Full version: Ärter och bönor
Ann i Göteborg
Som nybörjare på att odla ärtor och bönor så undrar jag om ni kan hjälpa mig att reda ut vilka sorter som kan ätas råa och vilka som måste kokas först? Jag läser olika frökataloer och försöker strukturera informationen så gott det går. Era erfarenheter? Och vilka baljor äter man? Vilka sorter passar även om sommaren skulle bli regnig och sval?

Brytböna
Vaxböna
Skärböna
Spritböna
Störböna
Rosenböna
Purpurböna
Bondböna

Sockerärt
Spritärt
Brytärt
Märgärt
Salladsärt
Preussen
CITAT (Ann i Göteborg @ 06-03-2014, 09:52) *
Som nybörjare på att odla ärtor och bönor så undrar jag om ni kan hjälpa mig att reda ut vilka sorter som kan ätas råa och vilka som måste kokas först? Jag läser olika frökataloer och försöker strukturera informationen så gott det går. Era erfarenheter? Och vilka baljor äter man? Vilka sorter passar även om sommaren skulle bli regnig och sval?

Brytböna
Vaxböna
Skärböna
Spritböna
Störböna
Rosenböna
Purpurböna
Bondböna

Sockerärt
Spritärt
Brytärt
Märgärt
Salladsärt

Bondböna sås tidigare än andra bönor och dess balja äter du inte, tekniskt sett går det men de är svårtuggade och svårsmälta. Bönorna går att äta både färska och som torkade. Färska förvälls de kort stund, bönans hölje går att äta men det är en smaksak o
om man gör så. Tidigast jag sått bondbönor och sockerärt är i slutet av maj. Sockerärtorna äter du hela baljan, rå som förvälld.
Övriga bönor förväller du skidan eller koker bönan. Spritbönan är mer lämpad att skörda böna från än andra sorter även om de i varierad grad ger bönskörd. Om skidan går att äta beror på om den är trådig eller inte. Bönor och skida innehåller ett protein som är svårt för oss att spjälka vilket i rå förtäring kan ge upphov till kräkningar och diarre.

Ärtorna går som förska att äta råa, där handlar det om skidan är trådig eller ej. Läs gärna om mina bönodlingar pp min blogg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon