Sidor: 1, 2
Motti
Ni som närmar er femtio sextio har ni alla era tänder kvar eller har ni kronor bryggor ?Själv ska jag dra en hörntand nästa vecka som är dömd går inte att rädda då jag fick en dålig rotfyllning som har blossat upp efter 5 år ! alltså en rotspetsinfektion som man inte kan behandla bort med antibiotika längre ,har gått 16 dagar på Kåvepenin ,ska nu gå en vecka till på Kåvepenin för det var fortfarande var kvar runt tanden .Troligtvis en skada jag fick vid stämbandsoperationen .Många känslor som rör sig nu då man så gärna vill ha kvar sina tänder ,men nu finns ingen återvändo eller något val kvar ,tanden måste dras ut en hörntand !det kunde väl för sjutton varit en simpel kindtand då hade det inte synts om den fattades .
Huggorm
Jag har alla kvar men jag är ju bara hälften så gammal ännu. Men jag har inte ens haft några hål än så länge så chanserna ser goda ut inför framtiden
Eva i Skåne
Usch. Detta är en fråga som ger mig rysningar.
Jag har alla tänder kvar, bortsett från visdomständerna och har ett par rotfyllningar i kindtänder, men vår generation har ju inte särskilt bra tänder så varje gång jag hör om andra som fått göra dyrare arbeten oroar jag mig för en dag som troligen kommer. sad.gif
Monaxe
Alla tänder kvar, några fyllningar i kindtänderna annars OK.
Motti
Man kan säga så här ! min mor var tandsköterska inom privat tandvården vilket gjorde att min tandvård alltid fick vänta tills det fanns tid ! vilket innebar att mina små hål han bli stora och jag fick mer amalgan än vad som hade varit nödvändigt ,vilket innebär att jag i dag har fått stora problem då tandvård föder tandvård ,ju mer du lagar ju värre blir det med åldern .I alla fall skönt att se att dottern som nu är 37 inte lagat ett hål sonen är 34 har inte lagat ett hål ! Men gud vad jag gruvar mig för det som ska komma nästa vecka ,en tand måste dras ut och en bredvid ska rotfyllas för att fungera som fundament till den andra ,värsta mardrömen är det !Så ni som har mödrar som är tandsköterskor byt tandläkare gå inte där din mor arbetar .
Eva-Helene
Jag har dåliga tänder och har alltid haft lätt för att få hål liksom de flesta av mina nära släktingar. Har kvar några egna tänder men nu är det nog dags att rensa ut allt i överkäken. Serverkligen inte fram mot nästa tandläkarbesök...fast det ska bli skönt att kunna tugga utan att behöva "planera varje käkrörelse".
mamamaggan
Har alla tänder kvar än så länge , är snart 61 år gammal. Visdomständerna har inte ens kommit fram och tur är det. De sitter " fel " , i fel riktning . De skulle inte växa uppåt utan sidledes .

Att förlora tänder är min stora fasa och i fredags när jag kände en knöl långt ner i underkäken så blev jag livrädd.

Det var en lymfkörtel som svullnat p g a att jag har problem med aftösa sår ( ungefär som blåsor i munnen men det blir stora sjok med sår ). Det hade blivit infekterat så nu går jag på antibiotika för det.

När jag tänker på mina föräldrar så började de med bryggor o d när de var 45 - 50 år så jag är nöjd att ha mina tänder i behåll. Inte så många lagningar och en rotfyllning hittills.
Motti
Jag har också alla tänder kvar än !men jag var i dag tvungen att ta ett beslut och jag tog det som gynnade mig själv bäst ! inget kul alls men nödvändigt .Hade ett alternativ det var att kapa rotspetsen hos Ordontologen men då var oddsen ändå bara 50 -50 !och 50-50 är liksom 0 chans .
Anma
Jag har bara två tuggtänder till höger uppe och tre till vänster, eller om det var tvärt om. Tänderna längre bort bet jag sönder under tiden som skadad, mitt bett var olika från dag till dag. Som tur är var det tänderna längst bort som fick mest stryk och jag valde att dra ut dem istället för att laga gång på gång. Tänderna längre ut har jag låtit laga istället.
Sen operationen för ett år sedan har jag inte bitit fel en enda gång.
Klint
Jag har dragit en tand men den satt långt bak i nederkäken så inga problen för mej än.
Motti
Det här med tänderna är en jäkla mardröm !vet inte hur många gånger jag haft mardrömar om att mina tänder ramlat ut eller gått av :(och nu är man mitt i mardrömen fear.gif Mitt i verkligheten !
skånepåg
Jag har världens tandläkarskräck och har skött munhygienen väldigt dåligt förr så har gjort en rotfyllning och dragit ut två visdomständer och nog lagat över 10 hål ohmy.gif
Men numera borstar jag tänderna noga 3-4 ggr om dagen och använder plackers och tandtråd och munskölj varje dag och tuggar en hel del Extra tuggummi så hoppas jag slipper fler besvär i framtiden, men kan bara hoppas för har börjat dricka en hel del Coca Cola och saft istället för vatten och öl nono.gif
Trampendal
CITAT (Motti @ 18-09-2013, 23:56) *
Det här med tänderna är en jäkla mardröm !vet inte hur många gånger jag haft mardrömar om att mina tänder ramlat ut eller gått av :(och nu är man mitt i mardrömen fear.gif Mitt i verkligheten !

Jag brukar också drömma att alla tänder ramlar ut och där står man med handen full! Liiite läskigt. smile.gif

För övrigt har jag dragit ut en uppe och en på var sida nere, längst bak. Saknar dem inte det minsta, går dessutom lättare
att borsta dem som är kvar.

Sen har jag några rotfyllningar från 80-talet, smålagningar och en krona.

Jag var extremt slarvig med tänderna som ung. Vet inte varför man inte fick lära sig hålla rent, kanske alla förlitade sig på fluortanten?

Numer har jag inte skaffat nya hål på länge, däremot biter jag ibland sönder nån tand med gammal lagning.

Elisabeth-Västkustkolonisten
Med tänderna har jag haft mycket problem.

Smärtsam och dyrt...

Just nu är jag igen i behandling och det blir en dyr historia. Fick för några veckor en rot utopererad, var under en krona. Lever på soppa, barnmat och potatismos

Anki på Öland
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 19-09-2013, 08:47) *
Med tänderna har jag haft mycket problem.

Smärtsam och dyrt........

Samma här, så att sätta in EN krona på en tand tycker jag inte är något att tjafsa om.... sad.gif
CITAT (Anki på Öland @ 19-09-2013, 09:38) *
Samma här, så att sätta in EN krona på en tand tycker jag inte är något att tjafsa om.... sad.gif

Tycker jag med. Jag behöver ta ner 7 Kronor och sätta på nya och sen behövs ju en ny brygga också
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 19-09-2013, 09:38) *

Samma här också, så ett sånt hallå för EN tand verkar obegripligt.
Myosotis
Nu är jag ju lite yngre men jag är väldigt glad över att ha bra tänder, inte en enda lagning. Så jag kan förstå att det blir "hallå" för en tand, skulle kännas rätt skrämmande för mig också att börja laga eller dra ur tänder. Har man väl kommit över den gränsen är det nog inte så stor skillnad mellan lagning nr. 17 och 18 liksom. Tycker synd om er som har problem med tänderna sad.gif och dyrt är det också, jag tycker det är orättvist att vissa måste lägga en förmögenhet på sina tänder.
skånepåg
My dentist told me I need a crown....I was like, I KNOW, RIGHT?? giggle.gif
Myo det är en j.......a stor skillnlad om man har problem med 1 (en) tand eller många.

Kostnader, ja du.... Jag säger att den bilen vi skulle byter till, sitter sen i munnen
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 19-09-2013, 13:17) *
Nu är jag ju lite yngre men jag är väldigt glad över att ha bra tänder, inte en enda lagning. Så jag kan förstå att det blir "hallå" för en tand, skulle kännas rätt skrämmande för mig också att börja laga eller dra ur tänder. Har man väl kommit över den gränsen är det nog inte så stor skillnad mellan lagning nr. 17 och 18 liksom. Tycker synd om er som har problem med tänderna sad.gif och dyrt är det också, jag tycker det är orättvist att vissa måste lägga en förmögenhet på sina tänder.

Motti har ju ett flertal gånger sagt att hon haft stora problem med sina tänder beroende på att hennes mamma var tandsköterska blink.gif men ändå är det först nu vid 60 års ålder hon behöver dra ut en tand för att få den ersatt. Då kan åtminstone jag tycka att hon ska vara tacksam att hon klarat tänderna så pass länge och att då behöva byta ut en tand inte är något man behöver göra så stor grej av.
Det finns folk som inte ens har råd att gå till tandläkaren.
Anki på Öland
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 19-09-2013, 13:50) *
Myo det är en j.......a stor skillnlad om man har problem med 1 (en) tand eller många.

Kostnader, ja du.... Jag säger att den bilen vi skulle byter till, sitter sen i munnen

Och stor skillnad om man är ung eller 60+
Monarda
Nog har tandstatusen blivit bättre med åren. Sonen fyller 22 och har aldrig lagat en tand, det hade då jag gjort i den åldern.
Nyss fyllda 60 är jag rätt nöjd ändå, har lagat några oxeltänder och dragit en av dom två visdomständer som kommit fram i överkäken.
Dom i nederkäken har inte visat sig än utan ligger och trycker mot dom andra, vilket dock inte gett annat besvär än att en hörntand inte fick plats i raden utan poppade upp innanför dom andra vid 17 års ålder.
Min tandläkare som jag haft i alla år och verkligen gillat gick i pension i våras och en yngre förmåga tog över hans klinik. Han hade jobbat i England tidigare och berättade att engelsmännen generellt har mycket sämre tänder än vi har. Vad nu det kan bero på, vi kom aldrig så långt i diskussionen senast.
Natur liv
Alla tänder kvar, gamla lagningar från barndomen, inga rotfyllningar. Jag har sällan problem med tänderna. Än så länge i alla fall. Jag har ju kommit upp i en ålder då tandläkarna kollar tandfickorna och där är det på ett par ställen tre millimeter djup ficka. Bra ändå, tycker tandläkaren men jag har börjat borsta tandköttet noggrannare i alla fall. Tydligen ökar risken för tandlossning om man har djupa tandfickor. Hur djupa de nu kan vara har jag ingen aning om.
Eva i Skåne
En krona eller sju. Ja, det är klart att det är en plåga under längre tid och kostnaden så mycket större,

men visst måste Motti få tycka att det är förfärligt för henne. Det skulle jag också tycka.

Och visst är småprat öppet så var och en får skriva om sin lycka eller olycka, oberoende av att andra kanske har det värre.
*Stintan*
CITAT (Eva i Skåne @ 19-09-2013, 21:45) *
En krona eller sju. Ja, det är klart att det är en plåga under längre tid och kostnaden så mycket större,

men visst måste Motti få tycka att det är förfärligt för henne. Det skulle jag också tycka.

Och visst är småprat öppet så var och en får skriva om sin lycka eller olycka, oberoende av att andra kanske har det värre.

Så att det inte är så mycket att tjafsa om att behöva byta ut EN tand vid 60 års ålder, när resten är intakta, får man inte tycka då...eller?
Eva i Skåne
Såklart får alla tycka, både Motti, du och jag

men för Motti är detta en stor grej som jag tycker ni raljerar om.
Anki på Öland
CITAT (Eva i Skåne @ 20-09-2013, 07:30) *
......... grej som jag tycker ni raljerar om.

Inte raljerar Eva, försöker få rätt proportion på!
*Stintan*
CITAT (Eva i Skåne @ 20-09-2013, 07:30) *
Såklart får alla tycka, både Motti, du och jag

men för Motti är detta en stor grej som jag tycker ni raljerar om.

Har inte menat att raljera men jag personligen skulle varit glad om det bara var En tand som behövde dras ut och ersättas när man har alla andra i behåll. Jobbigt ja men det är knappast särskilt uppseendeväckande att sånt händer när man börjar bli gammal och snarare något man får räkna med kan hända.
malcolm
Jag har alla tänder kvar minus två visdomständer som drogs ut på 80-talet eftersom de växte fel, just nu har jag problem med två tänder i nedre käken på både höger och vänster sida och jag tror att jag bitit sönder dem på natten eftersom jag är tandgnisslare. Var iväg och skulle få bettskena för något år sedan men de lyckades inte få till någon som passade så jag gav upp det, den 25:e skall jag till tandläkaren och hoppas det inte skall bli för dyrt, är ju utförsäkrad från F-kassan nu så ont om pengar är det gott om.
Att även en enda tand kan göra ont, förstår jag.

Men jag förstår inte att man gör det så stort när man med 60 år måste dra ut en tand.
Det finns så många människor som har problem med tänderna under många år, jag är en av dom.

Natur liv
Alla människor har rätt till sina upplevelser, smärtor, besvär och annat. Hur man bearbetar dem och vilket behov av stöd man behöver är olika. Upplevelsen är säkert obehaglig (att mista en tand) oavsett ålder och oavsett om andra människor har större eller mindre besvär.
*Stintan*
CITAT (Natur liv @ 20-09-2013, 11:05) *
Alla människor har rätt till sina upplevelser, smärtor, besvär och annat. Hur man bearbetar dem och vilket behov av stöd man behöver är olika. Upplevelsen är säkert obehaglig (att mista en tand) oavsett ålder och oavsett om andra människor har större eller mindre besvär.

Visst är det så, men man kan väl få säga vad man tycker utan att folk går i taket för det eller hur? Särskilt som tråden inte handlar om Mottis tand specifikt då frågan är ställd till alla. (Se rubriken) Motti har ju en tråd sen förut om sin tand.
Natur liv
CITAT (*Stintan* @ 20-09-2013, 12:00) *
Visst är det så, men man kan väl få säga vad man tycker utan att folk går i taket för det eller hur?

Ja, det tycker jag i alla fall. Så länge som man talar om sina egna erfarenheter utan att förringa någon annans.
Motti
Nu är det två tänder framtill i överkäken det handlar om ! en tand men jag får offra en för den andra !tror fan att det är jobbigt när det är tänder som hör till leendet bla hade det varit kindtänder hade man ju inte behövt mer än dra ut en så hade allt varit okej nu är det en två och en trea i överkäken som ska väck .Ja man borde inte lämna ut sig så här på Forumet då det ska ältas och välstas ,men hade väl kanske hoppats på lite empati och stöd ,dumma mig .
*Stintan*
Du har ju fått både empati och stöd i båda trådarna. ohmy.gif

Du skrev att det var en tand som skulle dras och en som skulle rotfyllas..har det ändrats?
Förhoppningsvis blir det så snyggt så att ingen kommer att märka nåt sen när du ler.
Jubbe063
I 20-års åldern miste jag ca hälften av mina tänder i en olycka. Men inget som märks, för min tandläkare har gjort ett toppenjobb tillsammans med käkkirurg o tandteknikern.
mamamaggan
Nu är vi där igen Motti !

Du lämnar olika upplysningar vid olika tillfällen . SVårt att veta då vad som gäller.

Varför gör du så ?
Jubbe063
CITAT (Motti @ 18-09-2013, 21:29) *
[···] Själv ska jag dra en hörntand nästa vecka som är dömd går inte att rädda då jag fick en dålig rotfyllning som har blossat upp efter 5 år ! alltså en rotspetsinfektion som man inte kan behandla bort med antibiotika längre ,har gått 16 dagar på Kåvepenin ,ska nu gå en vecka till på Kåvepenin för det var fortfarande var kvar runt tanden .Troligtvis en skada jag fick vid stämbandsoperationen [···]

CITAT (Motti @ 20-09-2013, 19:35) *
Nu är det två tänder framtill i överkäken det handlar om ! en tand men jag får offra en för den andra !tror fan att det är jobbigt när det är tänder som hör till leendet bla hade det varit kindtänder hade man ju inte behövt mer än dra ut en så hade allt varit okej [···]

Nu när andra påpekat det så ser även jag att tandproblemen flyttat sig från en dålig hörntand fram till två framtänder..... eller är det de främre hörntänderna som du nu kallar för framtänder???
Motti
Tvåan och trean i överkäken ,ettan är framtanden eller en av dom för man har ju två framtändet i överkäken ,om du ser mig framifrån så är det tvåan och trean från höger sida som ska bort .
Jubbe063
CITAT (Motti @ 20-09-2013, 21:31) *
Tvåan och trean i överkäken ,ettan är framtanden eller en av dom för man har ju två framtändet i överkäken ,om du ser mig framifrån så är det tvåan och trean från höger sida som ska bort .

Aha, ja då förstår jag vilka tänder vi talar om :-) Det blir säkert bra resultat i slutänden. På mig märks det inte, så oroa dig inte. Tekniken idag är superbra. Men dyr....
*Stintan*
Men den ena tanden skulle ju rotfyllas och vara fundament till den nya så då kan den ju inte dras ut. Är det hörntanden på din vänstra sida (sett från ditt håll) som är skadad så heter den tanden 2-3. Är du säker på att du inte missuppfattat. Det låter konstigt om de skulle göra tanden framför som fundament och inte den bakom som har beteckningen 2-4
Motti
Du är bara för mycket för tålamodet ibland Stintan ! sedan jag skrev om min tandvärk så har saker och ting förändrats om du kan förstå det ! allt är inte svart och vitt ! tanden som är infekterad ska dras ut och den bredvis som jag hade en krona på ska rotfyllas och vara fundament till den jag ska dra ut, nu går jag en penecelinkur till på 14 dagar .Det visste jag inte för tre veckor sedan utan det är något jag och min tandläkare kommit fram till efter många om och men ,man drar inte ut tänder hit och dit utan mening eller tanke ,men det är nog så jobbigt psykiskt att bli av med två framträdande tänder .Valet jag hade var att operera bort rotspetsen på kvarvarande tand och då var det 50-50 % chans att det inte blev en ny infektion i den ,då anser jag att det vettigaste är att dra ut den och sätta in en så kallat brygga och då får jag släppa till den tanden som jag har en krona på ! är det något mer du undra över Stintan ?
pejori
CITAT (Jubbe063 @ 20-09-2013, 21:34) *
Aha, ja då förstår jag vilka tänder vi talar om :-) Det blir säkert bra resultat i slutänden. På mig märks det inte, så oroa dig inte. Tekniken idag är superbra. Men dyr....

Har bytt ut alla fyra framtänderna i överkäken till titan (uppsnyggning efter olycka och snedbett)
Svindyrt, men snyggt och ingen ser skillnaden.

F.Ö har jag "bara" förlorat en kindtand som drogs på min inrådan då jag fick oförklarlig värk.
Har alla visdomständerna kvar också.

CITAT (Motti @ 20-09-2013, 22:30) *
Du är bara för mycket för tålamodet ibland Stintan ! sedan jag skrev om min tandvärk så har saker och ting förändrats om du kan förstå det ! allt är inte svart och vitt ! tanden som är infekterad ska dras ut och den bredvis som jag hade en krona på ska rotfyllas och vara fundament till den jag ska dra ut, nu går jag en penecelinkur till på 14 dagar .Det visste jag inte för tre veckor sedan utan det är något jag och min tandläkare kommit fram till efter många om och men ,man drar inte ut tänder hit och dit utan mening eller tanke ,men det är nog så jobbigt psykiskt att bli av med två framträdande tänder .Valet jag hade var att operera bort rotspetsen på kvarvarande tand och då var det 50-50 % chans att det inte blev en ny infektion i den ,då anser jag att det vettigaste är att dra ut den och sätta in en så kallat brygga och då får jag släppa till den tanden som jag har en krona på ! är det något mer du undra över Stintan ?

Nu vet jag inte om jag missat något, men drar dom två framtänder, får du "provisoriska" tänder, tills det är läkt/bryggan är klar.
*Stintan*
CITAT (Motti @ 20-09-2013, 22:30) *

Det är i den här tråden du skrivit allt jag svarat på. Ja det är svårt att förstå hur du menar för man kan ju inte rotfylla en utdragen tand så jag kan bara få det till att det är den sjuka hörntanden som ska dras och den andra som du har krona på förstärkas med rotfyllning så den kan vara fundament. Du kommer säkert att bli fin i munnen med ny tand när eländet är klart.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 20-09-2013, 22:51) *
Det är i den här tråden du skrivit allt jag svarat på. Ja det är svårt att förstå hur du menar för man kan ju inte rotfylla en utdragen tand så jag kan bara få det till att det är den sjuka hörntanden som ska dras och den andra som du har krona på förstärkas med rotfyllning så den kan vara fundament. Du kommer säkert att bli fin i munnen med ny tand när eländet är klart.

Med tanke på, att denna tråden startade den 18 sept. är det inte helt lätt att hinna med i svängarna och dom nya turerna. kompiskram.gif
Motti
Men jag skrev ju just det ! man kan inte veta direkt vad som händer med sina tänder ! ops det rimmade också whistling.gif Det är mycket hit och dit vad man ska åtgärda och vad man ska gå vidare med vad man ska välja mellan pest och kolera ! Jag försökte väl få lite empati här och bolla mina ångerst tankar för mina tänder .Förstår inte varför det ska bli sådan jäkla affär av allt man skriver här confused.gif Man får uppfattningen av att en del tror man hittar på tex det här med mina tänder ? det enda jag sökte här var lite empati och lite erfarenhet av andra som råkat ut för samma sak .För det är ta mig fan inte lätt att gå till Tandläkaren och dra ut tänder som man haft 50 år och dess utom inte ha något alternativ .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 20-09-2013, 23:19) *
Men jag skrev ju just det ! man kan inte veta direkt vad som händer med sina tänder ! ops det rimmade också whistling.gif Det är mycket hit och dit vad man ska åtgärda och vad man ska gå vidare med vad man ska välja mellan pest och kolera ! Jag försökte väl få lite empati här och bolla mina ångerst tankar för mina tänder .Förstår inte varför det ska bli sådan jäkla affär av allt man skriver här confused.gif Man får uppfattningen av att en del tror man hittar på tex det här med mina tänder ? det enda jag sökte här var lite empati och lite erfarenhet av andra som råkat ut för samma sak .För det är ta mig fan inte lätt att gå till Tandläkaren och dra ut tänder som man haft 50 år och dess utom inte ha något alternativ .

Men det har du ju fått också.
Motti
Men all sin da ! kan du inte lägga ett ord här utan baktanke vad är problemet ! Känns som du är ute efter mig hela tiden på ett eller annat sätt Stintan ? varför .
*Stintan*
Har absolut ingen baktanke alls men du verkar ju inte ha uppfattat att du fått gehör för din önskan om att få empati.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon