Full version: Fikon och pelargoner
Fotograf Johanna
Jag har två meterhöga fikonträd som är sådda från en frukt, okänd sort alltså. De står i krukor och jag har haft dem inomhus i ett svalt rum under vintern. Nu har de fullt utvecklade blad och jag är rädd att de ska frysa om jag sätter ut dem för tidigt. Jag har haft dem ute under dagtid några dagar den här veckan, men frågan är vilken nattemperatur det behöver vara innan jag kan sätta ut dem dygnet runt. De ska stå skyddat mellan husväggen (söder) och två glasrutor, dock öppet upptill.

Samma fråga gäller även pelargoner av olika sorter i krukor och amplar. Vid vilken nattemperatur kan jag låta dem stå ute?

Det handlar om totalt 16 stora krukor så det vore skönt att slippa bära dem ut och in hela tiden.
Alexander-VG-zon3
Fikonen tål lägst 0c grader när den är i tillväxt (till hösten tål dina träd dom första frostnätterna). Blad som utvecklas inne är känsliga mot sol och fryser vid -1c och därunder. Efter den 15 Maj är det nog ganska säkert för dina fikonträd att sättas ut dygnet runt.
Eva i Skåne
Pelargonerna behöver avhärdas, men jag tror inte du behöver bära dom ut och in. Skydda med några lager fiberduk i nån vecka, ta av ett lager i taget och var beredd med samma skydd om det är risk för nåt natt med frost.
Fotograf Johanna
Tack för de svaren. Då har jag lite bättre koll på hur mycket de tål. Ikväll är det ändå bäst att de får vara inne. Det ska tydligen bli minusgrader i natt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon