johan1983
Jag har satt tomat, paprika, gurka, chili osv i krukor på mellan 12-20 liter. Det har gått bra och rötterna har i stort sett tagit över krukorna.
Nu har jag varit på en kortare resa i Tyskland och kommit hem, då ser jag rötterna sönderhackade och ligger i klumpar i krukan, jag frågar min fader vad han har gjort och får till svar "jorden måste vara lucker, det fanns inte mycket jord kvar så jag var tvungen att hacka upp och röra om lite, det var ju så hårt så jag gjorde det lite mjukare".

Nu är frågan, kommer mina växter som är närmare 30 till antalet överleva detta?

Jag har hört att man inte ens skall sätta ner en pinne i krukan med risk att skada rötterna, hur är det då med halva rotsystemet avklippt?

Jag funderar på att ta upp plantorna, skölja rötterna och ta bort de som är avklippta för att sedan plantera om dom i ny jord.
wotan
CITAT (johan1983 @ 08-07-2013, 00:21) *
Jag har satt tomat, paprika, gurka, chili osv i krukor på mellan 12-20 liter. Det har gått bra och rötterna har i stort sett tagit över krukorna.
Nu har jag varit på en kortare resa i Tyskland och kommit hem, då ser jag rötterna sönderhackade och ligger i klumpar i krukan, jag frågar min fader vad han har gjort och får till svar "jorden måste vara lucker, det fanns inte mycket jord kvar så jag var tvungen att hacka upp och röra om lite, det var ju så hårt så jag gjorde det lite mjukare".

Nu är frågan, kommer mina växter som är närmare 30 till antalet överleva detta?

Jag har hört att man inte ens skall sätta ner en pinne i krukan med risk att skada rötterna, hur är det då med halva rotsystemet avklippt?

Jag funderar på att ta upp plantorna, skölja rötterna och ta bort de som är avklippta för att sedan plantera om dom i ny jord.

har aldrig hört talas om att man ska göra så. har odlat chili, paprika och tomat i flera år och jorden blir stenhård efter ett tag men växterna frodas ändå.
Åsa, mälardalen zon 2
Tror faktiskt det skadar växterna ännu mer ifall man tvättar av jorden och stressar dem ännu mer. Tomat lär överleva och troligtvis chili med, gurka däremot kan vara knepigare den gillar inte att man stör rötterna alls man ska ju t.o.m undiva omplanteringar.
Eva i Västerås
Johan, hur gick det?
johan1983
CITAT (Eva i Västerås @ 10-04-2014, 21:09) *
Johan, hur gick det?

Jag kommer knappt ihåg, plantorna är komposterade sedan länge i alla fall. Men visst överlevde dom misshandeln men jag satte iväg och köpte några jordsäckar och planterade om dom i större krukor.

Det var ett idiotiskt tilltag att tro att det skulle på något sätt hjälpa plantan att hacka sönder rötterna, men jag har pratat med min far och han gör inte om det :-)

Nu i år har jag funderat på att istället för att köpa fem-sex gurkplantor och lika många tomater så kommer jag nog att köpa en eller två av varje och istället ha en rejäl kruka på många många liter. Jag tror att avkastningen blir bättre än att skaffa många plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon