|
*Stintan*
25-09-2013, 22:06
CITAT (Anma @ 25-09-2013, 22:30)  Vi skriver visst om varandra hela tiden stintan. Passade på att fråga nu i Barfgrupp hur många som haft hund med förstoppning som behöver veterinärvård.  så det kan bli. Ska bli intressant att få höra vad du får för svar. Jag har aldrig hört det av folk jag vet barfar sina hundar. Såg förresten att det fanns en hel del danska länkar när jag googlade på råfoder så det kanske benämns så där.
mullkärringen
25-09-2013, 22:24
CITAT (Anma @ 25-09-2013, 22:19)  Råfoder är min egen benämning. Hon får ungefär varannan dag barf och varannan dag färskfoder (vom og hundemat). Ska hålla koll på bajseriet. Ännu så länge bajsar hon regelbundet, även om mängden har minskat till ungefär en tredjedel. Konstigt att det inte pratas om stopp i de forum och grupper jag är medlem i och lär mig mer om barf. Det är bara råfodermotsåndarna som nämner sådant? Ok, då vet jag vad råfoder är  Jag är definitivt ingen motståndare utan har kört färskfoder på tidigare hundar och tycker BARF verkar bra om man har kunskap och vet hur,vad och vilka mängder man ska ge så hunden får i sig allt den behöver. Det här med stopp i magen pga råa ben har jag hört förr men inte fått bekräftat förren häromdagen.
Verkar som att i barf-gruppen finns bara kunnigt folk. Ingen har personligen varit med om förstoppning som behöver veterinärvård, men flera sagt att det kan hända om man ger för mycket ben på en gång, i synnerhet om det är en ovan hund.
Ja BARF är ju igentligen bara rått kött !men man kan ju halv BARFA också som vi gör .Vad jag lärt mig är att man ger aldrig en hund ben som börjar på F, fågel fisk fläsk då de splittras lätt och kan sätta sig i mage och tarm . Det här med hundfoder kan man nog diskutera i all oändlighet ,men ju mer naturlig mat en hund får ju bättre är det som jag ser det .Har man jakthund som vi får de alltid räntan vid nerlagt byte och ränta är ju som bekant rå ,sedan får vår hund torrfoder också men mest av det vi äter ,jag kokar även kött som tex kycklinginnerfile men hon får också putset av det köttet vi äter som tex äelg nöt fläsk .Att bara ge en hund torrfoder anser vi ge större risk för överkänslighet för annat kött .Var och en får väl göra som de vill men i grunden är hunden ett rovdjur och jag tycker inte det är naturligt för en hund att enbart stå på torrfoder hela livet .
Anki på Öland
01-10-2013, 07:52
Suck.....
*Stintan*
01-10-2013, 09:20
CITAT (Motti @ 01-10-2013, 00:56)  Ja BARF är ju igentligen bara rått kött !men man kan ju halv BARFA också som vi gör .Vad jag lärt mig är att man ger aldrig en hund ben som börjar på F, fågel fisk fläsk då de splittras lätt och kan sätta sig i mage och tarm . Det här med hundfoder kan man nog diskutera i all oändlighet ,men ju mer naturlig mat en hund får ju bättre är det som jag ser det .Har man jakthund som vi får de alltid räntan vid nerlagt byte och ränta är ju som bekant rå ,sedan får vår hund torrfoder också men mest av det vi äter ,jag kokar även kött som tex kycklinginnerfile men hon får också putset av det köttet vi äter som tex äelg nöt fläsk .Att bara ge en hund torrfoder anser vi ge större risk för överkänslighet för annat kött .Var och en får väl göra som de vill men i grunden är hunden ett rovdjur och jag tycker inte det är naturligt för en hund att enbart stå på torrfoder hela livet . Det du ger din hund är ju inte ens i närheten av Barf. Tror du på fullt allvar att en jakthund behöver annan kost än andra hundar? Varför säger du ena minuten att du ger din hund blötmat(=burkmat) andra minuten att du barfar hunden, tredje att den får mest av det ni själva äter, fjärde minuten att du ska ge den färskfoder(fabriken ligger ju i närheten) och mitt i alltihop får den torrfoder och så kokar du kött åt hunden också? Varför svarar du inte på frågorna du får istället för att trassla till det för dig? Det är svårt att tolka oviljan att svara som något annat än okunskap.
CITAT (*Stintan* @ 01-10-2013, 10:20)  Det du ger din hund är ju inte ens i närheten av Barf. Tror du på fullt allvar att en jakthund behöver annan kost än andra hundar?
Varför säger du ena minuten att du ger din hund blötmat(=burkmat) andra minuten att du barfar hunden, tredje att den får mest av det ni själva äter, fjärde minuten att du ska ge den färskfoder(fabriken ligger ju i närheten) och mitt i alltihop får den torrfoder och så kokar du kött åt hunden också?
Varför svarar du inte på frågorna du får istället för att trassla till det för dig? Det är svårt att tolka oviljan att svara som något annat än okunskap. Hon läser inte varken frågor eller svar, det är hopplöst! Finns ju hur många frågor som helst som är ställda till Motti i tidigare trådar, men hon fortsätter att prata om sej och sitt, utan att besvara en endaste fråga. SUCK.
Det där med F-ben gäller tillagade ben. Ger man färskt och tillvänjer försiktigt så kommer hunden att kunna klara det galant. Min får rå kycklingvinge och råa fläskrevben flera gånger i veckan utan problem. Det man bör undvika att ge är bärande ben från stora djur och märgben. Detta för att de benen är så hårda att de kan skada tänderna.
Att koka köttet är inte barf. Vid barfutfodrng är maten alltid rå. Och man ger inte enbart kött, man ger också inälvor i rätt mängd och köttiga ben. Man ska ge varierat, annars får hunden inte i sig allt den behöver.
*Stintan*
01-10-2013, 21:06
CITAT (Anma @ 01-10-2013, 15:13)  Det där med F-ben gäller tillagade ben. Ger man färskt och tillvänjer försiktigt så kommer hunden att kunna klara det galant. Min får rå kycklingvinge och råa fläskrevben flera gånger i veckan utan problem. Det man bör undvika att ge är bärande ben från stora djur och märgben. Detta för att de benen är så hårda att de kan skada tänderna.
Att koka köttet är inte barf. Vid barfutfodrng är maten alltid rå. Och man ger inte enbart kött, man ger också inälvor i rätt mängd och köttiga ben. Man ska ge varierat, annars får hunden inte i sig allt den behöver. Råa märgben har jag aldrig hört skulle vara skadligt
Jubbe063
01-10-2013, 22:08
CITAT (*Stintan* @ 01-10-2013, 22:06)  Råa märgben har jag aldrig hört skulle vara skadligt  Nej, det är inte farligt. Dessa är tuffare att äta bara, dvs hunden måste arbeta mer. Alltså ett bra tidsfördriv och träning. Dessutom är ju märgen extremt nyttig och god
Det fons två risker med märgben. Det första är att benet är, som jag redan sagt, så hårt att det kan skada tänderna. Beror självklart på om man har en hund som biter hårdare än dens tänder tål. Detta visste jag heller inte om förrän nyligen och jag har haft hundar i större delen av mitt liv. Det andra är att benet, om det är för kort, kan hamna bakom huggtänderna och fastna som en ring runt underkäken. Såg foto på det på facebook häromveckan. En rottweiler som hade ett märgben fast runt käken. I det fallet hade de spräckt benet med dett stort avbitartång.
*Stintan*
02-10-2013, 10:25
CITAT (Anma @ 02-10-2013, 09:30)  Det fons två risker med märgben. Det första är att benet är, som jag redan sagt, så hårt att det kan skada tänderna. Beror självklart på om man har en hund som biter hårdare än dens tänder tål. Detta visste jag heller inte om förrän nyligen och jag har haft hundar i större delen av mitt liv. Det andra är att benet, om det är för kort, kan hamna bakom huggtänderna och fastna som en ring runt underkäken. Såg foto på det på facebook häromveckan. En rottweiler som hade ett märgben fast runt käken. I det fallet hade de spräckt benet med dett stort avbitartång. Har väl haft tur då med mina hundar som alla alltid fått råa märgben att inga tänder skadats. Att det kan fastna om underkäken har jag däremot hört kan hända på hundar som har smal nos. Det måste ha varit ett mastodontben om det var en rottweiler som råkade ut för det men det låter läskigt. Brukar alltid kolla så benen är tillräckligt stora för att det ska kunna hända. Tyvärr brukar märgbenen man hittar i köttdisken ofta vara väldigt korta så jag har faktiskt sagt till om längre ben några gånger.
CITAT (*Stintan* @ 02-10-2013, 11:25)  Har väl haft tur då med mina hundar som alla alltid fått råa märgben att inga tänder skadats. Att det kan fastna om underkäken har jag däremot hört kan hända på hundar som har smal nos. Det måste ha varit ett mastodontben om det var en rottweiler som råkade ut för det men det låter läskigt. Brukar alltid kolla så benen är tillräckligt stora för att det ska kunna hända. Tyvärr brukar märgbenen man hittar i köttdisken ofta vara väldigt korta så jag har faktiskt sagt till om längre ben några gånger. Mina hundar har alltid också fått märgben utan att skada sina tänder. Snarare fungerar dom som tandborstar och avlägsnar tandsten bra. Under 35 års hundägande har jag EN gång, råkat ut för att ett ben fastnat bakom huggtänderna. Hunden fick sövas och benet lirkas loss. Vet. sa att "det är nästan alltid bara valpar det drabbar", då dom är ovana och huggisarna korta.
Idag fick min vovve revben från gris. Det var ett tjockt ben och hon hade att göra i en halvtimme ungefär, men till sist fick hon ner hela i magen. Söndertuggad, förstås.
Jubbe063
04-10-2013, 09:36
Aldrig haft några problem med någon form av ben.
Om man brukar se Djursjukhuset så skulle man nog undvika att ge ben av fisk fläsk fågel ,att ge ben på F är ett lotteri ,det kan gå men det kan också gå åt skogen .
Anki på Öland
04-10-2013, 22:07
CITAT (Motti @ 04-10-2013, 20:51)  Om man brukar se Djursjukhuset så skulle man nog undvika att ge ben av fisk fläsk fågel ,att ge ben på F är ett lotteri ,det kan gå men det kan också gå åt skogen . Undrar hur många gånger du har tjatat om det?? Försök att nån gång lyssna, dvs läsa vad andra säger!!! - det gäller kokta ben, inte sådana som ges när man ger sin hund mat enl. Barf-metoden.
Piccante
04-10-2013, 22:45
Har hört att man ska se upp med de fyra på F: fisk, fågel, fläsk och får.
Jubbe063
04-10-2013, 22:49
CITAT (Motti @ 04-10-2013, 20:51)  Om man brukar se Djursjukhuset så skulle man nog undvika att ge ben av fisk fläsk fågel ,att ge ben på F är ett lotteri ,det kan gå men det kan också gå åt skogen . Ja kokta eller upphettade på annat sätt förändrar strukturen i F-ben så de lättare splittras till vassa bitar som kan skada hunden. Men råa F-ben splittras inte och är lika ofarliga som alla andra djurben. CITAT (Piccante @ 04-10-2013, 23:45)  Har hört att man ska se upp med de fyra på F: fisk, fågel, fläsk och får. Gäller om benen är tillagade. Råa ben är inte skadliga.
För katter kanske det fungerar då de är av hävd fågelätare !men jag skulle aldrig chansa och ge min hund F ben .
CITAT (Motti @ 05-10-2013, 21:55)  För katter kanske det fungerar då de är av hävd fågelätare !men jag skulle aldrig chansa och ge min hund F ben . Ja, du gör som du vill. Idag har min tös knaprat i sig en nytinad kycklingvinge. Imorgon blir det en bit fläskkarré med ben.
Jag må vara gammeldax !men fågel fläsk fisk ben ger jag inte min hund då det finns lika bra alternativ som tex nöt och älg ,varför chansa ? ja som sagt var och en får ge sin hund det man vill !Ingen kan bestäma över det
Dagens middag blev ett köttigt fläskben:  Till frukost blev det nöthjärta och lever med med lite grönsaker och pulveriserat äggskal.
Ja ni får tycka vad sjutton ni vill !men enligt veterinärer så ger man inte F ben till hundar då det orsakar mycket onödiga operationer av mag och tarmar .Fisk fågel och fläskben har en tendens att flisa sig och sätta sig i tarmarna på hundar som inte genetiskt set är menade för att äta den slags ben .
Jubbe063
12-10-2013, 00:03
CITAT (Motti @ 12-10-2013, 01:01)  Ja ni får tycka vad sjutton ni vill !men enligt veterinärer så ger man inte F ben till hundar då det orsakar mycket onödiga operationer av mag och tarmar .Fisk fågel och fläskben har en tendens att flisa sig och sätta sig i tarmarna på hundar som inte genetiskt set är menade för att äta den slags ben . Nej, du har rätt. inget djur är genetiskt anpassad till att äta tillagade ben.
CITAT (Motti @ 12-10-2013, 01:01)  Ja ni får tycka vad sjutton ni vill !men enligt veterinärer så ger man inte F ben till hundar då det orsakar mycket onödiga operationer av mag och tarmar .Fisk fågel och fläskben har en tendens att flisa sig och sätta sig i tarmarna på hundar som inte genetiskt set är menade för att äta den slags ben . Hur menar du att hundars matsmältingsorgan är genetiskt byggt då? För torrfoder? Eller kokt hjärta?
Anki på Öland
12-10-2013, 08:04
CITAT (Anma @ 12-10-2013, 01:13)  Hur menar du att hundars matsmältingsorgan är genetiskt byggt då? För torrfoder? Eller kokt hjärta? Men det förstår du väl Anma att stenåldersmänniskan som har jagat sen urminnes tider, kokade jaktbytena ordentligt och undvek att ge f-ben till sina hundar så att inte benen skulle splittras.... Samma som att varenda räv som tar en höna går hem och kokar den så den inte sätter ben i halsen...
CITAT (Anki på Öland @ 12-10-2013, 09:04)  Men det förstår du väl Anma att stenåldersmänniskan som har jagat sen urminnes tider, kokade jaktbytena ordentligt och undvek att ge f-ben till sina hundar så att inte benen skulle splittras.... Samma som att varenda räv som tar en höna går hem och kokar den så den inte sätter ben i halsen...
CITAT (Anki på Öland @ 12-10-2013, 09:04)  Men det förstår du väl Anma att stenåldersmänniskan som har jagat sen urminnes tider, kokade jaktbytena ordentligt och undvek att ge f-ben till sina hundar så att inte benen skulle splittras.... Samma som att varenda räv som tar en höna går hem och kokar den så den inte sätter ben i halsen...
Ingela i Segersberg
12-10-2013, 11:33
*Stintan*
12-10-2013, 11:38
Eva-Helene
12-10-2013, 15:56
CITAT (Motti @ 12-10-2013, 01:01)  Ja ni får tycka vad sjutton ni vill !men enligt veterinärer så ger man inte F ben till hundar då det orsakar mycket onödiga operationer av mag och tarmar .Fisk fågel och fläskben har en tendens att flisa sig och sätta sig i tarmarna på hundar som inte genetiskt set är menade för att äta den slags ben . Tror du att vargar t.ex. inte äter vildsvin och gnager på dess ben? Det gör dom. Men! dom kokar dom inte benen först... Det är en jäddrans stor skillnad på hur benen är ifall dom är råa eller kokta! Tror du inte på oss som säger det så testa själv! Slå med en hammare på ett kokt ben och se hur det blir när det går sönder, gör sedan likadant med ett okokt ben och se skillnaden. Skriv sedan här vad du såg.
En Varg äter aldrig ett enda ben så heller inte katter ,de äter kött muskler sener men aldrig ben .Det där med ben och hundar är en skröna ,hundar äter inte ben de gnager på dom i syfte att få i sig köttrester senor och märgen ,men de äter inte benet .Dags för lite kunskap i Zologi !
CITAT (Motti @ 31-10-2013, 00:27)  En Varg äter aldrig ett enda ben så heller inte katter ,de äter kött muskler sener men aldrig ben .Det där med ben och hundar är en skröna ,hundar äter inte ben de gnager på dom i syfte att få i sig köttrester senor och märgen ,men de äter inte benet .Dags för lite kunskap i Zologi ! Oj - det visste jag inte - OCH det visste inte heller ALLA mina katter - hur har det kunnat undgå dom ? - då gjorde dom fel alltså - t o m fetfel  PS: Jag kommer att ha ett allvarligt 'samtal' med Mulle och Morris om detta PS Nr 2: Jag skämtar bara - klart som korvspad att katter äter ben - inte tusan benar dom ur en ekorre eller sork - dom tuggar i sig bara - magen möjligtvis kan dom lämna, är väl gallan. Och ekorrsvansen har ingen av mina katter ätit - ska erkännas.
Nej nej Gunsta.. Bara att krypa till korset. Det allvetande oraklet har talat och då är det så. Med all säkerhet är det fel på dina katter och mina hundar, som envisas med att äta ben!!!
Anki på Öland
31-10-2013, 13:08
CITAT (pejori @ 31-10-2013, 12:46)  .....Det allvetande oraklet har talat och då är det så........ Visst är det skönt att få klara besked hur det egentligen är!
CITAT (Anki på Öland @ 31-10-2013, 13:08)  Visst är det skönt att få klara besked hur det egentligen är!  Japp.. Hoppas nu katter, rävar och vargar får hjälp med att bena ut sina bytesdjur. Speciellt (F)läskköttet..(vildsvinen) vargarna tar.. Katterna här tar säkert hjälp och blir av med alla (F)ågelben i finkarna dom tar..
*Stintan*
31-10-2013, 14:18
CITAT (Motti @ 31-10-2013, 00:27)  En Varg äter aldrig ett enda ben så heller inte katter ,de äter kött muskler sener men aldrig ben .Det där med ben och hundar är en skröna ,hundar äter inte ben de gnager på dom i syfte att få i sig köttrester senor och märgen ,men de äter inte benet .Dags för lite kunskap i Zologi ! Ja där ser man.... vill man ha fakta om vad vargar, katter och hundar äter ska man läsa på Odla.nu. Wikipedia, Vargfakta, Länsstyrelsen, Svenska Jägareförbundet m.fl sidor på nätet kan slänga sig i väggen.  CITAT (pejori @ 31-10-2013, 13:43)  Japp.. Hoppas nu katter, rävar och vargar får hjälp med att bena ut sina bytesdjur. Speciellt (F)läskköttet..(vildsvinen) vargarna tar.. Katterna här tar säkert hjälp och blir av med alla (F)ågelben i finkarna dom tar..  Men nu när vi vet kan vi ju hjälpa till att omskola dom.
Det är vad jag lärt mig i alla fall !att hundar äter ben är en skröna de gnager på dom men äter dom inte ! Visa mig den hunden som äter upp ett ben !eller en katt för den delen .Måste väl finnas massor av länkar då som visar och bekräftar att hundar och katter äter ben ? Så alla zologer har fel då ?
Men snälla Motti - har du någonsin sett en katt bena ur en fisk, fågel, råtta, sork, mus, ekorre, harunge osv osv ?
Jubbe063
31-10-2013, 22:35
CITAT (Motti @ 31-10-2013, 22:29)  Det är vad jag lärt mig i alla fall !att hundar äter ben är en skröna de gnager på dom men äter dom inte ! Visa mig den hunden som äter upp ett ben !eller en katt för den delen .Måste väl finnas massor av länkar då som visar och bekräftar att hundar och katter äter ben ? Så alla zologer har fel då ? Nej, de flesta zoologer, biologer, etologer och ekologer har fullkomligt rätt. Men frågan är om inte du misstolkar, inte förstår vad deras forskning kommit fram till eller om du helt enkelt bara vill förvanska deras rön.
Snälla du jag har haft jakthundar i större delen av mitt liv och lever bland jaktmänniskor !kan lugnt säga att hundar eller hundjur inte äter ben de gnager på dom men de äter dom inte .Har vår sjätte jakthund nu och har än i dag aldrig set en av dom äta upp ett ben ,de gnager på dom och sedan gräver de ner dom för att gräva upp dom igen och gnaga på dom igen .Om du tittat på filmer från tex Afrika så varför ser du då alla skelet som ligger efter döda djur ? dom benen borde väl Hyenor och andra hundjur ätit upp då!
CITAT (Motti @ 31-10-2013, 22:29)  Det är vad jag lärt mig i alla fall !att hundar äter ben är en skröna de gnager på dom men äter dom inte ! Visa mig den hunden som äter upp ett ben !eller en katt för den delen .Måste väl finnas massor av länkar då som visar och bekräftar att hundar och katter äter ben ? Så alla zologer har fel då ? Tror det är bättre om du letar fram länkar där zoologer säger att hundar och katter inte äter ben. När min katt tog mina guldfiskar i akvariet, benade dom definitivt inte ur dom först.
Ja men snälla nån det är väl en väldigt stor skillnad på en Aqvariefisks ben och ben från en ko eller gris !Så jag skulle då inte veta vad jag pratar om ! Vill man tjafsa så kan jag väl inte sitta här och tjafsa tillbaks när ingen vill bry sig om vad som är fakta .
CITAT (Motti @ 31-10-2013, 22:46)  Ja men snälla nån det är väl en väldigt stor skillnad på en Aqvariefisks ben och ben från en ko eller gris !Så jag skulle då inte veta vad jag pratar om ! Vill man tjafsa så kan jag väl inte sitta här och tjafsa tillbaks när ingen vill bry sig om vad som är fakta . Leta du upp länkar som säger att hundar inte äter ben. Fram med faktan bara..
Jubbe063
31-10-2013, 22:53
CITAT (Motti @ 31-10-2013, 22:42)  Snälla du jag har haft jakthundar i större delen av mitt liv och lever bland jaktmänniskor !kan lugnt säga att hundar eller hundjur inte äter ben de gnager på dom men de äter dom inte .Har vår sjätte jakthund nu och har än i dag aldrig set en av dom äta upp ett ben ,de gnager på dom och sedan gräver de ner dom för att gräva upp dom igen och gnaga på dom igen .Om du tittat på filmer från tex Afrika så varför ser du då alla skelet som ligger efter döda djur ? dom benen borde väl Hyenor och andra hundjur ätit upp då! Visst har du delvis rätt. stora grova eller extremt hårda ben kan varken hund eller katt äta. Ger jag hunden märgben, skånkar etc så gör den exakt som du säger att hundar gör :-) Men ger jag revben, mindre ben etc så tuggar hunden i sig det, på sin höjd lämnas någon benflisa :-) Samma gäller katterna, fiskben och mindre andra djurben slinker ner medan de största och hårdaste benen lämnas kvar.
CITAT (Motti @ 31-10-2013, 22:46)  Ja men snälla nån det är väl en väldigt stor skillnad på en Aqvariefisks ben och ben från en ko eller gris !Så jag skulle då inte veta vad jag pratar om ! Vill man tjafsa så kan jag väl inte sitta här och tjafsa tillbaks när ingen vill bry sig om vad som är fakta . Snälla Motti - undrar vem som tjafsar - varför påstår du att katter inte äter ben - när varenda människa som är/har varit kattägare VET att katter gör det. Jag har haft många katter och alla mina katter har ätit ben, eftersom det finns fullt med ben i djuren som dom fångar - en benlös ekorre ... har du sett någon sådan?
CITAT (Jubbe063 @ 31-10-2013, 22:53)  Visst har du delvis rätt. stora grova eller extremt hårda ben kan varken hund eller katt äta.
Ger jag hunden märgben, skånkar etc så gör den exakt som du säger att hundar gör :-) Men ger jag revben, mindre ben etc så tuggar hunden i sig det, på sin höjd lämnas någon benflisa :-)
Samma gäller katterna, fiskben och mindre andra djurben slinker ner medan de största och hårdaste benen lämnas kvar. Dagens djurhållning och tidig slakt gör att Benen är mycket mjuka och därför äts vissa av dom lättare... Naturligtvis kan dom som du säger, inte äta ledkulor och hela skallar.
hattstugan
31-10-2013, 22:59
Tråden låses för den är på god väg att spåra ur! /Moderator
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|