Full version: Paschka till påsk!
Berith
När jag gick en kurs i osttillverkning för en himla massa år sen fick vi göra den här ryskinspirerade efterrätten. Betyder inte paschka påsk på ryska förresten? Säkert nån som vet... Gott är det i alla fall!

Paschka
Koka upp 3 liter mjölk och tillsätt 1 liter filmjölk. Låt stå några minuter - mjölken skär sej och du kan ösa upp ostmassan, det ska bli ca 6 hg.

Arbeta ihop 150 g rumstempererat smör och 2 dl socker. Blanda ner 2 äggulor och rör så att smeten blir jämn. Tillsätt ostmassan, 1 hg hackad sötmandel, 1 ½ dl gräddfil, 1 tsk vaniljsocker, rivet skal av 1 citron och till sist en påse suckat.

Packa ner ostmassan i en skål (klä den gärna med plast för att lättare kunna lossa formen) och låt den stå svalt (minst) ett dygn.

För att göra det lite lättare för sej kan man använda färdig ostmassa.

smile.gif
Hannele
Jag hoppar över smöret, onödigt.
I dag finns ju färdig kvarg; Kesella med 1% fett.

Rysk pascha 8-10 portioner

500 g kesella1½ bägare(3dl) crème fraiche (eller bara Kesella 1%)
(250 g mjukt smör)
3 dl strösocker
1 dl skållad, hackad sötmandel
1 dl russin
1 msk vaniljsocker
nötter, sötmandlar, russin samt kanderade frukter till garnering

Blanda kesella och crème fraiche. Rör smör och socker tills sockret har lötsig. Blanda i kesellan, mandel, russin och vaniljsocker (vaniljsocker kan ersättas av äkta vanilj som skrapas ur två vaniljstänger). Blanda tills smeten är slät.

För att forma paschasmeten brukar vi använda en tunn, ren kökshandduk. Man sätter smeten på mitten av handduken och knyter ihop hörnen och sätter hela paketet i ett större durkslag (med avrinningsfat under). Eller använd kaffefilter.
Sätt paketet att rinna av i kylskåpet i tre dygn. Gör stramare knutar på paketet andra dagen.
Öppna duken och stjälp paschan på ett serveringsfat. Garnera med nötter, sötmandel, russin och kanderade frukter.
Recept: Ika från Finland

wub.gif Hanneles enkla magra pascha
Enklast är att bara krydda färdig kvarg; Kesella1% med
socker, russin, pressad citron, vaniljsocker (mandel). Det tar ca 5 min. Gôrgott!
Hannele
Min paschaform av finsk björk som vuxit i Åbo.

Lite reklam för Kesella1%:
Bra produt till oss alla som tänker på baddräktsäsongen rolleyes.gif
Passar till fruktsallad, bakning,
till tårta istället för vispgrädde... Krydda med farin- och vaniljsocker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon