilken fägring jag har att se fram emot

Bilden visar den jag är mest förälskad i och hoppas att jag lyckats välja många sådana knölar..

[attachment=76263:090_l_ck...800x600_.jpg]
Klint
Vilken lycka! smart av svärfar också,han kan ju komma till er och njuta av dem.Hoppas de klarar sej i många år
strandskatan
Grattis till den fina presenten och lycka till med övervintringen!
niggle
Jag har under många år fått dahlieplantor och knölar av vänner och bekanta. Jag har sparat knölarna varje år på så sätt att jag, efter att ha grävt upp dem, virat in dem i tjocka paket av tidningspapper. Sedan förvara jag dem i uterummet som jag försöker hålla frostfritt.
Följden blev att jag var dränkt i dahlieknölar och denna säsong gav jag bort allihopa.
Ska börja från ruta 1 igen.

Har snöat in på gladioler i stället.....
Anna-Karin Lundberg
Ska svärfar inte ha NÅN kvar? Jag har mina i kruka, det är lätt, jord på påse och sen är det bara att vattna och vänta. Och när hösten kommer välter jag krukan upp och ned, petar fram knölen och lägger den som den är i krypgrunden under huset. Tills nästa vår. Och de blir fler och fler, men jag försöker lämna bort de som inte är favoriter till mina vänner och ibland är det ju nån rot som skrumpnar under vintern.

Vad spännande för dig, hoppas du fick några ovanligt vackra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon