|
malcolm
13-11-2013, 16:39
Min fasta telefon fungerar inte längre och efter kontakt med Telia som jag har varit kund hos sedan jag flyttade hemifrån på sjuttiotalet har jag fått veta att ett bolag som kallar sig för Vide.com har jag fått reda på att de övertagit mitt abonnemang, något som jag absolut inte har gjort. Fick en sk. IP-telefon från Vide som jag inte vill ha och jag har ringt och försökt avboka alltihop men det verkar omöjligt. Mitt nästa steg blir att kontakta konsumentombudsmannen och därefter TV-programmet Plus. Tycker det är för jävligt att sådant här får förekomma och jag vill varna alla för "smarta kunder".
*Stintan*
13-11-2013, 17:41
Mysko, dom har väl inget med telefoni att göra.
Råder dig att polisanmäla direkt. Bestrid fakturorna, bestrid rubbet.
malcolm
14-11-2013, 11:25
CITAT (*Stintan* @ 13-11-2013, 17:41)  Mysko, dom har väl inget med telefoni att göra. Tydligen har de det.
Gossen Ruda
14-11-2013, 11:26
Tråkigt att du råkat ut för bedragare, hoppas det löser sig.
malcolm
14-11-2013, 11:27
Jag skall försöka ordna det hela idag om det går.
Piccante
14-11-2013, 11:53
Jag googlade på det för att se om det är nya bedragare i farten och vide.com finns inte ens registrerat som företag vad jag kan se? Förmodligen rent bluff-företag om de skickar ut fakturor med Vide.com som avsändare.
malcolm
14-11-2013, 12:00
Hade fattat fel, Devicom AB heter företaget, den jag pratade med hade en stark utländsk brytning så det var därför jag hörde fel.
http://www.rejta.se/omdome/186193/devicom+abSom sagt, inte helt okända hos konsumentverket. http://www.jonkopingsposten.se/huskvarna/k...ag#.UoTAYjYV9MsTydligen ska man också anmäla till post och telestyrelsen också. Läs kommentarerna här Malcom. http://vemringde.se/?q=086320090
malcolm
14-11-2013, 16:54
Jag pratade med Telia alldeles nyss, de skall skicka ett papper som jag skall skriva på för att ge dem fullmakt att ta tillbaka abonnemanget, konstigt att de skall ha fullmakt då bluffirman kunde ta över hur som helst.
CITAT (malcolm @ 14-11-2013, 16:54)  Jag pratade med Telia alldeles nyss, de skall skicka ett papper som jag skall skriva på för att ge dem fullmakt att ta tillbaka abonnemanget, konstigt att de skall ha fullmakt då bluffirman kunde ta över hur som helst. Hoppas verkligen det löser sig för dig.
Gossen Ruda
14-11-2013, 17:55
CITAT (malcolm @ 14-11-2013, 16:54)  Jag pratade med Telia alldeles nyss, de skall skicka ett papper som jag skall skriva på för att ge dem fullmakt att ta tillbaka abonnemanget, konstigt att de skall ha fullmakt då bluffirman kunde ta över hur som helst. Det är PTS:s påhitt. Auktoriserade företag, även om de är skumma, kan bara skicka en fil med nummer de vill ta över och Telia är tvungna att lyda. Vi hade mycket problem med exempelvis Tele2 i början, när jag jobbade på felanmälan. Telia ville först skicka ut en bekräftelse på alla flytt men PTS motsatte sig det. För att Telia sen skall ta tillbaka numret måste kunden bekräfta övertaget. Man kan undra vems sida PTS står på? Fast när de väl fått bekräftelsen är det snabbt ordnat. Du kommer säkert att få fakturor från blufföretaget men det är bara att bestrida. Konsumentvägledarna vet hur du skall göra.
malcolm
15-11-2013, 12:09
Skickade ett mail till "smarta kunder" igår och de har faktiskt svarat och vill ha numret till min mobil för att reda ut det hela.
*Stintan*
15-11-2013, 12:50
Jag skulle inte lita för fem öre på det företaget.
CITAT (malcolm @ 15-11-2013, 12:09)  Skickade ett mail till "smarta kunder" igår och de har faktiskt svarat och vill ha numret till min mobil för att reda ut det hela. Dom har väl redan ditt nummer, eftersom dom tagit över ditt abonemang? Kör med mailkontakt istället och ta hjälp av konsumentverket.
malcolm
15-11-2013, 15:00
CITAT (pejori @ 15-11-2013, 14:19)  Dom har väl redan ditt nummer, eftersom dom tagit över ditt abonemang? Kör med mailkontakt istället och ta hjälp av konsumentverket. De har inte numret till mobilen och den fasta telefonen fungerar som sagt inte nu.
*Stintan*
15-11-2013, 15:23
Skulle inte ge dom mobilnumret! Bättre med mailkontakt så har du svart på vitt vad dom säger.
malcolm
15-11-2013, 15:51
Har också funderat på det där eftersom då kanske jag sitter med ett mobiltelefonabonnemang som jag inte heller vill ha.
Varför inte ge Telia fullmakten att byta åter och avbryta kontakten helt med det andra företaget. Ge sig in i en diskussion med företaget ger nog bara mer problem misstänker jag. Telefonförsäljare som säljer just teleabbonemang är livsfarliga att ha att göra med. Att kriminella organisationer är inblandade håller jag för troligt i många fall. Vi är nog för godtrogna inför dessa samtal många gånger. Att jämföra teleabbonemang gör man ju bäst i lugn o ro på nätet.
Jag hade nog också låtit Telia få fullmakten och struntat i "smarta kunders" förslag. Som du säger, Malcolm, du kan bli sittandes med ett mobilabonemang du inte vill ha...
malcolm
15-11-2013, 21:17
Det primära är ju att få min telefon att fungera så jag kommer att ligga lågt om jag inte börjar få en massa fakturor.
malcolm
18-11-2013, 18:10
Nu har jag pratat med Telia igen och kunde via telefon ordna med ett muntligt avtal via telefon så om tre dagar skall min ordinarie telefon förhoppningsvis fungera igen, dessutom skulle jag få 450 kr i skadestånd även om det inte var deras fel. Gissa om jag blev glad och Telia är BÄST!
Gossen Ruda
18-11-2013, 18:19
Skönt att det löser sig.
malcolm
18-11-2013, 18:31
Får försöka klara mig utan fast telefon tills på onsdag.
malcolm
22-11-2013, 23:55
Det verkar bli en långdragen historia detta, fick ett brev från Telia idag om att de avbrutit sina försök att ta tillbaka mitt abonnemang. Ringde till Devicom men de hänvisar till "smarta kunder" och vägrar att släppa mig som "kund". Jag är förbannad som ni säkert förstår men känner mig helt maktlös. Imorgon är det ju lördag så det lär inte gå att få tag i någon per telefon men jag skall åtminstone försöka.
Biggan_
23-11-2013, 00:26
Jag hade kontaktat PTS och förhört mej om hur jag skulle gå vidare. Du har ju inte skrivit på något avtal så dom kan inte tvinga på dej något abonnemang!
malcolm
24-11-2013, 17:50
Nu har jag skrivit ett mail till TV-programmet Plus och ett till "smarta kunder", vi får se vad som händer...
Ibland funderar man på hur dessa uppstickare tänker. Är man ute efter maximal vinst under kort tid för att sedan lägga ner? Ett seriöst bolag vill ju inte ha negativa omdömen i parti och minut. Vilka är aktörerna bakom dessa uppstickare? Kanske en självsanering sker på grund av deras agerande. Bara att hoppas.
CITAT (malcolm @ 24-11-2013, 17:50)  Nu har jag skrivit ett mail till TV-programmet Plus och ett till "smarta kunder", vi får se vad som händer... Tror du vinner mer på, att vända dig till polis och konsumentverket. Vet du med dig att du inte svarat "JA" när någon frågat dig i telefonen om du är du, ska du polisanmäla företaget direkt.
malcolm
26-11-2013, 13:16
Jag tror det har löst sig nu, någon från "smarta kunder" ringde igår och de skall se till att mitt avtal med Devicom upphör. Hoppas nu att det blir så också...
Myosotis
26-11-2013, 14:01
 Men hjälp, sådär får det ju inte gå till. Du ska absolut inte lämna ut ditt mobilnummer till dem, då tar de väl bara över det också. Hoppas verkligen det ordnar sig nu (läste inte här förrän idag), mycket bra att du tagit kontakt med alla tänkbara. CITAT (malcolm @ 18-11-2013, 18:10)  ...skulle jag få 450 kr i skadestånd även om det inte var deras fel...  Det var imponerande. Tele2s kundservice är oftast inget vidare, ibland funderar man på att gå tillbaka till Telia...
malcolm
26-11-2013, 14:50
CITAT (Myosotis @ 26-11-2013, 14:01)   Men hjälp, sådär får det ju inte gå till. Du ska absolut inte lämna ut ditt mobilnummer till dem, då tar de väl bara över det också. Hoppas verkligen det ordnar sig nu (läste inte här förrän idag), mycket bra att du tagit kontakt med alla tänkbara. Jag har redan lämnat ut mitt mbl.-nummer och det är lkopplst till ett kontantkort så där finns inget att ta över.  Det var imponerande. Tele2s kundservice är oftast inget vidare, ibland funderar man på att gå tillbaka till Telia... Jag har fått ekonomisk kompensation av Telia förut men ännu har jag inte sett några pengar för detta ärende. Telia må vara dyra men man kan lita på dem.
malcolm
05-12-2013, 17:56
Jag ringde till Telia ytterligare en gång och nu verkar det som om min fasta telefon skall börja fungera igen på tisdag/onsdag. Hoppas det verkligen blir så nu.
Myosotis
06-12-2013, 17:02
oj funkar det fortfarande inte, det är ju inte klokt. Tur att du har mobiltelefon!
malcolm
07-12-2013, 13:42
Ja, det är räddaren i nöden för tänk om det skulle hända något...
malcolm
15-12-2013, 16:33
Jag blir tokig, fick ett brev från Telia i fredags men det handlade om att få igång min röstbrevlåda vilket jag inte frågat efter. Ringde till Telia alldeles nyss och de sa att de inte hade kontakt med min utrustning och rekommenderade mig att koppla in det Thomsonmodem som jag fick förut och inte heller fungerade trots att en tekniker var här som inte heller fick min utrustning att fungera. Funderar allvarligt på att byta teleoperatör nu eftersom ingenting verkar hjälpa.
malcolm
19-12-2013, 12:42
Imorgon kommer en tekniker från Telia hit för att se om han/hon kan hjälpa mig vilket jag tvivlar på.
*Stintan*
19-12-2013, 13:22
Klarar du dig inte med enbart mobiltelefon? Skönt att slippa fasta avgifter och annat strul menar jag.
Myosotis
19-12-2013, 13:35
Men vad konstigt, de verkade ju ha så bra kundservice först?
malcolm
19-12-2013, 15:17
CITAT (*Stintan* @ 19-12-2013, 13:22)  Klarar du dig inte med enbart mobiltelefon? Skönt att slippa fasta avgifter och annat strul menar jag. Jag har funderat på det.
CITAT (*Stintan* @ 19-12-2013, 13:22)  Klarar du dig inte med enbart mobiltelefon? Skönt att slippa fasta avgifter och annat strul menar jag. Halaj! Jag ringde till Telia för att säga upp min fasta telefon. De sa att det skulle bli dyrare för mig, totalt. Låter ju mysko att det blir dyrare med en tjänst mindre! Vet inte, men jag gissar att jag har nåt slags paket-avtal med dem, där fast telefon ingår. Och om jag skall ha kvar samma tjänster i övrigt så får jag ha dem i ”lösa delar” så att säga. Och det blir då dyrare. Det man kan göra är att ändra till IP-telefon. Det är billigare. //T
*Stintan*
20-12-2013, 01:36
CITAT (Tapio @ 19-12-2013, 19:57)  Halaj!
Jag ringde till Telia för att säga upp min fasta telefon. De sa att det skulle bli dyrare för mig, totalt. Låter ju mysko att det blir dyrare med en tjänst mindre! Vet inte, men jag gissar att jag har nåt slags paket-avtal med dem, där fast telefon ingår. Och om jag skall ha kvar samma tjänster i övrigt så får jag ha dem i "lösa delar" så att säga. Och det blir då dyrare. Det man kan göra är att ändra till IP-telefon. Det är billigare.
//T Ja såklart beror det ju på om du har en massa andra avtal med Telia men jag har svårt att tro att Telia kör med billigare paketpriser. Jag har inte haft med Telia att göra på åtta år och det är jag glad för. Klarar mig utmärkt med min mobil med kontantkort. IP-telefoni kostar, är ju beroende av datorn och bredbandsleverantören och dessutom funkar det inte vid strömavbrott. Dessutom finns andra inskränkningar med IP-telefoni. Men vill man ringa genom datorn finns ju Skype, gratis att ringa till andra Skype-användare och vill man ringa annat kan man betala för det. Ett utmärkt komplement till mobilen.
Jag är lite kluven till "fast" telefoni, vare sig det är i form av ip-telefoni eller sladd i väggen. Av de två sätten är ip det billigaste och numera tämligen störningsfritt. Hur ofta har man strömavbrott i tätort?Vi har haft ip-telefoni i snart 10 år och avbrotten har varit få. Har just bytt till Telia och månadsavgiften är samma som hos BB-bolaget, 50:-/mån. I princip skulle vi dock klara oss utmärkt med enbart mobilen och slippa femtiolappen. Men jag tänker som så att folk som ringer till oss kanske måste betala högre avgift, alla har ju inte mobil. Därför behåller vi det "fasta" numret.
Elisabeth-Västkustkolonisten
20-12-2013, 13:33
Jag har fortfarande fast telefoni och behåller den också. Ringer då och då till utlandet och då är det billigare.
Även vet jag att den tiden kommer när jag behöver larm och den fungerar fortfarande bara med Telia fast telefoni.
Vi funderade ju också med telefonin hos svärmor på hemmet. Det vore mycket billigare med bara en bra mobil men hon behöver larmet.
Är man ung och pigg då tänker man så klart inte på det men blir man äldre och har dåligt hälsa då får man tänka på det
malcolm
20-12-2013, 13:44
Nu har det varit en tekniker här men han fick inte igång en han heller, jag kommer att få ett nytt modem hemskickat som skall klara av alla mina tjänster vad det gäller telefoni, TV och internet. Hoppas det fungerar så kanske jag kan slippa lite burkar och att det blir mindre sladdar. Får erkänna att jag är skeptisk, fick ett slags modem tidigare som skulle klara av allt det där men inte fungerade det.
CITAT (Bee @ 20-12-2013, 12:37)  Jag är lite kluven till "fast" telefoni, vare sig det är i form av ip-telefoni eller sladd i väggen. Av de två sätten är ip det billigaste och numera tämligen störningsfritt. Hur ofta har man strömavbrott i tätort?Vi har haft ip-telefoni i snart 10 år och avbrotten har varit få. Halaj! Det där spelar ingen roll i praktiken. Varför inte? Jo, numera har ju varenda hem med fast telefon en trådlös DECT-telefon. På dem går det två sladdar: en till telefonlinan och en till vägguttaget. Går strömmen kan du lik förbannat inte ringa. Enda sättet att komma runt detta är att du hittar en gammaldags, hederlig telefon från kalla krigets dagar, på nån loppmarknad, som bara behöver telefonlinan för att funka. //T
Gossen Ruda
20-12-2013, 20:08
I MITT hem finns det endast fasta telefoner, 4 st diavox och en Respons. Behöver därmed ingen bärbar telefon.
*Stintan*
20-12-2013, 23:29
Inte gör man sig väl av med den stationära telefonen bara för att man skaffar en trådlös bärbar. Den trådlösa är ju bara ett komplement. Jag har mina två Respons kvar fortfarande. Dom funkar ju även till IP-telefoni om man vill ha det.
Tapio: Helt rätt  och vi har inte haft sladdtelefon på 15 år. Elisabeth: det går bra att ha larm till mobilen numera. Man behöver ett tvillingkort till mobilen så fixar hemtjänsten larm. Svärfar har enbart mobil och behöver larm. Det var biståndsbedömaren som berättade om tvillingkortet.
Myosotis
22-12-2013, 12:33
CITAT (Tapio @ 20-12-2013, 18:32)  Halaj!
Det där spelar ingen roll i praktiken. Varför inte? Jo, numera har ju varenda hem med fast telefon en trådlös DECT-telefon. På dem går det två sladdar: en till telefonlinan och en till vägguttaget. Går strömmen kan du lik förbannat inte ringa. Enda sättet att komma runt detta är att du hittar en gammaldags, hederlig telefon från kalla krigets dagar, på nån loppmarknad, som bara behöver telefonlinan för att funka.
//T Klart man har kvar sin gamla vanliga telefon, det hade ju varit dumt annars, så ofta som det blir strömavbrott här. Frigående telefoner är praktiska, man kan vandra genom trädgården när man pratar, men har man bara såna får man skylla sig själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|