Ingrid på Västkusten
09-04-2004, 20:51
Todeloo,
En 'mut-middag' - så långfredagsförmiddagen spenderades på Ikea med bättre hälften och med deras designprogramvara och deras hjälpande hand till köksdesigners :-)
Ja - det var nog så traumatiskt det med! Skåpen passade inte alltid i vårt kök - men en mkt mkt och otroligt bra sak - vi fick goda råd och hjälp och vi liksom efter ha svettats BLOD kom liksom över en mkt viktig designpuckel :-)
Tack vare Ikea vet vi nu hur vårt kök skal se ut i huvuddrag :-) äntligen är jag nu beväpnad så jag kan kajka vidare å säga DEN åsså vill vi ha DET åsså.....för det har ju varit min svaga bit innan - inte veta vad man vill ha. Nu är det egenritat å egendesignat. Nää Ikea har inte skåp för vårt knasiga takhöjd i kket och andra mått men vad gör det :-D vi är över berget!
Nu har jag gjort en egen ritning igen - kollat fler mått och varit jätteglad. Bättre hälften var helt utmattad morrig och utschasad efetr dessa två timmat men höll med om att det var jättebra (när det avr över då hahaha)- men det är över nu skall vi bara attackera resten av firmorna!
Grannfrun berättae at nr de skulle köpa kök faxade hon bara in ritningar och bad dem räkna på den och den luckan. När firmorna protesterade kontrade honmed att det finns för många köksfirmor och man har inte tid att besöka dem alla.
Hmmm - ibland undrar jag om jag inte är för snäll ändååååååå - borde kanske armera handväskan med blyhagel ;-)
Hälsar Ingrid
Susanna
09-04-2004, 20:56
Hej hej!
Vi byggde om köket i lägenheten i Stockholm för cirka ett år sedan. Vi försökte med många köksfirmor men gav upp till slut. När vi väl bestämt hur vi ville ha det tog vi kontakt med en snickare och han hjälpte oss med det mesta, dvs han byggde de skåp, bänkar, hyllor etc som det inte fanns standardmått för. Luckor fixade han också, fast genom någon kontakt han hade. Vi hade snedtak i köket så det behövdes en del kluriga lösningar. Och faktiskt så blev det inte dyrare att låta en snickare bygga än att köpa ett färdigt kök! Nu när ni vet hur ni vill ha det har ni ju kommit långt! Det brukar vara det svåra!
Susanna
andreas i uppsala
09-04-2004, 21:01
Ingrid, du är ju en stjärna nu. De borde ge er saker gratis. Fick du gå före i kön på IKEA?
lycka till
Eva Swahn
11-04-2004, 11:02
Hej Ingrid i köksland!
Jag kom på att jag för nån vecka sen såg en bok på bibblan som kanske kunde hjälpa till "Köpa kök" se nedan:
författare: Johansson, Bo, 1949-
titel: Köpa kök / Bo Johansson, Ingald Andersson
ort/förlag: Stockholm : Svensk byggtjänst
utgivningsår: 2002
omfång: 94 s. : ill. (huvudsakligen i färg) ; 22 cm
ISBN: 91-7332-994-0
medarbetare: Andersson, Ingald, 1937-
medarbetare: Svensk byggtjänst
klassifikation (SAB): Ppbd
klassifikation (SAB): Qcba
ämnesord: Heminredning
ämnesord: Kök > byggnadsteknik
Kul att det finns fler som går med "ångestglädjen" av att byta kök.För visst är det både ångest och glädje? Visst är det så att tankarna på hur man skall ha sitt kök finns med en dygnet runt ibland även i drömmarna?pengarna bara flyger iväg....tycker jag...
jag tror jag planerat om mitt kök minst 100 gånger och haft alla tänkbara färger på luckorna. Familjemedlemmarna är halvt utmattade på allt tjat om olika köksluckor och modeller.Men skam den som ger sig..
Min erfarenhet är att gamla vana snickare har stor koll på vad som gör sig bra och de kan vara till god hjälp när det gäller krångliga vinklar och mått.
Själv hade jag bestämt mig för rostfria vitvaror men de jag hade bestämt mig för kunde inte leveras förrän tidigast okt-04.Och vad tror ni gick sönder på påskafton ?....om inte kylskåpet ,ha,ha där fick jag för all planering..Nu blir det jakt på annat kylskåp.
Jag håller tummarna för att du får ett alldeles personligt kök som du trivs med.
Hälsningar
Indie
CITAT (Indie @ 11-04-2004, 23:50)
Och vad tror ni gick sönder på påskafton ?....om inte kylskåpet ,ha,ha där fick jag för all planering..Nu blir det jakt på annat kylskåp.
Om du vill hålla fast vid dina planer på rostfria vitvaror så köp ett begagnat kylskåp nu, och sälj det igen i oktober.
160kvm stort hus
13-04-2004, 11:34
KYLSKÅP!!!!
Hej jag har ett kylskåp som du kan få köpa för en billig penning tills du ska inhandla nya varor...
Jag håller ju oxå på att renovera köket. Och nu ska vi sälja våra vitvaror till "hämt" pris.
Mvh G
[Hej jag har ett kylskåp som du kan få köpa för en billig penning tills du ska inhandla nya varor...]
Tack för erbjudandet !
...men jag har beställt nya rostfria vitvaror,iddes inte vänta till hösten.Har tills jag får hem det nya kylskåpet vårt sommarstugekylskåp
Hälsningar
Indie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.