Full version: Jungfrulig bergtunga
Virgo
Hejsan,
Här kommer "middagsbjudningen" jag lovade.

Så här efter den vulgära julmaten passar det bra med lite god "smalmat".

Denna rätt har jag lagat till redan för ungefär 25-30 år sedan och varierat den efter årstid och sinnelag. Här är nu receptet för 4 personer. Riktiga måttangivelser finns inte, då jag använder mina "suveräna smaklökar rolleyes.gif " . Så smaka av hela tiden och tillför kryddor mm mm allteftersom det behövs. Och glöm inte bort att potatis eller ris ska vara färdigt samtidigt som fisken.

Här är då receptet. tror inte jag glömt nåt.

Bergtunga minst 4 st fileér
citron
vitt vin
smör (blunda om du är viktväktare)
creme fräsh unsure.gif 1 liten burk (den naturliga, som går att koka)
schallottenlök 4-7 st beroende på storlek
ungefär drygt 1dl av vardera i hackad format och färsk naturligtvis
dill
persilja
gräslök
fiskbuljong (tärning eller helst flytande, den är godare)
salt peppar
1 näve skalade färska räkor

Så här gör man.
Ta fram en traktörpanna eller liknande med hög kant.
Stek den hackade löken mjuk o glansig på svag värme.
Dela fileérna på längden peppra o salta samt rulla ihop var och en.
när löken ser glansig ut så i med de hackade kryddorna, spara lite av varje till garneringen rör om en stund ,häll på creme freche och en ordentlig skvätt vitt vin (2-3 glas) sedan i med fiskbuljongen och rör om .
Smaka av. Fattas nåt? i med det.
Citron var det! liten skvätt citron skadar aldrig till fisk.
Lägg i fiskrulladerna på högkant och låt puttra på svag värme ett par minuter. På med locket, om det finns.
Täcks inte fisken av såsen så måste man vända fisken, så att den blir färdigkokt.
Då det bara tar några minuter att koka fisk så förutsätts att allt annat redan är klart.
Bordsdukningen, vinet uppkorkat potatisen eller riset är klart, salladen är färdig. ljusen är tända osv.
några sekunder innan fisken tas från plattan, häller man i de skalade räkorna och fluffar över resten av det klippta kryddgröna. Klart!

Servera och bon apetit!
Helen i Skåne
Den ska jag prova, låter himla gott men är kanske inte den där kvällsmaten man slänger ihop när ungarna skriker som galna efter mat... Får väl passa på när de inte är hemma. laugh.gif
Fialotta
Tack för den Virgo!
Ska varva med ditt recept vid lite finare
tillfällen...passar till en supe med min lilla "gube"
kom jag på nu rolleyes.gif
Berättar senare om det blev godkänt tongue.gif
Cilla
Tack för denna Wilhelm. Jag gick direkt och gjorde middag - helt annan sort eftersom jag inte hade bergtunga hemma. Men en annan gång blir det din variant!
*Felix matte*
I dag blir det grillad Laxfilé och kokt mandelpotatis på middagsbordet
till det en sås av Creme fraiche lite salt, peppar och färsk gräslök.
Berith
Lyfter upp den här tråden igen. sleep.gif
Har precis ätit den här goda såsen till ugnstekt torsk.

Rekommenderas! wub.gif
Lena N
CITAT (Berith @ 21-12-2003, 18:17)
Lyfter upp den här tråden igen.  sleep.gif

Tack för det lyftet Berith. Jag har missat receptet tidigare. Låter delikat, så nu är det sparat bland festmenyer i min receptsamling.

Niger och tackar Virgo! wub.gif
Eva i Skåne
Något jag ska tänka på till nyårsmenyn smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon