bjasol
Hei,

Har som vanlig hatt store problemer med vite flygare i växthuset i sommar. Da jeg overvintrer chili og paprika der ute så overlever de og problemet blir verre år etter år. I år har jeg bestemt at jeg skal ta bort alle grönsaker og bare overvintre planter som jeg kan behandle med gift.

Hovedproblemet med vite flygare er sotdaggsvampen på grönsakene. Normalt bryr jeg meg ikke så mye, det er enkelt å skylle av svampen og det har ingen/liten innvirkning på smaken.

MEN, da jeg skal ta bort alle chiliene så vil jeg törke fruktene og gjöre pulver - jeg kommer nemlig ikke plante de riktig "hotte" typene som Chocolate Schotch Bonnet og Bih Joloka för pulveret tar slut (man bruker ikke så mye og plantene er blitt veldig store).

Nå ser jeg at det er kommet mye sotdaggsvamp på chiliene og selv om jeg kan skylle av dette så lurer jeg på om det kan bli problem med pulveret. Man får sannsynligvis ikke bort 100% av svampen og jeg undrer på om det som blir igjen kan före til problem under lagringen. Jeg vet at svampen bare sitter på utsiden og at den skal i teorien väre borte når man skyller av den men jeg vil likevel ikke chanse med det.

Takksam for svar och synspunkter.

Mvh,

Bjarne
Piccante
SLU nämner inte att det finns någon risk för förgiftning http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktabl...T160/FVT160.HTM
Bassam
Hej
De är inte farligt för växter på grund av de äter döda material, och de kommer till växter när löss attackera växter, för att löss ger honung som sotdagg tycker om.

--de är farliga för människor, när de sprider sina sporer i luften och ger astma, Astma kommer när deras sporer och Bakteria kommer till lungor

Obs

Så behöver man tvätta grönsaker bra före äta dem eller före spara dem.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon