Full version: Substrat till orkidé
Anna-Karin Lundberg
Jag har läst massor av äldre trådar här på forumet om orkidéer och ser att det finns många frågor men också många som kan svara...
Jag har dåligt med utrymme och är lite less på mina trista orkidékrukor som tar för mycket plats. Nu har jag fått tag på en större glasskål med hål i botten och tänkte plantera ihop tre bladrosetter tillsammans för att på så sätt spara utrymme på fönterbrädan.

Nu är frågan om det substrat jag köpte är OK att använda. Det handlar om brudorkidé och substratet heter "coco husc" och kom i en torkad och ihoppressad kloss. Nu har den legat i vatten under natten och det visar sig vara bitar och fibrer. Tanken var att det skulle vara fukt i bitarna men luft emellan, så det inte blir kompakt för rötterna. Vad tror ni som har erfarenhet, kan det här fungera? Det är inte köpt i en blomsterhandel för orkidéer utan är tänkt som bottensubstrat till grodor...
Idag är det barkbitar, så som det brukar vara när man köper dem, men barken har fått vita kalkavlagringar och ser så trist ut. Jag har hittills vattnat genom att fylla ytterkrukan med vatten och låta det stå en liten stund, sen låta innerkrukan rinna av i diskhon innan den ställs tillbaks i den tomma ytterkrukan. Jag tänkte fortsätta göra så.
addo
Det kan säkert fungera även om det ser lite för fint och fuktighetshållande ut för att vara perfekt.

De senaste gångerna jag har planterat om brudorkidéer har jag planterat dem i gamla tall-pinnar och -kottar som jag samlat på tomten.
Anna-Karin Lundberg
Pinnar och kottar? Det låter som stora bitar? Jag har tall på tomten, så jag skulle kunna samla. Jag provade faktiskt att plantera en orkidé i torra tallbarr, för mina valpar hade vält och slagit sönder en kruka och bitit i växten. Det blev en akutlösing, men växten dog. Det var nog framför allt för att den blivit illa tilltygad av valparna, men jag ville prova. Det substrat som den stått i var utspritt över golvet och gick inte att samla upp.

Jag har ännu inte planterat i cocosen, men om jag sprider ut materialet och sollar bort de mindre bitarna kan det fungera? Det ska ge en luftig bottenmiljö till terrarium, men som ändå kan hålla fukt. När jag köpte det var det pressat som en kloss, efter en natt i vatten blev det mjukt och fluffigt. Jag vet ännu inte hur länge det håller fukten om det får torka. Jag ska genast prova att lägga på en tidning och se vad som händer.

Är problemet att rötterna måste få luft och att det ska vara torrt runt dem? När man blöter krukan för vattning, är det då växten "dricker" och däremellan ska det vara torrt? Orkideér är egentligen inte in grej, men det är ju ofta en växt man får som present. På det sättet har de här kommit in i mitt hus och nu får jag lära mig sköta om dem.
addo
Våra vanliga epifytiska inomhusorkidéer är väldigt känsliga för stående vatten tex i bladveck och mot rothalsen, därför vill de som regel ha god luftcirkulation så vattnet avdunstar snabbare. Annars får de lätt rötangrepp, jag har också märkt att bladen kan brännas av förstoringsglaseffekten från en vattendroppe i starkt ljus.

När det gäller substratet så vill de helt enkelt inte ha det för geggigt och mögelvänligt. Dom behöver egentligen inget substrat alls att växa i.

Med brudorkidéer är vattningen jätte enkel, rötterna blir nämligen gröna när de har druckit och silvriga när de vill ha vatten. Kolla helt enkelt genom den genomskinliga krukan och vattna när alla synliga rötter är helsilvriga, dom kommer då bli gröna. Sen gör du om proceduren.

Mina Brudorkidéer planterade jag i kottar och barkbitar av samma storlek som barken dom kom i från affären . Men jag har planer på att limma fast dem på en gren i framtiden och vattna med blomsprutan.
Anna-Karin Lundberg
Bra rot-tips, Addo!
Hur mycket stressas de över att man planterar om dem? Jag jag testa med det här cocos-hacket och byta ifall jag känner att det blir för kompakt eller för fuktigt? Eller låter det bättre med torra tallbarr?
Ja, eller ska jag köpa barkbitar istället, sånt som det brukar vara i krukorna?
Jag är glad över dina råd!
addo
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 17-09-2013, 13:49) *
Bra rot-tips, Addo!
Hur mycket stressas de över att man planterar om dem? Jag jag testa med det här cocos-hacket och byta ifall jag känner att det blir för kompakt eller för fuktigt? Eller låter det bättre med torra tallbarr?
Ja, eller ska jag köpa barkbitar istället, sånt som det brukar vara i krukorna?
Jag är glad över dina råd!

Rothalsen är mer känslig än rötterna så du kan ju testa att återanvända barken de redan har runt rothalsen (eller ta kottar wink.gif ), och låta rötterna växa i cocoshacket, sen håller du koll och ser om det fungerar.

Vill du att dom ska bli extra fina så ställer du ut dom i skuggan efter frostrisken är över och tar in dom i september. Sen brukar jag vattna dom med akvarievatten så dom får lite näring (dom är kalkskyende så vilket akvarievatten som helst fungerar inte).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon