CallEva på Öland
Hej där!
Vi hade citrongräs uppe i detta forum för någon vecka sedan, men jag blev inte riktigt klok...köper man citrongräs på Konsum och sätter i jorden eller?

Fänkål hur svårt är det, har läst, sökt och undrar...

Calöle på Ön där solen ger bruna effekter på huden
Åsa, mälardalen zon 2
Ibland kan man hitta citrongräs som ser ganska nyskördat ut ex. i invandrarbutiker. Dessa skott går bra att sätta i en vas med lite vatten i, ofta lyckas man få dessa att skjuta rötter. Skotten går sedan att plantera i jord (men inte djupt då brukar de ruttna).
CallEva på Öland
Tack Åsa!
SÅg att Åbergs i Ystad kommer att sälja Citrongräs, så jag försöker nog båda varianterna.

Calle på Ön ska nu ut i vårregnet och sprida gödning
Mi70
Apropå fänkål! Det finns ju två sorter, sötfänkål som är själva rotdelen som man kokar och äter mmmmmmmmm smile.gif

OCh sedan själva kryddväxten fänkål som är en dillilknande ganska hög sak med smak av lakrits, används som brödkrydda t ex.... inte lika gott att smaska på...... sad.gif

Jag vet skillnaden då jag förra året gjorde misstaget att klicka fel då jag köpte frö, och fick vanlig fänkål då jag ville ha sötfänkål. Jag hade fina vippor av fänkål i hela kryddlandet (den är flerårig så får se om den kommer upp iår....) som jag aldrig använde...... laugh.gif
Susanna
Hej!

Jag hade sötfänkål förra året. Drog upp den från frö och satte ut den någon gång i maj. Det var inte alls krångligt, den växte som tusan och hölls sig också fri från sjukdomar och skadedjur. Men när jag skördade kom jag på att jag inte alls gillar fänkål...men det var kul att odla!

Susanna
CallEva på Öland
Tack för den informationen
Jag hade annars gjort samma misstag som Mi, men jag vill ha båda sorterna...
Såg någonstans att fänkål och dill inte ville samsas eller tvärtom, risk för korspollinenring, men vad innebär det för oss odlare månne

Calle, på Ön, som fått ännu en pallkrage i backen
Fredi
CITAT (CallEva på Öland @ 05-04-2004, 21:31)
Hej där!
Vi hade citrongräs uppe i detta forum för någon vecka sedan, men jag blev inte riktigt klok...köper man citrongräs på Konsum och sätter i jorden eller?

Jag satte citrongräs från frö. Det ser ut att fungera bra.

Fast skall jag vara ärlig vet jag varken när eller hur de skall skördas. Klipper jag bara av allt eller? Kommer det nytt i så fall? När smakar citrongräset som bäst?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har också citrongräs från frö (+ jag har även en planta från skott från affären) fast jag får det inte att bilda de där tjocka och saftiga skotten som man ser kockarna använda (+som man hittar i affären) och min planta är ändå 3-4 år. Min planta har bara tunna gräslika skott med bara lite svullnad längst ner.
Men det beror nog på att det är olika sorter citrongräs, den som säljs som frö är ofta Cymbopogon flexuosus och den man hittar i handeln brukar vara Cymbopogon citratus, den sistnämnda är den som ska vara bäst i matlagning men båda går att använda.
Det är oftast den där tjocka svullna delen längst ner som man använder vid matlagningen, är den biten mjäll och fin kan man finstrimla den och ha ner i maten, men man kan ju lägga ner hela grässtrån också i maten som man sedan fiskar upp innan man serverar de ska inte vara så goda att tugga, men det är ju inte lagerblad heller. Hundar verkar gilla mitt frösådda citrongräs. Både förra hunden, nuvarande hunden och syrrans hund har tuggat i gräset.

http://www.shamanshop.net/store/images/Cym...onCitratus4.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon