Ina
PÅSKTÅRTA

Bottnar
4 äggvitor
2 dl socker
3 dl blandade, malda nötter

Kräm
4 äggulor
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 påsar flytande saffran
1,5 dl vispgrädde

Dekoration
blockchoklad
”konfetti”

Vispa äggvitorna till hårt skum tillsammans med hälften av sockret. Vänd sedan ner resten av sockret och de malda nötterna. Bred ut smeten till en stor rektangel, som delas direkt efter gräddningen, eller två rundlar på bakplåtspapper. Grädda i 125 grader varm ugn i 1 timme

Vispa gulor och socker pösigt. Vispa ner vanilj och saffran. Vispa sedan i vattenbad till saffranskrämen tjocknat. Låt krämen svalna. Vispa grädden ganska hårt och blanda i saffranskrämen.

Bred hälften av krämen på en av bottnarna och lägg på den andra. Bred resten av krämen uppe på tårtan. Smält blockchokladen i en plastpåse, gärna i vattenbad i mikrovågsugnen. Klipp ett litet hål i påsen och spritsa chokladen runt kanterna och uppe på tårtan i ett dekorativt mönster. Strössla över ”konfetti”

Berith
Fy farao säger jag bara!! ohmy.gif

tongue.gif
MimE
Har du räknat ut hur många timmars trädgårdsarbete som behövs för en bit? Eller hela? laugh.gif tongue.gif laugh.gif

Låter jättesmaskens!!!

/Mimmi
Ina
Nu har jag ätit den!!! Mums!

...och jag har inte räknat, nej... wink.gif
Sonen
CITAT (MimE @ 11-04-2004, 16:40)
Har du räknat ut hur många timmars trädgårdsarbete som behövs för en bit? Eller hela? laugh.gif tongue.gif laugh.gif

Låter jättesmaskens!!!

/Mimmi

Istället för att räkna kalorier och motionstimmar per dag så är det väl bättre ifall man bara rör på sig så mycket som möjligt? Mer trevligt och mindre jobbigt, och mindre ångestfullt.
Smekajsa
MMUUMMMMS. Det är tur att påsken är slut!!
Fast man kanske kan döpa om tårtan, det är ju snart pingst,midsommar etc etc
Ina
Det är bara att döpa om hejvilt! Om man gör den på midsommar kanske man kan dekorera med tusenskönor eller nåt' sånt! rolleyes.gif
MimE
CITAT (Sonen @ 12-04-2004, 17:16)
CITAT (MimE @ 11-04-2004, 16:40)
Har du räknat ut hur många timmars trädgårdsarbete som behövs för en bit? Eller hela?  :lol:  :P  :lol:

Låter jättesmaskens!!!

/Mimmi

Istället för att räkna kalorier och motionstimmar per dag så är det väl bättre ifall man bara rör på sig så mycket som möjligt? Mer trevligt och mindre jobbigt, och mindre ångestfullt.

Öm tå?
Jag har ingen ångest. I alla fall inte över vad jag äter. wink.gif tongue.gif

/Mimmi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon