Full version: Mellofestivalen
Sidor: 1, 2
Jubbe063
Grattis Österike :-)
Berith
Ha! Jag hade rätt om Österrike som vinnare. Vete sjutton om jag skulle känna igen låten om jag hörde den på radio. Tittade iofs inte igår, så jag skulle nog inte känna igen någon av dom andra heller. rolleyes.gif Spelade in programmet så jag snabbspolar igenom det senare, måste ju kolla på tvåan också.

Det bästa med att Sanna Nielsen vann svenska finalen och kom så högt i finalen igår är väl att hon inte behöver vara med nästa år. Inte nästa heller. Eller nästa...
malarmaster
Normalt tittar jag inte på spektaklet då det inte är min typ av musik.
Men fastnade för Hollands bidrag,precis min typ av musik.Svenska Sanna imponerade.En av Sveriges bästa röster och låten växte , en tredjeplats är inte heller fy skam.En förstaplats hade blivit problematisk,det kostar mycket licenspengar att arrangera tävlingen igen så snart efter förra segern.
Österrike? Bra röst men kass låt.Tror för egen del att många röster kommer från de som röstat på hen i första hand och inte på låten.
Gillade inte heller buropen under Rysslands framförande.Eurovision är INTE ett politiskt forum även om årets tävling delvis präglats av det.
Hängde också upp mig på att Rysslands toppoäng (8,10,12) gick till deras satelittstater så om det verkligen speglade ryssarnas röstning är jag tveksam inför.
Något jag reflekterade på var den låga sångstandarden,av 23 artister tror jag inte ens en tredjedel hade klarat uttagningen till Idol eller X-factor. Klarar inte höga toner,sjunger inte rent och en del missade timingen.
De bästa sångmässigt var Sanna och några till,däribland Conchita.klara fina röster som behärskar hela omfånget.
Men grattis Österrike till den första segern sedan 1966.
Och måhända ger sångens budskap lite eko hos europas trångsynta. Ulf
Eva i Skåne
Jag tror som Malermaster att det var hen som vann för Österrike och inte låten.

Själv gillade jag Holland, Norge och Spanien när jag såg programmet, men skulle såklart inte känna igen någon av de 26 bidragen idag.
Huggorm
CITAT (Eva i Skåne @ 11-05-2014, 09:41) *
Jag tror som Malermaster att det var hen som vann för Österrike och inte låten.

Tror jag också. Folk gillar det som är kontroversiellt och sedan gjorde nog Rysslands konservativa protester sitt till också.
pejori
Nederländernas var OK. Men det beror nog mest på att låten var "snodd ifrån Sting".
Every breath you take, har många likheter med deras låt.
Schweiz låt gillade jag.
gunsta
CITAT (pejori @ 11-05-2014, 12:28) *
Nederländernas var OK. Men det beror nog mest på att låten var "snodd ifrån Sting".
Every breath you take, har många likheter med deras låt.
Schweiz låt gillade jag.

Det har jag inte tänkt på tidigare - men när jag lyssnar så visst, du har rätt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Nederländarnas hörde jag i sängen, redan halvt i dvala.... men jag gillade den.

Jag gillade Toms/Conchitas röst.

Idag läste idag en del österrikiska Tidningar och mycket om Tom och hoppas det går bra för honom. Tyvärr är jag inte med i FB annars hade jag gratulerad honom där.

Även om jag gillar Sanna och hade unnat henne en seger så är det lika bra att hela spektaklet hamnar någon annanstans yes.gif

Elisabeth
Huggorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 11-05-2014, 18:29) *
Även om jag gillar Sanna och hade unnat henne en seger så är det lika bra att hela spektaklet hamnar någon annanstans yes.gif

Det skriver jag under på tummenupp.gif
Gossen Ruda
Hur är det med segraren EGENTLIGEN? Jag läste på Wikipedia men blev inte klokare. Från början är han en man, men är kvinnolooken bara en ploj eller är han verkligen transvestit? Inte för att det har någon större betydelse men jag vill inte ha obesvarade frågor som spökar.
Monarda
Ett av mina favoritprogram fick utgå p g a detta trams. angry.gif Fattar inte att folk kan bli så engagerade, en bekant åkte till och med ner till Köpenhamn för att bevittna eländet på ort och ställe.
Pirum
CITAT (Huggorm @ 11-05-2014, 10:26) *
Tror jag också. Folk gillar det som är kontroversiellt och sedan gjorde nog Rysslands konservativa protester sitt till också.

Bidrag som sticker ut premieras ibland, men inte alltid. Jag tror att Österrike nog fick en del röster från folk som "ville stödja" bidraget, men sannerligen tappade de säkert röster från queer/homofoba, stockkonservativa, religiösa, eller andra som lät annat än musiken påverka valet. Karuseller och gungor osv, man vet inte vilket håll det svänger åt.

Jag tyckte efter semifinalerna att det var solklart att Österrike var den stora favoriten. Dessutom bidraget jag själv tyckte bäst om, och så får man lust att se på Bondfilmer.

Gällande artisten så har jag förstått det som att scenpersonligheten är en hon, men att han själv kör med "hen" (vad det nu kan vara på österrikisktyska) efter jobbet. På det stora hela taget rätt irrelevant.

Gossen Ruda
Det borde vara tyska då. Han=er, hon=sie. Ersie eller Sier. Lite som Christer Lindarw och Lasse Flinckman om jag fattat saken rätt.
hen finns inte på tyska
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 11-05-2014, 21:47) *
Hur är det med segraren EGENTLIGEN? Jag läste på Wikipedia men blev inte klokare. Från början är han en man, men är kvinnolooken bara en ploj eller är han verkligen transvestit? Inte för att det har någon större betydelse men jag vill inte ha obesvarade frågor som spökar.

Han är em man som uppträder i kvinnokläder.
Känner du till Christer Lindarw?
Det är dragshow. tummenupp.gif
Gossen Ruda
Putins drag: http://www.independent.co.uk/arts-entertai...mp-9373940.html
I Österrike läser man inte heller bara positiva omdömen
Gita
CITAT (Monarda @ 11-05-2014, 21:57) *
Ett av mina favoritprogram fick utgå p g a detta trams. angry.gif Fattar inte att folk kan bli så engagerade, en bekant åkte till och med ner till Köpenhamn för att bevittna eländet på ort och ställe.

Att kalla något för "trams" bara för att det inte roar en själv är väl ändå ganska fånigt?
Är det inte tvärtom ett ganska fantastiskt projekt där uppskattningsvis ett fyrtiotal länder lyckas med en gemensam produktion av detta stora slag. Jag kan till och med tänka mig att kalla det hela ett fredsprojekt.
Gita

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon