Full version: SAAB
Sidor: 1, 2
*Stintan*
Första elbilen va tydligen klar för transport till China tyckte jag dom sa på nyheterna.
Gossen Ruda
Inte riktigt men själva konstruktionsarbetet är klart. Första bilen klar nästa år.
theseraphim
Elbilarna ska väl slutmonteras i Kina där elmotor plus batteri tillverkas.
malarmaster
Väcker nytt liv i gammal tråd.

Nu har även nye kinesiske ägaren till gamla saab problem med pengarna.
Produktionen är stoppad pga likvida problem och frågan är om det denna gång är slutgiltigt för Saab/nev.
Mycket pengar kostar det att göra bilar,får man sen inget sålt ....
jag gav dem ett år,det verkar slå in. ulf
theseraphim
Så förvånad man blir... Två bilar om dagen i tillverkning blir ju typ 700 bilar per år, täcker väl inte ens hyran tyvärr. Återstår väl att se men de där stora internationella biltillverkarna de pratar med(mahindra från Indien och nått helt okänt turkiskt märke) lär knappast vara lösningen plus en sådan affär tar och NEVS sitter ju inte på några trumfkort direkt.
jaj-51
Undra hur många av SAABs / Kattens liv som är förbrukade?

Konkurs igen ...
malarmaster
enl. uppgift så har NEVS c.a 250 anställda som nu går hemma med fullt betalt,bilar har inte gjorts sedan juni månad och försäljning är noll.
Alltså noll inkomst,runt 6-7 miljoner i lönekostnader varje månad.
Låter bekant från tidigare så det är ju bara en tidsfråga innan pengarna tar slut.
Men nog är det intressant med SAAB-folk som tror på en död ide... Ulf

PS. en reflektion,har nevs övertagit saabs försäljningsavdelning? De har ju visat genom åren att de inte förstått sitt syfte,för att tillverka bilar krävs också att de säljs,något som saab genom åren haft svårt för. DS
malarmaster
Nu har SAAB:s förre ägare Spyker med Victor Muller i ledningen kursat,nu tog lånekarusellen slut.
resterna av SAAB i form av Nevs ligger också i dödsryckningar.
Inte heller där vill någon finansiera fortsatt äventyr,måhända kineserna tar hem resterna men bilmodellen är idag hopplöst föråldrad både tekniskt men framförallt konstruktionsmässigt. Ulf
fvd
CITAT (fvd @ 09-11-2013, 22:33) *
Jag har 2 st Saab 900 en 84 och en 92:a. 84:an köpte jag 1992 och den står i garaget och trivs för den är sommarbil och den har kostat 45 000 i underhåll under åren och varit till god nytta både som långfärdsbil och dragbil mm. Mina jobbarkompisar skrattade åt mig när jag sa att det här blir den sista bil jag köper sedan skall jag åka med.

92:an fick jag av min son för tre år sedan av min son den kör jag nu för den är vinterbil och den är lite stadigare och piggare i kurvorna.

Jag har alltid gillat framhjulsdrivna bilar och har haft lite olika sorter men fastnade för Saaben eftersom barnen blev stora och skulle övningsköra. Det skall sägas att jag kör mest kortare sträckor numera om det blir längre turer åker jag med sönerna och svärdöttrarna. Jag är nöjd med bilarna de har varit driftssäkra och ekonomiska. Så
planen håller än så länge.

Gossen Ruda
CITAT (malarmaster @ 18-12-2014, 17:34) *
Nu har SAAB:s förre ägare Spyker med Victor Muller i ledningen kursat,nu tog lånekarusellen slut.
resterna av SAAB i form av Nevs ligger också i dödsryckningar.
Inte heller där vill någon finansiera fortsatt äventyr,måhända kineserna tar hem resterna men bilmodellen är idag hopplöst föråldrad både tekniskt men framförallt konstruktionsmässigt. Ulf

Optimisten har talat. laugh.gif
Huggorm
Men det är ju sant, för varje månad som går blir saabs teknik allt äldre och mindre användbar. Frågan är hur mycket av det som skulle ha gått att använda idag.
Gossen Ruda
Min bil är 5 år och fullt användbar.
fvd
Jag har 2 st Saab 900 en 84 och en 92:a. 84:an köpte jag 1992 och den står i garaget och trivs för den är sommarbil och den har kostat 45 000 i underhåll under åren och varit till god nytta både som långfärdsbil och dragbil mm. Mina jobbarkompisar skrattade åt mig när jag sa att det här blir den sista bil jag köper sedan skall jag åka med.

92:an fick jag av min son för tre år sedan av min son den kör jag nu för den är vinterbil och den är lite stadigare och piggare i kurvorna.

Jag har alltid gillat framhjulsdrivna bilar och har haft lite olika sorter men fastnade för Saaben eftersom barnen blev stora och skulle övningsköra. Det skall sägas att jag kör mest kortare sträckor numera om det blir längre turer åker jag med sönerna och svärdöttrarna. Jag är nöjd med bilarna de har varit driftssäkra och ekonomiska. Så
planen håller än så länge.

Ovanstående inlägg skrev jag för längesedan;

I förra veckan skrotade jag 92:an som gick fantastiskt bra p g a att den var så rostig under. Så nu har jag plockat fram 84:an som jag hade i garaget den gick igenom besiktningen men jag fick byta bensinpump. Den är fin under p g a att jag rostksyddade den den 1992 enl ett program som fanns då det är ngt tjockt svart och kladdigt och bilen rengjordes noggrant före behandlingen. Efter det sprutade jag olja under några gånger som var modernt då. Det berömde besiktningen nu. Så nu får vi se hur länge bilen hänger med men totalt sett har kostnaderna hittills varit låga. Om jag behöver en ny så småningom får man väl se vad som är prisvärt .
Huggorm
Jag har alltid föredraget bakhjulsdrivna bilar och det har ju saab aldrig haft. Men gamla OG900 innan GM tog över var åtminstone trevliga att köra trots "felhjulsdrift". Sedan tyckte jag vägkänslan försvann, de blev tröga, klumpiga och omotiverande att köra. Det gällde då NG900, 9-3 och 9-5. 9000 också för den delen, även om det var fiat som förstörde den modellen och inte GM.
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 18-12-2014, 18:52) *
Min bil är 5 år och fullt användbar.

naturligtvis är den det,även en 10-15 år gammal bil är användbar men en NY bil bör innehålla den senaste tekniken,särskilt när det gäller krocksäkerhet och bränsleförbrukning.SAAB.s sista bilmodell är fortfarande modern och jämförbar med andra från samma år. men om ytterligare 5 år är den knappast modern längre då teknikutvecklingen nu går snabbt med helt ny motorteknik.Fossilbränslet är på väg ut även i bilindustrin.
Nevs bilmodell bygger ju på gammal teknik ,dessa bilar får inte säljas i EU då de inte uppfyller krocksäkerhetskraven. Rena elbilar är dessutom återigen på väg ut,många biltillverkare lägger ner sin utveckling och produktion av dessa,bränslecellsbilarna är framtiden och med dem slipper man nackdelarna med elbilen såsom begränsad räckvidd,laddstationer m.m.
Ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon