Sidor: 1, 2
Jubbe063
CITAT (Gossen Ruda @ 09-10-2013, 09:39) *
Skall vi ta en ny runda med fördelar och nackdelar med katter? rolleyes.gif Varje tomtägare har rätt till sin egna tomt och har också rätt att tillåta eller förbjuda vem som skall vistas där, så länge lagar följs. Punkt. (Min punkt)

Såvida inte tomten är så stor att allemansrättens regler gäller :-)
duo2010
CITAT (Jubbe063 @ 09-10-2013, 13:53) *
Såvida inte tomten är så stor att allemansrättens regler gäller :-)

Håhåjaja
så stora tomter har man väl knappast i villaområden. Jag skulle kunna tänka mig sätta upp staket runt vår lilla tomt OM KATTGRANNARNA BEKOSTADE KALASET! För det är inte gratis och inte rättvist att vi som inte vill ha "kattbesök" skall betala för folk som vill ha ett bekvämt husdjur att släppa ut hur som helst. Vet inte hur många hundratals kronor jag lagt ner på nät för att ha grönsakslanden kattskitfria för jag gillar inte skit på sallad, jordgubbar mm marknära ätbart. Förstår inte att så många kattägare inte fattar! Inte VILL begripa.
gunilla
Jubbe063
CITAT (duo2010 @ 09-10-2013, 17:16) *
Håhåjaja
så stora tomter har man väl knappast i villaområden.

*smile* Nej, har nog inte så många just i moderna villaområden. Men likväl en sanning i många äldre områden eller glesbebyggda :-)
kerstin z5-6
Min tomt är nog stor tillräckligt för att ingå i allemansrätten, likväl som jag låter jaktlaget jaga älg där fast jag ogillar jakt, räven gå över tomten fast jag har katter-döva dessutom, har jag svårt att förstå revirtänkandet när det kommer till mindre tomter och djur?

Så jag undrar igen-hur ställer ni er till igelkottar ? de gräver inte ner sitt bajs som ju katter gör. När blev natur något så onaturligt?
Gossen Ruda
Det är inte revirtänkande, det är en önskan att få ha sina trädgårdsland i fred. Jag tröttnade definitivt på skitande katter när jag hittade den tredje kattskithögen i potatislandet på 2 veckor. Nu har jag nät runt mina båda tomter så det är lugnt hos mig. Katter gräver inte ner skiten, de lägger den direkt på marken och drar sen ihop löv och jord och täcker med. Katter är fö inte natur, de är tamdjur. Eller borde vara.
Bassam
Hej
Man behöver prata med kattägare och lösa problem, man kan inte störa sin granne, om han tycker om katter, en gång på debatt om rökning, jag frågade varför röker hon? ho sa att den är hennes pengar och helsa och hon kan göra vad som helst med dem, jag svarade henne att hon har inte rätt att skada andra,,
H.Bassam
kerstin z5-6
Samma sak där Bassam men off topic, det är inte din uppgift i livet att predika hälsa för andra.
Röker man så gör man och vad man gör på sin tomt är en enskild sak, inte andras.
smuleborg
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-10-2013, 20:11) *
Min tomt är nog stor tillräckligt för att ingå i allemansrätten, likväl som jag låter jaktlaget jaga älg där fast jag ogillar jakt, räven gå över tomten fast jag har katter-döva dessutom, har jag svårt att förstå revirtänkandet när det kommer till mindre tomter och djur?

Så jag undrar igen-hur ställer ni er till igelkottar ? de gräver inte ner sitt bajs som ju katter gör. När blev natur något så onaturligt?

Älg, räv och igelkottar är inte att beteckna som husdjur. Inte än i alla fall *blink*. Som kattägare (eller husdjursägare av annan sort) är vi ansvariga, att handha (som det heter) djuret.

Fåglar bajsar på tvättten som hänger på linan, också det vilda djur. Det ena utesluter inte det andra.

Bor man i ett villaområde eller motsvarande tycker jag att kattägaren har ett ansvar att "näta in" tomten om det finns behov därav. Grannarna ska inte behöva göra det.
kerstinbern
CITAT (Peztis @ 15-08-2013, 17:40) *
I rabatterna kan du strö ut kaffesump, det gillade i alla fall inte vår katt och lät bli de ställen jag hällde ut det på. Har du någon kaffeapparat på jobbet så du kan få tag i större mängder? Du kan ju även fråga om det finns något fik i närheten.

I gräsmatta och grusgång är det ju värre... Är du säker på att det är en katt så att det inte är en igelkott eller liknande? Katter brukar normalt gräva ned men om det är revirkrig så skulle det kunna vara så att de inte gör det.

Just kaffesump misstänks ha dödat hundratals kajor i Helsingborg, koffein är giftigt för alla fåglar (det är också t ex choklad, så att mata fåglar med t ex chokladkex är inte en bra idé!)

http://www.sva.se/sv/Mer-om-SVA1/Pressrum/...fein-i-kroppen/

http://hd.se/helsingborg/2014/03/13/faglar-dog-av-koffein/
Ammoura
Jag borde kanske inte ge mig in i detta med tanke på vilken stämning det är i tråden men jag har nyligen googlat en väldig massa på vad som håller katter borta.
Kaffesump
Uppstående pinnar i rabatterna
Tagetes
Citrontimjan
Citrus i allmänhet
Citronsyra (köps i mataffären)
Vitpeppar
Ättika

Det är några av tipsen jag hittat och jag testar mig just nu fram då en av våra egna katter bajsat i pallkragen. För ja, vi har utekatter. Jag har kontakt med grannarna om hur det fungerar, någon hade fått lite upprivet runt en buske men sa också att han aldrig såg några möss längre sen vi flyttade hit. Skulle någon komma och trevligt be mig att köpa medel/växter för att hålla katterna borta så gärna. Katterna har även (så länge halsbanden får sitta på) mitt mobilnummer runt halsen wink.gif

Någon som jag provat då vår inneboende katt (en vän som inte kan ha katten just nu) hoppar på våra dörrar. Jag blandade vatten, ättika, citronsaft och olika pepparsorter i en petflaska. Lät detta stå några dagar med kork på. Fick ett starkt medel som utspätt med ganska mycket vatten fungerar utmärkt att ha i sprayflaska. Istället för att hoppa på dörren för att komma ut så sätter sig katten på säkert avstånd och jamar. Det är billigt, miljövänligt och otroligt effektivt. Har testat att blanda ner lite av det i pallkragen nu också tillsammans med citronsyra. Nackdelen ute är ju att det regnar bort och även inne håller det inte effekt i all evighet. Men det är väl värt att pröva, utspätt med vatten luktar det inte speciellt starkt för oss människor så på så sätt kan man även skydda uteplatser. Har ni problem med grannkatter så tipsa ägaren om detta och se till att dom ordnar er en flaska smile.gif
smuleborg
Tack för tipset.

Vi har utekatter; Sara och Piper. Bor ensligt, men våra egna rabatter, odlingar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon