Sidor: 1, 2, 3
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 12-10-2013, 09:20) *
Håller helt och fullt med dig i det jag har markerar - men vet ju inte vilka du anser vara "PK-tanter" men jag tycker det bara är en "tant" som beter sig så som du beskriver.

tummenupp.gif
Natur liv
CITAT (Gita @ 12-10-2013, 09:09) *
Men precis, det är ju exakt så gänget PK-tanter förstört forumet.

Vad är en "PK-tant"?
Kryddan03
CITAT (Natur liv @ 12-10-2013, 09:40) *
Vad är en "PK-tant"?

En PåKlädd tant? Vilket i och för sig inte borde spela någon roll så länge en inte har webbkameran påslagen.
silos
CITAT (Gita @ 12-10-2013, 09:09) *

Att tycka något annat än dem eller försöka föra fram en ny fräsch åsikt är ju inte lönt eftersom de med självklarhet anser sina ofta förlegade och inte helt sällan ganska okunniga åsikter och tankar som den enda sanningen.
Att dessa tanter tycker sig ha den självklara rätten att fördumma och nedvärdera andra och andras åsikter i stället för att bemöta sakligt är nog den största orsaken till att forumet mer eller mindre dött.

Nu återstår ju i huvudsak bara tramstrådarna eller hur?

Gita (på tillfälligt besök och det har inte blivit bättre sen sist)

Så lågt att tala-skriva om andra som du gör här! thumbdown.gif
ninnisky
CITAT (Gita @ 12-10-2013, 07:09) *

Att tycka något annat än dem eller försöka föra fram en ny fräsch åsikt är ju inte lönt eftersom de med självklarhet anser sina ofta förlegade och inte helt sällan ganska okunniga åsikter och tankar som den enda sanningen.
Att dessa tanter tycker sig ha den självklara rätten att fördumma och nedvärdera andra och andras åsikter i stället för att bemöta sakligt är nog den största orsaken till att forumet mer eller mindre dött.

Nu återstår ju i huvudsak bara tramstrådarna eller hur?

Gita (på tillfälligt besök och det har inte blivit bättre sen sist)

Kan inte annat än att hålla med dig, Gita! Så här är det ! Det är visserligen inte snällt det du skriver (och varför måste det vara det?) men det ligger mycket i det !!
silos
CITAT (ninnisky @ 12-10-2013, 10:11) *
Kan inte annat än att hålla med dig, Gita! Så här är det ! Det är visserligen inte snällt det du skriver (och varför måste det vara det?) men det ligger mycket i det !!

Kan så vara men varför kalla andra kvinnor för PK tanter?
Huggorm
CITAT (Natur liv @ 12-10-2013, 09:40) *
Vad är en "PK-tant"?

PK står för politiskt korrekt, alltså sådana åsikter som det finns någon slags outtalad gemensam överenskommelse om att alla skall ha
Anma
CITAT (Huggorm @ 12-10-2013, 10:20) *
PK står för politiskt korrekt, alltså sådana åsikter som det finns någon slags outtalad gemensam överenskommelse om att alla skall ha

Jag har många PK-åsikter som jag är stolt över. Fast jag tycker inte så för att det är det "rätta och riktiga och politiskt korrekt", jag tycker de sakerna för att de är mina åsikter.

Det handlar främst då om invandrarfrågor, sjukförsäkringen och andra svaga grupper i samhället.
Eva i Skåne
CITAT (Berith @ 12-10-2013, 08:07) *
"Att utge sig för att kunna mest och bäst utan att ha en enda aning om övriga medlemmars bakgrund är oförskämt och faktiskt kränkande." Knyckte en mening från citatet ovan, det som tagits bort. Tyckte det var en så bra mening så jag var tvungen att kommentera.

Precis detta tycker jag är bara sååååå jobbigt. Att hela tiden så fort en viss medlem berättar nåt eller ger sin åsikt i något ämne så ska det hela tiden anmärkas och den medlemmen måste helt enkelt bevisa det ena och det andra och inte bara ha en åsikt.

"Att utge sig för att kunna mest och bäst utan att ha en enda aning om övriga medlemmars bakgrund är oförskämt och faktiskt kränkande." Precis vad jag också tycker.

tummenupp.gif

Kan bara instämma. Så skönt att jag sov inatt istället för att sitta här framför datorn.
silos
Jag startade ett eget tråd om PK tanter onödig,eftersom det skrivs ju här!

Moderatorrna kan gärna ta bort den,men flytta mina ord hit om det är möjligt!?
Piccante
CITAT (Anma @ 12-10-2013, 10:30) *
Jag har många PK-åsikter som jag är stolt över. Fast jag tycker inte så för att det är det "rätta och riktiga och politiskt korrekt", jag tycker de sakerna för att de är mina åsikter.

Det handlar främst då om invandrarfrågor, sjukförsäkringen och andra svaga grupper i samhället.

Kan bara hålla med dig tummenupp.gif
Jag tycker som jag tycker för att det är min övertygelse. Att kalla någon för "PK", "PK-tant" osv är enbart en härskarteknik för att trycka ned folk.
*Stintan*
CITAT (Piccante @ 12-10-2013, 11:12) *
Jag tycker som jag tycker för att det är min övertygelse. Att kalla någon för "PK", "PK-tant" osv är enbart en härskarteknik för att trycka ned folk.

Kan bara instämma. tummenupp.gif
Gita
CITAT (Kryddan03 @ 12-10-2013, 09:34) *
Det där uttalandet (på det kategoriska sätt du uttrycker det) kräver nog några källor/citat, eller hur Gita? Annars är det väl bara ord som inte rymmer någon sanning - på samma vis du anklagar andra för att uttrycka sig.

Haha... jag tänker inte ta upp någon diskussion, men sen när började man med (och hur är det f.ö. möjligt) att ange källhänvisning till en åsikt eller värdering.

En bra början för ett sunt diskussionsklimat vore nog att lära sig skilja på åsikter och fakta.

Om du läser mitt förra inlägg en gång till så kanhända du förstår att det är min åsikt jag framför och ingen som helst fakta som kan styrkas med källangivelse.

Ha det bra, nu skall jag gå ut i den underbara höstnaturen.
Gita
pejori
CITAT (Monaxe @ 12-10-2013, 02:57) *
Lägger ned småprat efter denna natts inlägg. Det går inte att kommunicera på detta forum längre.

Då är vi två som ger upp nu då.
Det går inte att kommunicera, när de man försöker prata med inte ens försöker läsa inlägg.
Ibland får jag känslan av att det viktigaste inte är komunication, det viktigaste är att få sista ordet, (Rena faktainlägg alltså) hur fel det ordet än är... dunno.gif
Monaxe
CITAT (pejori @ 12-10-2013, 11:52) *
Då är vi två som ger upp nu då.
Det går inte att kommunicera, när de man försöker prata med inte ens försöker läsa inlägg.
Ibland får jag känslan av att det viktigaste inte är komunication, det viktigaste är att få sista ordet, (Rena faktainlägg alltså) hur fel det ordet än är... dunno.gif

Jag sticker ut näsan en sista gång här i småprat.

Det kanske är lika bra att låta alla dessa inlägg stå oemotsagda? Att, så att säga, inte ta upp tråden?

För egentligen önskas det ju inte någon diskussion, de svar som kommer på inläggen blir inte lästa, och vips, kommer ett nytt påstående OM SAMMA SAK...

Upprepningar som kan hittas i nästan varje inlägg i varje småpratstråd. Självklart upprepar man sig, det gör vi alla, men man läser väl också de svar man får på sina inlägg?

Om man inte svarar kan man inte heller bli beskylld för att göra fel...
Natur liv
CITAT (Piccante @ 12-10-2013, 11:12) *

Du satte huvudet på spiken. Nu förstår jag bättre hur "PK" kan användas som skällsord. Jag tycker själv att det är rätt att ha politiskt korrekta åsikter om de sammanfaller med en schysst människosyn. Inte för att man ska lyda någon överhet, utan för att det gynnar det stora flertalet helt enkelt.
Anki på Öland
CITAT (Monaxe @ 12-10-2013, 12:10) *
..........Det kanske är lika bra att låta alla dessa inlägg stå oemotsagda? Att, så att säga, inte ta upp tråden?..........

Det är vad jag försöker men efter tionde gången utan respons på det som skrivits är det svårt att låta bli....
Kryddan03
CITAT (Gita @ 12-10-2013, 11:47) *
Haha... jag tänker inte ta upp någon diskussion, men sen när började man med (och hur är det f.ö. möjligt) att ange källhänvisning till en åsikt eller värdering.

En bra början för ett sunt diskussionsklimat vore nog att lära sig skilja på åsikter och fakta.

Om du läser mitt förra inlägg en gång till så kanhända du förstår att det är min åsikt jag framför och ingen som helst fakta som kan styrkas med källangivelse.

Gita

Nå, du har ju redan visat på vilket sätt du föredrar att "argumentera" så jag blir inte förvånad över att du uttrycker dina åsikter som fakta. Det ligger på samma nivå av "argumentationsteknik", så att säga. Jag blir inte heller förvånad över att du inte kan belägga dina påståenden utan flyr fältet som den plägar göra vars argument tryter.
Kryddan03
Anma, Piccante och Natur liv om PK: tummenupp.gif

(Hoppas att jag inte glömde någon, sitter med mobilen och det är så småttigt. smile.gif)
*Stintan*
CITAT (Gita @ 12-10-2013, 11:47) *

Gita

Slänga ved på brasan och sen fly är du i alla fall bra på yes.gif
Kryddan03
CITAT (*Stintan* @ 12-10-2013, 12:53) *
Slänga ved på brasan och sen fly är du i alla fall bra på yes.gif

Om man vill vända det till något positivt blir det i alla fall varmt och skönt nu när kylan börjar tränga sig på. wink.gif
Natur liv
CITAT (Kryddan03 @ 12-10-2013, 13:03) *
Om man vill vända det till något positivt blir det i alla fall varmt och skönt nu när kylan börjar tränga sig på. wink.gif

Inte helt fel med ett lagom varmt diskussionsklimat.
Berith
CITAT (Anma @ 09-10-2013, 14:33) *
Jag vet inte om det är jag som förändrats eller vad, men jag tycker att det är ett jäkla hackande på medlemmar här numera.
Pikar och elakheter lagom förtäckta för att moderatorerna inte ska kunna göra nåt.

Trist.

Detta du inledde tråden med är ju precis vad man kan läsa i inläggen här ovanför. (suck!)
*Stintan*
CITAT (Berith @ 12-10-2013, 14:40) *
Detta du inledde tråden med är ju precis vad man kan läsa i inläggen här ovanför. (suck!)

Vad håller du på med själv? Dessutom är det väl inte så snällt att lägga ut någon annans raderade text (även om den hann citeras (även det borttaget f.ö.)).

Det är tydligen väldigt lätt att klanka ner på andra men inte rannsaka sig själv.
ninnisky
CITAT (*Stintan* @ 12-10-2013, 14:00) *
Vad håller du på med själv? Dessutom är det väl inte så snällt att lägga ut någon annans raderade text (även om den hann citeras (även det borttaget f.ö.)).

Det är tydligen väldigt lätt att klanka ner på andra men inte rannsaka sig själv.

ovan - ett typiskt exempel på vad jag kallar pajkastning även om den kan gå under epitetet light sådan...
*Stintan*
CITAT (ninnisky @ 12-10-2013, 16:28) *
ovan - ett typiskt exempel på vad jag kallar pajkastning även om den kan gå under epitetet light sådan...

Jaha men jag anser att min kommentar var befogad.

Den som är fri från skuld kastar första stenen! Jag är inte självgod nog att göra det.
Anma
Det finns ju några medlemmar som alltid ska kasta skit på varandra och sinsemellan. Jag har för närvarande ledsnat helt på det beteendet som jag själv också hållit på med. För närvarande försöker jag så långt som möjligt att bara bemöta med sakargument eller inte alls. Men någon dag slår väl smådjävulen i mig och jag kläcker ur mig diverse elakheter.
ninnisky
CITAT (*Stintan* @ 12-10-2013, 15:49) *
Jaha men jag anser att min kommentar var befogad.

Den som är fri från skuld kastar första stenen! Jag är inte självgod nog att göra det.

Jovisst, dina kommentarer är väl alltid befogade, hihi, enligt din mening - och att kasta stenar är inte så svårt att lära sig om viljan bara finns....
*Stintan*
CITAT (Anma @ 12-10-2013, 18:04) *
Det finns ju några medlemmar som alltid ska kasta skit på varandra och sinsemellan. Jag har för närvarande ledsnat helt på det beteendet som jag själv också hållit på med. För närvarande försöker jag så långt som möjligt att bara bemöta med sakargument eller inte alls. Men någon dag slår väl smådjävulen i mig och jag kläcker ur mig diverse elakheter.

Det verkar också vara lite som att det man själv kanske betraktar som sakargument betraktar en del andra som pajkastning.

Jag är väldigt medveten om att jag har svårt för att vara tyst, även om jag försöker ibland, när någon gör rena fantasier och påhitt till sanningar och kommer med diverse mer eller mindre oförskämda beskyllningar. Därför har jag heller inga synpunkter eller gnäller på att andra reagerar likadant på samma sak. För det är väl detta ni kallar pajkastning och kasta skit antar jag.
ninnisky
..och nu är även min sejour på småprat slut...
*Stintan*
CITAT (ninnisky @ 12-10-2013, 18:53) *
Jovisst, dina kommentarer är väl alltid befogade, hihi, enligt din mening - och att kasta stenar är inte så svårt att lära sig om viljan bara finns....

Det har jag aldrig påstått! Kasta stenar kan jag men jag tänker inte kasta den första då jag inte är utan skuld.
Natur liv
CITAT (*Stintan* @ 12-10-2013, 19:08) *
Det har jag aldrig påstått! Kasta stenar kan jag men jag tänker inte kasta den första då jag inte är utan skuld.

Personligen tycker jag att det är lika illa att kasta den första som den andra och tredje stenen. Om en person råkar kasta en sten, så händer det inget särskilt om ingen annan kastar. Men om den andra och tredje kastas så är det full fart ...
*Stintan*
CITAT (ninnisky @ 12-10-2013, 19:02) *
..och nu är även min sejour på småprat slut...

Då är det väl bättre att jag går så kanske det blir lugnt på forumet.

CITAT (Natur liv @ 12-10-2013, 19:13) *
Personligen tycker jag att det är lika illa att kasta den första som den andra och tredje stenen. Om en person råkar kasta en sten, så händer det inget särskilt om ingen annan kastar. Men om den andra och tredje kastas så är det full fart ...

Då har du nog missuppfattat budskapet. Som jag ser det i alla fall.
Anma
Jag startade knappast den här tråden för att få folk att fly fältet, mer att få folk att tänka till lite!
Det är ju trist om den bidrar till flykten från Odla.
Natur liv
CITAT (*Stintan* @ 12-10-2013, 19:18) *
Då har du nog missuppfattat budskapet. Som jag ser det i alla fall.

Ja, jag är verkligen ingen bibelexpert, varken konfirmerad eller medlem i någon kyrka. Så bibelbudskapet kan jag mycket väl ha feltolkat. Men min uppfattning kvarstår, utan hänvisning till något budskap.
ninnisky
CITAT (Anma @ 12-10-2013, 17:47) *
Jag startade knappast den här tråden för att få folk att fly fältet, mer att få folk att tänka till lite!
Det är ju trist om den bidrar till flykten från Odla.

Anma, din tråd är absolut inte anledning för mig att fly fältet (det tror jag du vet smile.gif ) utan att äntligen inse att jag inte accepterar pajkastning i vart och vartannat inlägg.
Gossen Ruda
Hrrrm. Tar till orda. Tänker inte argumentera, allt och mer till är redan nertecknat. Ibland är det svårt att veta vem som slängde den första pajen men jag har ett förslag. När ni får en pik eller liknande som ni inte gillar, svara inte med samma mynt eller högre valör för då är det igång. Skriv bara: Jasså. Betydelse: Säger du det, jag håller inte med men tänker inte argumentera. Jag tror det blir avväpnande.
Motti
Ett väldigt klokt inlägg av Ruda smile.gif men blir man nergjord totalt iderligen så är det svårt att hålla igen faktiskt .Frågan är då hur mycket skit man ska svälja ?Men helt rätt man ska inte gå i svaromål på spydigheter .
mamamaggan
Så var också den här tråden förstörd.

De gamla hjulspåren är alltför uppkörda tydligen.

Om jag ska skriva om lite som jag läst så är det enligt mig så att åsikter bygger på någon form av fakta som man läst någonstans och inte på egna påhitt. För mig är det i alla fall otroligt kontsigt att hela tiden hitta på saker , helt och hållet fabulerade , för att göra sig märkvärdig.

Säger som flera andra , att vara PK om en del saker är för att man håller med om de sakerna . Anma tog upp flera som jag skriver under på.

Förresten , varför ska man drabbas av " skällsordet " PK , för det är väl så många ser det , bara för att man är humanist ?

Men , att som jag redan skrivit " babbla för babblandets skull " är bara vad det är , någon sorts förstörelsemani när man antagligen inte förstår vad som diskuteras.

I stället för att ta reda på fakta , och kanske riskera att lära sig något , så kastar man bara den ena pajen efter den andra.

Tråkigt är det .

Någon här som vet ett bra ställe där man kan diskutera kan väl skicka mig ett PM.
Klint
Skicka gärna ett till mej med.
Anma
Jag är ungefär en miljon gånger hellre PK än en person som gör allt för att reta upp och irritera sina medmänniskor för sin egna höga nöjes skull.
Konspirationsteoretiker ger jag inte heller mycket för, men de är sällsynta här på odla, tack och lov.
mormor mona
CITAT (ninnisky @ 12-10-2013, 16:28) *

HOn vill vara det högsta hönset.
De flesta medlemmar tycks fått en och annan fjäder bortryckt av hennes vassa näbb.
Motti
Att ta reda på fakta !måste man gå in på wikipedia varje gång man ska tycka något ,kan man inte bara få ha ett vanligt vardags tyck utan att allt ska analyseras sönder i molykyler ? Alla har inte varken tid och lust att gå in på små detaljer .Måste man läsa mellan raderna hela tiden för att få tycka och tänka om saker här ?Många här sitter kanske framför datorn hela dagarna och har inget annat för sig om då andra som har annat omkring sig inte ids att leta detaljer så har man inte här att göra med andra ord ?Jag trodde att detta Forum var för "alla" oavset .
Monarda
Inte underligt att världen ser ut som den gör när många inte ens på detta lilla forum klarar av att hålla en civiliserad ton.
Motti
En bra tanke Monarda smile.gif
Monarda
Ingen nämnd, ingen glömd.......
Jubbe063
CITAT (Motti @ 12-10-2013, 22:35) *
Att ta reda på fakta !måste man gå in på wikipedia varje gång man ska tycka något ,kan man inte bara få ha ett vanligt vardags tyck utan att allt ska analyseras sönder i molykyler ? Alla har inte varken tid och lust att gå in på små detaljer .Måste man läsa mellan raderna hela tiden för att få tycka och tänka om saker här ?Många här sitter kanske framför datorn hela dagarna och har inget annat för sig om då andra som har annat omkring sig inte ids att leta detaljer så har man inte här att göra med andra ord ?Jag trodde att detta Forum var för "alla" oavset .

Jamen då så. Då utgår jag från att allt du säger är eget tyckande och åsikt baserat på ditt umgänge. Men för att kunna skilja fakta från ditt tyckande kommer jag hädanefter fråga dig först utifall det inte går att urskilja om det är tyckande eller fakta du skriver.

Ditt tyckande har jag inget emot inte gissningar o erfarenheter heller, men påstår du nåt vara fakta bör du nog kunna backa upp det med bevis.
CillaM
Åsikter är åsikter Motti! Fakta är fakta. INTE samma sak. Begriper du detta eller?? Du kör ditt eget race med yttranden som är skrämmande, man blir mörkrädd över hur du raljerar okunnigt i nästan vartenda inlägg du gör. Nog är nog. Du kallar det drev. Jaha, säger du så....
Motti
Cilla M !jag blir mörkrädd när jag ser hur din människosyn ser ut .Föresten visste jag inte att detta var ett fakta forum !
Anma
CITAT (Motti @ 12-10-2013, 22:35) *

Men när du inte ens kan håll reda på vad du själv skriver och säger, din hund till exempel som blir tre månader äldre på tre veckor och ena gången får sitt egendrivna första harhjärta kokt, nästa rått... Då måste du inse att du inte har någon trovärdighet alls.
Att ha åsikter är en sak, men att ljuga rätt upp och ner helt hämningslöst och om totalt irrelevanta saker som du gör år efter år ledsnar man faktikt på och så börjar man faktiskt tycka att du är orsaken till den dåliga stämningen här.

Sen ledsnar i alla fall jag också på de som jagar dig i tråd eftr tråd så det är lite dubbelt det där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon