Anna-Karin Lundberg
Jag har just vänt komposten. Det var ett hiskeligt jobb, det ena facket var färdigt att lägga på rabatterna och när det var tömt flyttade jag allt material från det andra facket dit. Det var massor med rötter invävt i kompostjorden från buskar och växter utanför komposten, den står jämte en spireahäck i ett skuggigt hörn av tomten.
Jag trodde jag kom på en smart idé och köpte dammduk (för trädgårdsdamm) och la i botten för att rötterna inte skulle hitta in, men innan jag började fylla på med nytt material i komposten ville jag försäkra mig om att det verkligen var så smart.
Kommer maskar och andra organismer verkligen att hitta in i komposten ifall den inte har "markkontakt"? Räcker det med att det finns en kompoistbinge jämte denna, kan de ta sig emellan eller behöver de hitta in via botten? Jag har en bit gummiduk till, tänkte lägga den i botten på nästa fack när det töms nästa gång. Då blir båda facken försedda med "golv" men det kommer alltid vara ett fack fyllt med material så mask och sånt kan "flytta emellan".
När jag grävde ur komposten nu var det som stora "nät" med rötter och allt hängde samman. När jag fick tag med grepen och lyfte så drogs det mesta av igen, eftersom jag inte fick loss rotmassorna. Ska man kanske bara ha gummiduk mot den väggen där rötterna kom in?
Vad är era erfarenheter?
Eva i Västerås
Gummiduk är nog inte så bra.
På vintern vill smådjuren krypa ner i jorden. Dom rör sig inte bara mellan bingarna.
Jag gjorde samma sak när en sälg försökte ta över komposterna, men det lyckades inte så bra.
Istället lade jag cementplattor 3x3 st i botten på mina komposter, med 7-10mm mellan. Det blev jättebra. Mer utrymme behöver inte maskar och andra djur, och de enstaka rötter som sökte sig upp var lätta att riva undan.
Man får fixa sten/plattor eller så som täcker botten så bra som möjligt.
Det blev dessutom mycket enklare att tömma komposten. en extra bonus.
Anna-Karin Lundberg
Tack Eva. Det var en smart lösning. Jag kanske ska testa att vika gummiduken mot baksidan bara, närmast där rötterna väte in som värst och se om det räcker. Jag har naturtomt som sköts som en naturtomt - det blir alltså inte så värst mycket som hamnar i komposten (inga gräsmattor som klipps osv). Det tar nästan ett år att fylla ett fack så det är väl därför rötterna hinner växa in så ordentligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon