AnniiPannii
Jag har planterat om en roshäck av någon "vanlig sort" ceriserosa fyllda blommor med doft och ljusgröna (nyponrosaktiga) blad.

De har vattnats och skötts på alla tänkbara sätt och vissa av buskarna ser okej ut.
Andra har fått gula blad! De kommer nya blad längst ner på stammen som är gröna och fina men de gamla bladen som satt på vid flytt har gulnat. Varför sker detta och kan jag göra något för att förhindra det?

Planterade även buskros Romanze som utfyllnad på vissa ställen och även där har bladen längst ner börjat gulna. De nya skotten är friskt röda! De andra rosorna jag planterat i år har inte fått denna "gula-blad-sjukan" och alla har skötts på samma sätt och fått samma vatten/jord osv..

Vad kan det bero på? Kan jag har vattnat dem FÖR mycket?

Hoppas verkligen på hjälp då det inte ser friskt ut! sad.gif
kerstin z5-6
Om du omplanterat -menar du flyttat? Då har du slitigt av en massa rötter och är rosen därefter inte nerklippt kan den inte försörja all bladmassa den haft ovan jord förr.

Rugosa är starka och vattnar du varje dag under 4 v lär den ta sig.

Om du omplanterat -menar du flyttat? Då har du slitigt av en massa rötter och är rosen därefter inte nerklippt kan den inte försörja all bladmassa den haft ovan jord förr.

Rugosa är starka och vattnar du varje dag under 4 v lär den ta sig.
Bassam
Hej
För säkerhet skull ska använda sin och han familj urin på grund av att man vet om de har farliga ämne eller inte, eller från säkra företag, forut använder i asien gödsel som kommer från bajs och urin, så fick de olika sjukdom, men nu använder de baraq rena vatten för att vattna sina växter.
H.Bassam
AnniiPannii
Kerstin: Ja de är en stor häck som jag flyttat på och som ser sorglig ut nu. Menar du att jag ska vattna varje dag? Får så himla olika råd angående detta, om det hade varit en häck av ex hägg hade jag ju vattnat mycket första säsongen men om jag googlar vattning av nyplanterade rososr så står det att man ska vattna två ggr i veckan vilket jag anser är för tok för lite i den här hettan..

Då kanske det finns hopp fr min häck endå smile.gif Hade ju varit trevligt om det överlevde flytten även om det kan vara vanskligt att flytta i den här värmen och tiden på året.

Bassam: Jag göder inte rososrna i detta skedet alls, brukar aldrig ge gödning till nyplanterat säsong ett oavsett hur gamla plantorna är. De ska ju fokusera på att etablera sig inte att få blad och blommor. Undrade bara om jag kanske vattnat ihjäl dem i min iver att få upp livsgnistan på dem.

Tack för svar!! smile.gif
kerstin z5-6
Det är ju stor skillnad på nyplanterade krukade eller barrotade rosor som har alla rötter alt har rötter och ännu inte mycket blad, och att flytta en etablerad ros. Vädret spelar självklart roll så rådet med två ggr/ v är mycket generellt och gäller inte för dina rosor alls.

Uppgrävt och därefter nyplanterad häck av rosor borde kanske gjorts mycket tidigare och nerklippt.

Som läget är nu är det ju bara blad i basen som gulnat .De kommer nog igen. Vatta ihjäl en ros är nästan omöjligt om den står i marken.

Vattna mycket och ofta den första tiden särskilt vid varmt väder!
AnniiPannii
Kerstin: Jag vet, tidpunkten är hemsk för flytt men det var antingen det eller att slänga dem vilket jag inte ville smile.gif Nä jag tänkte väl att två gg v är för lite.. Nu är det varmt och har inte regnat på läänge så jag vattnar på varje kväll som vanligt och i värsta fall får jag klippa ner om det dör några.

Tack! smile.gif
kerstin z5-6
Ja ibland måste man , jag är övertygad om att de klarar sig>>!
AnniiPannii
De ser ut att må lite bättre, de gula bladen är förstörda men en av buskarna har blivit grön igen och blommar (!).. Vissa ser jag mindre livstecken på men endå så jag tror att de blir okej till nästa säsong. biggrin.gif
AnniiPannii
Uppdatering!

Nu har mina Hansa tagit sig och börjar få nya gröna skott. Både längs med grenarna och från basen. Nu undrar jag bara om jag ska klippa ner om jag hittar några döda grenar eller om jag ska ta hela klippningen nästa vår istället?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon