Full version: Döende kaktus?
Christoffer
Vad har hänt med min kaktus?
Ena sidan verkar rutten och andra är fast som den ska.
Är det för mycket vatten, för lite sol, för lite vatten?

Här är en bild på den:

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=4...uid=christoffer sad.gif
Ina
Det brukar väl oftast vara för mycket vatten om en kaktus börjar ruttna... men det är ju inte lätt att säga säkert vad det beror på. sad.gif
belle
Den ser halv"jutten ut". Säkert för mycket vatten eller nån sjukdom, kanske
Christoffer
Hoppas att det inte är vatten. Kan man inte gör något för att rädda den? Kapa den friska delen och gro på nytt eller nåt?
Ina
Har egentligen ingen aning - har aldrig räddat en "halvjutten" kaktus själv, man om du tar bort det som går att ta bort av det ruttna och låter stackaren torka så kanske... Det beror ju på om rötterna är angripna också...
maimiti
Kyla kan ha ungefär samma effekt på en växt som inte tål det. En gång för hundra år sedan var det en som förklarade varför. Det beror tydligen på att molekylerna (tror att ha sa vätskemolekylerna men jag tänker inte svära på det) i växten fryser och sedan när det blir lite varmare och de tinar så händer nåt som jag inte kommer ihåg vad ha sa... kontentan är iaf att växten ruttnar och dör. Hade en lökväxt som utsattes för det när jag gav den vintervila i kylskåpet och ställde den vid kylaggregatet längst bak... vilket ledde till att jag fick den där förklaringen jag inte kommer ihåg i sin helhet. I det fallet går det inte att rädda plantan eftersom den redan är förstörd invändigt.

Halvtaskig förklaring, men det kanske finns något vettigt kvar i den...
Christoffer
Ja, det låter faktiskt vettigt. Jag vattnade den lite grand under vinterhalvåret, det kanske blev något sådant. Men jag försökte
att inte gå under 10 minus. Dock så stod den intill ett blåsigt
fönster.
Towanda
Har lärt mig att växtcellerna sprängs sönder av att vattnet utvidgar sig när det fryser, så när växten tinar sen så är ju cellerna trasiga/döda och växten ruttnar. Vissa växter har höga halter av ämnen som sänker vattnets fryspunkt och de växterna tål därmed lägre temperaturer än de som inte har höga halter av dessa ämnen.

Mvh,
Lena
Christoffer
Då ska jag hellre inte vattna än vattna. Det verkar säkrare.
Ingrid på Västkusten
Tio minus? Vilken art är det?

Undrar Ingrid
Christoffer
Nej, förlåt rolleyes.gif jag sade fel. Tio + (plus) menar jag. Tack för rättelsen.
Ingrid på Västkusten
Ser ut som en Lophophora LOL - den kan klara sig men låt den stå skuggigt och ge den INTE vatten. Kolla att det ruttnade itne sprider sig.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon