Sidor: 1, 2
*Stintan*
CITAT (Hasse_h @ 14-08-2013, 15:42) *
Just det, så är det. Men det kan ju vara lämpligt att ha den inställningen aktiverad.

Annars har jag svårt att tro att Facebook aktivt sitter och letar efter ev. hackade konton. Hur skulle de på egen hand kunna lista ut att nån obehörig fått tag i nån enskild användares lösenord. Jag menar, hur många inloggningar sker per dag...

Ungefär lika sannolikt som att det skulle vara CIA som hackat Mottis Fb-konto d.v.s. osannolikt.
Piccante
CITAT (Hasse_h @ 14-08-2013, 15:17) *
Alltså... nu vet inte jag omständigheterna i detta fallet, men det är ju så att varje gång en inloggning sker på facebook från en ny dator, telefon, annan webläsare osv, så kommer ett mail inom några minuter som ser ut t.ex. så här:
Hej NNNN,

Vi har upptäckt en inloggning på ditt konto från en ny enhet som kallas "Firefox på Windows" den den 27 juli 2013 kl. 13:38. Enheten har lagts till i ditt konto.
Operativsystem: Windows 7
Webbläsare: Firefox
Plats: XXXXXX, O, SE (IP=nnn.nnn.nnn.nnn)

Obs! Platsangivelsen baseras på internetleverantörens information.

Om det var du som loggade in ber vi dig att bortse från det här meddelandet.
Om det inte var du, ber vi dig att säkra ditt konto eftersom någon annan kan ha skaffat sig åtkomst till det.

Vänliga hälsningar,
Facebooks säkerhetsteam

Inget att oroa sig för om man vet med sig att man nyligen loggat in på något annat sätt än man brukar.

Sånt mail får jag alltid när jag loggar in från ny mobiltelefon, arbetsdator eller annan dator man lånar. Då är det ju ens egna IP-nr de visar. Jag fattar inte hur man kan knyta ett IP-nr till odla? Jag vet bara att admin på odla kan se vilka IP-nr som är inloggade för stunden.
Gossen Ruda
För att slippa dessa svammeltrådar behövs det dels datorkörkort och dels datorer med alkolås. Ingen tillfällighet att dylika inlägg kommer sent på kvällen eller natten.
mamamaggan
En del har svårt att leva i verkligheten , med eller utan alkohol , men jag undrar i alla fall om det är så att det finns någon/några här som inte finns i verkligheten.

Vi blir kanske "skämtade aprillo " av någon/några eller så vill någon/några undersöka hur folk reagerar på sådant här " svammel " från någon som är en stereotypernas stereotyp .

*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 14-08-2013, 17:18) *
En del har svårt att leva i verkligheten , med eller utan alkohol , men jag undrar i alla fall om det är så att det finns någon/några här som inte finns i verkligheten.

Vi blir kanske "skämtade aprillo " av någon/några eller så vill någon/några undersöka hur folk reagerar på sådant här " svammel " från någon som är en stereotypernas stereotyp .

Lägg ner nu Motti är garanterat verklig även om hon tycks leva i en annan verklighet än de flesta av oss andra.
gunsta
Rena rama snurren - och nästan lite oförskämt av Motti att anklaga någon här på Odla. Se över din sekretessinställning Motti - antar att din sida är 'vidöppen' för allt och alla.
Kryddan03
CITAT (Hasse_h @ 14-08-2013, 15:17) *
Alltså... nu vet inte jag omständigheterna i detta fallet, men det är ju så att varje gång en inloggning sker på facebook från en ny dator, telefon, annan webläsare osv, så kommer ett mail inom några minuter som ser ut t.ex. så här:
Hej NNNN,

Vi har upptäckt en inloggning på ditt konto från en ny enhet som kallas "Firefox på Windows" den den 27 juli 2013 kl. 13:38. Enheten har lagts till i ditt konto.
Operativsystem: Windows 7
Webbläsare: Firefox
Plats: XXXXXX, O, SE (IP=nnn.nnn.nnn.nnn)

Obs! Platsangivelsen baseras på internetleverantörens information.

Om det var du som loggade in ber vi dig att bortse från det här meddelandet.
Om det inte var du, ber vi dig att säkra ditt konto eftersom någon annan kan ha skaffat sig åtkomst till det.

Vänliga hälsningar,
Facebooks säkerhetsteam

Inget att oroa sig för om man vet med sig att man nyligen loggat in på något annat sätt än man brukar.

Det där låter som en mycket trolig förklaring och verkar ju stämma in på de beskrivningar Motti ger av mailet hon har fått. T ex det här:
CITAT (Motti @ 01-08-2013, 21:14) *
Därför att jag fick ett medelande från Facebookteamet att min facebook sida har blivit hackad ! It kunnig granne kommer hit i morgon och ska hjälpa mig .Fick IP numret av facebok .Annars tar jag hit min mans brorson som är IT ingenjör .Tycker det är så lågt att hacka andras liv på facebook .Kan i alla fall inte vara någon frisk människa .

CITAT (Motti @ 01-08-2013, 22:37) *
Jag fick ett IP numer men jag ska gå in i morgon och läsa lite närmare och jag ska få hjälp i morgon av en granne ,kan vara mitt IP numer också men i all jäkla röra så blir man förbannad så jag ska tagga ner och kolla lite närmare i morgon.Men varför skulle jag få mitt eget IP ?

Om man läser den här tråden klarnar det ytterligare: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=121769
Där visar det sig att det både har loggats in från annan dator och senare gjorts, vad jag förstod, både misslyckade och lyckade försök med annan webbläsare. Mailet som Motti fått är med största sannolikhet ett sådant du citerar hasse_h.

Varför hon sedan helt plötsligt blandar in Odla och slänger anklagelser omkring sig att det skulle vara någon härifrån kan man ju fråga sig. Men, det gitter jag nog inte. Personligen tror jag, som sagt, att det handlar om PICNIC el dyl! whistling.gif
kerstin z5-6
Jamen då så , du är det ju bara ett standard meddelande , ingen har hackat ditt konto . Speciellt om man är på sociala media måste man ha koll på sk standad meddelande och vad som man bör vara uppmärksam på och inte.
Framförallt kommer dessa meddelanden pga ens eget handhavande -inget annat. Byter du webläsare kan det räcka för ett sådant.
Motti
Jag har bara talat om vad jag fått för info från Facebook och deras personal ,och från dom fick jag ett IP numer från den som varit inne och strulat med min Facebooksida .Moderatorerna här har fått IP numret .Förstår inte varför det blir ifrågasatt ?
kerstin z5-6
därför att det antagligen är ditt eget -läs min förra post en gång till
*Stintan*
CITAT (Motti @ 14-08-2013, 23:43) *
Jag har bara talat om vad jag fått för info från Facebook och deras personal ,och från dom fick jag ett IP numer från den som varit inne och strulat med min Facebooksida .Moderatorerna här har fått IP numret .Förstår inte varför det blir ifrågasatt ?

Det verkar vara väldigt mycke du inte förstår.

Såg du överhuvudtaget att Hasse_h lagt in hur ett mail från Facebookteamet brukar se ut? Var det inte så mailet du fick såg ut???
Berith
Usch vad jobbigt du har, Motti. sad.gif Dumma dom!
Hasse_h
CITAT (Motti @ 14-08-2013, 23:43) *

Bara för tydlighetens skull, mailet är automatgenererat av en dator på facebook, det är ingen personal på Facebook som sitter och knåpar ihop detta i en sådan fart så tangentborden glöder.

CITAT (Kryddan03 @ 14-08-2013, 18:41) *
Om man läser den här tråden klarnar det ytterligare: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=121769
Där visar det sig att det både har loggats in från annan dator och senare gjorts, vad jag förstod, både misslyckade och lyckade försök med annan webbläsare. Mailet som Motti fått är med största sannolikhet ett sådant du citerar hasse_h.

Där har vi ju svaret, uppenbarligen har det strulats med flera datorer och webläsare. Då kommer sådana här mail från "säkerhetsteamet på Facebook".

Motti: lägg nu det här bakom dig, se över dina säkerhetsinställningar på Facebook (ta gärna hjälp om det verkar krångligt), och gå vidare i livet med ljus i sinnet! yes.gif
Motti
Har alltid ljus i mitt sinne och har aldrig varit långsint det kan nog många här skriva under på tror jag smile.gif Men det är inte så trevligt när någon försöker jäklas med en på det viset för att hämnas på mig som person plockar bort mina foton osv .Nu har allt ordnat sig tack vare datakunniga släktingar och jag har byt ja vad fan det heter ;)jag hade Mozzila fox innan nu har jag en annan väg som är mycket snabbare och bättre och säkrare smile.gif
kerstin z5-6
Ingen har gjort någonting med ditt fb konto Motti!
*Stintan*
CITAT (Motti @ 16-08-2013, 00:10) *
Har alltid ljus i mitt sinne och har aldrig varit långsint det kan nog många här skriva under på tror jag smile.gif Men det är inte så trevligt när någon försöker jäklas med en på det viset för att hämnas på mig som person plockar bort mina foton osv .Nu har allt ordnat sig tack vare datakunniga släktingar och jag har byt ja vad fan det heter ;)jag hade Mozzila fox innan nu har jag en annan väg som är mycket snabbare och bättre och säkrare smile.gif

Lider du av inbillningssjuka Motti? Ditt konto har säkert inte alls hackats av någon och än mindre av någon på Odla. Dina foton har ju inte varit bortplockade! Ingen har ändrat eller gjort något på din sida! Den som jäklats med dig är säkert du själv och din dator.
Berith
CITAT (Motti @ 16-08-2013, 00:10) *

Härligt att det löste sej! tummenupp.gif Datakunniga släktingar är alltid bra att ha.

Och du... strunta i surtanterna här uppe, dom hade ju kunnat hjälpa dej i stället om det bara legat för dom. thumbdown.gif
*Stintan*
CITAT (Berith @ 16-08-2013, 06:29) *
Härligt att det löste sej! tummenupp.gif Datakunniga släktingar är alltid bra att ha.

Och du... strunta i surtanterna här uppe, dom hade ju kunnat hjälpa dej i stället om det bara legat för dom. thumbdown.gif

Tycker du verkar mycket mer surtant än någon annan här. slap.gif Vad har du själv bidragit med för att lösa Mottis problem med facebook?

Du har uppenbarligen inte läst alla trådar och inlägg om Mottis facebooksproblem för hade du gjort det så hade du sett att vi verkligen på många sätt försökt hjälpa Motti att lösa problemet.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 16-08-2013, 07:22) *
Tycker du verkar mycket mer surtant än någon annan här. slap.gif Vad har du själv bidragit med för att lösa Mottis problem med facebook?

Du har uppenbarligen inte läst alla trådar och inlägg om Mottis facebooksproblem för hade du gjort det så hade du sett att vi verkligen på många sätt försökt hjälpa Motti att lösa problemet.

Precis.
Man kan bara ge råd och tips, men om personen vägrar att läsa svaren och "sitter fast i sitt tänk" är det svårt att hjälpa.
Tror inte någon odlait känner för att åka hem till någon och fixa det, personen inte vill eller kan ta till sig.

CITAT (Berith @ 16-08-2013, 06:29) *

Konstigt.
Enda gången du skriver i en tråd, är när du ska klaga på, vad andra gör eller inte gör. rtfm.gif
Och du ska kalla folk för surtanter. slap.gif
Forumvärd
Att anklaga medlemmar hos Odla.nu för intrång i någon annans konto är olyckligt och bör givetvis inte ske utan väldigt starka belägg, dessutom är sådana anklagelser i trådar inte förenliga med våra Användarvillkor eller trivselregler. Den här tråden låses därför nu.

/Fanny, forumvärd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon