Full version: Äckliga sköldlöss
zissi
Tittade till den här orkidén bakom gardinen i går o fann till min förvåning att den var full av sköldlöss duh.gif . Hu, så äckligt sick.gif . Hade sett att några blad blivit kladdiga förut men inte tänkt mer på det. Men i går när jag torkade fönsterbrädan var den också kladdig. Förstod då att inte allt stod rätt till och tog på mig läsglasögonen och tog fram förstoringsglaset och fann de här bruna sköldarna + en massa små, små krypande löss. Sånt här får jag rysningar av -fear-.gif . Visst är det lite läskigt?

Orkiden köptes i april-maj på Blomsterlandet och har blommat så fint tills för någon månad sen och då tröttnade jag på den och ställde den bakom gardinen för att förhoppningsvis få mer glädje av den när nya knoppar dyker upp. Men nu blev det soptunnan på direkten.

[attachment=78244:sk_ldl_s...id_kvist.jpg]
Irene_L
Usch..du gjorde rätt när du kastade den för sköldlöss är supersvåra att bli av med! Kolla bara resten av dina växter så dom inte spridit sig!
Jag tycker också att du ska klaga hos Blomsterlandet.
Woodii
Vilka stora klumpar! ohmy.gif När jag fått sköldlöss har det varit små platta saker som knappt synts om man inte tittat noga. Olika arter, kanske?

Fast det är ju bra att de är lätta att upptäcka iofs!
ninnisky
Tycker också att du ska klaga hos Blomsterlandet!!

Inför en husvisning köpte jag ett antal växter på Blomsterlandet. En visade sig senare vara full av bladlöss så jag klagade och blev så vänligt bemött och fick ett tillgodobelopp eller tre nya. Den affären besöker jag gärna igen....
Peztis
Usch och fy vad de är VIDRIGA! sick.gif

I mitt gamla växthus såg jag att vinrankan hade invaderats för några år sedan! Jag gick raka vägen ut.

Nu är växthuset borta men vinstocken står kvar i det fria - det har den inga problem med men sköldlössen verkar haft det lite jobbigare. Oj, så synd om dem då....

Och jag håller med de övriga, du ska klaga hos Blomsterlandet. De måste ju få veta om något gått fel så att de i sin tur kan klaga.
Bassam
Hej
Det är sämst att man kasta skada växter, man behöver ta bort den från andra växter och försöka bota den, annars man skan inte lära sig någon av växter sjukdom, och snart ska kasta alla växter,
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon