Full version: Dagens Pelargon :)
Sidor: 1, 2
Fjortispower
Tyvärr har jag gjort mig av med många pelargoner då jag inte haft tid att vattna dag ut dag in nu under sommaren. Men den här pelargonen var som gjord för mig så den sparas såklart:

[attachment=77589:pelargon.jpg]

Söta rosa blommor med ett exotiskt bladverk.
jaj-51
Fin blomma och samma mjuka fina färg som din "profil" bild har bravo.gif
Fjortispower
thanks.gif Ja en härlig färg är det!
Monarda
Utan tanke på färg och form, ett sammelsurium av pelargoner på altanen i år.

[attachment=77607:DSC_0211.jpg]
ZaZa
Det var ett mycket vackert sammelsurium, Monarda!!! kiss.gif
Monarda
Tack för det, Zaza!

Dagens bidrag vet jag inte vad den heter men den växer duktigt.

[attachment=77627:DSC_0231.jpg]

Eva i Skåne
Den liknar min Ville de Dresden Monarda. Den brukar blomma rikligt

[attachment=77631:Ville_de_Dresden_3.JPG]
Monarda
Ja, det gör den ju onekligen. Hoppas att jag kan spara den över vintern, tycker att hängisar är lite kinkiga. Enda som jag lyckats spara hittills är Tommy som jag visat tidigare i den här tråden.
Eva i Skåne
Ville är den enda hängisen jag lyckats spara under många år så du klarar nog också den
morgonstjerna
Många fina pelargoner ni har. Hos mig blommar de också för fullt nu. 'Snow Witch' gillar jag skarpt. [attachment=77635:1_IMG_8595.CR2.jpg]

& Miss Burdette Coutts [attachment=77636:1_IMG_8594.CR2.jpg]
Peztis
Åhhhh... 'Snow Which' var fin wub.gif Och så gillade jag verkligen namnet!
morgonstjerna
CITAT (Peztis @ 21-07-2013, 17:50) *
Åhhhh... 'Snow Which' var fin wub.gif Och så gillade jag verkligen namnet!

Visst är den. yes.gif Valde den både för namnet och det annorlunda utseendet.
jaj-51

Peztis
Snyggt! Hur många har du, jaj?
jaj-51
CITAT (Peztis @ 22-07-2013, 18:22) *
Snyggt! Hur många har du, jaj?

Oj det har råkat bli över hundra storvuxna ... har infört köpstopp ranting.gif men ibland så fyndar jag kompiskram.gif

Eva i Skåne
OJJJ!!!!!
Hundra pelargoner har jag kanske också, eller åtminstone ganska nära, men mina står ju i småkrukor och inte en enda är i klass med dina
jaj-51
CITAT (Eva i Skåne @ 22-07-2013, 19:06) *
OJJJ!!!!!
Hundra pelargoner har jag kanske också, eller åtminstone ganska nära, men mina står ju i småkrukor och inte en enda är i klass med dina

Ja små krukor är lättare att "hantera" förstås men trotts allt så behöver alla pysslas om för att må gott.

Övervintrat i Vardagsrummet.jpg

Eva i Skåne
Hur stora är dina krukor?
Peztis
18 liter har jag för mig jaj har sagt tidigare. Imponerande samling!

Jag har verkligen misskött mina pelargoner i år, de lever men är sätt ynkliga för de behöver nya krukor och bättre jord. Men jag har så mycket annat på gång att jag inte hinner...
jaj-51
CITAT (Eva i Skåne @ 22-07-2013, 22:09) *
Hur stora är dina krukor?

De är 18 L 30x30x31cm.

Jord billig "påsjord " 5st 50liters för 95kr.
Blanda i lite sand så blir den mycket lättare att återfukta om krukan skulle råka torka ut fullständigt.
Gödning varje vattning sommartid.
Vattningen kan vara lite besvärlig en billig fuktighetsmätare är till stor hjälp eftersom den kan mäta en bit ner i jorden där det kan vara mycket blötare. (Den gröna prylen i mittkrukan är en fuktighetsmätare)
morgonstjerna
Wow Jaj-51! Vad maffigt och fint.
Anki på Öland
Igår slog första blomman (av en hel drös knoppar) ut på min engelska Old Variety of Madeira - stora fina blommor biggrin.gif

[attachment=77774:130729_o...fmadera1.jpg]
Eva i Skåne
Så vacker Anki wub.gif
Monarda
En bukett blir det idag. Madame Thibault, Pellgårdens Ulla, Koll Faster och Skogs Ekeby.
[attachment=77849:DSC_0419.jpg]
jaj-51
CITAT (Monarda @ 04-08-2013, 10:54) *
En bukett blir det idag. Madame Thibault, Pellgårdens Ulla, Koll Faster och Skogs Ekeby.
[attachment=77849:DSC_0419.jpg]

Jätte fint tummenupp.gif
Monarda
Tack, jaj-51. Min mor berättade att förr i tiden, när snittblommor från blomsterhandeln var en lyx, så tog man ofta blommande pelargoner i stället i buketten vid uppvaktningar.
Anki på Öland
Ett par nya som slagit ut smile.gif

Appleblossom
[attachment=77855:130804_a...blossom2.jpg]

Queen Ester
[attachment=77856:130804_queen_ester.jpg]
Monarda
Queen Ester är så otroligt vacker men den jag hade var väldigt svår att få i blom så jag slängde den faktiskt i våras.
Har du något knep?
Eva i Skåne
Jag hade också svårt med Queen Ester. Den dog för ganska många år sedan

Igår tog jag dessa bilder

[attachment=77877:flower_F...800x600_.jpg]

t vä Flower Fairy Velvet och t hö Tammo

[attachment=77878:Toscana_...800x768_.jpg]

Toscana Gesa
Malva15
CITAT (jaj-51 @ 16-05-2013, 09:31) *
Selma många stora fina exemplar såldes på Lisebergs trädgårdsdagar.

Är Selma en ny sort till försäljning? confused.gif Den finns inte att köpa på nätet någonstans. Jag fick mitt exemplar genom en person som hade en liten planta till försäljning men som sagt har jag inte sett denna sort någonstans när jag söker på den.
jaj-51
CITAT (Malva15 @ 07-08-2013, 09:23) *
Är Selma en ny sort till försäljning? confused.gif Den finns inte att köpa på nätet någonstans. Jag fick mitt exemplar genom en person som hade en liten planta till försäljning men som sagt har jag inte sett denna sort någonstans när jag söker på den.

Den fans som sticklingar och "halv fabrikat" i våras och sen som färdiga plantor.

Tradera kan var ett "fyndställe" men ofta ganska dyrt.
Anki på Öland
CITAT (Monarda @ 04-08-2013, 15:37) *
Queen Ester är så otroligt vacker men den jag hade var väldigt svår att få i blom så jag slängde den faktiskt i våras.
Har du något knep?

Nej, inget knep.... den är ganska många år och brukar väl inte direkt blomma rikligt men blommat har den nog gjort varje år.
Monarda
Odensjö Nocturne tycker jag är fin med sitt mörka bladverk. En av favoriterna som får vara kvar till nästa år.
[attachment=77950:DSC_0476.jpg]
Fjortispower
Väldigt vackert! bravo.gif
Peztis
Monarda, de var verkligen jättefina! Otroligt vacker färgkombination med de skira blommorna och det mörka bladverket.

Har kommit på att jag nog gillar de som inte är så "svulstiga" mest.
Monarda
Dagens bidrag: Tierpspella
[attachment=78104:DSC_0505.jpg]

Bornholm kan bli hur stor som helst om den får fria tyglar.
[attachment=78105:DSC_0507.jpg]

Blommorna är så intensivt röda att man nästan får huvudvärk!
[attachment=78106:DSC_0509.jpg]
Anki på Öland
Har också en ganska stor Bornholm med massor av blommor men nästan inga marmorerade blad. Vacker är den i alla fall!
Anki på Öland
Här är min Bornholm i all sin prakt smile.gif tillsammans med min favorit alla kategorier som också blommat ovanligt rikligt i år, p. caffrum X Diana

[attachment=78640:130823_.jpg]

Och snart kommer det att lukta skumbanan på kvällarna på verandan smile.gif knopp av p. gibossum.

[attachment=78641:130826_.jpg]
jaj-51
Råkade bli med några SELM pelargonior i våras...

och denna Selma kompiskram.gif

Saxdalens Selma också tummenupp.gif

Den röda skojar lite med mig yahoo.gif

thanks.gif
Anki på Öland
Så var alla inplockade så jag slipper få panik när frosten kommer....
[attachment=78820:host.jpg]
Peztis
Jag har redan fått panik... de står ute på den inglasade altanen så de borde klara sig men jag tror inte att de gillar läget så där enormt.

Fint och prydligt ser det ut, Anki.
Monarda
[attachment=78892:DSC_0701.jpg]

[attachment=78893:DSC_0702.jpg]

[attachment=78894:DSC_0703.jpg]
jaj-51
Göteborg har haft några frostnätter redan trotts att SMHI.se och YR.no förutspått plusgrader ...

Göteborg har varit västkustens köldhål och flera frostnätter i rad ner till -4 grader kallt.
Växthuset är fullt av tomater paprika physalis och sticklingar ...
En nödlösning som fungerade perfekt på östsidan av huset.

Monarda
Från pelargonkällaren

[attachment=80056:DSC_0093.jpg]

[attachment=80057:DSC_0098.jpg]

[attachment=80058:DSC_0096.jpg]

[attachment=80059:DSC_0090.jpg]
Anki på Öland
Härligt att det blommar smile.gif vilken är den längst ner??
Elisabeth-Västkustkolonisten
Hos mig började P. Bobberstone blommar igen. Men nu klippte ja ner alla, bara 1 är kvar.

Monarda
CITAT (Anki på Öland @ 19-01-2014, 20:24) *
Härligt att det blommar smile.gif vilken är den längst ner??

Jag trodde jag visste men är inte säker längre. Det är i alla fall en vildpelargon som blir väldigt stor och bladen är som handflator.
Har frösått den för några år sedan. Kanske någon här vet vad det kan vara?
[attachment=80079:DSC_0911.jpg]
Anki på Öland
Ståtlig är den i alla fall smile.gif
Eva i Skåne
Monarda. Det är en p hispidum (eller om den heter hispidium)

[attachment=80110:p_Hispid...dstorlek.JPG]
Monarda
Tack Eva. Jag tror mitt minne börjar bli dåligt, jag har ju frösått den här för några år sedan och så hittade jag en påse med namnet p.ribifolium och trodde det var den. Men det stämde ju inte med blommorna såg jag sedan.
Förra våren försökte jag ta skott men fick dom inte att rotas, en frösådd lyckades jag med i alla fall och fick ett frö att gro.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon