skånepåg
Hej, bara en allmän undran med stor sannolikhet och förskräckelse.
Jag drabbades av ryggskott för 3 månader sen och blev ordinerad alvedon och andra receptfria medel och träning som aldrig blev bättre snarare sämre många veckor som jag blev sängliggande av smärtorna.
Efter flera besök på vårdcentralen hos flera olika läkare där jag beskrev hur ont och svårt det är att bara göra hushållssysslor som bara diska än mer träna så sa alla samma sak, sen i måndags har jag legat i otroliga smärtor i hela ryggen främst ländryggen ner i svanskotan och den värsta ischias så fick åka in akut i onsdags där jag tog 4 steg på en halvmeter innan de satte mig i rullstol och proppa mig full av morfin och benzo och hemskickad med oxycontin för väntan på röntgen, återbesök idag för dessa otroliga smärtor i ryggen och den värsta ischias jag haft där de nu räcker lyfta båda benen 20cm innan jag skriker har röntgen blivit frampriorterad som jag krävt i snart 3 månader för jag visste det var fel på ryggen.
Nu ligger jag här hemma med oxynorm och oxycontin och Gabapentin och rätt mycket smärtor för ville inte läggas in för vidare utredning i ett rum med skrikande dementa personer men jag måste väl antagligen göra det i veckan sad.gif
Jag har daglig telefonkontakt med min läkare för diskuteringar om medicinerna och tid för röntgen så ska försöka prata med henne om ett eget rum, vet ni om/hur man kan få det? Ska även fråga min mamma som är stamgäst på sjukan med Chrons sjukdom om jag kan få det sad.gif Är inskriven på smärt nu så man kanske får hjälp denna gången, bara vänta på röntgen och försöka hitta smärtlindring så man får svar och kan stå ut med detta lilla helvetet.
Något som nån av er varit med om eller känner nån med nåt sånt här?
hattstugan

För mig låter det som ett rejält diskbråck!
När jag var som sämst var det maxdos av allt vad värktabletter som fanns!
Men det blev bättre når jag gjorde bara det som gick! Träna var inte att tänka på alls!
Är det dessutom så att nerver skadats blir det en annan typ av medicinering för att lura hjärnan!
Hoppas bara att du nu får snabb utredning!
Eva i Skåne
Ajajaj pågen trostar.gif Du som är så ung. Det låter skitjobbigt. Inget bra att behöva så mycket knark-piller för smärtorna. Hoppas du får hjälp riktigt snabbt!

Jag har ingen erfarenhet eller råd att komma med. Vill bara säga krya på dig! kompiskram.gif
skånepåg
Tack wub.gif
Det är säkert ett diskbråck sa ett par av de senaste läkarna och det har jag själv trott som nu blivit så långtgående att det är ju nästan outhärdliga smärtor, gabapentin ska verka för nervsmärtor men får höja det så snart som möjligt och åka in så fort jag fått tag på ett gameboy i dagarna happy.gif
3 veckors väntetid är det på röntgen men det blir ju mer akut nu och min nya läkare verkar förstå allvaret och försöker skynda på det blomma.gif

Ja man kan ju knappt röra sig som en sengångare ens så det blir ligga ner så mycket som möjligt med massa piller som man nästan kan tro inte hjälper men vi ska arbeta fram en bättre smärtlindringsplan snart, tur jag köpte ett trådlöst tangentbord med inbyggd musplatta mm. i somras tummenupp.gif
Man ska kunna låna ipads på sjukan numera har mamsen sagt så ska fråga läkaren om det när hon ringer och lite annat, så kan man göra lite annat än läsa böcker också smile.gif

Tack för omtanke mm. och må väl med er rose.gif
gunsta
Krya på dig pågen
pejori
Under den inledande akuta fasen, knapra pu lite piller och försök att GÅ.
Det är det bästa du kan göra, gå.
Vad du gör, sitt inte ner utan ligg eller använd "rumphäng" Stå och ät.
Måste du sitta, tänk solstol, där du halvligger ner.

Det läker till viss del så sakterliga, men kan behöva en op. för att minska på det värsta trycket.
(Dom brukar vänta med det, om inte blåsan och tarmen påverkas)
Det gäller att hitta metoder för, att klara vardagen.
Krya på dig...
skånepåg
Kan ändå inte sitta kan knappt ligga utan svåra smärtor och gå är nästan omöjligt även i slowmotion med 7 steg per meter, men jag läggs nog in imorgon läkaren vill ha in mig så fort som möjligt (idag) tills röntgen på måndag med lite utredningar och behandlingar med mer medicin och TENS mm. i värsta fall kan det bli operation men det tror jag för inget hjälper mot detta sad.gif
Jag läste på allt om ryggskott så vet vilka positioner man ska ha och vilka varningssignaler man ska se sig för smile.gif
Rum och läkare är förberedda så jag kommer direkt in, bara väntar på datorn jag köpte idag ska komma ikväll så har man nåt att göra där wink.gif
malcolm
Lycka till skånepåg, jag lider med dig och hoppas på snar lindring!
Klint
Jag hoppas det blir bra snart Skånis! smiley_small_hug.gif
Gossen Ruda
Instämmer. God bättring önskar jag dig.
Ingela i Segersberg
Hoppas du blir bättre snart, Skånepåg kompiskram.gif
*Stintan*
Hoppas du får hjälp så att du blir bra snart.
gnon49
Jag lider med dig Pågen. En klen tröst är väl att det brukar klinga av, och om inte så tar sjukvården tag i det. En röntgen bruka väl avslöja vart det onda eller slitna sitter. Vi är ju olika så förhoppningsvis märker du i vilken ställning det gör minst ont. Pejero nämnde rak i ryggen och det funkar alltid på mig när det onda slår till.
Du får säkert ett svar på orsaken så du slipper smärtan framledes.
CillaM
de flesta diskbråck med smärta har nervskador och jag hoppas verkligen att du får snabb, adekvat hjälp från sjukvården. För klingar av gör det knappast, har 2 själv o det har inte klingat av och jag har inte fått nån hjälp av sjukvården. Du har tur som bor i Skåne för där finns ypperlig sjukvård just gällande diskbråck, så fråga läkaren!!
skånepåg
Det enda jag gjort de senaste månaderna är pratat med läkare det var inte föränns det blev såhär allvarligt de började ta det på allvar tummenupp.gif
Det finns inga sköna positioner tyvärr, nu skulle det funnits rum med tyngdlöshet i det hade nog hjälpt många med ryggproblem smile.gif
Men jag lägger in mig imorgon för det går inte att ligga här, det kommer inte bli bättre bara värre det vet jag tongue.gif
No pain no gain, pain is pleasure är ren lögn flirting.gif

smiley_small_hug.gif
CillaM
Se till att du har nån som sköter om lilla missen. Och du, sköt om dig och meddela oss hur det går. kram2.gif
pejori
CITAT (skånepåg @ 21-10-2013, 19:24) *
Det enda jag gjort de senaste månaderna är pratat med läkare det var inte föränns det blev såhär allvarligt de började ta det på allvar tummenupp.gif
Det finns inga sköna positioner tyvärr, nu skulle det funnits rum med tyngdlöshet i det hade nog hjälpt många med ryggproblem smile.gif
Men jag lägger in mig imorgon för det går inte att ligga här, det kommer inte bli bättre bara värre det vet jag tongue.gif
No pain no gain, pain is pleasure är ren lögn flirting.gif

smiley_small_hug.gif

Låter som du är en op. kandidat.
Hoppas det hjälper dig och att du kan bli såpas bra att du kan börja träna upp din ryggmuskulatur i framtiden.
Håller tummar för att du får hjälp nu.
Peztis
Lycka till och krya på dig!

Har en på jobbet som de inte ens röntgar, de skickar bara runt henne till olika instanser och det har hållt på i några månader nu. Det som hittills har hjälpt henne bäst är - hör och häpna - kinesologi!

Huruvida det är rent hokuspokus och en häxdoktor...? Ja, om det funkar för henne så är det väl bra!
skånepåg
Sjukvården precis som allt annat har blivit väldigt mycket sämre, man bara slussar patienterna fram och tillbaks för att överlåta problemen åt nån annan som blir en själv till slut för de vill inte slösa tid eller pengar att hjälpa, man får kämpa och klaga och kräva så mycket så länge att man blir sjukare på kuppen.
Jag har haft misstro på all form av vård i över 10 år för man får aldrig hjälp hur mycket man än kämpar, bara öppna vilken tidning som helst och läsa om senaste missvård. Men man kan inte klaga på läkarna egentligen det är ett politiskt problem som vi alla borde demonstrera för, skolor och allt, hela samhället är kaos sad.gif
Jag skulle kunna anmäla detta men det blir en lång process på många år som jag aldrig vinner tongue.gif
Min pappa är rätt överarbetad som sliter nästan hela dygnet och har stora nervskador som också gått till varenda läkare även med naturmedicin men skällde ut han senast att han måste till en neurolog och röntga kärler och allt som han inte gjort hittills som han faktiskt gick och gjorde, han förlorar ju känseln i halva kroppen ofta och mår nu mycket bättre tummenupp.gif
Jag tror också det blir operation, men allt drar igång imorgon med assor av tester och behandlingar tills röntgen på måndag då de ser hur körd min rygg är, jag har frikort på all öppenvård nu så det får jag ju utnyttja med en hel del träning och så tummenupp.gif
Jag får inte ha husdjur här så söta missen skuttar bland molnen angel_not.gif
CillaM
Va?? Menar du att hon är död??? NÄR? sad.gif Varför??
skånepåg
CITAT (CillaM @ 21-10-2013, 22:01) *
Va?? Menar du att hon är död??? NÄR? sad.gif Varför??

Både hon och jag var lite för sönderstressade så det var mest humanast samt jag får inte ha djur här för att jag hyr lilla stugan bara sad.gif
zissi
Oj så jobbigt du har det. Hoppas du får rätt hjälp så fort som möjligt.
Biggan_
trostar.gif

skånepåg
Då var man här i alla fall, gratis internet och kabel-tv och uppassning och mat levererad till sängen, fattas bara lite spungebath av en söt sköterska naughty.gif
*Stintan*
Gratis och gratis, du får ju betala för att ligga på sjukhus flirting.gif
Hoppas du kryar på dig snart.
CillaM
Baserad på inkomsten ja, o även om man skulle vara höginkomsttagare så är det inte mycket man betalar ändå. Hoppas du blir bättre och bra snart Pågen, synd att det gick som det gick
skånepåg
Mjo detta kostar nog en slant men då får det fan vara all inclusive flirting.gif
Tack, ska försöka smile.gif
CillaM
Är det landstingets sjukhus så är det finansierat av skatterna, ska inte, får inte kosta skjortan för nån. Privat är en annan sak som vi kan diskutera en annan gång smile.gif
skånepåg
Hehe nej jag vet, vi har ju lite bättre sjukvård än många länder men kostar ändå 100:- spenar om dagen att ligga här sen tillkommer ju de olika behandlingarna och röntgen och förhoppningsvis inte operation whistling.gif
De lobotomerar mig med elektriska stötar här! Haha ^^ Bzzz Bzzzz
skånepåg
Tjiddevipp, röntgen visade vad jag visste och det var ju diskbråck med klämda nerver så skulle fått nervblockad igår men läkaren var sjuk så de skicka hem mig för ny tid på Torsdag morgon så får se hur det går, inte skoj detta, läkarna bryr sig inte ett skit de vill man ska lida och må skit sad.gif
Jag får ju minsta möjliga doseringar för de är ju så rädda att ge och skriva ut beroendeframkallande medel efter legat där och skrikit halva dagarna och nätterna så skickar de hem mig ibland med dessa hårt reglerade 5mg oxynorm 4st om dagen, visst kan man ha viss förståelse men jag kan knappt gå fortfarande med 5 steg per meter i slowmotion för varje steg gör ont, böja sig eller all annan rörelse är ju nästan omöjligt för den ofantliga smärtan, vad ska jag göra hemma? Diska och laga mat och städa och duscha går ju inte utan minst 10-15mg men de bara säger samma sak som jag fått höra i 10 år, har man så jäkla ont så måste de förstå att man måste få smärtlindring!? Riktigt förbannad är jag där inne ibland för de vill inte ens ge mig en sömntablett, inte ens en imovane som är så beroendeframkallande att det är konstigt jag inte typ knarkar dem efter ätit dem själv i flera år, har man en missbruksbakgrund så är det näst intill omöjligt att få nån medicin som hjälper tummenupp.gif
Det är ju så konstigt hur de flesta läkare jag varit i kontakt med säger och nästan kräver att man måste läggas in på behandlingshem och många år rehabilitering efter dessa beroende där jag och många andra med Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar aldrig hamnar i beroende, efter rökt den olagliga gröna örten i många år så blir jag lite lättirriterad i 1-2 dagar sen är det över utan något sug eller att kroppen skulle kräva denna dödsdrog coolgleam.gif
Usch ja, som om jag inte skulle vara beroende av detta tungt beroendeframkallande medlet visst det är jag ju säkert nu efter snart 3 veckors användning men dessa doserna har jag tagit det 10 dubbla och mer varje dag i flera månader och det var lite värre avtändning än från andra droger men över på en vecka och det lindras lätt med lite lugnande medel, svårare är det inte och för många i samma situation, korkade sjukvård som inte vet nåt och tror det värsta om alla.
Inte konstigt jag har stor misstro för all form av vård när man aldrig får den vård man behöver thumbdown.gif

Men får se hur jag mår i slutet av veckan och vad de hittar på för smärtlindringsplan efter blockaden om jag kan röra mig tongue.gif

Tjillevinken...
Gossen Ruda
Skönt att fått en diagnos iaf. Lycka till med behandligen, vi håller alla våra tummar. Ganbatte som japanerna säger.
mormor mona
blomma.gif En försenad blomsterbukett till dig!
Tapio
Halaj!

Inte för att det är till någon tröst för dig, men det där med ingen smärtlindring gäller inte alls bara dem med missbruksbakgrund. Det gäller alla, är min uppfattning. Alla får för lite.
Man tror i sin naivitet att när man blir inlagd fixar de detta. Pyttsan.
Det finns någon läkared som säger nåt i stil med: bota, men om inte så lindra. Kyss mig i röven, säger jag.
Kommer aldrig, säger aldrig lägga in mig frivilligt en gång till utan att se till att jag har smärtlindring, om jag så skall behöva smuggla in ett treorör i häcken.

//T
skånepåg
Tjolahoppsan, de mysiga sprutorna i ryggraden var inte så farliga det bara brände till i alla nerverna i halva kroppen då och då, det verkade ha en del lindring under dagen igår men idag är all smärta tillbaka så det verkar som rotblockaden inte tog som den skulle, de skrev ju ut mig men det tycker jag nu de inte skulle gjort för ska ligga hemma nu över helgen tills jag får pratat med min läkare på måndag, det är bra att vara efterklok sad.gif
Men ischias smärtan är nu en hård eller mörk malande smärta hela tiden istället?! confused.gif
Så det finns inte så mycket att göra nu mer än att försiktigt dosera de lilla smärtstillande man har dag för dag med nån extra för att kunna röra sig när man behöver för att göra sig några mackor eller micra piroger för nån tanke att skriva ut nåt annat eller mer är det ju inte nån frågan om efter många samtal till alla dessa läkare hela dagen.
Tillbaks i ryggläge och äta liggandes är det enda jag kan tills jag läggs in igen nästa vecka antagligen, och denna gången ska jag inte vara lika snäll för hoppas verkligen de råkar ut för samma smärta men då får de ju bättre behandling!!

Usch och fy på er dumma läkarkår, ni ska få med att göra den jobbigaste skrikande patienten ni nånsin haft att ni kommer få fängsla mig på psyk för att få tyst på mig för jag kan tolerera mycket men nu får det vara nog tummenupp.gif
skånepåg
Hujjamej, det tog en vecka sen senast att få tag i en läkare skrikandes i sängen, men nu är jag tillbaks efter en vecka på sjukan och en andra rotblockad men har nog kommit till roten av problemet. Jag spänner mig för mycket av all smärtan en läkare trodde det under ryggskottet efter jag fick ofta ont i ljumskarna och lite varstans när jag skulle träna och gå de dagar jag var någelunda smärtfri så efter mycket om och men och mycket lovande och nekade mediciner som står i journalerna jag skrek efter så har jag nu fått stesolid, jag har länge haft dessa tankar och testat själv för att komma underfull med det hela men de är ju så måna om att man inte ska äta alla dessa narkotiska preparaten och bli beroende, nej bara räddningen på mitt liv som efter när sjukgymnasten kolla mina kotor och tryckte och hade sig när spänningarna satt över halva ryggen skrek jag hårdare knäck ryggjäveln!
Ja efter flera månader av spännande så blodtillförseln stryps och de förtvinas i otroliga muskelsmärtor som jag bara ville dö av eftersom de neka mig massa mediciner så ligger jag nu hur bra som helst nu efter spänningarna började komma igång rätt rejält imorse.
Ingen på sjukhuset ville ens skriva ut den svagaste benzon oxascand så en tur till psykläkare idag som lyssna och förstod nog efter bara han gav mig beskedet fällde jag några tårar och sjönk ihop i stolen med sån lättnad att de flesta blixtarna och smärta släppte i ryggen, han räddade mitt liv wub.gif
Så nu får jag ta det jävligt lugnt och göra ett par lätta övningar i nån månad innan jag kanske vågar iväg till sjukgymnast, vill ju inte överanstränga mg för mycket och hamna hos de inkompetenta snåla läkarna igen!

Puss och kram, må väl wub.gif
gnon49
Jag lider med dig. Du beskriver smärtan så målande att jag riktigt kan känna den. Krya på dig nu.
malcolm
Hoppas läkarna kan komma fram till någon lösning vad det gäller dina problem.
Klint
kompiskram.gif trostar.gif rose.gif wub.gif
skånepåg
Riktigt detaljerad målande bild blev det inte men nog tillräckligt för hjärnan ska uppfatta och för nån som upplevt liknande kan nog sätta sig i riktigt vilken otrolig smärta det handlar om smile.gif
Läkarna kommer inte fram till mycket, efter flera samtal och föreläsningar från min föreläsande styvmamma om sådana problem bildligt och bokstavligt förklarande så var det ingen information ortopeden eller smärtkliniken ville ta in och bara vifta bort, hur muskelavslappnande skulle hjälpa mot sådana smärtor var inget de förstod och bortförklara allt med att det handlar om en annan sorts smärta som jag måste träna bort, vilket är lätt med sådana muskelsmärtor sen 6 månader tillbaks.
Ortopeden önskade han hade ett magiskt piller som kunde trolla bort alla smärtor så jag undrar hur jag nu kan röra mig rätt så obehindrat förutom de typiska smärtorna i ryggen så jag har nu och flera gånger innan bevisat deras hypotes och medicinsk rådgivning helt fel och mina egna till att vara rätt.
Många gånger vet patienten mer än läkaren och ställer bättre diagnoser, men de kan aldrig ha fel med sitt maktutövande för patienten är en patient inte utbildad läkare tummenupp.gif
Efter såhär lång tid är många muskler helt utarbetade till spädbarnsmuskelatur så det är sängläge ett litet tag så jag inte överanstränger mig sen blir det börja träna så smått med att spänna lite muskler i samband jag rör vissa delar av kroppen några centimeter hit och dit och balansträning i en månad kanske sen blir det att kontakta sjukgymnast när jag förhoppningsvis kan röra mig bättre och kan träna lite hårdare och andra muskler sweatingbullets.gif

Vården är ju som den är och mitt förtroende har inte höjts många smulor från bottnen, tack för ert stöd och lyckoönskningar men nu ska det bli bättre även om det kommer ta lång tid men det är ju genast bättre så nu ska det nog fan gå. thanks.gif
kerstin z5-6
Min tro på sjukvården är på låg nivå, trots att jag arbetat där i många år .
Jag håller med du vet hur dina smärtor ser ut.
skånepåg
Är det verkligen över en månad sen jag skrev här sist, det är lite bättre kan jag väl meddela smile.gif
Fick för övrigt nytt ryggskott IGEN för några veckor sen, flytta på tunga saker ska jag inte göra och efter storhandlat idag krävs det väldigt lite för att få ryggskott har jag märkt så bara inte detta resulterar till ryggskott igen men bara packa ner själv och fick hjälp bära in hemma, det är alltid ett steg framåt och två steg bakåt....
Har även varit inlagd en runda på psyk för Targiniq är en trevlig smärtstillande som ska innehålla laxermedel men är ändå inte populär som ingen läkare känner till eller nåt apotek har hemma eller som inte gör att jag behöver massor med laxermedel med 100 biverkningar då jag bara bröt ihop som att gick in i väggen i apatiskt tillstånd och depression av att bara ligga här och gråta dygnet runt och hälften av alla biverkningarna som finns på fass då jag reagerar helt olika på många mediciner som i dessa klasser vid missbruk/beroende då de innehåller medel för förhindra en del saker som har motsatt verkan på mig.
Men nu kan jag sitta upp små stunder för ryggen och magmuskulaturen är lite starkare efter de små övningarna som jag blir helt slut av, så löjligt svag jag är!
Men det jobbigaste av allt, jag vill inte sitta för den trevliga ischias har kommit tillbaka och ännu fler övningar nu kanske, huu svettig värre bara i ryggläget tongue.gif
Tröttsamt detta, kan det inte bara vara över imorgon och jag vara stor och stark och kunna lyfta bilar som Hulken! sad.gif
Jaja, det var den lilla uppdateringen, inge större förändringar mer än att jag nu får hjälp smile.gif
Får snart mer hjälp med hemtjänst med mera för kryp inte på golvet med en ficklampa för att leta upp ett piller för istället se berg och moln av dammtussar och hår och smuts efter inte städat på ett halvår, men några svep under bordet och nåt litet runt omkring så har man en halv påse full av damm och skit! Fy fan vad äckligt, och nog har det stinkigt en hel del och inte bara av sura fisar, att gå en kilometer för att slänga sopor och kolla brevlådan är inget som står på träningsschemat, julhelger och allt sånt här tar tid sad.gif
Eva i Skåne
Du har verkligen fått det tufft sad.gif I din ålder borde du få vara frisk och smärtfri trostar.gif
martinkarlsson
HJÄLP FINNS ATT FÅ!!!!

Jag led själv av ryggsmärtor i 17 års tid(!) efter ett misslyckat lyft i marklyft. Har provat naprapater, kiropraktorer, you name it, utan att bli bättre men efter den senaste plågorundan letade jag järnet på internet efter något som kunde hjälpa och hittade något som hjälpt mig MYCKET bättre än de tiotusentals kronor som jag innan fick lägga ner på dyra naprapater mm.

Jag fann processen så fantastisk att jag bara var tvungen att dela med mig av det så du kan läsa mer på min hemsida www.ryggskottakuten.se och prova själv.
pejori
CITAT (martinkarlsson @ 28-05-2015, 10:24) *
HJÄLP FINNS ATT FÅ!!!!

Jag led själv av ryggsmärtor i 17 års tid(!) efter ett misslyckat lyft i marklyft. Har provat naprapater, kiropraktorer, you name it, utan att bli bättre men efter den senaste plågorundan letade jag järnet på internet efter något som kunde hjälpa och hittade något som hjälpt mig MYCKET bättre än de tiotusentals kronor som jag innan fick lägga ner på dyra naprapater mm.

Jag fann processen så fantastisk att jag bara var tvungen att dela med mig av det så du kan läsa mer på min hemsida www.ryggskottakuten.se och prova själv.

Först och främst, ska du läsa rubriken en gång till.
Diskbråck med nervskada står det.
För det andra, du kan aldrig jämföra ett diskbråck med ett ryggskott.
Det är som att jämföra magkatarr med magsår.
Du kan aldrig och jag menar aldrig träna bort en nervskada!!!!

Det jag känner just nu, är att du försöker blanda bort korten och tjäna pengar på andras olycka och desperation. thumbdown.gif ranting.gif
Aqvakul
CITAT (martinkarlsson @ 28-05-2015, 10:24) *
HJÄLP FINNS ATT FÅ!!!!

Vem kan ta bort spammet? Vill /kan någon av de avgångna moderatorerna göra en insats?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon