Hasse_h
Är nu inne på andra året i huset och jag har börjat ta tag i våra gamla äppelträd för att få lite fason på dem. I somras/höstas fick vi en rejält stor skörd på alla träd, både på de gamla sommaräpplena Transparent Blanche och Röd Sävstaholm, men också på de lite yngre träden Cox Pomona och James Grieve.

Noterade att mycket av frukten på de gamla träden inte hann mogna innan den blev förstörd, mycket ruttnade på grenarna alltså. Många på Sävstaholm-trädet blev väldigt små frukter. Har nu beskurit dessa träd ganska så rejält då kronorna var stora, täta och höga, har tagit bort kanske drygt 1/3 av totala kronan på dem, har strävat efter att hålla ner höjden på dem och gallra ur där det är för tätt, med målet att så mycket solljus som möjligt ska nå in i bladverket. Nu har de mera paraplyform än globformade...

Nästa steg är att ta bort gräsmatta runt stammarna, har förstått att träden ska må bättre då? Träden har båda en krona som är säkert mellan 6-8 meter bred eller mer, hur mycket ska jag ta bort av gräsmattan då? Räcker det med en cirkel på 1 meter i diameter runt stammen?

Sedan är ju frågan om man bör gödsla för att tillföra näringsämnen o mineraler? Vad ska man helst gödsla med? Jag har inte tillgång till nån större mängd aska, det blir lite när man eldar ris och grenar, men inga stora mängder. Vad rekommenderas annars för gödning till äppelträd?

Mitt mål är att om möjligt hålla träden vid liv många år till och att ge de bästa förutsättningarna för god skörd med hyfsad storlek på frukten, så tips för att nå dit uppskattas.
Åsa, mälardalen zon 2
Lär nog räcka att vattna rejält från tidig vår, så mycket gödning brukar inte träden behöva när de är gamla och etablerade + du lär ändå få en rejäl tillväxt och lite frukt med tanke på att du beskurit så hårt nu då får man rejält med vattenskott, hade varit bättre beskära i JAS men man får väl ta och gallra träden sedan nu i JAS och försöka rätta till en del. (Gödsling gynnar ofta mest vegetativ tillväxt + det gör även hårda beskärningar)

Vill man ha stora fina frukter är det beskärning under JAS för att få in ljus i kronan + regelbunden vattning med rejäla rotblötor + riktigt hård kartgallring som gäller. Det ska gå åtminstone en knytnäve mellan frukterna plocka bort resten.
Hasse_h
Att det blir mängder av vattenskott nu är jag fullt medveten om, jag ser träden som ett pågående renoveringsprojekt som kräver insatser lite då o då. Dessa träd hade fått växa fritt utan beskärning sedan förra ägarna tog över fastigheten i slutet av 80-talet, det handlade inte om nån liten gren här o där som skulle gallras, det krävdes rejäla utgallringar nu. Men det är inte klart än, nu har träden den huvudsakliga form som de ska ha, men jag kommer gallra mer under JAS när jag ser hur det utvecklar sig.

Men tillförsel av mineraler, skulle det inte behövas då? Jag har ju sett här på Odla att man rekommenderar aska från vedspisen osv, men då jag saknar all form av vedeldning och inte har någon i närheten som jag kan tigga aska av så måste jag hitta andra alternativ om det krävs näringsämnen. Det är ju för fruktens skull, inte trädets tillväxt, som man tillför näringsämnen som mineraler etc. Eller?
addo
Strunta i gödning, men så in gröngödning där du tagit bort grässvålen.

Jag tycker kartrensning fungerar jättebra för att få fin frukt. Plocka dessutom kontinuerligt bort alla insektsätna, skadade och ruttnande frukter.
Hasse_h
Har läst att många gödslar sina etablerade fruktträd med Algomin trädgårdsgödsel, är det till ingen nytta alls då?
fvd
Jag håller med alla förgående svar som avråder från gödsling. Jag har fyra stycken gamla äppelträd från trettiotalet och de är aldrig gödslade och jag får massor med äpplen. Överhuvudtaget så gödslas det alldeles för mycket nuförtiden det försäljarna som vill tjäna pengar bara lyssna inte på det. Satsa på jordförbättring i största allmännhet i stället d v s genomsläpplig porös jord som åstadskoms med med det man har själv i trädgården (kompost) och gödsling i undantagsfall om det är ngn växt som har speciellt behov. Jag började klippa mina äppelträd på hösten för några år sedan och det blir nästan inga vattenskott d v gödsling med kniv.
Bassam
Hej

det är naturligtvis alla växter behöver gödsla på grund av naturligt gödsel som kogödsel o kompost har mycket kväve, så de blir svaga mot sjukdom framtiden för att de fattas Kalium och det blir mindre blommor o frukt på grund av de fattas fosfor som märke den med gödsel P, det är bra att byta översta 10cm av jord med jord som U jord som blandad med bra gödsel som Har lite kväve och mycket PK, det finns PK gödsel i marknad nu.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon