Sidor: 1, 2, 3
Cacki

Då citerar jag forumvärden en gång till...

CITAT (Forumvärd @ 23-05-2013, 14:34) *
Med hänvisning till både trivselregler och användarvillkor, vill jag påtala att Odla.nu inte accepterar rasistiska inlägg i forumet. Två inlägg gjordes av mig i den nu bortplockade tråden, angående att hålla en bra balans i diskussionen och att rasistiska inlägg inte är tillåtet. I det andra inlägget meddelades det även att om en balanserad diskussion utan rasistiska uttalanden inte kunde föras skulle tråden komma att låsas/tas bort. Detta efterföljdes dessvärre inte av alla vilket ledde till att tråden togs bort.

Det är inte ämnet i sig som är problemet, det råder ingen tvekan om att det är högst aktuellt och tål att diskuteras, men diskussioner i forumet måste också föras med balans och inom gränserna för vad som är tillåtet enligt de regler vi har här. Rasistiska påhopp accepteras inte.
Forumvärd

Sedan funderar jag på hur ni själva gör på den arena ni själva är boss på, dvs ert eget hem. Om ni har gäster och en av gästerna ägnar sej åt påhopp (i det här fallet t.o.m på dej som värd) och dessutom sitter och vräker ur sej en massa konstiga åsikter med hänvisning till yttrandefriheten, accepterar ni bara det eller tycker ni att ni i egenskap av "arenaboss" ska ha rätt att få bestämma vad som är acceptabelt eller ej inom dessa väggar?
Rosrup
Och så använde vi "rasistkortet" ännu en gång bara för att det blev obehagligt eller inte som man själv tyckte.
Nåja, man ska väl inte bli förvånad kanske.
Själv läste jag inget rasistiskt alls i den tråden, men jag kan ha missat någon tråd på slutet.

För vidare diskussion i ämnet är det väl bäst att vänta tills efter 4 i eftermiddag eller när censuren går hem för veckan wink.gif

CITAT (Cacki @ 24-05-2013, 07:09) *

Sedan funderar jag på hur ni själva gör på den arena ni själva är boss på, dvs ert eget hem. Om ni har gäster och en av gästerna ägnar sej åt påhopp (i det här fallet t.o.m på dej som värd) och dessutom sitter och vräker ur sej en massa konstiga åsikter med hänvisning till yttrandefriheten, accepterar ni bara det eller tycker ni att ni i egenskap av "arenaboss" ska ha rätt att få bestämma vad som är acceptabelt eller ej inom dessa väggar?

Självklart accepterar man det precis lika lite som när någon eldar upp ens bil eller brukar våld på polis och räddningstjänst som finns för vår egen skull.
Cacki
CITAT (Rosrup @ 24-05-2013, 07:13) *
Och så använde vi "rasistkortet" ännu en gång bara för att det blev obehagligt eller inte som man själv tyckte.
Själv läste jag inget rasistiskt alls i den tråden, men jag kan ha missat någon tråd på slutet.

För vidare diskussion i ämnet är det väl bäst att vänta tills efter 4 i eftermiddag eller när censuren går hem för veckan wink.gif
Självklart accepterar man det precis lika lite som när någon eldar upp ens bil eller brukar våld på polis och räddningstjänst som finns för vår egen skull.

Du verkar också missa själva budskapet i vad forumvärden egentligen säger. Visst är det tillåtet att diskutera bränderna och stenkastningen men när man går så långt att man yttrar åsikter som att våldsverkarna på något sätt skulle representera alla med invandrarbakgrund (??) och att de dessutom är vårt samhälles bottenskrap och ett ogräs som borde kvävas med svart plast, då tycker i alla fall inte jag att det är konstigt att de sätter ner foten.
Aqvakul
CITAT (Rosrup @ 24-05-2013, 07:13) *

Det otäckaste budskapet i trådet handlade om att hantera Husby som en rabatt med Kirskål och den stod ju du själv för! help.gif
Cacki
CITAT (Aqvakul @ 24-05-2013, 07:33) *
Det otäckaste budskapet i trådet handlade om att hantera Husby som en rabatt med Kirskål och den stod ju du själv för! help.gif

Just ett sådant uttalande var vi många som tyckte var väldigt olustigt men precis som det du sa tidigare, att tysta hela diskussionen var en väl drastisk åtgärd. Att slänga ut den som rapar ur sej sådana saker hade varit bättre. Därför hoppas jag på att forumansvariga omvärderar sitt beslut och öppnar tråden igen...
Aqvakul
Klassiskt:

1. Någon vräker ur sig dumheter

2. Tråden raderas

3. Många upplever osäkerhet/olust och protesterar

4. Personen som vräkt ut sig dumheterna förstår inte sin egen roll i det hela

5. Snart upprepas mönstret igen

Rebecca
Åh, detta är ju helt sjukt.

"Neeeeej JAAAAG är inte rasist!"
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tyckte hela tråden blev olustig, tonen var väldigt otrevligt.

Man behöver inte vräka ur sig vad som helst för att säga sin mening.

Att jämföra Odla med en bostadsrättsförening är ju långsökt. Men om man nu nämner det, så hade vi för några dagar sen en extra årsmöte för dom vill ändra stadgarna. Inte gick det att diskutera dom olika punkter som vi tyckte var alledeles åt skogen. Enda möjligheten var att säga ja eller nej.

Att ta bort här hela tråden, inte kanske det bästa men vem har tid att hela tiden läsa allt och rensa.......

Vi är i ett privat forum och antingen vi gillar det eller inte.

Tomas vad menar du med bloggtråden?
När du skulle stänga av så många här tror du då det skulle bli trevligare om det bara vore folk här som skriver +1 eller -1 som du brukar göra?

Elisabeth
Cacki
CITAT (Rebecca @ 24-05-2013, 08:01) *
Åh, detta är ju helt sjukt.

"Neeeeej JAAAAG är inte rasist!"

Vad är det som är helt sjukt?
Rosrup

Jaja, det var kanske lite överdrivet då, medger detta.
Men det var inte helt bokstavligt menat, om nån nu trodde det.

Kirskålen har ju inte eldat upp några bilar.
Rebecca
CITAT (Cacki @ 24-05-2013, 08:05) *
Vad är det som är helt sjukt?

Folk som inte förstår sin roll i detta.
Cacki
CITAT (Rebecca @ 24-05-2013, 08:27) *
Folk som inte förstår sin roll i detta.

Okej, då är jag med. Blev bara lite förvånad över att du samtidigt tryckte så hårt på att du inte var rasist.
tomas99
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-05-2013, 08:02) *
Jag tyckte hela tråden blev olustig, tonen var väldigt otrevligt.

Man behöver inte vräka ur sig vad som helst för att säga sin mening.

Att jämföra Odla med en bostadsrättsförening är ju långsökt. Men om man nu nämner det, så hade vi för några dagar sen en extra årsmöte för dom vill ändra stadgarna. Inte gick det att diskutera dom olika punkter som vi tyckte var alledeles åt skogen. Enda möjligheten var att säga ja eller nej.

Att ta bort här hela tråden, inte kanske det bästa men vem har tid att hela tiden läsa allt och rensa.......

Vi är i ett privat forum och antingen vi gillar det eller inte.

Tomas vad menar du med bloggtråden?
När du skulle stänga av så många här tror du då det skulle bli trevligare om det bara vore folk här som skriver +1 eller -1 som du brukar göra?

Elisabeth

Bloggtråden är tråden om Japan pop. jag skriver bara +1 inte -1 för det låter för negativt.
Rebecca
CITAT (Cacki @ 24-05-2013, 08:45) *
Okej, då är jag med. Blev bara lite förvånad över att du samtidigt tryckte så hårt på att du inte var rasist.

Nej, jag menade att det är många som uttrycker sig på det sättet.
Cacki
CITAT (Rebecca @ 24-05-2013, 09:06) *
Nej, jag menade att det är många som uttrycker sig på det sättet.

Så klart! slap.gif Missade visst dina citationstecken... whistling.gif
Rebecca
CITAT (Cacki @ 24-05-2013, 09:16) *
Så klart! slap.gif Missade visst dina citationstecken... whistling.gif

"Situationstecken"! giggle.gif
Blomstertanten
CITAT (Cacki @ 24-05-2013, 07:09) *

Jag skulle visa just den gästen var dörren är, men jag skulle INTE slänga ut övriga gäster eller sätta munkavle på dom!!!
Aqvakul
CITAT (Blomstertanten @ 24-05-2013, 09:54) *
Jag skulle visa just den gästen var dörren är, men jag skulle INTE slänga ut övriga gäster eller sätta munkavle på dom!!!

Precis! tummenupp.gif
Gossen Ruda
CITAT (tomas99 @ 24-05-2013, 06:37) *
Jag tycker att det var bra att tråden togs bort, nu väntar jag bara på att mobbarna tas bort, och att "bloggtråden" tas bort så blir det ett bra forum för alla.

Gulle dig. Puss. Fast om mobbarna tas bort sitter du löst. biggrin.gif
Aqvakul
CITAT (Rosrup @ 24-05-2013, 08:23) *
Jaja, det var kanske lite överdrivet då, medger detta.Men det var inte helt bokstavligt menat, om nån nu trodde det.

Uppskattar människor som är kapabla till självkritik! smiley_small_hug.gif
pejori
CITAT (Jubbe063 @ 23-05-2013, 23:42) *
Visst är det så. Men du. förband dig att följa odlas regler allmänt och inte en specifik årgång av regler. Gillar man inte regeländringar och känner att man inte kan ställa upp på dem så går det att avsluta medlemskap.

Det är samma i min bostadsförening, stadgar och regler ändras och skrivs om vartefter tiden går, men likväl måste jag följa stadgarna om jag vill fortsätta att vara medlem.

Självklart håller jag med i det du säger.
Men ville bara påpeka att regler ändras hela tiden allt eftersom samhället (innehållet på odla) ändras.
Sedan kan jag som vuxen tycka att det är bedrövligt att regler ens ska behövas på ett forum.

CITAT (mamamaggan @ 23-05-2013, 23:49) *
/****/

Snacket om att vi som inte gillar hur det går till ska lämna Odla är att göra det lätt för sig och innebär ännu mer censur. Vi har rätt att tala om vad vi tycker , yttrandefrihet/åsiktsfrihet ( vad man nu vill kalla det ) , lika mycket som alla andra.

Var har ni lärt er hur det går till när man diskuterar och lägger fram sina åsikter ? Har ni bara sett till att alla som inte har samma åsikt som er " trängs ut " ?

Visst är det så, under förutsättning att det vi säger inte kränker andra individer eller oliktänkande.
Även yttrandefriheten han inskränkningar.
Åsiktsfrihet är däremot fri, då du inte måste delge andra din åsikt oombedd.
pejori
CITAT (Cacki @ 24-05-2013, 07:30) *
Du verkar också missa själva budskapet i vad forumvärden egentligen säger. Visst är det tillåtet att diskutera bränderna och stenkastningen men när man går så långt att man yttrar åsikter som att våldsverkarna på något sätt skulle representera alla med invandrarbakgrund (??) och att de dessutom är vårt samhälles bottenskrap och ett ogräs som borde kvävas med svart plast, då tycker i alla fall inte jag att det är konstigt att de sätter ner foten.

Det, var en del av saken. (ren rasism)
Sedan har vi all främlingsfientlighet som tråden andades av. (svårare att komma åt)

Man kan inte föra en diskussion grundat på "det vet väl alla hur"
Eller "det måste vara dom.." "utvisa packet" och så vidare.
Det tillför inget konstruktivt utan leder bara till nederlag

pejori
CITAT (tomas99 @ 24-05-2013, 06:37) *
Jag tycker att det var bra att tråden togs bort, nu väntar jag bara på att mobbarna tas bort, och att "bloggtråden" tas bort så blir det ett bra forum för alla.

Snälla Tomas99
Kan du inte sluta kalla alla som inte tycker som du eller håller med dig, för mobbare?
Alla kan inte tycka som du och det du gör nu, är omvänd mobbning.
Det är svårt att diskutera med likasinnade, då blir det ingen diskussion.

Jag säger inget om att du har blivit mobbad i det förflutna, (vem har inte blivit det) men för din egen skull släpp det och gå vidare nu.
Så länge du gräver ner dig i det förflutna, missar du när framtiden går förbi dig.

CITAT (Rosrup @ 24-05-2013, 08:23) *
Jaja, det var kanske lite överdrivet då, medger detta.
Men det var inte helt bokstavligt menat, om nån nu trodde det.

Ledsen, men du menade och menar fortfarande vart enda ord du sa.
Det visar din sista mening i detta inlägg.
Kirskålen har högre status hos dig.
tomas99
Ja Pejori jag skall försöka.
pejori
CITAT (tomas99 @ 24-05-2013, 11:10) *
Ja Pejori jag skall försöka.

Låter bra Tomas.
Livet blir så mycket lättare att leva, om man inte letar efter problemen.
Dom kommer ändå vet du.
gnon49

Ja det fick mig att känna avsmak. Husbyborna lider ju själv mest av vad dom kriminella elementen åstadkommer.
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 24-05-2013, 05:48) *
När du registrerade dig ja men vad vet du om vad det stod för 8 - 10 år sedan?

Kan inte du förklara varför det var bättre att radera den aktuella tråden som till 99% inte innehöll regelvidriga inlägg istället för att bara radera den procent inlägg där övertramp förelåg. Vem gagnar det att på det här sättet strypa yttrandefriheten? Inte det stora flertalet skötsamma invandrare i alla fall. Tvärtom bidrar det till att invandrarfientligheten ökar i samhället när man tar bort möjligheten att bemöta detta.

Så vitt jag vet var det samma formulering då som nu. ingen ändring på den punkten.

Nej, jag kan inte förklara av den enkla anledningen att jag inte var med och fattade det beslutet. Den frågan får du ställa till den eller de som tog beslutet att tråden skulle raderas.
*Stintan*
CITAT (Jubbe063 @ 24-05-2013, 15:54) *
Så vitt jag vet var det samma formulering då som nu. ingen ändring på den punkten.

Nej, jag kan inte förklara av den enkla anledningen att jag inte var med och fattade det beslutet. Den frågan får du ställa till den eller de som tog beslutet att tråden skulle raderas.

Frågar igen hur kan du veta att det var samma då som nu? Var du medlem på den tiden? Mig veterligt så har forumreglerna och formuleringarna ändrats åtminstone ett par gånger sedan jag blev medlem för snart 8 år sen.

Förstår att du inte kan förklara men jag gillar inte ditt sätt att tala om för andra att passar inte galocherna så är det bara att avsluta sitt medlemskap. Du verkar tycka att diskussion är överflödig och att man bara ska finna sig i allt, men nu är detta ett diskussionforum vare sig det faller dig på läppen eller inte. Fyra sidor lång är tråden hittills vilket tyder på att det finns ett behov av att diskutera saken.
ninnisky
CITAT (*Stintan* @ 24-05-2013, 15:05) *
Frågar igen hur kan du veta att det var samma då som nu? Var du medlem på den tiden? Mig veterligt så har forumreglerna och formuleringarna ändrats åtminstone ett par gånger sedan jag blev medlem för snart 8 år sen.

Förstår att du inte kan förklara men jag gillar inte ditt sätt att tala om för andra att passar inte galocherna så är det bara att avsluta sitt medlemskap. Du verkar tycka att diskussion är överflödig och att man bara ska finna sig i allt, men nu är detta ett diskussionforum vare sig det faller dig på läppen eller inte. Fyra sidor lång är tråden hittills vilket tyder på att det finns ett behov av att diskutera saken.

tummenupp.gif
Bengalow
CITAT (pejori @ 23-05-2013, 18:21) *
Det räcker med "ett ruttet ägg" för att förstöra hela kakan.

Att beskriva meningsmotståndare på det viset, pejori, är att gå över gränsen. Jag känner mig kränkt.
Jag har mina åsikter - du har dina, men ser mig för god att ge mig på personen. Du ger hela Odla en
dålig smak!
pejori
CITAT (Bengalow @ 24-05-2013, 18:47) *
Att beskriva meningsmotståndare på det viset, pejori, är att gå över gränsen. Jag känner mig kränkt.
Jag har mina åsikter - du har dina, men ser mig för god att ge mig på personen. Du ger hela Odla en
dålig smak!

Ser inte att jag skrivit ditt namn någonstans, men känner du dig träffad är det ditt problem, inte mitt. smile.gif
Aqvakul
dålig smak!

Jag är inte så säker på att det är dig hon menar...
Chili Linkan
Oj vilken tråd, tror jag forsätter att hålla mig borta från småprats delen...
Bengalow
Då kan ju pejori förklara vem som avses...jag är en meningsmotståndare som p. avsåg
pejori
CITAT (Bengalow @ 24-05-2013, 19:36) *
Då kan ju pejori förklara vem som avses...jag är en meningsmotståndare som p. avsåg

Om du läser tråden från början, så ser du vem jag avser..
Inte bra att börja läsa mitt i vet du.
Gita
Kanske vidgar detta perspektiven en aning https://www.facebook.com/pages/Vi-st%C3%B6d...376976529079368

Gita
Bengalow
Jag har läst HELA tråden, och jag kan inte se annat, än att du menar mig. Mina åsikter passade inte dig, och så blev jag "ett ruttet ägg"...
Jag varken hatar invandrare, som jag blivit beskylld för, xenofob eller andra tillmälen som jag blivit tilldelad. Jag har min syn på invandrad brottslighet, och har hävdat att människor som kommer hit har en extra press på sig, att sköta sig. Sverige har tagit emot flyktingar, och "flyktingar". Jag ser en skillnad där. Många av mina vänner är utlänningar, och det är speciellt dom, som är emot vad som sker i Husby. Har jag klarlagt min ståndpunkt, eller...?
Om du inte har avsett mig i ditt kränkande uttalande, så emotser jag en ursäkt för din "tvetydiga" insinuation...
Huggorm
Det var väll förmodligen personen som jämförde upploppsmakarna med kirskål som jämfördes med ett ruttet ägg? De båda liknelserna är för övrigt på ungefär samma låga nivå.
Tapio

Halaj!

Jag trodde att du hade gått hem, Bengalow!

Iaf.: jag ser att du försöker att vända på bollen, och köra PK-invinkling.
Men då måste du för bövelen kunna koderna också!
Skall försöka förklara:
Alltså, för att kunna dra kränkt-kortet med framgång måste du tillhöra en underpriviligierad grupp av något slag. Minoriteter funkar. Likaså yrkesgrupper där lön inte står i relation till utbildning, undersköterska, bibliotekarie m.fl. Arga unga feministiska kvinnor utsatta för patriarkatet funkar också någorlunda.

Men jag uppfattar dig som en medelålders vit man. Och en sådan kan per definition inte bli kränkt! Du tillhör ju patriarkatet!

//T
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 24-05-2013, 17:05) *

Ja, jag var medlem redan på den tiden.

Liksom övriga i den här tråden säger jag min åsikt. en del tycker att det är diktaturfasoner, andra tycker att regler inte behövs och jag tycker att regler är regler och passar inte reglerna är det bara att dra..... Min åsikt är lika viktig som din eller någon annans, o därav tar jag mig rätten att säga min åsikt. Sen får du tycka vad du vill om hur forumet ska fungera så tycker jag som jag vill i samma ämne.

Kan inte bli mer jämlikt än så ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-)
pejori
CITAT (Huggorm @ 24-05-2013, 20:11) *
Det var väll förmodligen personen som jämförde upploppsmakarna med kirskål som jämfördes med ett ruttet ägg? De båda liknelserna är för övrigt på ungefär samma låga nivå.

Det var ingen jämförelse överhuvud taget.
Det behövs ett ruttet ägg för att förstöra en kaka och ett rasistiskt inlägg för att få en tråd på Odla.nu raderad.
Därav liknelsen.
hattstugan
Har rensat bort inlägg som inte hör till ämnet!
/Moderator
gnon49
Rasism a la Flashback lär vi förhoppningsvis slippa se på Odla i alla fall. Där är det fullt krig med nazistiska undertoner och moskebränning kontra västerländsk dekadans och hyllande av terrordåd i väst. Bara att hoppas Säpo håller ett öga på Flashback för tonen där är skrämmande från alla sidor.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 24-05-2013, 22:00) *
Rasism a la Flashback lär vi förhoppningsvis slippa se på Odla i alla fall. Där är det fullt krig med nazistiska undertoner och moskebränning kontra västerländsk dekadans och hyllande av terrordåd i väst. Bara att hoppas Säpo håller ett öga på Flashback för tonen där är skrämmande från alla sidor.

Polisen har haft personal som suttit och skärskådat det forumet i minst tio år. Men så är ju inte deras inriktning trädgårdsodling heller, utan yttrandefrihet.
Rebecca
CITAT (Gita @ 24-05-2013, 20:07) *
Kanske vidgar detta perspektiven en aning https://www.facebook.com/pages/Vi-st%C3%B6d...376976529079368

Gita

Tog du upp denna som en jämförelse med tråden som försvann eller vad? Gruppen är f.ö. högerextremistisk...
Piccante
CITAT (Gita @ 24-05-2013, 20:07) *

Gita

Så du menar att det vidgar perspektivet att ta del av Nationaldemokraterna och Svenskarna Parti´s syn på det hela som motvikt till SD? Den Facebookgruppen rensar bort alla inlägg som påtalar att det är rasistiska poster i trådarna och så länkar de till nynazister...
malcolm
Jag tycker inte alls att det är något fel på Odla, är det så att inlägg och trådar börjar lukta bränt så är det bara bra att det rensas och det behövs ingen förklaring till varför, det är ledningen som bestämmer och att börja jämföra med öststatsfasoner liknar ingenting. Bra att en skribent som överskridit gränserna får ett PM i alla fall.
pejori
CITAT (Huggorm @ 24-05-2013, 22:11) *
Polisen har haft personal som suttit och skärskådat det forumet i minst tio år. Men så är ju inte deras inriktning trädgårdsodling heller, utan yttrandefrihet.

Dom går rätt ordentligt över gränsen för vad Svensk lag tillåter.
Finns en orsak till att deras server finns i New York, förutom att forumet såldes 2010.
Bengalow
Var finns relevansen till ämnet i pejoris och piccantes senaste inlägg...?
Motti
För att vara lite "näbbig" !Aqvakul du som är lärare !alltid stavas alltid med två L .

Otroligt är bara första tanken ! så alla här som inte får göra personangrep och mobba andra vill gå ur Odla som medlem ? Ja men all sin da sluta logga in då om ni inte gillar läget !finns säkert andra Forum där man kan mobba och trycka ner andras åsikter .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon