AnniiPannii
Jag står i valet om vi ska ta ner en enorm björk på vår tomt. Den skuggar ena sidan av gräsmattan och de gamla äppelträden rikttigt vrider sig för att få lite sol. Häcken tar sig inte heller. Den är planterad samtidigt som den på andra sidan sad.gif

Jag vet inte hur jag ska göra om jag ska ta bort den och plantera en häck eller något annat eller om den ska få stå kvar. Vad hade ni gjort?

Bilden är från i vintras och de två större träden är äppelträden och det mindre ett blodkörsbär (som även det tynar i skuggan). Jag tycker det ger trevlig höjd men jag vet inte.. Inte ens gräset vill växa ordentligt trots skuggtåliga sorter och alla skötsel som behövs för att hålla mattan fin.

[attachment=76932:IMG_5321.JPG]

Vad tror ni?

Piccante
fäll björken. Den kommer bara skugga mer och mer, dessutom suger björk väldigt mycket vatten.
RibesRubusVitis
Jag skulle nog (låta) ta ner björken. Det blir ju bara svårare och dyrare för varje år som går, och sedan har ni också grannar att ta hänsyn till. Sen ser det möjligen ut som mossa i gräset, och det blir svårare att gynna gräset om björken tar vatten och näring.
AnniiPannii
CITAT (RibesRubusVitis @ 16-06-2013, 15:13) *
Jag skulle nog (låta) ta ner björken. Det blir ju bara svårare och dyrare för varje år som går, och sedan har ni också grannar att ta hänsyn till. Sen ser det möjligen ut som mossa i gräset, och det blir svårare att gynna gräset om björken tar vatten och näring.

Det är 90 % mossa. Den är svart då jag sprutat järnsulfat på den och det har blivit bättre men vem orkar hålla på så år efter år för en simpel björk smile.gif
kerstinbern
Jag tycker generellt att det tas bort alldeles för mycket träd! Men det betyder ju inte att man inte skall ta ned träd som blivit ohanterligt stora, men man kan ju sedan ersätta dem med ett nytt träd.

I detta fall skulle det ju vara mycket lättare om det gick att fälla på gräsmattan till vänster - grannens gräsmatta?
AnniiPannii
Japp det är grannens tomt, ska fråga dem vad de tycker, den skuggar nämligen deras kvällssol så de lär inte bli svåra att övertala biggrin.gif Men det är kanske bäst att fälla vintertid och vet någon på ett ungefär hur mycket det kostar att ta ner ett så stort träd'?
Pauline/Sthlm
Kostnad har jag inte riktigt koll på, men grannen lät "arboristfälla" en STOR björk för några veckor sedan. Ledningar, häckar, eget o andras hus; var lite trångt. De tog så fint med nedhissade toppgrenar och småningom bit-för-bit-kapning av stammen så det klarade sig utan både tjäle och fallyta. O fort gick det... Nu är stubben fräst o de har sått gräs som tokväxer på den kvadratmetern så det känns som att någon bara pekat på björken med trollstav - häck väck!!

Ris körde fällarna bort, grannen svingar klyvyxan och lägger upp finved. :-)
Gröna mormor
Jag hade definitvt låtit en arborist ta bort den. Har själv anlitat arborist för trädfällning två gånger och varit mycket nöjd. Kostnaden beror självklart på hur stort trädet är, själv betalade jag 3.600 för fällning och stubbfräsning av en nästan 50 år gammal och tio meter hög tuja, och 2.000 för ett självsått 10 år gammalt och sex meter högt vildbärsträd, inklusive rotbekämpning.
jimvidar
Prata med grannen, han kanske känner någon som kan fälla björken.
RibesRubusVitis
Ni kunde också räkna på vad det kostar att hyra en bogserbar snorkellift och eventuellt såga själva. En lift med 10-15 meters arbetshöjd kan hyras över dagen för mindre än en tusenlapp.
http://hyroslap.com/show.php?page=1
HelénE
Björk bort är mitt självklara svar.
Vanliga björkar passar inte villaträdgårdar, de ska stå i skogen.

Själv har jag tagit bort 12 sen jag fytta hit 2006 o 14 återstår.
Räkna med 2-4000.- för att få bort den...och det är värt varenda krona!

Helén
Huggorm
Björkar är väldigt trevliga träd, men de är skogsträd. Jag hade nog också valt att ta bort den, trots att jag älskar träd.

Jag tog bort en hyfsat stor björk hemma hos min ena syster i fjol, den stod också just intill tomtgränsen fast i hörnet så de var andras tomter på tre sidor. Jag klättrade och kapade gren för gren och kastade ner på systern sida, och till slut fällde jag det som var kvar av stammen när den var kort nog för att klara de viktigaste bärbuskarna. Det skall gå fint att ta ner den där björken också utan att behöva lägga den i grannens trädgård.
Gossen Ruda
Jag hade pratat med grannen och vid ok där hade jag väntat till vintern, tagit fram rep och talja och motorsåg och en timme senare hade det varit klart. Gratis, fast alla har kanske inte de förutsättningarna. Att spara björken är dumt.
CillaM
Nä men, den backen går jag ofta på väg ner till tåget!! Tyckte väl jag kände igen det stiliga funkishuset smile.gif
Trollbarn
Vi tog bort en stor Björk förra året, hittade en som tog den med kranbil, dvs träden fälldes aldrig ner på marken utan kunde lastas direkt på lastbil och forslas bort om man ville. 5000kr för en Björk och två tallar.
Fördelar med att den är borta är att gräsmattan mår mycket bättre, den orkar växa, samt att det inte faller så mycket skräp. Nackdelen är att vi faktiskt saknar skuggan i trädgården, det trodde vi aldrig skulle hända.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon