Christian M
Jag har nyss köpt en villatomt (ca 1700 m2) med ett hus från 1800-talet. Trädgården innehåller många olika vackra och delvis gamla växter som jag gärna vill behålla.

Problemet är att rabatterna är invaderade av kirskål. I genomsnitt 50% av växterna utgörs av kirskål.

Är det realistiskt att tro att jag kan gräva upp alla växter jag vill behålla, separera dessa från kirskålens rötter och sedan återplantera de växter jag vill ha kvar?

Eller är det troligt att rötterna är så sammanflätade att jag för alltid kommer att ha problem med Kirskål om jag gör så.

Det känns tråkigt att plöja ner allt och ha plast på marken i ett antal år, men jag är småbarnsförälder och har inte flera timmar i veckan att rensa kirskål i flera års tid.

Vad säger ni som försökt tidigare?
CillaM
Grattis till ett fint kulturarv! Beroende på hur det ser ut så kan det mycket väl vara värt att rensa rent en rabatt från kirskål. Men det tar tid och mycket möda. Vissa växter är enkla att rensa rent, andra inte. Har själv mycket kirskål och har nog lyckats att tygla mig själv med ogräsrensingen. Jag river gott i rabatterna just den här tiden då kirskålen verkar högre än andra planterade växer. Men när dessa väl skjuter i höjden så försvinner det gröna kirskålen i allt annat. På ställen där den är i gräsmattan klipper jag ständigt o den har också försvunnit där jag klipper frekvent.

Ta lite i taget är mitt råd. En rabatt i taget, o lägg krut på det ifall du påbörjat, men glöm inte familjen happy.gif
oliv
Jag gjorde nästan ingenting i trädgården när barnen var små.

Det blev mest att plantera lite roliga bärbuskar och annat kul för barnen. smile.gif

Kirskål har jag också, men växterna överlever även med kirskål. Så har du tid över kan du göra om en liten del av en rabatt. Som redan sagts, så är redan mycket vunnet med att rensa en gång på våren och sedan ta blad när de kommer och man ser dem. Det tröttar ut kirskålen.
Peztis
Jag har precis gjort så som du funderar på...

Jag hade en rabatt som var helt invaderad av kirskål, såpnejlika, prickklocka och blåklocka. Rensade och rensade... Fin ett tag och sedan kommer något annat emellan och det går fort för de andra att återerövra rabatten! Förra året började därför med att gräva upp planta efter planta och rensade dem så gott det gick. Jag planterade dem i egna krukor och sedan har jag planterat ned krukorna på annat ställe, i mitt "växtdagis".

Jorden grävde jag om några gånger och rensade så mycket jag kunde ifrån rötter. Sedan har jag lagt tidningar, kartong och markväv över hela. På detta la jag sedan i höstas löven jag krattade upp, gräsklipp mm. Nu i vår har jag lagt några lass med kompostjord och jag ska sätta dit lite andra växter under tiden det ligger för marktäckning. Det har nu blivit en lite upphöjd bädd men det gör inget.

Växterna i dagiset mår jättebra och jag har en fin samling där. Jag ser också att det var en av växterna som jag missade någon rot på så där kommer det upp kirskål. Men det är i krukan och jag kan nu lätt rikta in mig på den och göra om just där.

I min rabatt höll de "fina" växterna på att kvävas av allt det andra så det var inte mycket till val och väl värt det. eller det kommer att bli det, i alla fall.

Jag har haft lite olika trassel med mina rabatter, två av dem var invaderade med prickklocka och jag har gjort likadant med dem: gräv upp det jag vill ha och plantera i plastkrukor som jag sedan kan plantera ned igen på annat ställe. Då kan jag i lugn och ro ta hand om själva jorden och jag behöver inte göra allt på en dag.

Har själv småbarn så jag vet hur det är... smile.gif Eller ja, nu är han ju 8 men kräver ju fortfarande sin uppmärksamhet.
Christian M
Tack för alla uppmuntrande svar.

Bra idé att lägga plast på marken och sedan ett lager odlingsjord ovanpå. Då slipper jag den deprimerande synen av täckplast i ett antal år.

Smart att plantera om till krukor också, då blir det lättare att separera kirskålen från de fina växterna eftersom den inte lär sprida sig från kruka till kruka om jag fått med rotrester i några av krukorna.
Ewa L
Jag tycker absolut att du skall försöka spara så mycket av befintliga växter som möjligt. Åtminstone ett ex/sort. Plantera ner de rensade plantorna (gärna som Peztis föreslår i krukot) och täck resten.

Gjorde något liknande på min förra tomt. Planterade iofs ner de rensade växterna i kökslandet (som var "rent") och täckte resten med tidningar + plast. Tunt lager med jord ovanpå och växter med korta rötter för att det inte skulle se för jäkligt ut.

Var jätteglad åt de gamla växterna när det var dags. Kunde dela dem eftersom de vuxit rejält och dels sparade jag pengar på det, men ffa kändes det bra att återanvända de gamla växterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon