Full version: Rödlök
Crassula
Tänk vad man måste lära sig mycket.
Det finns så mycket knep och knåp att få allt att fungera.
Än har jag inte lyckats att vinterförvara min rödlök som trots en fin skörd alltid slutar med att upp till 30 % av skörden sakta svartnar ner och ruttnar.
Mycket tacksam på förslag till vinterförvaring.
Eva 33c
Att förvara lök en hel vinter är inte alltid så lätt. Själv har jag inte haft så stora skördar att jag provat men jag har läst på lite. Dels handlar det om att olika sorter klarar förvaring olika bra. Dels om temperaturer. Som jag förstår det håller löken bättre för lagring om den först torkas lite extra i ganska varm temperatur innan den flyttas till lagringsplatsen. Runåbergs Fröer skriver så här: "Bäst hållbarhet får man om löken varmluftstorkas (30°C) i en vecka innan den putsas och förvaras i ett torrt och svalt men frostfritt utrymme." Men det kanske du redan provat?
Eva i Västerås
Jag brukar föröka äta upp rödlöken först. Den håller max till jul.
Då har jag sparat ett par fina rödlökar för känslan att ha egen lök i julsillen.

Sedan den vanliga gullöken, som håller ett par månader längre, och sist schalottenlöken, som håller gott till nästa sommar.

Vitlöken håller längre än gullök, men inte riktigt hela vintern.
Eva i Västerås
Förresten - hur kallt har du i garaget?
För just lök är torrt mycket viktigare än kallt. Och i ett garage som håller bara några +grader blir luftfuktigheten hög.
Jag har min lök i papperspåsar i köket.
masa
CITAT (Crassula @ 11-11-2013, 22:16) *
Tänk vad man måste lära sig mycket.
Det finns så mycket knep och knåp att få allt att fungera.
Än har jag inte lyckats att vinterförvara min rödlök som trots en fin skörd alltid slutar med att upp till 30 % av skörden sakta svartnar ner och ruttnar.
Mycket tacksam på förslag till vinterförvaring.

Det är troligen lökgråmögel, Botrytis allii, som orsakar lagringsskadorna. Även sekundära infektioner kan förekomma. Löken har angripits redan före skörd, men skadorna visar sig ofta först efter några veckors lagring.
Det man kan göra för att stoppa utvecklingen av sjukdomen är en forcerad torkning av löken. Man kan ta en värmefläkt och blåsa på varmluft (30-35 grader) under några dagar, tills löknackarna har torkat. Efter torkningen håller sig löken bäst vid ca 0 grader och relativ luftfuktighet på 70%. Kall luft innehåller mindre fukt än varm, därför är det viktigt att man inte för in varm luft i löklagret eftersom kondensation kan ske på den kalla löken.
Detta är ideala förvaringsbetingelser och svåra att uppnå för "vanligt folk", men det viktiga är en snabb torkning och förvaring svalt och relativt torrt.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon