|
malcolm
08-10-2013, 06:53
CITAT (Motti @ 04-10-2013, 21:58)  Vad du än gör Malcom så sug inte på den sidan ! att dra ut tänder i underkäken är inte lika smidigt som i överkäken då allt skräp ramlar ner till underkäken då man äter .Tänk på vad du äter också ta det gärna lite flytande första dagarna ät inget grovt .Känner med dig broder  Jag fick faktiskt med en slags "broschyr" om vad som gällde när man dragit ut en tand.
Sist när jag drog ut en visdomstand så fick jag en jävulsk värk i tre veckor på grund av att den där blodproppen som ska bildas i hålet och ska skydda tanden sög jag bort ,var väl där med tungan och pillade .Är ju så också att när man tuggar mat så ramlar ju maten neråt av tyngdlagen så det är lättare att få problem i underkäken när man drar ut .Och jag fick ingen broschyr minsan  inte denna gången heller .
Jaha. Nu förstår jag  En annan har inte råd att gå alls därför sköter jag tänderna minutiöst noga. Vilket sunkigt samhälle landet blivit för de som inte har dessa enorma summor att betala för tänderna.
Cilla.M jag är 60 år och har råd att fixa mina tänder utan problem ,ska man skämmas över det att man har god ekonomi eller hur menar du ? Alla har gratis folktandvård tills de fyller 18 år det är under dom 18 åren du lägger grunden för din tandhygien och hur dina tänder blir när du blir äldre .Har du sköt dina tänder tills du är 18 år lär du få väldigt små problem i framtiden .Sedan finns det undantag som tex dom som drabbas av sjukdom som får äta medeciner som angriper tänderna eller cancer osv men dom får hjälp genom sjukvården .
Anki på Öland
09-10-2013, 07:56
CITAT (CillaM @ 09-10-2013, 00:24)  Jaha. Nu förstår jag  En annan har inte råd att gå alls därför sköter jag tänderna minutiöst noga. Vilket sunkigt samhälle landet blivit för de som inte har dessa enorma summor att betala för tänderna. Inget som är något nytt - hade inte råd för 30 år den heller när jag behövde... vi fattiglappar får som alltid rätta mun efter matsäcken  CITAT (Motti @ 09-10-2013, 00:37)  ....det är under dom 18 åren du lägger grunden för din tandhygien och hur dina tänder blir när du blir äldre .Har du sköt dina tänder tills du är 18 år lär du få väldigt små problem i framtiden ...... Skitsnack!!! Tänder är väldigt ärftligt!!
Jubbe063
09-10-2013, 08:04
CITAT (Motti @ 09-10-2013, 00:37)  Cilla.M jag är 60 år och har råd att fixa mina tänder utan problem ,ska man skämmas över det att man har god ekonomi eller hur menar du ? Alla har gratis folktandvård tills de fyller 18 år det är under dom 18 åren du lägger grunden för din tandhygien och hur dina tänder blir när du blir äldre .Har du sköt dina tänder tills du är 18 år lär du få väldigt små problem i framtiden .Sedan finns det undantag som tex dom som drabbas av sjukdom som får äta medeciner som angriper tänderna eller cancer osv men dom får hjälp genom sjukvården . Nu var det nog inte dig det handlade om i Cillas inlägg. Utan att hon måste sköta sina tänder extra noga för hon har inte råd med tandläkare. För övrigt spelar det väl ingen roll om man har gratis tandvård till man är 18 år. Skadar du tänderna efter den åldern kostar det mycket pengar för det. Jämför med vanlig sjukvård. om den skulle vara gratis till du fyller 18 år och sen finansieras på samma sätt som tandvården efter det. Hur många skulle ha råd att laga ett brytet ben eller operera bort något fel??? Dagens tandvårdsfinansiering är enormt konstig. Tänderna borde ju räknas till kroppen och behandlas enligt vanlig sjukvårdstaxa. Jag är själv rätt välavlönad, men nog svider det i plånboken för det.
*Stintan*
09-10-2013, 10:17
CITAT (Motti @ 09-10-2013, 00:37)  Cilla.M jag är 60 år och har råd att fixa mina tänder utan problem ,ska man skämmas över det att man har god ekonomi eller hur menar du ? Alla har gratis folktandvård tills de fyller 18 år det är under dom 18 åren du lägger grunden för din tandhygien och hur dina tänder blir när du blir äldre .Har du sköt dina tänder tills du är 18 år lär du få väldigt små problem i framtiden .Sedan finns det undantag som tex dom som drabbas av sjukdom som får äta medeciner som angriper tänderna eller cancer osv men dom får hjälp genom sjukvården . Vem som helst skulle väl ha råd med tandläkaren om någon annan betalade.
malcolm
09-10-2013, 12:08
Folktandvården ringde imorse, tydligen had de glömt att ta betalt för utdragningningen av tanden men de skulle skicka en faktura på det, tyckte väl det blev "billigt".
CITAT (Motti @ 09-10-2013, 00:37)  Cilla.M jag är 60 år och har råd att fixa mina tänder utan problem ,ska man skämmas över det att man har god ekonomi eller hur menar du ? Alla har gratis folktandvård tills de fyller 18 år det är under dom 18 åren du lägger grunden för din tandhygien och hur dina tänder blir när du blir äldre .Har du sköt dina tänder tills du är 18 år lär du få väldigt små problem i framtiden .Sedan finns det undantag som tex dom som drabbas av sjukdom som får äta medeciner som angriper tänderna eller cancer osv men dom får hjälp genom sjukvården . Jag har aldrig haft problem med mina tänder lilla Motti. Mitt första hål fick jag när jag var 15 o sedan dess har jag bara haft 5 hål, totalt. Jag sköter mina gaddar noggrant. Man kan ju säga som så att de som har pengar inte sköter sina tänder enligt din hypotes.. men så är ju inte fallet i verkligheten. Om du skäms får du stå för det själv. Ät ordentligt, sköt tänderna och ha ett bättre liv. Jag har alla mina tänder intakt, förutom visdomständerna som jag drog när jag var 18, o jag har bara blivit visare med åren. Jag slipper passerad soppa när jag är 60 år iaf. Det var faktiskt vitsen med mitt första inlägg i diskussionen, nåt som gick förbi dig helt. Förväntat.
Cilla .M min mor var tandsköterska i 40 år där gick jag som patsient vilket innebar att jag fick vänta tills de hade tid där av mina problem nu vid 60 års ålder ,mor min jobbade hos en privattandläkare där betalande kunder fick förtur .När man är ett barn så förlitar man sig på sina föräldrar och att de tar rätt beslut vilket jag inte hade förmågan att göra som barn .
CITAT (Motti @ 12-10-2013, 21:48)  Cilla .M min mor var tandsköterska i 40 år där gick jag som patsient vilket innebar att jag fick vänta tills de hade tid där av mina problem nu vid 60 års ålder ,mor min jobbade hos en privattandläkare där betalande kunder fick förtur .När man är ett barn så förlitar man sig på sina föräldrar och att de tar rätt beslut vilket jag inte hade förmågan att göra som barn . Men detta har du ju för jösse namn skrivit på typ 40 ställen redan! Tror du inte någon fattar vad du skriver, eller är du rädd för att inte bli förstådd?
mamamaggan
12-10-2013, 21:10
Men inte var du väl barn i 40 år ? När ska du berätta varför du inte gick till folktandvården , alldeles gratis , när du var barn ? Varför ville inte din mamma att du skulle ha bra tänder ? Är man mamma och dessutom tandsköterska så vill man väl att ens barn ska ha bra tänder så jag förstår inte varför hon ville dig så illa. Har du fortsatt i hennes fotspår eller har dina barn fått gå till folktandvården ? Förstår egenltigen inte varför du startade den här tråden. Du pratar ofta , väldigt ofta , om hur bra ställt ni har det så varför klaga på tandläkarkostnaden ? Du har ju råd att betala ,eller hur ? CITAT (Monaxe @ 12-10-2013, 22:05)  Men detta har du ju för jösse namn skrivit på typ 40 ställen redan! Tror du inte någon fattar vad du skriver, eller är du rädd för att inte bli förstådd? Tror att det är så att det är svårt att komma på mer saker att skriva om . Oh, varför bryr vi oss egentligen men det är svårt att bara hoppa över dessa inlägg.
CITAT (mamamaggan @ 12-10-2013, 22:10)  . Oh, varför bryr vi oss egentligen men det är svårt att bara hoppa över dessa inlägg. Jag vet, man borde bara låta bli att svara och låta trådarna självdö, men det är svårt att inte engagera sej ändå!
Ja vad ska man svara på detta  nu går drevet igen .
mamamaggan
12-10-2013, 22:21
Så du har svårt att förstå vad vi skriver ?
Eftersom du inte kan svara på frågorna ?!
Hallå ! jag startade tråden .Alla vuxna bör väl veta att tidig tandvård ger dig bättre tänder som vuxen .Tandvård föder tandvård !Alltså har min dåliga tandvård som barn get mig dom problemen som jag har i dag .Det borde väl vem som helst begripa !
mamamaggan
12-10-2013, 23:27
Men du berättar ju aldrig för VARFÖR du inte fick gå på folktandvården eller varför din mamma inte brydde sig om att du skulle få bra tänder ?
Sedan skrev du också att du gått hos din mammas tandläkare under 40 år därför att din mamma ville att du skulle göra så.
Var du barn när under så lång tid , d v s 40 år ?
HUr har du gjort med dina egna barn ?
Fick de gå hos folktandvården ?
Är du så dum så du tror att ett barn vet vilken tandläkare som är bäst att gå till så du slipper att dra ut tänder som vuxen ! Nu tycker jag att den här tråden har spårat ur totalt .
mamamaggan
13-10-2013, 02:24
Jag har bara undrat över varför din mamma inte lät dig gå till folktandvården , inget annat. Eller är du och din mamma samma person ?
Du kanske skulle söka hjälp i stället för att skriva en massa här om hur synd det är om dig
Du vill inte svara på frågor så jag börjar faktiskt mer och mer tvivla på vad du skriver.
Varför beter du dig som du gör ?
Vad är det egentligen du vill med det du skriver ?
Vem är du egentligen ?
Som sagt , du kanske skulle söka hjälp för dina problem för här har du ju upptäckt nu , hoppas jag i alla fall , att du inte kan få någon hjälp med dina stora problem.
Sök hjälp och försök reda ut vem du är och varför du beter dig som du gör.
malcolm
18-10-2013, 12:35
*Stintan*
18-10-2013, 13:24
CITAT (malcolm @ 18-10-2013, 13:35)  Ja det finns många som inte har råd att gå till tandläkaren. Obegripligt att inte tandvård ingår i sjukförsäkringen.
Aha !så jag ska bära hundhuvud för dom som inte har råd att gå till Tandläkaren ? all sin da säger jag bara .Vem jag är ? ja det kan ju en del av er säkert fundera över och så får det förbli .
CITAT (*Stintan* @ 18-10-2013, 14:24)  Ja det finns många som inte har råd att gå till tandläkaren. Obegripligt att inte tandvård ingår i sjukförsäkringen. Men var inte det uppe på förslag, att det skulle samköras? Hur gick det med det? CITAT (malcolm @ 18-10-2013, 13:35)  Läste om henne igår och det är fasansfullt.
*Stintan*
18-10-2013, 21:35
CITAT (Motti @ 18-10-2013, 22:26)  Aha !så jag ska bära hundhuvud för dom som inte har råd att gå till Tandläkaren ? all sin da säger jag bara .Vem jag är ? ja det kan ju en del av er säkert fundera över och så får det förbli . Förstår inte vad du menar
CITAT (Motti @ 18-10-2013, 22:26)  Aha !så jag ska bära hundhuvud för dom som inte har råd att gå till Tandläkaren ? all sin da säger jag bara .Vem jag är ? ja det kan ju en del av er säkert fundera över och så får det förbli . Vad menar du?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|