|
Jubbe063
17-08-2013, 01:00
CITAT (Motti @ 17-08-2013, 01:02)  .Så jag vill påstå att jakthundar har bättre tolerans för rått kött än andra hundar . Baserat på vilken forskning? Mig veterligen tolererar varenda hundras i hela världen rått kött lika bra. men en hund som bara ätit torrfoder tidigare behöver vänja sig gradvis vid rått kött, blir lite risiga i magen en period men sen inga problem. Förutsatt att just den individen inte är allergisk, överkänslig eller så. Omvänt så kn jakthundar leva enbart på torrfoder utan att det påverkar deras förmåga.
Anki på Öland
17-08-2013, 07:54
Varje år föds runt 20.000 valpar av olika jakthundsraser.... hur många av dom används i reell jakt?? Inte många inte, men du vill ändå påstå att alla dessa avlas på ett särskilt sätt för att för att tåla kött bättre än andra.... Samma svammel som vanligt!! Skulle du veta då att jakthundsvalpar inte föds upp på torrfoder??? Har ett ganska stort kontaktnät av hunduppfödare och ingen av dom jag känner närmare BARFar sin hund (googla på det och läs om det så du förstår vad det är innan du kommenterar, det innebär inte att koka hundmaten själv!) Alla föder upp sina valpar på ungefär samma sätt, med torrfoder som bas, också jakthundar. Även hundfodertillverkare har följt med i debatten och för att sälja gäller det att vara vaken - finns många foder utan tillsatser. Nästan så att hundfodertillverkare är bättre på att anpassa sitt foder än människomattillverkare.
mullkärringen
17-08-2013, 08:39
CITAT (*Stintan* @ 12-08-2013, 21:51)  Hur mycket kan man lita på det när fodret kommer från andra sidan jordklotet. Varför skulle innehållsförtäckningen inte stämma? Och Fourfriends tillverkas av Lupus som är svenskt.
*Stintan*
17-08-2013, 09:35
CITAT (mullkärringen @ 17-08-2013, 09:39)  Varför skulle innehållsförtäckningen inte stämma? Och Fourfriends tillverkas av Lupus som är svenskt. Det var en fråga  En annan fråga är om högt pris betyder bättre foder? Många verkar anse det. Jag känner inte till Fourfriends.
CITAT (Motti @ 17-08-2013, 00:18)  Nu får ni tänka till lite ;)hundar av naturen ska inte äta fisk särskillt inte på våra bredgrader ,det är skillnad på hundar i tex Alaska på kalla bredgrader där de inte kan släpa runt på torrfoder utan där hundars föda består av fisk och rått kött hela livet .Att stoppa i en valp på två månader ett foder med en massa fisk konserveringsmedel och annat är ju inte precis naturligt på våra bredgrader .Tea är inte foderallergisk men en valp som är stövare ska inte ha fisk i fodret ! nu är vi inte hundra på att det var fisk hon reagerade på efter som det finns så mycket tillsatser e numer och annan skit i torrfoder som tex konserveringsmedel osv. Nu kokar jag den mesta maten själv till henne kött kyclkling osv .Oss veterligen så finns det ingen allergi eller otolerans mot kött bland Luzernerstövare de tål att äta det mesta ,men just fisk ska inte hundar äta . Men Motti, HUR många av alla Huskies (slädhundar från Alaska) tror DU är födda där, eller ens har föräldrar som är födda där och därmed utfodras på det sättet inuiterna gjorde förr? Huskies har funnits och avlats i hela välden under lång tid, många generationer - på samma typ av hundfoder som alla andra hundar av olika raser. Självklart är det inget rasspecifikt att tolerera fisk, lika lite som fågelhundar endast tolererar fågelkött. Faktum är att fisk är alldeles utmärkt och skonsamt protein, till hundar som varit magsjuka får man ofta rådet att ge kokt ris och fisk eftersom det är lättsmält protein. Självklart anpassar sig hundars magar efter vad de äter för mat - på samma sätt som människor kan bli väldigt gasiga av kål eller bönor om man inte är van vid det  Och vad har konserveringsmedel med orginalfrågan att göra, du skrev ju tydligt och klart att det var fiskprotein som var boven och det VISSTE du. Fö finns det gott om olika sorters foder som inte innehåller några konserveringsmedel, men å andra sidan foder utan detta eller anti-oxidanter bryts ned och då kan det bildas metaboliter som inte är önskvärda av olika skäl... ? För övrigt: alla E-nummer är inte konstiga kemikalier, många är fullkomligt naturliga ämnen som vi ser som självklara i mat, t.ex. citronsyra. Finns listor på E-nummer om man vill veta mer, det är faktiskt ganska intressant läsning. Däremot begriper jag inte riktigt hur du tänker: Du skriver nu att att hunden INTE är allergisk, men i ditt första inlägg skrev du att hon var det och det VISSTE du! Hur ska du ha det? ÄR hunden allergisk eller ej????? Dina tankegångar är inte lätta att följa Motti, och du verkar varken veta ut eller in själv. Att göra egen hundmat är vanskligt, och speciellt till växande hundar. Det är nämligen svårt att få rätt proportion protein, få med tillräckliga mängder av de vitaminer och mineraler som behövs (vet du öht vilka de är och i vilka mängder din hund behöver dem?) samt få med alla spårämnen. För att vara helt ärlig, jag tvivlar på att du har kunskapen för det. Men jag önskar er lycka till med hunden och hoppas att det blir en frisk och sund hund utan problem. Är du minsta osäker kan jag rekommendera sk färskfoder - det köps i frysta korvar och tinas lite åt gången - det har alla fördela som hemmakokt mat har, men det är producerat med mer koll på näringsinnehåll än de flesta av oss har!
Nu har jag konstaterat att jag har två slädhundar. Båda äter nämligen foder med lax och ris i, då hundar också behöver lite omega 3.
Kryddan03
17-08-2013, 21:08
Hm, så min skotte skulle alltså automatiskt tåla fisk för att man fiskar mycket lax i Skottland?* I och för sig användes de även till utterjakt förutom grytjakt så en och annan öring slank kanske med i farten. *Nu har han inga problem med foderallergier överhuvud så vem vet...
Anki på Öland
17-08-2013, 22:38
Hehe.... ja jisses, vad ska jag ge mina för mat då som kommer från Tibet.... jakkött kanske skulle vara bra... för fisk hittar man väl inte där....
mamamaggan
17-08-2013, 22:40
Har en granne som hade en jakthund , kommer inte ihåg vilken sort , men den var i alla fall väldigt duktig till älg - och rådjursjakt.
Den hunden älskade fisk , åt rå fisk om den kom åt , så då kan den inte ha varit en jakthund ?
Kryddan03
17-08-2013, 22:41
CITAT (Anki på Öland @ 17-08-2013, 23:38)  Hehe.... ja jisses, vad ska jag ge mina för mat då som kommer från Tibet.... jakkött kanske skulle vara bra... för fisk hittar man väl inte där....  Jaksmör kanske? Men vänta lite nu - är de inte buddister och vegetarianer då?
hattstugan
17-08-2013, 22:54
Skärpning gott folk! Svårdiskuterat ämne men försök att hålla er till det! /Moderator
Jag tror att det nästan alla är överens om är att en hunds ras eller arbetsuppgifter inte har något som helst med dess diet att göra, eller närmare bestämt vilken form av protein den matas med/äter.
Och att det slagits fast att det finns olika sorters foder utan fisk, om man nu av något skäl vill ha det.
mullkärringen
19-08-2013, 06:55
CITAT (*Stintan* @ 17-08-2013, 10:35)  Det var en fråga  En annan fråga är om högt pris betyder bättre foder? Många verkar anse det. Jag känner inte till Fourfriends. Nej, dyra foder är inte alltid bättre utan man får helt enkelt kolla hull,päls,att magen fungerar, lite bajs osv. Har en hund här som stått på dyra dietfoder pga känslig mage,diarre,problem att lägga på sig mm och som idag äter Doggy Professional och mår utmärkt. Min andra hund äter Magnusson M&B, ett billigare helsvenskt foder och mår mycket bättre på det är dom kända märkena som RC och Hills.
Vilket tycker du är dravel ?skulle gärna höra en förklaring på det . I all sin da !vem tror här att de matar vargar och andra hundjur på Kålmården med torrisar ?eller kattdjuren för den delen .Torrfodret har tagit ifrån hundar och katter deras naturliga föda ,därav alla diarrer och andra problem med päls allergier urinsten osv .Fram för blötfoder rått kött det ska tigrar och vargdjur äta då är de i sitt habitat .
*Stintan*
20-08-2013, 21:48
Det är väl bara att läsa inläggen så får du svar. De flesta problem när det gäller hundars hälsa beror på skitavel och inte på torrfoder.
Du kan väl inte blanda in djurparksdjur i detta. Där finns inga domesticerade tamdjur.
Nu har du allt skitet i sandlådan om du ursäkta utrycket ! skitavel ?du har tydligen inte ett dugg koll på hundvärlden och särskillt inte på Jakthundar .Teas far blev utnämd till årets Luzernerstövare har tagit alla titlar som man kan få både i Norge och Sverige,Teas mor är nu Norsk urställningschampion och är en av Norges bästa tikar och är på gång att få ett jaktchampionat på det.Så kom inte och prata om skitavel ,det är det folk ängnar sig åt för att tjäna pengar på folks okunskaper dom som korsar hundar hej vilt och inte tar hänsyn till något mer än pengarna de kan tjäna .Tror inte du kan köpa en skithund för 14 tusen om du ursäktar .Vi är inte hundra på att det är fisk men om du läser på en hundfoderpåse vad det inerhåller så kan man gott förstå att vissa hundar reagerar på alla konserveringsmedel E nummer och annan skit som de häver i ett torrfoder.Ingen hund är skapt att tåla en massa konstgjorda medel .Sen må de vara renrasiga eller korsningar .
*Stintan*
21-08-2013, 05:06
CITAT (Motti @ 21-08-2013, 00:24)  Nu har du allt skitet i sandlådan om du ursäkta utrycket ! skitavel ?du har tydligen inte ett dugg koll på hundvärlden och särskillt inte på Jakthundar .Teas far blev utnämd till årets Luzernerstövare har tagit alla titlar som man kan få både i Norge och Sverige,Teas mor är nu Norsk urställningschampion och är en av Norges bästa tikar och är på gång att få ett jaktchampionat på det.Så kom inte och prata om skitavel ,det är det folk ängnar sig åt för att tjäna pengar på folks okunskaper dom som korsar hundar hej vilt och inte tar hänsyn till något mer än pengarna de kan tjäna .Tror inte du kan köpa en skithund för 14 tusen om du ursäktar .Vi är inte hundra på att det är fisk men om du läser på en hundfoderpåse vad det inerhåller så kan man gott förstå att vissa hundar reagerar på alla konserveringsmedel E nummer och annan skit som de häver i ett torrfoder.Ingen hund är skapt att tåla en massa konstgjorda medel .Sen må de vara renrasiga eller korsningar . Läs vad jag skrev en gång till! Jag skrev de flesta! Jag skrev inte att din hund är resultat av skitavel. Du behöver inte upprepa din hunds härstamning och vad hon kostade hela tiden. Det är väl inget märkvärdigt med att man vill köpa en hund med de bästa förutsättningarna för det man vill använda sin hund till om det nu är jakt eller något annat. Då är inte heller priset ni betalat anmärkningsvärt högt. För övrigt är ju inte utställningschampionat eller högt pris någon garanti för att hunden eller dess avkommor inte kan drabbas av allergi eller någon annan fysisk åkomma. Sen tycker jag att du ska lära dig läsa innehållsförteckningarna på foderpåsarna och vad det som står betyder och inte påstå saker som inte stämmer. Men du läser väl dessa på samma sätt som du läser inläggen här förstår jag. Det finns inga konstigheter och konstgjorda medel i Doggy som ju var det ni använde förut. Du kanske skulle sluta med att ge din hund grisöron förresten....bara ett tips. Bättre med märgben!
Anki på Öland
21-08-2013, 07:48
CITAT (Motti @ 21-08-2013, 00:24)  ......Tror inte du kan köpa en skithund för 14 tusen.... Om du bara visste...... Sen spelar det inte så stor roll hur mycket du betalar - är oturen framme hjälper det inte att uppfödaren gjort sitt allra bästa för att få fram en frisk hund. Sjukdomsanlag är ingenting som kommer upp i dagen bara för att du ställer ut din hund! CITAT (Motti @ 21-08-2013, 00:24)  ...............vissa hundar reagerar på alla konserveringsmedel E nummer och annan skit............. Men varför köper du inte ett bra foder och ger din hund, utan konserveringsmedel och E-nummer!! Det finns gott om mycket bra torrfoder!
Vi har just gjort det !så nu har vi inga problem med utslag som kliar nu .Många grannar kom hit med hundgodis när Tea var valp och det var nog för tidigt att ge henne sådant vid 8 månaders ålder ,men man bör läsa på vad det du ger din hund innerhåller särskillt när de är valpar .Den här rasen Luzernerstövare har vi kollat upp i två år både när det gäller avel avelslinjer meriterade hundar vi har hört oss för både i Norge och Sverige och kollat upp noga innan vi köppt valp .Alltså inget som vi kom på i våras .Har pratat med andra i Luzernerringen och fiskallergi är inget de känner igen alls i sina hundar ,därför kan man misstänka att det har med onaturliga ämnen att göra som tex konserveringsmedel E numer och annat .Man får prova sig fram med foder och även hundgodis för att hitta det naturligaste .Att en valp reagerar på främmande ämnen är ju inte så konstigt då deras mat mest består av välling gröt och valpfoder .Men att sitta här och skriva att det är en skithund för den får röda prickar som kliar får mig att gå i taket ! kan precis lika gärna varit värmeutslag då vi haft runt 25 grader varmt här .Den här rasen är inte så stor så att du kan bli lurad kan jag lova !
*Stintan*
22-08-2013, 20:41
Den enda som pratat om skithundar är du själv!
Då tycker jag att du ska tagga ner och läsa det du skriver och hur det kan tas av dom som läser det .Skithundar och dålig avel är väl dom du kan köpa på Blocket för 3 tusen som ingen vet något om eller ens bryr sig om vilken härstamning de har överhuvud taget .Du ska kanske försöka formulera dig lite nogare när du skriver så slipper man missuppfatta .
*Stintan*
22-08-2013, 22:08
Vill man missuppfatta så gör man det oavsett formulering. För övrigt är det inte bara resultat av skitavel som säljs på blocket.
CITAT (Motti @ 22-08-2013, 22:52)  Då tycker jag att du ska tagga ner och läsa det du skriver och hur det kan tas av dom som läser det .Skithundar och dålig avel är väl dom du kan köpa på Blocket för 3 tusen som ingen vet något om eller ens bryr sig om vilken härstamning de har överhuvud taget .Du ska kanske försöka formulera dig lite nogare när du skriver så slipper man missuppfatta . Konstigt att se dessa ord komma från dig Motti, eftersom detta är precis det som man brukar be dig göra, tagga ner och läs själv dina påståenden, för dom är inte alltid konklusiva.
Konklusiva ?att svänga sig med fina ord som ingen begriper har väl inget med saken att göra .Vad tillför det ?Men man kan väl inte sitta här och vräka ur sig vad som helst om en hundras som man inte har en aning om och kalla det för skithundar för att de fått lite röda prickar? då tycker jag i så fall att nivån är himmla låg här och hädanefter tänker jag inte ta upp en enda hundfråga här på forumet .Punkt slut .Jag håller mig till Luzernerringens Forum där folk inte ge sig på varandra stup i ett .
*Stintan*
24-08-2013, 06:15
CITAT (Motti @ 24-08-2013, 01:19)  Konklusiva ?att svänga sig med fina ord som ingen begriper har väl inget med saken att göra .Vad tillför det ?Men man kan väl inte sitta här och vräka ur sig vad som helst om en hundras som man inte har en aning om och kalla det för skithundar för att de fått lite röda prickar? då tycker jag i så fall att nivån är himmla låg här och hädanefter tänker jag inte ta upp en enda hundfråga här på forumet .Punkt slut .Jag håller mig till Luzernerringens Forum där folk inte ge sig på varandra stup i ett . Ingen har sagt något negativt om vare sig din hund eller rasen! Ingen har sagt att din hund är en skithund! Läs om och läs rätt!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|