Jag har precis gjort så som du funderar på...
Jag hade en rabatt som var helt invaderad av kirskål, såpnejlika, prickklocka och blåklocka. Rensade och rensade... Fin ett tag och sedan kommer något annat emellan och det går fort för de andra att återerövra rabatten! Förra året började därför med att gräva upp planta efter planta och rensade dem så gott det gick. Jag planterade dem i egna krukor och sedan har jag planterat ned krukorna på annat ställe, i mitt "växtdagis".
Jorden grävde jag om några gånger och rensade så mycket jag kunde ifrån rötter. Sedan har jag lagt tidningar, kartong och markväv över hela. På detta la jag sedan i höstas löven jag krattade upp, gräsklipp mm. Nu i vår har jag lagt några lass med kompostjord och jag ska sätta dit lite andra växter under tiden det ligger för marktäckning. Det har nu blivit en lite upphöjd bädd men det gör inget.
Växterna i dagiset mår jättebra och jag har en fin samling där. Jag ser också att det var en av växterna som jag missade någon rot på så där kommer det upp kirskål. Men det är i krukan och jag kan nu lätt rikta in mig på den och göra om just där.
I min rabatt höll de "fina" växterna på att kvävas av allt det andra så det var inte mycket till val och väl värt det. eller det kommer att bli det, i alla fall.
Jag har haft lite olika trassel med mina rabatter, två av dem var invaderade med prickklocka och jag har gjort likadant med dem: gräv upp det jag vill ha och plantera i plastkrukor som jag sedan kan plantera ned igen på annat ställe. Då kan jag i lugn och ro ta hand om själva jorden och jag behöver inte göra allt på en dag.
Har själv småbarn så jag vet hur det är...

Eller ja, nu är han ju 8 men kräver ju fortfarande sin uppmärksamhet.