Fick förslaget att söka efter nävor här på Odla,så jag kollade köp&sälj och hittade Ginnas frölista för första gången!
Jag gillar ju perenner men de tar lite tid,så sår några sommarblommor i år också att fylla ut med.
Nu har jag begränsad plats,men även ekonomi och det blir en del plantor också,jag har skickat efter från Impecta också men vad var det nudå?
Listan som följer är mitt 1a utkast,vore jätteroligt med kommentarer om de är svåra, tar lång, tid rekommenderar eller inte!
Jag behöver reducera lite!
Fjärilsranka och andra med liknande krav går bort! Men lite gulligull kan jag tänka mej,fick Jätteverbena frön av dej Strandskatan ifjol och de blev jättefina Tack!
Nicotiana affiris
Antirrhirium majus
Plox drummondi
Alcea rugosa
Anaphalis margaritacea
Aquieleja (flera sorter)
Cephalaria leucanta
Dicenta spectabilis
Eupatorum atropurpeum
Geranium renardii
Lobelia siphiltica
Papaver orientale
Polemorium caeruleum
Scabiosa columbaria
Trollius
Verbena hastata
Jag passar på att träna lite på latin vet att ni är många som kan fast jag har bara skrivit av listan!
De flesta växterna är tänkta till min halvskuggiga entrerabatt.
kerstin z5-6
11-01-2014, 13:38
Roligt att se din lista , bra med de vetenskapliga namnen så inga missförstånd uppstår.Många av dina val är lätta att så och dessutom varmgroende perenner.
Alcea rugosa lätt växer o gror snabbt
Anaphalis margaritacea ljust o varmt täck ej fröna
Aquieleja (flera sorter) kort kyla ger mer regelbunden groning
Cephalaria leucanta gror både varmt o kall men kan ställas ut feb mars för senare grodd.
Dicenta spectabilis kan ta tid
Eupatorum atropurpeum sås i feb/mars, 1 dygn inne sedan ut under snön, fröna gror i början av maj
Geranium renardii varmt
Lobelia siphiltica ovanlig värd att så,Gror mycket oregelbundet och långsamt.Växer dessutom sakta.
Så tidigt -jan feb vid innesådd-Ingen kylperiod nödvändig.
Papaver orientale lätt varm
Polemorium caeruleum lätt varm
Scabiosa columbaria varm
Trollius
kylperiod
Tack så mycket för komentarerna OCH såråd inte minst!
Då vet jag att jag köper färdig Dicentra spectabilis,den är ju helt överkomlig i pris och räcker med 1 eller kanske 2 då ska vi se om jag kan stryka nån mer....fast det blir nog svårt...
Lobelia sepilitica,den testar jag måste ju någon utmaning!
kerstin z5-6
11-01-2014, 15:20
Lobelia siphiltica namnet kommer av att den användes mot syfilis i gamla tider -om det gav effekt vet jag inte

Gillar lite fuktighetshållande jord, den är inte svår att så men ovanlig som perenn och brukar inte finnas att köpa.
[attachment=79936:DETA_193.jpg]
Kul att veta iallafall,kan jag tala om ifall jag skulle ha nån liten trädgårdsrunda!
Kommer den bara upp så trivs den nog hos mej.
strandskatan
11-01-2014, 17:08
Nicotiana affinis är annat namn på Nicotiana alata grandiflora, lätt att så, blir stor.
Antirrhinum, lejongap, ännu lättare, självsår sig sen lätt, kan även övervintra ibland.
Verbena hastata, jag höstsådde mina, kom snällt upp.
Haha jag får väl tacka er så mycket! Även om ni inte direkt hjälper mej att välja bort nåt!
kerstin z5-6
11-01-2014, 22:36
Så alla -du kommer inte att ångra dej

När jag är helt ok fysiskt kommer jag att så 200 olika igen
Lobelia siphiltica ja den var slut här,ska försöka få tag på den till nästa år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.