Full version: EM- damfotboll
Sidor: 1, 2
Monaxe
CITAT (Motti @ 10-08-2013, 01:42) *
Kvinnor som spelar fotboll och ishockey tål jag inte att titta på bara !urfånigt .Det är en ren mansport enligt min mening sen får ni tycka vad ni vill .Vad i all sin da ska fruntimmer vara med i allt när de inte fixar det ?Golf Bowling osv är okej för fruntimer att delta i men inte fotboll och hockey :(Lika så Boxning vad sjutton har fruntimmer där att göra ? Kan inte kvinnor få bara vara kvinnor ?

Jag tror aldrig (tack och lov) att jag tidigare träffat på en människa med så mycket fördommar och förutfattade meningar som du!
Du hasplar ur dig den ena fördomen och klyschan efter den andra, lyssnar aldrig på andras åsikter eller synpunkter, du bara mal på om ditt och dina åsikter!

Dessvärre så läser du inte ens igenom trådarna innan du skriver, du bara repeterar det du redan skrivit, gång efter gång, utan att bemöta de svar du får eller tidigare fått.
Du undrar varför du inte får svar på dina frågor, eller varför dina trådar får få inlägg, men tänk efter människa! Du rapar upp samma saker gång efter gång!

Ja nu har jag säkert fixat en varning från moderator, eller hot om avstängning, men det är det värt! Jag orkar inte med alla dessa halsstarriga inlägg längre.

Snart finns inga gamla odlaiter kvar längre, undrar varför...
Aqvakul
Jag gillar att tjejer får möjlighet att spela fotboll

Jag gillar arr kvinnor idag t.o.m. kan leva på sitt fotbollsspel, om de är riktigt duktiga

Jag gillar också att titta på damfotboll, som utvecklats enormt taktiskt och tekniskt de senaste 10-15 åren

Däremot är skillnaderna mellan damfotboll och herrfotboll stora prestationsmässigt. Jag har själv tränat diverse pojklag, flick- och damlag.
Att damlandslaget är närmast chanslöst mot ett 17-års elitlag stämmer väl med mina erfarenheter. Jag har knappast uppmuntrat sådana matcher, men ibland sker utmaningar från ena eller andra hållet, och jag har aldrig varit med om något annat ä att killarna vunnit övertygande. Det handlar mindre om teknik eller taktik utan nästan uteslutande om killarnas överlägsna styrka, snabbhet och intensitet.

Det har funnits seriösa förslag att förändra fotbollen för kvinnor med mindre plan, mindre boll och mindre mål. Många fotbollskunniga anser med mig att det skulle skapa ett intensivare och intressantare spel som mer liknar herrfotbollen. Troligen skulle det aldrig gå igenom med krtiriker från feministhåll, som motsätter sig detta av princip, snarare än ser till utvecklandet av spelet..
Trampendal
CITAT (Monaxe @ 10-08-2013, 02:28) *
Jag tror aldrig (tack och lov) att jag tidigare träffat på en människa med så mycket fördommar och förutfattade meningar som du!
Du hasplar ur dig den ena fördomen och klyschan efter den andra, lyssnar aldrig på andras åsikter eller synpunkter, du bara mal på om ditt och dina åsikter!

Dessvärre så läser du inte ens igenom trådarna innan du skriver, du bara repeterar det du redan skrivit, gång efter gång, utan att bemöta de svar du får eller tidigare fått.
Du undrar varför du inte får svar på dina frågor, eller varför dina trådar får få inlägg, men tänk efter människa! Du rapar upp samma saker gång efter gång!

Ja nu har jag säkert fixat en varning från moderator, eller hot om avstängning, men det är det värt! Jag orkar inte med alla dessa halsstarriga inlägg längre.

Instämmer!
Aqvakul

Ja, det är knappt så man tror att sånt finns!
Anki på Öland

Håller fullständigt med dig!
Huggorm
Det är inte förbjudet att ha avvikande åsikt och Motti har rätt att tycka vad hon vill. Håll er till att diskutera trådens ämne och låt bli att diskutera varandras person.
/moderator
Rebecca
CITAT (Motti @ 10-08-2013, 01:42) *
Kvinnor som spelar fotboll och ishockey tål jag inte att titta på bara !urfånigt .Det är en ren mansport enligt min mening sen får ni tycka vad ni vill .Vad i all sin da ska fruntimmer vara med i allt när de inte fixar det ?Golf Bowling osv är okej för fruntimer att delta i men inte fotboll och hockey :(Lika så Boxning vad sjutton har fruntimmer där att göra ? Kan inte kvinnor få bara vara kvinnor ?

Kvinnor är väl kvinnor oavsett vad de gör för något? Könet sitter för f*n inte i en aktivitet. Spelar jag fotboll så blir jag inte mindre kvinna för det. Meckar jag med bilar så blir jag inte mindre kvinna för det. Jag kommer alltid vara en kvinna oavsett vad jag sysslar med. Jag har en kvinnlig kropp med bröst och snippa. DÄR är min kvinnlighet. Så enkelt är det. Det finns inte "kvinnliga" aktiviteter och "manliga" aktiviteter. Det finns AKTIVITETER. Fotboll, ishockey, matlagning osv är alla saker som ALLA kan göra (och bör få intressera sig för utan att någon ska skrika "MEN NEJ, DET ÄR INTE KVINNLIGT ATT SPELA FOTBOLL!").

Ibland undrar jag om du ens är på riktigt. Motti, du har en väldigt, väldigt unken kvinnosyn.

Återigen är det väl helt meningslöst att försöka förklara men jag blir så oerhört provocerad.
Aqvakul
Var det någon mer än jag som såg toppmötet i damallsvenskan mellan Tyresö och Malmö nu i eftermidags (TV4 sport)?
En mycket sevärd och spännande match!
Anki på Öland
CITAT (Aqvakul @ 10-08-2013, 16:44) *
Var det någon mer än jag som såg toppmötet i damallsvenskan mellan Tyresö och Malmö nu i eftermidags (TV4 sport)?
En mycket sevärd och spännande match!

Satt i bilen och hörde delar av den på radion!
mamamaggan
CITAT (Rebecca @ 10-08-2013, 10:18) *
Kvinnor är väl kvinnor oavsett vad de gör för något? Könet sitter för f*n inte i en aktivitet. Spelar jag fotboll så blir jag inte mindre kvinna för det. Meckar jag med bilar så blir jag inte mindre kvinna för det. Jag kommer alltid vara en kvinna oavsett vad jag sysslar med. Jag har en kvinnlig kropp med bröst och snippa. DÄR är min kvinnlighet. Så enkelt är det. Det finns inte "kvinnliga" aktiviteter och "manliga" aktiviteter. Det finns AKTIVITETER. Fotboll, ishockey, matlagning osv är alla saker som ALLA kan göra (och bör få intressera sig för utan att någon ska skrika "MEN NEJ, DET ÄR INTE KVINNLIGT ATT SPELA FOTBOLL!").

Ibland undrar jag om du ens är på riktigt. Motti, du har en väldigt, väldigt unken kvinnosyn.

Återigen är det väl helt meningslöst att försöka förklara men jag blir så oerhört provocerad.

tummenupp.gif

Låt var och en få vara en individ ! Alla kvinnor har inte samma intressen precis som inte män heller har det. Det finns t o m män som inte idrottar eller mekar med bilar.

Stjärnkockar är ofta män , är de då omanliga ? Manligheten eller kvinnligheten ligger inte i vad en person gör utan i vilka de är som personer. Och förresten , måste vi dela in allting i kvinnligt och manligt ?

Det är så dumt och inskränkt så man nästan spyr ! Försök att se individer , svårt kanske om man inte har den förmågan , den kräver en del tankearbete .

Har länge haft , och redovisat min tro , att det är något som inte stämmer . Finns det i dag verkliga människor med sådana åsikter ?
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 10-08-2013, 21:50) *
tummenupp.gif

Låt var och en få vara en individ ! Alla kvinnor har inte samma intressen precis som inte män heller har det. Det finns t o m män som inte idrottar eller mekar med bilar.

Stjärnkockar är ofta män , är de då omanliga ? Manligheten eller kvinnligheten ligger inte i vad en person gör utan i vilka de är som personer. Och förresten , måste vi dela in allting i kvinnligt och manligt ?

Det är så dumt och inskränkt så man nästan spyr ! Försök att se individer , svårt kanske om man inte har den förmågan , den kräver en del tankearbete .

Har länge haft , och redovisat min tro , att det är något som inte stämmer . Finns det i dag verkliga människor med sådana åsikter ?

Ja uppenbarligen och det är tragiskt!
Berith
Men visst är det ju så att när idrott eller sport presenteras så delas den upp i manligt eller kvinnligt. Om det är en fotbollsmatch på TV så heter det just så - fotboll. Om det är män som spelar! Annars presenteras det ju som dam-fotboll. Liksom andra sporter presenteras som dam-nånting. Dam-hockey tex. Eller dam-handboll. Kolla själva! När det för ett tag sen var EM i Sverige så var det ju dam-fotboll. Hade det handlat om männens EM så hade det bergis bara hetat fotbolls-EM. Av nån anledning så räknas det som manligt att idrotta eller sporta, annars måste det tydligen markeras att det är damer det handlar om. Löjligt förresten med ordet "damer". Män är män och kvinnor är damer.
*Stintan*
CITAT (Berith @ 11-08-2013, 08:16) *
Men visst är det ju så att när idrott eller sport presenteras så delas den upp i manligt eller kvinnligt. Om det är en fotbollsmatch på TV så heter det just så - fotboll. Om det är män som spelar! Annars presenteras det ju som dam-fotboll. Liksom andra sporter presenteras som dam-nånting. Dam-hockey tex. Eller dam-handboll. Kolla själva! När det för ett tag sen var EM i Sverige så var det ju dam-fotboll. Hade det handlat om männens EM så hade det bergis bara hetat fotbolls-EM. Av nån anledning så räknas det som manligt att idrotta eller sporta, annars måste det tydligen markeras att det är damer det handlar om. Löjligt förresten med ordet "damer". Män är män och kvinnor är damer.

Det är väl inte så konstigt eftersom det bara var män som sysslade med dessa sporter förr. Det behövdes inget förtydligande förrän kvinnorna kom in på arenan. Förresten så heter det herrar och damer inom idrotten.... inte män och damer eller män och kvinnor.

Sen att det inte är mycket till herrar och damer med i leken är en annan sak giggle.gif
Huggorm
De har slutat kalla det för damfotboll och damhockey i TV nu, det noterade jag nyligen. Undantag går naturligtvis fortfarande att hitta.
tomas99
CITAT (Huggorm @ 10-08-2013, 08:43) *
Det är inte förbjudet att ha avvikande åsikt och Motti har rätt att tycka vad hon vill. Håll er till att diskutera trådens ämne och låt bli att diskutera varandras person.
/moderator

Trist att du inte orkade att ta bort dom inläggen, nu ligger dom kvar och det gangnar inte forumets trivsel.
Gossen Ruda
CITAT (tomas99 @ 12-08-2013, 12:40) *
Trist att du inte orkade att ta bort dom inläggen, nu ligger dom kvar och det gangnar inte forumets trivsel.

Inte kasta sten i glashus så där! rolleyes.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Gossen Ruda @ 12-08-2013, 13:53) *
Inte kasta sten i glashus så där! rolleyes.gif

tummenupp.gif
Motti
Och tack vare den "underbara idrotten "tror det är VM i friidrott som går på tv ´4 nu så har dom tagit bort "Tillbaks till Aidensfield " -cry-.gif Serien som jag set fram emot varje dag hela sommaren -cry-.gif
Varför ska allt stå tillbaks för idrotten ?hur många idrtottskanaler har vi inte redan ?kan de inte visa alla idrot på dom ?Ja där ser man jag vet inte ens hur man stavar till idrott wink.gif
Bengalow
Jag skulle vilja kontra med: "-Hur i helv-e kan man sända sånt mögsom "Back to Aidensfield"."" Kostymsåpa från adelstider, med engelsk konservatism, ut i fingerspetsarna. Att bara glo på sådant gör mig sjuk! Då är ju "Askungen" eller "rödluvan" spännande, jämfört med det skitet!
Fram för mer sport i alla kanaler! Hästpolo, landhockey, australiensisk fotboll, beachvolley, bastubrottning...Yesssss!
Motti
Oj då !där fick jag så jag teg wink.gif Jag ser nog inte det politisk i den serien utan mitt 60-tal då jag växte upp bilarna kläderna frisyrer mm ser häldre det än all sport som har tagit över tv4 just nu .Vi har ju för sjutton hur många sportkanaler som helst som vi får betala för varför då inte sända ett VM på tv4 sport tex ?allt annat ska stå tillbaks för sporten och det gör mig arg de får till och med inkräckta på nyhetsändningarna ju vilket inga andra tv program får göra sad.gif Sport är liksom helig i alla lägen .
Trampendal
CITAT (Bengalow @ 12-08-2013, 23:41) *
Jag skulle vilja kontra med: "-Hur i helv-e kan man sända sånt mögsom "Back to Aidensfield"."" Kostymsåpa från adelstider, med engelsk konservatism, ut i fingerspetsarna. Att bara glo på sådant gör mig sjuk! Då är ju "Askungen" eller "rödluvan" spännande, jämfört med det skitet!
Fram för mer sport i alla kanaler! Hästpolo, landhockey, australiensisk fotboll, beachvolley, bastubrottning...Yesssss!

Ja och cricket och undervattensrugby! smile.gif
Motti
Svara på varför all sport ska visas på TV 4 när det finns minst tre sportkanaler som följer med ditt leasingkontrakt på tex Boxer !
*Stintan*
Tror nog dom måste visa det i betalfri kanal när dom nu köpt in rättigheterna. Finns ju massor av människor som inte har betalkanaler.
Motti
Men vi får väl alla betala i dag för att få titta på TV alla kör väl boxer eller com hem eller annat !då har du ju minst 2 spotkanaler som de kan visa vm och em i friidrott på utan att beröva ointreserade på deras tv serier och annat .Blir fly förbannad på hur Spor tv tar över var enda jäkla kanal ,de kan till och med gå in och ta tid från Rapport Tv nytt och annat i fem tio minuter utan att man får protestera Personligen så skiter jag i sporten och vem som vinner vad !lägg de här evangemengen på sportkanalerna då så vi andra slipper det .vI HAR MINST TRE sportkanaler på vårt abomemang men hela tv 4 är nu överbelamat med sport .Det är inte vad vi hade tänkt oss att betala ´för .
Trampendal
CITAT (Motti @ 13-08-2013, 01:39) *
Men vi får väl alla betala i dag för att få titta på TV alla kör väl boxer eller com hem eller annat !då har du ju minst 2 spotkanaler som de kan visa vm och em i friidrott på utan att beröva ointreserade på deras tv serier och annat .Blir fly förbannad på hur Spor tv tar över var enda jäkla kanal ,de kan till och med gå in och ta tid från Rapport Tv nytt och annat i fem tio minuter utan att man får protestera Personligen så skiter jag i sporten och vem som vinner vad !lägg de här evangemengen på sportkanalerna då så vi andra slipper det .vI HAR MINST TRE sportkanaler på vårt abomemang men hela tv 4 är nu överbelamat med sport .Det är inte vad vi hade tänkt oss att betala ´för .

Alla har inte Boxer eller nåt annat!

Jag har ingenting sånt och jag skulle tycka det var väldigt trist om sporten bara visades på sportkanaler som jag inte kan se!

*Stintan*
CITAT (Motti @ 13-08-2013, 01:39) *

Vad lever du i för värld egentligen? En fantasivärld verkar det som mer och mer. Långt ifrån alla har boxer e. dyl. och jag är en av dem som inte har sånt. Det vore skandal om inte stora idrottsevenmang visades på någon av de fria kanalerna. Att det är på grund av friidrotts-VM som Tillbaka till Aidensfield utgått är bara nys eftersom det inte visas friidrott mitt på dagarna.

Så här säger TV 4 så du som har så många andra kanaler kan vara lugn!

Kommer Tillbaka till Aidensfield tillbaka?

Tillbaka till Aidensfield är en serie som vanligtvis går på TV4 Guld.
Serien tog sommaruppehåll på den kanalen i början av sommaren och har gästspelat på TV4.

Den 28/8 fortsätter serien i sin vanliga kanal, TV4 Guld, där den avslutades innan sommaren.
Har du sett serien i sommar kommer det vara samma avsnitt som drar igång den 28 augusti i TV4 Guld. För att fortsätta följa serien där den slutade på TV4 i förra veckan är det den 28/10, du ska fortsätta se.

Vänligen,

Tittarservice
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi har inte heller Boxer och vill inte heller ha.

Sambon tittar mycket på Idrott, jag inte så mycket.
Man kan aldrig göra ett TV program så att det passar alla
Hans-erik
CITAT (*Stintan* @ 10-08-2013, 01:20) *
Varför ska jag bemöta det. Såg du inte matcherna eller det kanske blev för många norrlandsguld?

Nej, har varit ganska upptagen med att reparera min båt under sommaren, efter att ha gått på grund med den.

Ja norrlandsguuuhld!!!!

Inte bemöta kanske, men förklara varför du tycker som du tycker är alltid något jag jobbar med i mina klasser eftersom det är väldigt viktigt inom arbetslivet smile.gif
*Stintan*
CITAT (Hans-erik @ 25-08-2013, 20:27) *
Nej, har varit ganska upptagen med att reparera min båt under sommaren, efter att ha gått på grund med den.

Ja norrlandsguuuhld!!!!

Inte bemöta kanske, men förklara varför du tycker som du tycker är alltid något jag jobbar med i mina klasser eftersom det är väldigt viktigt inom arbetslivet smile.gif

Finner ingen som helst anledning att förklara något för dig som uppenbarligen dricker för mycket norrlandsguld för att kunna tänka själv.
(Öl och köra båt är inte heller någon bra kombination)
Huggorm
Han-erik är forumets gamla stortroll som är tillbaka igen under nytt namn. Ignorera honom till i morgon när Forumvärden kan radera kontot, jag har tyvärr inte den befogenheten.
/Moderator
gunsta
CITAT (Trampendal @ 13-08-2013, 00:10) *
Ja och cricket och undervattensrugby! smile.gif

Hellre sumobrottning smile.gif
theseraphim
Kvinnor får hålla på med vilken sport de vill och sen om de kanske inte hamnar på samma nivå som männen i alla sporter tex fotboll är ju ekonomisk fråga och har inget med kön att göra. Du kan vara en stjärnspelare i damallsvenskan men måste ändå jobba extra för att försörja sig medan hos männen så har du många gånger en skaplig inkomst redan i superettan. Sen det här med att man inte gick hela vägen och att man förtjänade mer osv så säger jag som en känd sportkommentator "förlorar man så var man det sämre laget av de två...". Sverige var jättestarka tills vi mötte ett bra lag för tyvärr så är damernas EM/VM fortfarande av mycket mer ojämn kvalité.
Har man andra åsikter som tex att kvinnor inte ska syssla med sport så kan man åka tillbaka till 1800talet där man hör hemma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon