Hej! Håller på för fullt med att planera en drygt 14meter lång rabatt på ca 1, 5m bredd. Det är i söderläge på husets långsida zon4/5. Huset är rött med vita knutar och så fort jag lyckats övertyga sambon så blir spröjset dalablått. Har en del detaljer kring huset i trädgården som redan är dalablått och drömmer om ett blått hav i rabatten som ska lyfta fram färgen. Tomten hade endast ett ynkligt relativt nyplanterat äppelträd och i övrigt gräsmatta enbart när vi flyttade in. Nu har vi börjat det stora projektet att anlägga en trädgård, och i sommar blir allt akut klart. Så rabatten kan jag alltså börja plantera till hösten och våren beroende på vad som gäller för de olika växterna. Kan även tänka mig att blanda i lite vitt och möjligtvis lila. HIT ME!:-D
Idag köpte jag en blå perenn - färgväppling - ca 80 cm hög och som jag förstått är mycket vacker. En växt som bör stå på samma ställe länge för att utvecklas och bli vacker.
Ny för mig och lite spännande - uppslaget har jag fått här på odla av Kerstin.
kerstin z5-6
29-05-2013, 21:56
Baptisia australis blå färgväpplig är ett bra val, [attachment=76606:113046_472819.jpg]
lika så den tistelliknande Eryngium alpinum
[attachment=76607:177268_820119.jpg]
Lindelofia ancusoides
[attachment=76608:228139_808922.jpg]
bergvallmo Fertil blue group, får inte torka ut men klarar läget.
[attachment=76609:145612_490097.jpg]
gentiana ascleipiadea
[attachment=76610:250416_427399.jpg]
Kul Gunsta att du valde den .. ha piontålamod:)
oCH FÖRSTÅS.. alla VACKRA BLÅ DELPINIUM , men finns många fler
Ja det är tack vare dig Kerstin som jag fick upp ögonen för den - spännande - och jag ska försöka hitta ett bra ställe till den.
Irene_L
29-05-2013, 22:12
Tack för bra förslag! Kan också nämna att rabatten går från väldigt sandig i ena änden för att i andra änden bli väldigt lerig nu. Skall förstås gräva upp en hel del och försöka få en jämn bra jord i hela men det antyder väl att den går från väldigt väldrenerad till väldigt blöt... den leriga änden är inte långt ifrån vart det brukar bli väääldigt blött när snön väl försvunnit.
Jag tar gärna emot fler förslag och tips om ni kommer på något:-)
jimvidar
30-05-2013, 05:09
Nepeta Six hill giant.Inte att förväxla med Nepeta Walkers low. Klipp ned den efter blomning så får du en blomning till. Eftersom rabatten är så lång kan du ha en fristående klätterställning för clematis. För att framhäva det blå skulle den vitblommande silverbladiga ulleternellen vara snygg.
Hej,
själv är jag mkt förtjust i blå gräsfibbla, en anspråkslös och trevlig blomma som ser lite "vild" ut.
Tänkte på det där med klätterväxter igår, men då tänkte jag på en ros i lerjorden, klematis är ju förstås också ett bra alternativ, men trivs de i lerjorden? Annars skulle det ju gå att sätta den en bit bort... tack för fler förslag, ska genast bildgoogla;-)
Monarda
30-05-2013, 16:24
Vill du ha något blått som blommar på hösten så kan jag rekommendera Oktoberstormhatt som blir riktigt hög och ståtlig.
[attachment=76623:PA150273.jpg]
[attachment=76624:PA150275.jpg]
jimvidar
30-05-2013, 16:45
Du kan ju jordförbättra tex med bark just där du skall plantera.
Absolut, som sagt så kommer ju det mesta av jorden att bytas ut, men det kommer ju ändå att vara sandigare och torrare åt öster och lerigare och blötare i väster även om jag skulle byta ut precis all jord i rabatten.
Tror tyvärr inte jag vågar mig på stormhatt med en ettåring hemma... i framtiden kanske:-)
Jag gillar scabiosa, den är blå men lite åt det lila hållet. Kan även kombineras med den vita.
Blågull rekommenderar jag också varmt, finns lite olika sorter och höjder.
kerstin z5-6
01-06-2013, 00:05
ytterst få barn äter blommor. ta det lugnt .. allt är giftigt .. nästan men inga barn har dött på 100 år i sverige
Natur liv
02-06-2013, 06:34
Vilken inspirerande tråd!
Jag funderar också på att plantera en blå rabatt. Den skulle bölja ned bredvid altanen liksom en å. Över den en liten gångbro i miniatyr för att man lätt ska nå kryddlandet på andra sidan. Det behövs olika växter med olika blomningstider, så att det finns något blått över hela sommaren.
Eftersom vi ska påbörja altanen i år, så blir det plantering först nästa år. Jag följer den här tråden så länge och ser gärna att ni sätter in bilder. Hur gör ni när ni väljer växthöjd? Fungerar det med olika höjder på växter i samma rabatt?
kerstin z5-6
02-06-2013, 11:23
I en stor lång rabatt är det vackrare för ögat med växter i olika höjder bredvid varandra .Ska rabatten bara ses från ett håll tex emot en veranda kan de höga placeras i de bakre delarna.Ska rabatten se från flera håll , bör de kanske sitta mer i mitten. Även i framkanterna bland lägre växter kan det vara fint med enskaka uppstickare i högre höjd om blommans växtsätt är gracilt som tex Thalichtrum.
[attachment=76681:gallery_...23_35572.jpg]
Höll på att glömma, en självskriven blomma i en blå rabatt är ju förstås förgätmigej. Nu är det så att jag nyligen blivit upplyst och förstått att det finns flera sorter... vilken skulle ni rekommendera? Vill ha en som går så lite åt lila det bara går..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.