Sidor: 1, 2
Gita
CITAT (*Stintan* @ 05-06-2014, 16:49) *
Ja människan är vidrig!

Tycker du verkligen det, eller är det någon form av satir/ironi?
För tycker du verkligen så, då tycker jag uppriktigt synd om dig
Gita

CITAT (pejori @ 06-06-2014, 00:57) *
Vist är det så. tummenupp.gif
Citronsyra är inte naturligt citron. nono.gif

Nähä, vad kommer din citronsyra ifrån?
Gita
pejori
CITAT (Gita @ 06-06-2014, 20:09) *
Gita
Gita

Den citronsyra som används idag, är kemisk framställd.
Huggorm
Jag har raderat en del inlägg som innehöll personangrepp och off topic. Blir det mer sådant kan det bli aktuellt med varningar. Stintan har formulerat vad ämnet är för den här tråden så håll diskussionerna runt det.
/moderator
Tapio
CITAT (pejori @ 06-06-2014, 20:22) *

Halaj!

Eftersom varken Wikipedia eller Livsmedelsverket verkar stödja ditt påstående hade det varit gott att få lite mer på benen för det.
En länk?

//T
*Stintan*
Gita

...........

Ja så tycker jag verkligen och du det är inte ett dugg synd om mig för det. Vet du kanske någon annan levande varelse som ställt/ställer till med tillnärmelsevis så mycket elände och förstör så mycket på vår jord?
Tapio
CITAT (pejori @ 06-06-2014, 20:47) *

Tack! Skall kolla!

//T
Jubbe063
Gita
Gita

Som sagt :

CITAT (Jubbe063 @ 06-06-2014, 19:42) *
Från livsmedelsverkets hemsida :
"Citronsyra som tillsats framställs bland annat från frukter som är naturligt rika på citronsyra, till exempel citron- eller ananasjuice. Den kan också framställas genom jäsning av kolhydrater med hjälp av mögelsvampen Aspergillus niger.

Det är inte tillåtet att använda sådana stammar av Aspergillus niger som producerar toxiner (gifter) för att framställa citronsyra. Det anges i EU-regler, kommissionens förordning (EU) nr 231/2012, se länk till höger på denna sida.

Att använda mögelsvampar och bakterier vid livsmedelsframställning är inte ovanligt. Exempelvis används särskilda mögelsvampar för att framställa vissa typer av ostar och salamikorvar."
E-nummer guiden. http://www.aktavara.org/files.asp?f_id=7124
Gita
CITAT (pejori @ 06-06-2014, 20:22) *

Jag antar att du inte tar/ kommer att ta några som helst mediciner på tal om kemi menar jag.
Kemiskt är långt ifrån lika med dåligt.
Gita
pejori
CITAT (Gita @ 06-06-2014, 21:16) *
Jag antar att du inte tar/ kommer att ta några som helst mediciner på tal om kemi menar jag.
Kemiskt är långt ifrån lika med dåligt.
Gita

Har inga aspekter på om kemi är bra eller dåligt.
Jag skrev att citronsyra inte utvinns av citroner, som du tydligen trodde.
Gita
CITAT (pejori @ 06-06-2014, 21:33) *
Har inga aspekter på om kemi är bra eller dåligt.
Jag skrev att citronsyra inte utvinns av citroner, som du tydligen trodde.

Citronsyra
Citronsyra är en karboxylsyra med summaformeln C₆H₈O₇. Den utvinns bland annat ur omogna citroner. Citronsyra kan även erhållas genom att i näringslösning odla borstmögelsvampen Aspergillus niger. Citronsyrans salter och estrar kallas citrater. Wikipedia
Kemisk formel: C6H8O7
Molarmassa: 192,124 g/mol
Smältpunkt: 153 °C
Densitet: 1,66 g/cm³
Kokpunkt: 175 °C
Lösligt i: Vatten

Vad är skillnaden mellan C6H8O7 och C6H8O7? Kan du avgöra om citronsyran kommer från citron eller framställd på annat sätt? I så fall hur?
Gita
Tapio
CITAT (pejori @ 06-06-2014, 20:47) *

Halaj!

Jo, det verkade vara en ganska seriös hemsida, trots att de har en agenda.

I sak måste jag ge Gita rätt: citronsyra är citronsyra. Alldeles oavsett om den är framställd syntetiskt, eller kommer från en citron. Har de samma benämning enligt IUPAC-nomenklaturen är det också samma ämne. Kemiskt, som du kallar det.

Det finns förstås många anledningar till att hellre använda citroner i matlagningen, än syntetiskt framställd citronsyra.
utan att googlat: säkert massor med C-vitamin. och också fibrer.

//T
pejori
CITAT (Tapio @ 07-06-2014, 19:18) *
Halaj!

Jo, det verkade vara en ganska seriös hemsida, trots att de har en agenda.

I sak måste jag ge Gita rätt: citronsyra är citronsyra. Alldeles oavsett om den är framställd syntetiskt, eller kommer från en citron. Har de samma benämning enligt IUPAC-nomenklaturen är det också samma ämne. Kemiskt, som du kallar det.

Det finns förstås många anledningar till att hellre använda citroner i matlagningen, än syntetiskt framställd citronsyra.
utan att googlat: säkert massor med C-vitamin. och också fibrer.

//T

Ja men framför allt är risken för mögelsporer mindre om man nu lider av mögelallergi.
Anki på Öland
CITAT (pejori @ 07-06-2014, 21:14) *
Ja men framför allt är risken för mögelsporer mindre om man nu lider av mögelallergi.

Och tydligen en hel del andra allergier också!
Gita
CITAT (Anki på Öland @ 07-06-2014, 23:32) *
Och tydligen en hel del andra allergier också!

När det gäller allergier så spelar det väl ingen roll hur "ren och naturlig" produkten i sig är, tänk t.ex på nötter.
För övrigt är det troligtvis lättare att hålla en syntetisk produkt helt fri rån oönskade ämnen.

Jag måste säga att jag oroar mig inte ett dugg för kvaliteten på den mat jag äter, vi mår ju faktiskt bättre än någonsin och aldrig tidigare har vi blivit så gamla som nu. En sjuttioåring i dag är ju både fysiskt och psykiskt som förra generationens sextioåring. Ett problem dock är väl att det blir fler och fler gravt överviktiga.
Gita
*Stintan*
Är detta också OK? angry.gif http://organichealth.co/37-million-bees-fo...gmo-corn-field/
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 08-11-2014, 22:44) *

Artikeln har stora luckor i informationen. Varför skulle bina påverkas av GMO majs? Den är ju vindpollinerad. Bina torde strunta i majsen. Har man sprutat området med pesticider? I så fall är det den spridningen man skall klaga på och inte majsen.
*Stintan*
Vet inte om du läste hela artikeln. Tror du bina frågar majsen om den vindpollineras innan besöket?
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 09-11-2014, 14:07) *
Vet inte om du läste hela artikeln. Tror du bina frågar majsen om den vindpollineras innan besöket?

Jo, jag läste. Och jag vet att bin inte besöker majs eftersom de inte hittar nektar där. Flygpollen bryr de sig inte om.
*Stintan*
Och var tror du smörjan som dom besprutar med kommer ifrån?
Gossen Ruda
Det kan säkert vara frågan om att insektmedel har tagit död på bina men jag förstår inte kopplingen till GMO och Monsanto. Har DU läst artikeln ordentligt?
*Stintan*
Och Monsantos huvudsakliga verksamhet är att tillverka bekämpningsmedel samt produktion av genetiskt modifierat utsäde.

Synd att du inte ser kopplingen
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 10-11-2014, 00:35) *
Och Monsantos huvudsakliga verksamhet är att tillverka bekämpningsmedel samt produktion av genetiskt modifierat utsäde.

Synd att du inte ser kopplingen

Och det kan inte vara Bayer CropScience Inc. som är boven? Deras pesticider nämns ju i artikeln.
Gossen Ruda
CITAT (Jubbe063 @ 10-11-2014, 08:29) *
Och det kan inte vara Bayer CropScience Inc. som är boven? Deras pesticider nämns ju i artikeln.

Jo, det är just det jag har försökt få stintan att fatta. Använder man pesticider på någon växt är det helt oväsentligt vilken typ av växt det är frågan om. Tyvärr verkar det som om GMO-motståndarna har svårt att hålla isär begreppen.
*Stintan*
Men Bayer CropScience Inc. och Monsanto har ju licensierat samarbete med varandra.
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 10-11-2014, 11:10) *
Men Bayer CropScience Inc. och Monsanto har ju licensierat samarbete med varandra.

Och? Bayer ansvarar för sina produkter. Den skada Bayer gör via sina produkter ansvarar de själva för. Monsanto har inget ansvar för vad Bayer ställer till med. Dvs vid en stämning måste den riktas mot Bayer och inte mot Monsantos.

Du får hålla isär de olika bolagen.

Jämför med tågtrafiken i Sverige. SJ ansvarar inte för de pesticider banverket sprider utefter tågspåren trots att SJ samarbetar med Banverket. Licenskerad producent av läkemedel ansvarar inte för själva medecinen en trots att de tillverkar den på licens
*Stintan*
Så bra att ni vet exakt vilka bolag som är ansvariga för vad när det gäller GMO och bekämpningsmedel.. Båda ställer till elände!
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 10-11-2014, 13:00) *
Så bra att ni vet exakt vilka bolag som är ansvariga för vad när det gäller GMO och bekämpningsmedel.. Båda ställer till elände!

Det är just det. Jag vet inte vem som orsakade att dessa bin dog. Därav anklagar jag varken Monsantos eller någon annan.

Första steget är väl att hitta orsaken till att dessa bin dog. Sen leta upp eventuellt bolag och stämma dem

Går ju inte att bara "tycka" att det är Montasantos fel bara för att just deras gröda odlas i närheten
Gossen Ruda
Lugnt och stilla. GMO har inget med bidöd att göra. Ingen växt GMO-behandlas för att tåla pesticider, det behövs inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon