|
Jag har funderat på vilka frukter som bäst går att odla hemma i krukor. har redan provat dom vanligaste, lite tråkiga varianterna som avokado, paprika mm. Man kan säkert få dom jättestora och fina men jag är ute efter något lite ovanligare. Har tänkt på dadlar. I ärlighetens namn har jag aldrig sett ett dadelträd(växer dom på träd förresten)  jo men det gör dom väl. Vilka fruktsorter blir fina och inte bara rangligt ogräs? Den som vet mer kan ju skriva..
Ingrid på Västkusten
09-01-2003, 15:27
dadel palm - en äkta palm, ingen opalm alls. Blir stor - och jag vet inte men tror att den itne är så lätt att få dadlar på.
Tja - chilepeppar tycker jag är kul :-) malabarspenat är en annen festlig sak - där är det bladen man tuggar på - Du kan ju även testa ingefära....
Hur stor plats har Du förresten?
Pepino kanske kan vara någe att testa - hmmm. Kan ju bli stor iofs - physalis, kapkrusbär, gyllenbär annan kandidat.
Funderar ingrid
abborrmaster
09-01-2003, 15:44
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 09-01-2003, 15:27) dadel palm - en äkta palm, ingen opalm alls. retzhtikka ja? Nä jag ska köpa ett vakumpack med dadlar när jag e på konsum, jag blev nu inspererad. /Simon
Åsa, mälardalen zon 2
09-01-2003, 16:08
Kapkrusbär eller gyllenbär skulle jag satsa på, de odlas som busktomat och de brukar sätta rejält med frukt. Gyllenbären är något köldtåligare än kapkrusbären. De som säljs i grönsaksdisken brukar dock vara kapkrusbär, gyllenbärsfrön brukar man få köpa av fröfirmorna.  Fikon har jag provat så, genom att pilla ut frön ur torkade frukter och det kom upp några plantor. Dessa frösådda fikonplantor kanke inte sätter frukt men de har ju fina blad.
abborrmaster
09-01-2003, 16:09
fikon ja... Men dom brukar ju vara konserverade eller torkade eller icke i normaltillstånd eller i påsar åtminstonehehe... Men går det med dom som e i påsar?
/Simon
Ja självklart! Det är ju en palmväxt, tror mig till och med ha sett en sådan på mallorca.   Men att odla palm i Sverige kanske inte funkar så bra. Men att det inte sätter frukt spelar inte så stor roll, bara att det trivs och växer. Det är ju värt ett försök! Har även tänkt på olika nötvarianter: Valnöt - Cashewnöt - pekannöt - paranöt osv. Granatäpple verkar också spännande. Men var får man tag på färska exemplar av dessa? Hur är nötter att odla?
Åsa, mälardalen zon 2
09-01-2003, 17:21
Det fikon jag plockade frön av var torkat, alltså samma typ av fikon som man köper nu till jul, jag tog ett fikon ur morsans fikonförpackning själv är jag inte så förtjust i att knapra på torkade fikon. Tyvärr kommer jag inte ihåg om det var svavlade eller osvavlade fikon, det var några år sedan jag provade. Titta efter om butiken har fikon i lösvikt då kan du ju köpa bara något fikon och prova, det finns massor av frön i ett fikon.
abborrmaster
09-01-2003, 17:53
ja... Fikon ja... Lita på mej.... Fast det kommer att bli SÅÅÅ trångt... Mitt rum e redan överfyllt... Nötter är någonting jag funderat på lääänge, men ska man så FÄRSKA? Går det inte bra med vilka nötter med skal som helst?
Jag ska även odla kokosnöt hehe... Den håller väl inte så länge men det e en cool merit...
/Simon
Hur odlar man kokos?
Ingrid på Västkusten
09-01-2003, 21:26
Kokos kommer ifrån en palm - nu pratar vi HÖGA grejer :-))
Skulle int ege mig på nötter inomhus - de behöver vintervila för at fungera som de skall.
Hälsar ingrid
De kokosnötter som går att köpa i vanliga matvaruaffärer går inte att få att gro. För att kokosnöten skall bli en palm (eller möjligtvis en opalm  ) så måste bastlagret som omger nöten när den växer finnas kvar. Det går ju att få tag på små plantor av kokospalm i handeln, det är nog bäst att satsa på en sådan.
abborrmaster
09-01-2003, 21:45
öhhhh...
Jag tror jag börjar med fikon och hassel/mandel/oliv träd.... men sen så köper jag kokosplanta om jag kommer över det nånstans!
/Simon
Jag vill tillbaka till daddel'n. Finns det något inuti som man sår eller sätter man ner hela nöten? Har aldrig ätit daddel.
Foresten kan någon svara på om man kan ha som tumregel för frukters frö att tvätta bort fruktkött och låta fröet torka några dagar, t ex Papaya och Mango, eller kan man sätta fröet med lite köttslams i jorden direkt? Bara som en liten tummis altså.
Unni
Åsa, mälardalen zon 2
10-01-2003, 12:51
Dadel är en frukt ingen nöt.  För det mesta ligger dadlarna i någon avlång kartong i torkad form men numera brukar man också kunna köpa lite färskare torkade dadlar i frukt/grönsaksdisken som inte är lika kletiga som de som ligger i förpackning. I frukten finns en avlång och ganska stor kärna. Ofta brukar det vara bäst att tvätta bort så mycket som möjligt av fruktköttet eftersom det kan innehålla groningshämmande ämnen, men är det pyttefrön kan det vara svårt. Kiwi har jag petat ut med lite fruktkött och det har gått bra. Om fröna ska ligga och torka kan det nog vara olika för olika frukter ex. Litchi förlorar sin grobarhet på bara några dagar om man låter dessa ligga och torka. Exotiska fröer brukar jag försöka peta ner så färska som möjligt.
Hmmm...Det jag köpte på Ica såg inte ut som på din bild. Kassörskan sa det var daddel, men uppenbarligen var det fel. Vad har jag köpt? Fast köpt och köpt...Hon kunde inte hitta något pris på den i sin kassa så jag fick den med på köpet! Kan ju förklaras med att hon letade efter daddel...
Det ser ut som en nöt, liknar hasselnöt, men är ca 3 gånger så stor och mera platt än rund. Någon?
Unni
Åsa, mälardalen zon 2
10-01-2003, 13:09
Kan det vara en kastanj du köpte.  Goda rostade med salt och smör, fast gör ett kryss i toppen innan de rostas. Ibland undrar jag om inte kassörskorna skulle behöva ha lite bättre kunskap om produkterna, när jag köpte kronärtskockor en gång (vilket för mig inte är någon ovanlig grönsak) så såg den unge mannen bakom kassan mycket frågande ut och undrade vad sjutton det var för något.
Tackar, tackar, det var det naturligtvis. Ser ut som på din bild. Kan jag så den? Skall jag ta hål på den först?
Unni
Åsa, mälardalen zon 2
10-01-2003, 13:25
Kastanj (Castanea sativa) kan ha dålig grobarhet när det inte är färska frön men det kan ju vara värt ett försök. Göra hål på skalet ska du nog inte göra men du kan luckra upp ytan på det blanka skalet med lite sandpapper. Kastanj brukar också behöva kallstratifiering i 2-3 månader så sådden bör nog ställas i kylskåpet eller på annat ställe som håller några plusgrader helst. Äkta kastanj blir stora träd, härdiga till zon 1 i sverige, kanske ingen växt som passar att odla inomhus men har man en inglasad vinterträdgård kanske det fungerar tills växten blivit för stor för utrymmet.
abborrmaster
10-01-2003, 16:18
men vafasen... I stockholmsförorterna (jag bor bland dem) växer ju kastanjer som tokiga.... Har jag blandat ihop zonerna?
/Simon
Det du har utanför knuten är nog hästkastanj, Simon! Det som är på bilden är äkta kastanj. Käka inte fröna från hästkastanjen, det är inte så smart!
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 09-01-2003, 21:26) Kokos kommer ifrån en palm - nu pratar vi HÖGA grejer :-))
Skulle int ege mig på nötter inomhus - de behöver vintervila för at fungera som de skall.
Hälsar ingrid Men vissa nötsorter växer ju i nästan tropiskt klimat med knappt någon temperaturväxling alls, t ex Paranöten, som huvudsakligen växer i Brasiliens regnskog. Eller pekannöten som växer i södern i USA, den är väldigt känslig för kalla vintrar. Cashewplantan växer i västindien. Och långt ifrån alla nötplantor är lövfällande. Borde det inte då gå att odla inomhus i jämn temp.? Jag tänker i alla fall prova. Frågan är ju bara vilka som man överhuvudtaget kan få tag på som är tillräckligt färska för att så.
Ingrid på Västkusten
10-01-2003, 18:30
Hallij- dem Du nämner utom kanske pecan-nöten är klart väl värda att testa. Pecan kräver faktiskt lite kyla tro't elle rinte :-D
Man måste ta hål / göra kryss i kastanjerna annars så kan man göra en liten 'bomb' i sin ugn - säger hon som provat ;-))
Ingrid
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 10-01-2003, 18:30) Man måste ta hål / göra kryss i kastanjerna annars så kan man göra en liten 'bomb' i sin ugn - säger hon som provat ;-)) Jag kan nästan se dej framför mej!  "Pyroteknikern på Västkusten"
Men det mst intressanta i det här är väl om växten naturligt fäller sina blad på hösten eller inte. Okej Pecannöten kräver viss vila men det bör gå att ordna genom att ställa den i ett norr fönster eller så. Har du provat på att odla nötter? Berätta isåfall hur du lyckats.
Häromveckan köpte jag ett par färska dadlar för frönas skull. Jag tog ut kärnan, som var ganska stor och planterade dem. Vi får se hur det går. Innan jag sådde lät jag kärnorna ligga i blöt i 2 dagar och torkade bort resterna av fruktköttet. Väntar med spänning.
Inger Skåne
13-01-2003, 14:38
Valnöt går alldeles utmärkt! Grejen är bara den att det går INTE med valnötterna som fanns i butikerna till jul. Det måste vara en nöt från ett vilt valnötsträd. Det är bara att stoppa ner nöten, vattna och avvakta. När den blev ca 10 cm hög satte jag ut den på tomten (i Skåne, föstås). Det var för ett par år sedan. Den växer och växer och växer....
Va kul! Berätta gärna hur du lyckas (med dadlarna)
Var får man tag på "vilda" valnötter då? Jag ska bege mig ut i helgen och leta ihop en massa frön och kärnor att så. Var hittade du dina?
Jag sådde några fleråriga pinjenötter som jag fått från Mexiko. De grodde snabbt, växer snabbt och ser nu ut som små granar. Fröna var mycket större och mörkare än de pinjenötter man kan köpa i Sverige.
abborrmaster
18-01-2003, 00:06
Har pinjenötter skal? Och om de har det var kan man köpa såna med skal förutom mehicou?
/Simon
Pinjenörtterna kommer ur pinjeträdets kottar och har inget nötskal.  Ståtligt träd är det! Mina ser ut som ungtallar. Här är en länk med länkar om pinjeträdet och dess nötter.
abborrmaster
18-01-2003, 12:00
wow var får man tag på kottarna? Jag planerar inte att åka till mexico!
/Simon
Anders zon III
18-01-2003, 12:11
CITAT (Tyr @ 09-01-2003, 15:17) / Jag har funderat på vilka frukter som bäst går att odla hemma i krukor. / Har tänkt på dadlar. I ärlighetens namn har jag aldrig sett ett dadelträd. / Det finns en bra liten bok om det där som väl finns på något bibliotek.´Sätt en kärna´, Ica bokförlag 1976 av Ralf Efraimsson. Där beskrivs hur man sår och sköter plantor av uppemot ett 50-tal importerade frukter, nötter och knölar. Alla klarar inte inomhusklimatet, en del blir snabbt för stora, men några kan bli fina, ovanliga krukväxter. (Dadlar har jag sått, de gror lätt, men dessa palmer växer OTROLIGT långsamt.)
CITAT (Cilla @ 17-01-2003, 23:46) Jag sådde några fleråriga pinjenötter som jag fått från Mexiko. De grodde snabbt, växer snabbt och ser nu ut som små granar. Fröna var mycket större och mörkare än de pinjenötter man kan köpa i Sverige. Intressant! det är precis den effekten jag är ute efter, att det ska likna ett riktigt träd, lite som bonsai fast ändå inte. Många frukter, knölar, kärnor blir ju bara ogräs när dom växer upp. Personligen tycker jag att det är mkt roligare att driva upp något man själv sått och som samtidigt är lite ovanligt. Hellre det än att köpa en färdig växt av blomsterhandlaren. Men återigen, var får man tag på dessa kärnor som lämpar sig för sådd? CITAT (Anders zon III @ 18-01-2003, 12:11) CITAT (Tyr @ 09-01-2003, 15:17) / Jag har funderat på vilka frukter som bäst går att odla hemma i krukor. / Har tänkt på dadlar. I ärlighetens namn har jag aldrig sett ett dadelträd. / Det finns en bra liten bok om det där som väl finns på något bibliotek.´Sätt en kärna´, Ica bokförlag 1976 av Ralf Efraimsson. Där beskrivs hur man sår och sköter plantor av uppemot ett 50-tal importerade frukter, nötter och knölar. Alla klarar inte inomhusklimatet, en del blir snabbt för stora, men några kan bli fina, ovanliga krukväxter. (Dadlar har jag sått, de gror lätt, men dessa palmer växer OTROLIGT långsamt.) Okej, då ska jag leta efter den boken! Jag hade en svag misstanke om att dadlar växer långsamt, är det inte så att du fick 2-6 långa blad men ingen stam. Iaf inte på ett bra tag.
Anders zon III
18-01-2003, 18:48
Jag tror det blev ETT blad av dadlarna och ett halvår senare så tröttnade jag... Kanske det inte var så extremt, men det är så jag minns det...
Jag har för mig att dadelpalm växer väldigt långsamt så det tar ett bra tag innan det blir fler blad än det där första. HUR lång tid det skall ta vet jag inte.... Abborremästare Simon, Det finns pinje vid medelhavet också, så du behöver inte åka ända till Mexico för att få tag på kottar. Om du inte skall ner till sydligare nejder själv så kan du ju höra efter om nån' du känner skall på semester och kan tänka sig att smuggla en kotte eller två...
abborrmaster
19-01-2003, 13:39
ööööh... KANSKE blir det att åka till thailand i år, första gången jag reser utanför europa i så fall...
Oavsett VAR jag åker (OM jag åker dvs) nånstans så kommer jag ju defenitivt fixa frön och kärnor ifrån öööh ...därifrån...
/Simon
abborrmaster
03-03-2003, 20:28
FAKTA: Man kan ta kokosnötter från konsum men grobarheten är låg... Det tar dessutom 9 månader för dem att gro.... Jag har lagt en i en fet kruka med såjord efter att jag haft den i en hink vatten några dagar...
FRÅGA: Dadelkärnorna VÄGRAR ju att gro!!!!!!!!!!!!!!!!!
/Simon
andreasrocen
11-03-2003, 20:18
Hej hej, hoppas jag inte stör om jag går in i diskusionen här med lite tips på roliga frukter och örter som man kan odla innomhus. Jag har själv provat att odla de flesta i min bokhylla där jag har gjort en liten ljusannläggning med hjälp av ett par lågenergilampor. Japansk mispel, kan jag verkligen rekomendera, ser ut som gula plommon och smakar syrligt och friskt, de finns inte i affärerna här i norden men om man är på semester vid medelhavet stöter man nog på dem. De stora bruna fröna gror lätt och plantorna växer fort. Oliv, är alltid trevligt! Banan, en ört som kan klara sig bra i en vanlig bostad, gärna ute på sommaren och tillskottsljus på vintern, man får dock köpa frön från fröfirmor. brödfrukt och litchi eller vad det nu heter gror lätt och får fina mörkgröna blad. annanas, det är bara att skära av toppen och plantera i trorvblandad jord, mycket tålig. Valnöt skulle jag inte rekomendera att odla innomhus granatäpple är ingen höjdare heller. Alla citrusfrukter är ju roliga! Agave, ingen frukt men man kan göra tequila av dem om 50 år Ja det var lite förslag men det finns mycket mycket fler roliga saker som man kan odla, det är roligt att exprimentera lite!
det kanske är paranöt? Tips: prova att plantera oliv, kan vara svår att få tag i (kärnor från mogna och, antar jag, färska frukter), men den är kul och rätt ovanlig tror jag.
oj, oj det blev visst lite fel. Jag svarade på Unnis fråga på sidan 1. Om nöten alltså..
Trädgårdsmannen
12-03-2003, 11:51
Fasen Ingrid - nu fick jag både fikon och dadel på hjärnan - du kan inte hålla på så här....
abborrmaster
12-03-2003, 18:09
men dadlarna VÄGRAR JU ATT GRO!!!!!!!!!!
Lavendela
13-03-2003, 11:02
Mispel går att få tag i hos torghandlare, gärna lite mer exotiska torghandlare, Hötorget i Stockholm typ. På vårkanten, april-maj ungefär, är det säsong. De är sagolikt goda tycker jag! Nästan skäl att resa till medelhavet för på vårkanten. Så nu ska jag sätta ett eget litet träd...
Har själv två magnifika fikonträd (ger sagolik frukt), en seeeeg dadel (två små spröt per år), citroner som trivs bl a i vinterkylan på den inglasade balkongen och oliver.
Var det svårt med granatäpple? Vet nån mer? De är ju så söta!
Detta är en härlig diskussion!
Vårkram! Ulrika
jag har precis fått två granatplanhtor... men de e nyfödda... men de ska klara sig bra i vårt klimat...
Nenna vid mälaren
15-03-2003, 19:03
Hade en gång i min ljuvaste barndom en dadelplanta satt från 'juldadlar' och kan påpeka att det är en planta som kräver tålamod! Jag har aldrig varit med om nå't så segvuxet, den blev inte högre än 40 cm på en fyra-fem år. Men är du tålmodig så...
Granatäpple!!
Många säger att et inte passar att odal i kruka, senast på gröna rums säsongspremiär från Lund otaniska trädgård. Mitt frösådda granatäpple är ett av mina finaste träd. Stora vackra blommor 8se signaturbild) och god frukt. Prova något av nedanstående tipps: Granatäpple, guava, passionsfrukt, trädtomat.
Dan i Nacka
28-03-2003, 23:45
Ser fint ut på den lilla bilden. Sådde granatäpple förra året och de börjar växa till sig fint nu. Hur lång tid tog det innan ditt träd ville blomma?
"Sådde granatäpple förra året och de börjar växa till sig fint nu. Hur lång tid tog det innan ditt träd ville blomma?"
Det tog åtta år innan det började blomma.
CITAT (JOLE @ 29-03-2003, 00:12) "Sådde granatäpple förra året och de börjar växa till sig fint nu. Hur lång tid tog det innan ditt träd ville blomma?"
Det tog åtta år innan det började blomma. Det finns även en dvärg variant av "vanligt" granatäpple ( Punica granatum nana) som blommar redan andra året efter sådd. Mkt vacker och mkt dekorativt.  Frön finns att beställa här: http://seedrack.com/08.htmlMVH Nemo
CITAT (Nemo @ 29-03-2003, 16:28) CITAT (JOLE @ 29-03-2003, 00:12) "Sådde granatäpple förra året och de börjar växa till sig fint nu. Hur lång tid tog det innan ditt träd ville blomma?"
Det tog åtta år innan det började blomma. Det finns även en dvärg variant av "vanligt" granatäpple ( Punica granatum nana) som blommar redan andra året efter sådd. Mkt vacker och mkt dekorativt.  Frön finns att beställa här: http://seedrack.com/08.htmlMVH Nemo Har du provat denna dvärgvariant? blir det blommor redan andra året? Blir det god frukt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|