Emma
Vill bara ge er andra ett tips mot sniglar som funkar. Våren 13 installerade jag ett elstaket mot sniglar enligt modellen från denna sidan: http://home.swipnet.se/pegee/hem3.htm
Jag mailade innehavaren och han skickade mig en komplett beskrivning gratis.

Det var mycket jobb innan deltar på plats då jag valde att hägna in hela vår tomt på 1400kvm.
Väl på plats räcker det att underhålla med grästrimmer så att inga snigelbryggor bildas av gräs.

Numera kan jag odla sallad direkt på marken och allt annat med. Några sniglar slinker igenom men de gör ingen större skada. Jag har inte heller utrotat de som jag hägnade in men så små mängder gör ingen skada här, jag bara kastar ut dem jag ser över staketet.

Innan jag byggde det hade jag gett upp hoppet att kunna odla annat än i växthus då vi har ett område bakom huset som passar utmärkt för sniglar, fuktigt och lummigt.

Hasse_h
Hur mycket döda sniglar fastnar i trådarna? Hur ofta får du vittja ditt elstaket?
Emma
knappt alls då sniglarna inte dör på mitt utan får en stöt och drar ihop sig och trillar ner eller vänder. Däremot kan de avge en hel del slem om de hunnit långt upp på trådarna när de får stöten. Uppskattningsvis borstade jag av staketet två-tre ggr med vatten och skurborste förra sommaren.
Jag är rätt lat när jag tycker något är enformigt och skötte det inte så bra som man kan göra med trimmning av gräs heller men det gick bra ändå.

när det regnade lyste lampan för kortslutning och jag gick ut och mätte strömmen som då låg på 3 volt och det räckte för att sniglarna inte ville krypa över. Normalt var det 24 volt.
Hasse_h
Ok, det låter ju bra det. Kanske kan vara nåt att satsa på till pallkrageodlingen.
Allekulla
Min son har gjort ett elstaket till sin mormors pallkrage. Det sitter en tunn träd nere under kanten. Hon har haft det i 3 år och sniglarna kommer inte in.
Hasse_h
Bara 1 tråd?
Allekulla
Ja och med någon sorts batteriomvandlare så det inte blir stark ström. Typ en sån som man sätter i eluttag till olika laddare.
rehn
Här har ni en bild på hur sniglarna reagerar när dom försöker krypa över
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=8...t=#entry1006853
Hasse_h
CITAT (Allekulla @ 25-05-2014, 09:59) *
Ja och med någon sorts batteriomvandlare så det inte blir stark ström. Typ en sån som man sätter i eluttag till olika laddare.

Det krävs ju 2 ledare för att sluta kretsen? Tanken är ju att det ska gå ström genom snigeln och det lär det ju inte göra utan att det finns två trådar som den kommer i kontakt med samtidigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon