|
Alltså, hur funkar ett svenskt medelsnittstidningsbud? Egentligen. Är dom lättpåverkade? Misstänksamma? Eller struntar dom i förändringar som dom inte kan påverka eller knappast ens förstå? Tänkte så här... Nu på mornarna/morgnarna/morgonarna när det är mörkt och regnigt - kanske till och med mörkt och halt!  - så vill man ju inte gärna gå ända dit bort (ni ser ju själva hur långt det är dit bort -------> ) till brevlådan för att hämta tidningen. Jag vill läsa den på morgonen, gärna till frukosten, men är tveksam till själva hämtningen. Visst kan jag be någon annan hämta den men om den personen halkar i mörkret så får jag ju inte in tidningen i alla fall. Urdumt! Men så tänkte jag så här, att om jag flyttar postlådan en liten bit varje dag eller varje vecka så hamnar den ju här vid huset om ett tag. Då behöver jag ju inte mer än gå precis utanför dörren för att hämta tidningen! Smart va!  Men vad säger tidningsbudet om det? Vår postlåda sitter ju i en radda tillsammans med grannarnas lådor och dom flyttar ju inte sina så då måste tidningsbudet stanna först vid raddan, sen åka hit till min låda. Gör dom det eller tvärvägrar dom så jag inte får tidningen alls då? Och hur långt ska jag flytta lådan varje steg? En dm? Längre bit? Kortare bit? Ska jag lägga en godisbit vid lådan efter varje flytt så det lockar dit budet utan protester? När ska jag börja flytten? Nu för att ha flyttat lådan hela vägen i vinter? Till sommaren så den är flyttad till nästa nyår? Har ni några goda råd i ämnet? Kanske någon här som känner ett tidningsbud och vet hur dom är funtade? Inte bara i det civila då utan mer professionellt. Ska kanske tillägga att jag har en vanlig plastlåda, en sån där som många andra har. Ska jag kanske byta till nån annan, nån som smälter in mer med huset än med raddan?
Gossen Ruda
03-01-2014, 08:36
Hör med tidningsdistributören. Kanske bäst att kolla med Posten också?
Rebecca
03-01-2014, 08:37
Tror på godisspåret!
Huggorm
03-01-2014, 09:00
Jag jobbade som tidningsbud ett tag och de där raderna med brevlådor var ju det bästa som fanns, då blev man av med en hel hög tidningar på en gång. Jag tror inte de är pigga på att åka en extra sväng om de inte behövt det förut. Det bästa du kan göra är att säga upp prenumerationen, flytta brevlådan och sedan påbörja en ny prenumeration två månader senare när lådan sitter på plats. Men brevbäraren kommer väll klaga ändå... Annars kan du skaffa två kryckor och stå på dem och vänta en morgon när tidningsbudet kommer. Då kan du berätta att du fått svårt att gå och förklara snällt att du blir tvungen att flytta lådan närmare hemmet, det kan de inte protestera emot
Anki på Öland
03-01-2014, 09:11
CITAT (Huggorm @ 03-01-2014, 09:00)  .......... Men brevbäraren kommer väll klaga ändå..... Eftersom brevlådorna sitter där för postens skull och tidningsbuden passar på att använda dom eftersom dom finns där lär du få hämta posten på marken vid brevlådestället.... däremot har jag sett att många som har långt till brevlådan har en rund tub utanför huset där tidningsbuden kan lägga in en ihoprullad tidning. Borde ju bara vara att ringa till tidningsdistributören och be dom lägga tidningen i den istället.
Skaffa två brevlådor en för posten för den får du nog inte flytta, och en för din morgontidning som du kan ha vid ingången till ditt hus.
Tack för tipsen. Det där med att postlådorna är postens och att tidningsbuden "lånar" dom tänkte jag inte på. Tänkte absolut inte på att om jag flyttar lådan för att få tidningen närmare så kanske jag inte får någon post!
Huggorm
03-01-2014, 10:09
CITAT (Uggi @ 03-01-2014, 09:14)  Skaffa två brevlådor en för posten för den får du nog inte flytta, och en för din morgontidning som du kan ha vid ingången till ditt hus. Det är inte säkert tidningsbudet går med på det. De har ofta ont om tid och vill definitivt inte behöva kliva ur bilen för att gå upp till ett hus med tidningen. Ofta krävs det att prenumeranten är handikappad eller liknande för att man skall gå med på något sådant.
malarmaster
03-01-2014, 11:44
då jag av o till vikarierar som tidningsbud kan jag berätta om policyn i "mitt" företag. målsättningen är att tidning skall levereras i anslutning till bostad. du kan alltså ha en låda utanför din grind förutsatt att den står i tidningsbudets färdriktning,kan vara vilket som ifall tidning levereras med cykel eller gångbud men jag förutsätter här bilbud. många har egna lådor och posten sina. givetvis är det bättre för mig som bud om din låda ingår i en lådrad (sparar tid) men för dig som kund är service "mitt" företags målsättning. Ring och tala med din distributör,här tillhandahåller vi extralådan.dock måste det finnas något att sätta upp den på.du kan inte bara flytta lådan då budet INTE letar efter någon annan än ordinarie. givetvis kan du snacka med budet direkt men då får du passa honom mitt i natten. jag har många lådrader men ytterst få vill ha tidning i dem utan får tidning utanför grinden. det är inga problem så länge man inte ställer bil ivägen,håller skottat framför och inte lägger upp vallar m.m på landet kör vi dessutom upp till respektive gård och lämnar tidning i anslutning till bostadshuset,kallas service även om man ibland förbannar dålig snöröjning,hålpottevägar,lösspringande hundar m.m ulf
Solstormig
03-01-2014, 12:37
Vet att arbetstiden är snålt tilltagen och att OB-tillägget är 9 kr i timman vardagnätter. Trodde inte att så låga OB-tillägg fanns någonstans. Det gör nog skillnad om budet ändå ska vägen fram eller om det blir en omväg. Varför inte testa med att ge dricks? Inom alla jobb är det roligare om man märker att det uppskattas att anstränga sig? Vet att brevbärare och tidningsbud blir väldigt glada för något litet till jul eller påsk eller när som helst. Då blir det ju också enklare att be om det där lilla extra.
Piccante
03-01-2014, 16:11
Som Malarmaster säger så ska morgontidningar levereras så nära dörren som möjligt medans posten får neka och leverera posten till ett samlingsställe där lådorna sitter på rad. Posten har tex postboxar i hyreshus vid entrén medan tidningsbuden får springa i trappor och lägga tidningen i en "klämma" eller hylla utanför dörren.
Men har du bilbud så är de mindre benägna att behöva gå ur bilen om deras runda ska vara effektiv att köra. Sen kan buden neka om det är en hal gång som du inte sandar eller inte är upplyst. Tidningsbuden ska inte behöva leta efter lådan eller utsätta sig för fara när de jobbar själva mitt i natten. Så ring tidningsdistributören och fråga om du får flytta lådan.
kolonista
03-01-2014, 22:02
Läs tidningen på nätet, då slipper du bära papperstidningen till återvinningen också.
malarmaster
04-01-2014, 00:51
CITAT (kolonista @ 03-01-2014, 22:02)  Läs tidningen på nätet, då slipper du bära papperstidningen till återvinningen också. och låt tidningsbuden ligga o sova om nätterna istället. ja,utvecklingen går väl ditåt på gott o ont. arbetstillfällen försvinner hela tiden på tryckerier,distribution m.m. blir det minskning på tidningspapper så försvinner några pappersbruk också,det behövs inte lika många trädfällare och timmerbilar,och ju mindre transporter desto färre verkstäder och biltillverkare,vägarna slits mindre så några vägjobbare kan också gå hem. kedjan blir lång,kallas strukturomvandling och leder oftast till större arbetslöshet. något vi fått erfara de senaste tjugo åren. så använd datorn,de tillverkas i kina numera och ger noll jobb i sverige,med undantag för några säljare. nätversionen av tidningen är ju dessutom billigare då tryck o distributionskostnader försvinner. nej.nu är det dags för mig att ge mig ut i natten,jag har 500 tidningar att leverera.min sista vikariedag,sedan blir det ordinarie målarjobbet igen. ulf
Jobbar som tidningsbud norr om Stockholm och kör en del landsortstrakter. Där levererar vi enbart vid brevlådesamlingar om inte huset är precis vid vägkanten. Om du flyttar din låda kommer du inte få någon tidning. Vi kommer istället lägga en störning att lådan saknas. Sedan kommer kundtjänst kontakta dig och fråga varför lådan är borta. Är osäker på om undantag skulle göras om du skulle vara handikappad. Inom tätort i villa/radhusområden kan vi levererar tidningen i ett dörrinkast eller låda på huset men om detta även gäller på landsortstrakter vet jag inte. Måste för övrigt säga att väldigt många är otroligt dåliga på att märka sina lådor ute på landet. Man får ofta lägga flera minuter på att luska ut namn/nummer när en ny prenumerant kommer. Skärpning
Huggorm
04-01-2014, 10:40
CITAT (nussse @ 04-01-2014, 08:32)  Måste för övrigt säga att väldigt många är otroligt dåliga på att märka sina lådor ute på landet. Man får ofta lägga flera minuter på att luska ut namn/nummer när en ny prenumerant kommer. Skärpning  Ja, det där var inte helt enkelt för mig när jag vikarierade. Det gick väll bra för hon som kört turen i många år, men jag fick fundera mer än en gång. Ibland saknades namnet, ibland adressen, ibland båda
Elisabeth-Västkustkolonisten
04-01-2014, 11:16
Jag hade ju i många år GP men inte nu längre. Delvis för att den har blivit för dyrt men också för att det hände för ofta att vi inte fick tidningen. (trots klar och tydligt märkning av brevlådan . När vi sedan åkte med husbilen bort en vecka eller två så gjorde vi så klar uppehåll med tidningen.
När vi sen några gånger kom hem tidigare så märkte vi att tidningsbudet märker brevlådorna med vit tejp, då ringde jag GP. Dom förstod ju inte att vi inte vill det. Först när jag frågade om dom jobbar ihop med inbrottstjuvar då fattade dom.
När sen tidningsbudet själv ringde och ja föreslog att vi går en runda här så att man kan visa att man direkt ser när ingen är hemma. Då är det fritt fram för tjuvar.......
Då fattade också han....
F.ö. skulle jag inte vilja vara tidningsbud. Ut i ur och skur och så tidigt.....
malarmaster
04-01-2014, 19:43
.... men för oss som kör på landet är det fint. nya naturupplevelser varje natt,inte ofta man annars kan få närkontakt med älg,rådjur,vildsvin,räv,grävling samt kaniner och någon enstaka katt.kollegan fick ett vildsvin i dörren då han stannat för att lägga i en tidning.själv har jag kört på ett vildsvin,dock utan skador på bil eller svin trots en 5-meters saltomortal av svinet. rådjur snuddas det vid varje natt,och älgar brukar titta in genom sidorutan. nästan varje natt är det någon av bilarna som har en viltolycka så det kräver gott om reservbilar och vikarier. vintertid är det ännu roligare,särskilt om det snöar.inga plogbilar ute mitt i natten inte. förra vintern åkte jag av 3 gånger samt fastnade 1 gång. nu kan man ju tro det är lättare i år med noll snö men regnet är värre,det har förvandlat många skogsvägar till lervälling och risken att fastna eller åka av är stor. men att köra tidningsbud är hemskt beroendeframkallande,inte många slutar.kan det vara spänningsmomentet?skall man klara rundan igen? själv längtar jag efter natten.nu skall jag inte köra på många veckor,abstinensen har redan satt in. hade man kunnat försörja sig på detta hade jag tagit fast jobb direkt. men det är för få timmar,för dåligt betalt men trots det är det många som bara har det som försörjning. hur de klarar det?det gäller att ha ett billigt boende,och inga fasta utgifter. precis som jag. ulf
CITAT (malarmaster @ 04-01-2014, 19:43)  .... men för oss som kör på landet är det fint. nya naturupplevelser varje natt,inte ofta man annars kan få närkontakt med älg,rådjur,vildsvin,räv,grävling samt kaniner och någon enstaka katt.kollegan fick ett vildsvin i dörren då han stannat för att lägga i en tidning.själv har jag kört på ett vildsvin,dock utan skador på bil eller svin trots en 5-meters saltomortal av svinet. rådjur snuddas det vid varje natt,och älgar brukar titta in genom sidorutan. nästan varje natt är det någon av bilarna som har en viltolycka så det kräver gott om reservbilar och vikarier. vintertid är det ännu roligare,särskilt om det snöar.inga plogbilar ute mitt i natten inte. förra vintern åkte jag av 3 gånger samt fastnade 1 gång. nu kan man ju tro det är lättare i år med noll snö men regnet är värre,det har förvandlat många skogsvägar till lervälling och risken att fastna eller åka av är stor. men att köra tidningsbud är hemskt beroendeframkallande,inte många slutar.kan det vara spänningsmomentet?skall man klara rundan igen? själv längtar jag efter natten.nu skall jag inte köra på många veckor,abstinensen har redan satt in. hade man kunnat försörja sig på detta hade jag tagit fast jobb direkt. men det är för få timmar,för dåligt betalt men trots det är det många som bara har det som försörjning. hur de klarar det?det gäller att ha ett billigt boende,och inga fasta utgifter. precis som jag. ulf Intressant läsning Ulf!
Huggorm
05-01-2014, 10:10
Problemet med att jobba som tidningsbud är att man "sitter fast", det är svårt att ta ledigt någon natt eftersom man måste ha en vikarie då. Dessutom är det nattjobb, så man måste sova en del av dagen. I tillägg jobbar man sex kvällar i veckan, så det bli ingen riktig "helg". Men för övrigt är det ett fint jobb.
Jösses amalia! Jag får nog från och med nu se "mitt" tidningsbud som en stor vardagshjälte. Fler tidningsbud åt folket!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|