|
theseraphim
17-04-2014, 10:35
CITAT (Huggorm @ 17-04-2014, 10:43)  Visst har vi gott om plats, men skall de bo i tält då? Vi tar emot över 100.000 invandrare per år och vi har slut på bostäder, skall vi bygga nytt till så många varje år? Och arbetstillfällen för alla nya människor, var skall de komma ifrån? Eller skall de leva som jägare och samlare i Norrlands inland? Att vi har stora nästan obebodda områden har i princip ingenting med förmågan att ta emot flyktingar att göra. Invandrare och flyktingar är inte samma sak som tidigare nämnt. Invandring generar jobbade tar inte jobb, att många svenskar söker jobb utomlands har inte så mycket med att de inte får jobb i Sverige utan att tex en snickare tjänar väldigt bra i Norge eller att för en dataingjenör så är de flesta av jobben utomlands. Det finns just nu typ 25000 jobb på arbetsförmedling vilket bör innebära att det finns runt 75000 eller fler jobb tillgängliga då knappt hälften av jobben läggs upp på arbetsförmedlingen så jobb finns att söka trots allt dock så måste en del faktiskt välja att jobba med sådant de kanske inte egentligen vill eller vidareutbilda sig för något jag märkt av bland arbetssökande är att de tror att arbetsmarknaden på något vis ska anpassa sig efter dem eller att de på något vis är unika som arbetssökande.
*Stintan*
17-04-2014, 12:50
CITAT (Huggorm @ 17-04-2014, 10:43)  Visst har vi gott om plats, men skall de bo i tält då? Vi tar emot över 100.000 invandrare per år och vi har slut på bostäder, skall vi bygga nytt till så många varje år? Och arbetstillfällen för alla nya människor, var skall de komma ifrån? Eller skall de leva som jägare och samlare i Norrlands inland? Att vi har stora nästan obebodda områden har i princip ingenting med förmågan att ta emot flyktingar att göra. Det fanns en tid här på forumet då du satt och raljerade om att folk som letade bostad och arbete kunde flytta till norrland för för där fanns det minnsann gott om denna vara. Kanske tycker du att det är lättare för infödda svenskar att leva på jakt, fiske och vara samlare? Lite märkligt kan jag tycka.
Huggorm
17-04-2014, 12:56
CITAT (*Stintan* @ 17-04-2014, 13:50)  Det fanns en tid här på forumet då du satt och raljerade om att folk som letade bostad och arbete kunde flytta till norrland för för där fanns det minnsann gott om denna vara. Kanske tycker du att det är lättare för infödda svenskar att leva på jakt, fiske och vara samlare? Lite märkligt kan jag tycka. Jo, jag tror faktiskt det är lite lättare för en infödd eftersom de känner till klimatet och naturen bättre och dessutom kommer ha lättare att få kontakt med de som bor där. Men om jag inte missminner mig var det människor med pension, sjukpension eller liknande som jag föreslog flytta bort från storstäderna eftersom de ändå inte behövde något arbete för att försörja sig. Och utgångspunkten är ju att de invandrare vi tar emot skall finns sig ett arbete till slut och det finns en begränsad arbetsmarknad i glesbygden om vi undantar gruvdistrikten.
Elisabeth-Västkustkolonisten
17-04-2014, 13:39
Huggorm och sjuka och gamla behöver vårdcentral, apotek och även affär i närheten. Eller hoppas du att då dör dom fortare när man gömmer dom långt borta.
*Stintan*
17-04-2014, 15:43
CITAT (Huggorm @ 17-04-2014, 13:56)  Jo, jag tror faktiskt det är lite lättare för en infödd eftersom de känner till klimatet och naturen bättre och dessutom kommer ha lättare att få kontakt med de som bor där. Men om jag inte missminner mig var det människor med pension, sjukpension eller liknande som jag föreslog flytta bort från storstäderna eftersom de ändå inte behövde något arbete för att försörja sig. Och utgångspunkten är ju att de invandrare vi tar emot skall finns sig ett arbete till slut och det finns en begränsad arbetsmarknad i glesbygden om vi undantar gruvdistrikten.  oj va du slingrar dig.
Att stramare invandring ofta förknippas med SD förstår jag i9nte. Alla partier förordar ju det ibland när det politiska klimatet fordrar det för att locka väljare. Sedan tar asylärenden nog alldeles för lång tid att utreda. Dras allt i långbänk så rotar sig ju människor i Sverige och en utvisning då kan bli inhuman. Men uppfyller man inte kraven så skall man givetvis utvisas ur landet. Annars blir tilltron till statens agerande lidande. Veliga myndigheter ger ingen tilltro. Främlingsfientlig är ett starkt ord som nog få svenskar lider av. Har egentligen lite att göra med åsikter om invandringens vara eller inte vara. Är själv för skärpt, men rättvis, invandring men uppskattar människor för vad dom gör, inte för vem eller vilka dom är. Trots allt så finns det sk-tstövlar och hyvens folk i alla grupperingar i samhället.
Elisabeth-Västkustkolonisten
17-04-2014, 17:08
CITAT (gnon49 @ 17-04-2014, 17:44)  Att stramare invandring ofta förknippas med SD förstår jag i9nte. Alla partier förordar ju det ibland när det politiska klimatet fordrar det för att locka väljare. Sedan tar asylärenden nog alldeles för lång tid att utreda. Dras allt i långbänk så rotar sig ju människor i Sverige och en utvisning då kan bli inhuman. Men uppfyller man inte kraven så skall man givetvis utvisas ur landet. Annars blir tilltron till statens agerande lidande. Veliga myndigheter ger ingen tilltro. Främlingsfientlig är ett starkt ord som nog få svenskar lider av. Har egentligen lite att göra med åsikter om invandringens vara eller inte vara. Är själv för skärpt, men rättvis, invandring men uppskattar människor för vad dom gör, inte för vem eller vilka dom är. Trots allt så finns det sk-tstövlar och hyvens folk i alla grupperingar i samhället.
Eva-Helene
17-04-2014, 18:48
CITAT (Motti @ 17-04-2014, 00:57)  här där vi bor kör de flesta invandrare lyxbilar BMV cabb Merceders cabb osv BMV Jeepar osv sådana bilar som en vanlig svensk arbetare inte har råd att titta på ens ,lite svårt att ta det här med svält och tiggeri på allvar då !Vem behöver hjälp ? verkar som många invandrare här i Nässjö har det väldigt bra redan när de kommer hit , om man ska jämföra med många svenskar .Jag menar att om man är utfattig när man kommer hit har man väl knappast råd med att köpa en BMW eller en Merca i lyxklass ? Tyvär är det nog så att dom som verkligen har ett eländigt fattigt liv i missär och svälter de lär aldrig att ha råd att ens tänka på att fly hit när de inte ens har mat att ge sina barn !Finns säkert andra åsikter men man undrar ju hur de har råd att köpa bilar för uppåt en halv mille och mer som flyktingar ? Det är den verkligheten jag ser här i Nässjö ! Känner du alla i Nässjö? Eftersom du "vet" vilka som är invandrare, vilka som är flyktingar och vilka som är adopterade från annat land så måste du ju känna alla. Om inte så tycker jag att du inte ska uttala dig på det viset som du gör!
theseraphim
17-04-2014, 21:34
CITAT (gnon49 @ 17-04-2014, 17:44)  Att stramare invandring ofta förknippas med SD förstår jag i9nte. Alla partier förordar ju det ibland när det politiska klimatet fordrar det för att locka väljare. Sedan tar asylärenden nog alldeles för lång tid att utreda. Dras allt i långbänk så rotar sig ju människor i Sverige och en utvisning då kan bli inhuman. Men uppfyller man inte kraven så skall man givetvis utvisas ur landet. Annars blir tilltron till statens agerande lidande. Veliga myndigheter ger ingen tilltro. Främlingsfientlig är ett starkt ord som nog få svenskar lider av. Har egentligen lite att göra med åsikter om invandringens vara eller inte vara. Är själv för skärpt, men rättvis, invandring men uppskattar människor för vad dom gör, inte för vem eller vilka dom är. Trots allt så finns det sk-tstövlar och hyvens folk i alla grupperingar i samhället. Dock så är SD det enda parti som aktivt och är byggt på en främlingsfientlig bas. Som jag skrev tidigare så har alla partier en linje inom invandring, asyl, flyktingar osv precis som med utrikespolitik, miljö, försvar och andra områden så att ett parti diskuterar invandring och flyktingpolitik är inget konstigt dock så har SD en något mer extrem syn på det heja som jag själv anser vara inhuman och idioti och inte politik(tycker det samma om den gamla vänstern med dock). Ska alla som flyr eller invandrar hit på automatik få medborgarskap är nog få partier som tycker dock så är nog alla överens om att man måste jobba snabbare och bli mer effektiva.
Piccante
18-04-2014, 00:31
CITAT (theseraphim @ 17-04-2014, 22:34)  Dock så är SD det enda parti som aktivt och är byggt på en främlingsfientlig bas. Som jag skrev tidigare så har alla partier en linje inom invandring, asyl, flyktingar osv precis som med utrikespolitik, miljö, försvar och andra områden så att ett parti diskuterar invandring och flyktingpolitik är inget konstigt dock så har SD en något mer extrem syn på det heja som jag själv anser vara inhuman och idioti och inte politik(tycker det samma om den gamla vänstern med dock). Ska alla som flyr eller invandrar hit på automatik få medborgarskap är nog få partier som tycker dock så är nog alla överens om att man måste jobba snabbare och bli mer effektiva. Snabbhet och effektivitet är självklart det man ska sträva efter. för dom som blir avvisade och det kommer ju alltid några bli så länge det finns reglerad invandring, dom mår bättre om processen är snabb så man kan ställa om och inte ryckas upp igen när man väl hunnit etablera sig. Sen måste processen vara rättssäker med. Då får man bort problemet med överklaganden som bara fördröjer det som ibland ändå är oundvikligt. Nu har ju migrationsverket tyvärr vid flera tillfällen gett avvisningsbesked baserade på väldigt subjektiva språktester t.ex. Man kan ju undra hur de kan vara experter på alla lokala dialekter?
theseraphim
18-04-2014, 11:54
CITAT (Piccante @ 18-04-2014, 01:31)  Snabbhet och effektivitet är självklart det man ska sträva efter. för dom som blir avvisade och det kommer ju alltid några bli så länge det finns reglerad invandring, dom mår bättre om processen är snabb så man kan ställa om och inte ryckas upp igen när man väl hunnit etablera sig. Sen måste processen vara rättssäker med. Då får man bort problemet med överklaganden som bara fördröjer det som ibland ändå är oundvikligt. Nu har ju migrationsverket tyvärr vid flera tillfällen gett avvisningsbesked baserade på väldigt subjektiva språktester t.ex. Man kan ju undra hur de kan vara experter på alla lokala dialekter? Om man ska bedöma hur ren svenska de kan tala så kan vi stryka tex Skåne som område för invandrare för skåningar kan vara nog så svåra att förstå utan invandrarbakgrund;) skämt åsido tycker jag att detta med språk som bedömning känns väldigt godtyckligt ungefär som idol-juryn skulle sköta uppehållstillstånd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|