Gurli
Hej,

Jag är ganska ny på trädgård och hoppas ni kan hjälpa mig. Vi har en stor rabatt (ca 3x10 m) på framsidan av vårt blåa trähus. Rabatten var väldigt förvuxen när vi flyttade in och nu efter två år har vi tagit beslutet lägga gräsmatta där istället. Vi vill dock ha något/några träd eller buskar för att lätta upp gräsmattan lite. Vårt hus är blått med vita knutar, 2 vån, och jag letar efter ett träd som passar mot det blåa.

De träd jag tittat på är silverpäron och japanskt körsbär med rosa blommor. Vi bor i Linköping, de borde väl klara sig här? Har ni några andra tips på fina träd som passar mot ett blått hus?

Jag är också nyfiken på hur ni skulle arrangera det hela då ytan är rätt långsmal, skulle ni plantera 2 träd eller ett träd och en grupp med buskar? Jag tar tacksamt emot alla förslag!

Stort tack på förhand!

Hälsar Gurli

josohl
Är ni verkligen säkra på att ni vill ha gräsmatta? Den måste ju klippas hela sommaren...

Personligen ångrar jag all gräsmatta jag anlagt och har tagit upp en hel del och gjort annat.

Ni skulle ju kunna gräva om hela rabatten och göra en ny perennrabatt? Sköter sig själv hela sommaren och återkommer år efter år. Kräver endast lite ogräsrensning i början av var varje växtsäsong. Om ni vill ha inspiration kan ni googla på "mästerrabatten" som ger förslag på rabatter varje år.

Eller sätta buskar som blommar på olika tider under vår och sommar?

Vad är det för väderstreck? Hur är jorden? (Torr, djup...)

Om ni ändå väljer gräs och träd så se till att de har en cirkel runt sig som är fri från gräs (sätt tex kantband och fyll med täckbark). Silverpäron skall klara sig i Linköping och de flesta prydnadskörsbär också.

Hur många träd beror ju på vilka du väljer och hur det ser ut med dörrar, fönster, etc i huset. Silverpäron blir ju inte så höga och breda, vissa prydnadskörsbär blir med tiden ganska stora.
Gurli
Jag tror det blir gräsmatta, men nu blev jag osäker igen :-) speciellt nu när vi grävt bort den gamla rabatten och ytan ser ut som ett "blankt papper" (det finns egentligen oändliga möjligheter). Men ytan ligger mot gatan och det känns inte riktigt roligt att pula med blommorna där. Vi sparade dock de gamla rosbuskarna, tror det kan vara ett fint inslag till gräset. Tack för tipset med rundningen kring trädet/n!

/Gurli
josohl
Ytterligare ett mellanting (det finns ju så många möjligheter) är att göra "ringarna" runt träden rätt stora och sätta perenner där. Om det är soligt läge kan ju tex rosor och kantnepeta bli jättefint, om det är lite skuggigare finns det många fina nävor som blommar länge och sköter sig själva!
Huggorm
Silverpäron är antagligen ett ganska bra träd att ha tillsammans med gräsmatta. Det finns ju även silverbuske (elaeagnus angustifolia) om man vill ha den färgen, de kan stammas upp till mindre träd
Gurli
Tack för alla tips! Det blev tillslut två silverpäronträd, uppstammade (180 cm). Jag kommer lämna utrymme för plantering runt träden och mina befintliga rosor, tror det kan bli fint med ex kantnepeta runt rosorna och på sikt kanske en klätterväxt (klematis eller rosor) som slingrar sig upp för respektive trädstam.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon