Jag har också citrongräs från frö (+ jag har även en planta från skott från affären) fast jag får det inte att bilda de där tjocka och saftiga skotten som man ser kockarna använda (+som man hittar i affären) och min planta är ändå 3-4 år. Min planta har bara tunna gräslika skott med bara lite svullnad längst ner.
Men det beror nog på att det är olika sorter citrongräs, den som säljs som frö är ofta Cymbopogon flexuosus och den man hittar i handeln brukar vara Cymbopogon citratus, den sistnämnda är den som ska vara bäst i matlagning men båda går att använda.
Det är oftast den där tjocka svullna delen längst ner som man använder vid matlagningen, är den biten mjäll och fin kan man finstrimla den och ha ner i maten, men man kan ju lägga ner hela grässtrån också i maten som man sedan fiskar upp innan man serverar de ska inte vara så goda att tugga, men det är ju inte lagerblad heller. Hundar verkar gilla mitt frösådda citrongräs. Både förra hunden, nuvarande hunden och syrrans hund har tuggat i gräset.
http://www.shamanshop.net/store/images/Cym...onCitratus4.jpg